M Markarbetaren skrev:
Två timmar och 10 minuter stod grannens larm och tjöt mitt på dagen en solig dag i juli innan Securitas dök upp och stängde av det.
Fångade dom tjuven?

• Gilla
Embee
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Okej, jag har aldrig haft en prenumerationstjänst på larm men jag tycker mycket av det dom erbjuder kan man lösa själv, till en lägre kostnad. Jag har har själv rökdäckare kopplade till både gsm och nätverket med notis och sms till telefonen om något inträffar. Kameror, rörelsedäckare, dörrsensorer mm. med pushnotis och sms.

Så allt detta dom erbjuder med larmcentral 24/7 och möjlighet till videoövervakning, rökdetektion osv. sköter jag själv utan månadskostnad. Visst kan man kanske uppleva nån form av trygghet med väktarutryckning, men ingår personskydd verkligen i deras arbetsuppgifter? Att göra en bedömning om jag behöver tillkalla polis av vad jag ser på en kamera kan jag ju göra själv.
Lägre kostnad får du ju så länge du tycker att du inte behöver byta produkter mot nyare, utan kör vidare med grejer som blivit gamla och utdaterade, ungefär som att nöja sig med en Volvo 240 idag...

Vi har utöver Verisures