Är det någon som fått sina brandvarnare utbytta ”gratis”? Vi har sju stycken där alla är från 2013.

G Gunnar Johansson69 skrev:
Är det någon som fått sina brandvarnare utbytta ”gratis”? Vi har sju stycken där alla är från 2013.
Många produkter i Verisures system som är utbytta sen 10år, inte bara brandvarnarna, ny larmpanel, nya fönsterbrytare, nya kameror, nya rörelsedäckare. Samt finns fler saker. Säg upp skiten, så de kommer och monterar ned alltihopa efter sommaren, typ augusti, sen tecknar ni ett nytt lagom till Black Friday veckan, då kör de som hårdast med kampanjer, och allt möjligt går att deala till sig.

13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar att du får ett så omfattande gratis och för en så låg avgift som 379kr i månaden?
Jag betalade 8500kr för vårt Ajax, att uppgradera vårt Verisure till motsvarande låg på 5000kr i installationskostnad (inkl 10000kr rabatt) och utöver det 579kr i månaden. Detta var för 2.5år sedan.
Black Friday erbjudande, gratis installation, och en jäkla massa produkter gratis och tjänster gratis. Det var inte en enkel förhandling, men det gick. Betalade 489kr/mån första året. Sen ville de höja priset, då ringde jag och fick ner det till 379 istället.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
A Aunty skrev:
vet ej om det är jag som är korkad men vad innebär egentligen friköp i praktiken.
är det inte fritt att säga upp sitt Verisure abonnemang bara, eller måste man köpa sig ur det?
Friköpet innebär (enligt min uppfattning) att du köper loss Verisure komponenterna. Alternativet är att att säga upp abonnemanget och då kommer en anställd ut och hämtar allt som har installerats. Därför kommer friköpet med en kostnad baserad på komponenternas ålder. Att köra ut och ta av dekaler kostar ju också i form av drivmedel och tid så detta är inget som Verisure stressar med att göra.

Kashew Kashew skrev:
Att köra ut och ta av dekaler kostar ju också i form av drivmedel och tid så detta är inget som Verisure stressar med att göra.
Min erfarenhet är tvärt om, att byta en falsklarmande deckare är inte bråttom, det kan ta en vecka.
När jag sa upp larmet kom de nästa förmiddag för att skrapa ner dekalerna...

• Gilla
JSten
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Min erfarenhet är tvärt om, att byta en falsklarmande deckare är inte bråttom, det kan ta en vecka.
När jag sa upp larmet kom de nästa förmiddag för att skrapa ner dekalerna...
Aj fan, det där har jag aldrig hört talas om förut. I mina två tidigare fall har de skickat ut ersättnings vibrationsdetektor och batterier asap. Nu har jag inte sagt upp mitt abb. men min uppfattning från en del användare här på forumet är att de fortfarande har kvar sina dekaler efter uppsägning.

Skrapar de av mina dekaler sätter jag upp mina extra dekaler vid ett annat tillfälle.

Kashew Kashew skrev:
Aj fan, det där har jag aldrig hört talas om förut. I mina två tidigare fall har de skickat ut ersättnings vibrationsdetektor och batterier asap. Nu har jag inte sagt upp mitt abb. men min uppfattning från en del användare här på forumet är att de fortfarande har kvar sina dekaler efter uppsägning.

Skrapar de av mina dekaler sätter jag upp mina extra dekaler vid ett annat tillfälle.
Mitt larm var av typen där jag inte kunde göra nått, utan de var tvugna att komma och byta. Batterier ingick inte, utan de ville ha 5000kr för att byta alla batterier i larmet (de ville byta alla när det bara var manöverpanelen som hade dåligt med batteri, troligtvis för att larmet falsklarmat när vi var iväg på semester).
Jag försökte också beställa batterier till brandlarmet, det gick sådär... https://www.byggahus.se/forum/threads/gloem-inte-att-byta-batterier-i-era-verisure-brandlarm.313550/

M
G gbgustaf skrev:
Fångade dom tjuven?
Nä det var en katt som löste ut en rörelsedäckare.

M
J Jocke_Villaägaren skrev:
Lägre kostnad får du ju så länge du tycker att du inte behöver byta produkter mot nyare, utan kör vidare med grejer som blivit gamla och utdaterade, ungefär som att nöja sig med en Volvo 240 idag...

Vi har utöver Verisures rökdeckare hela huset fullt med Google NEST Protect, som faktiskt reagerar snabbare än Verisures brandvarnare. De larmar våra mobiler så att vi kan reagera om vi inte är hemma. Men att ha larmcentralen som KAN larma brandkåren är ju ett extra skydd... jag vaknar inte av notiser på mobilen när jag sover på ett hotell någonstans. Samma gäller ju kamerorna, vi har ARLO Kameror utanför huset, de notiserna plingar ju flera gånger om natten när kvarterets katter stryker förbi, inte vaknar jag för det.

Gällande att larma ut polis, för det första är det väl högst osannolikt att det blir ett personangrepp, men visst, råkar man kliva in hemma mitt under pågående inbrott, eller för den delen, ligga och sova när ett inbrott sker, så är det ju högst osannolikt att du kommer klara av att ta upp telefonen och be om en time out för att ringa polisen.... hamnar jag i handgemäng med en inkräktare i mitt hem är jag väldigt glad att jag har en larmcentral som dels får ett larm om att mitt skalskydd blivit brutet och dessutom kan se att jag ligger och brottas med en person.

Larmcentralen kan man koppla även till egna friköpta larm som t.ex Ajax, men som sagt, ett Ajaxlarm kostar så pass mycket att det är typ samma kostnad som att köra ett Verisure i 10år, och efter 10år är både Ajax och Verisure utdaterade, då är det rätt smidigt att kunna få nya grejer från Verisure "gratis".
Det går ju att hitta hur mycket argument som hellst för att betala flera 100 varje månad. Jag tror dom flesta förstår att prylarna du ersätter efter 10 år knappast är till självkostnadspris.

Jag vaknar inte heller av pushnotiser. Däremot på jobbet eller övrig vakentid så surrar ju smartwatchen när jag får en notis. Däremot larmet, det ringer upp min telefon vid utlöst händelse. Och detta nummer har ju prioritet att överskrida tyst läge i telefonen om jag sover eller sitter i möte. Vi har även utomhussiren med blixtljus så grannarna lär ju komma över och undra vad som försiggår om vi får påhälsning mitt i natten.

Nä jag har svårt att se nyttan med prenumeration på en larmtjänst. Möjligtvis om jag var ensamstående, boendes på en ort där jag inte känner någon och tillbringar mycket tid utomlands. Då kan det finnas anledning att ha ett vaktbolag som sätter plast på ett fönster vid inbrott.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Värdet är att sägs till barnen att om det börjar brinna är det enda de ska tänka på att gå ut, brandkåren kommer automatiskt

• Haha
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
D
Japp, de bytte alla mina!

Svarar mig själv. Verisure byter ut tio år efter installationsdatum. Mina byts ut nästa vecka.

Passade på att förhandla ner priset. Betalar nu 299/mån för nio dörr-/fönsterdetektor, sex kameror och sju brandvarnare, sirener, paneler etc.

Känns överkomligt. Bara sju brandvarnare från Ajax och tillhörande hub kostar ungefär som tre årskostnad hos Verisure. Plus att vi har närmare en hundring rabatt per månad på vår villaförsäkring pga larm uppkopplat mot larmcentral.

Jag ringer för att säga upp mitt abb. och navigerar med tonval tills jag ska välja #6 för att avsluta abonnemang.

Då kommer tlfnsvararen:
"Avdelningen du letar efter är på utbildning"

Jag gissar att #6 skickar en till de bästa negotiators, utbildade av en polisens krisgrupp.

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Det enda som inte ska fungera när avtalet är avslutat är kopplingen till larmcentralen. Nu är vi inne i mars 2023 och de har fortfarande inte varit och hämtat gsm-modulen eller tagit ner klistermärkena. Känns som de till min stora glädje skiter i det.
Jag ringde precis till Verisure med förfrågan om att friköpa vårt larm och att avsluta tjänsten, och då var det ingen tvekan om att appen kommer att sluta fungera. Det går inte att fortsätta använda appen. Tidigare har det funnits en möjlighet att "köpa appen" för 1500:-, men det går tydligen inte längre. Jag frågade flera gånger och med olika formuleringar, så det kan inte ha missförståtts.

Nu frågar jag er; stämmer detta verkligen? Är det någon annan som nyligen sagt upp sitt larm och kunnat fortsätta styra larmet från ert Verisure-konto/appen?

Redigerat:
  • Ledsen
john.h
  • Laddar…
A albatorsk skrev:
Jag ringde precis till Verisure med förfrågan om att friköpa vårt larm och att avsluta tjänsten, och då var det ingen tvekan om att appen kommer att sluta fungera. Det går inte att fortsätta använda appen. Tidigare har det funnits en möjlighet att "köpa appen" för 1500:-, men det går tydligen inte längre. Jag frågade flera gånger och med olika formuleringar, så det kan inte ha missförståtts.

Nu frågar jag er; stämmer detta verkligen? Är det någon annan som nyligen sagt upp sitt larm och kunnat behålla app-styrning?
Låter konstigt, prova ringa igen och prata med en annan person? Känns konstigt att de erbjuder friköp och man då tappar appen som är en stor del av larmet.
2018 när jag gjorde samma resa var det inga problem med att göra så och vi kör fortfarande appen utan att betala något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.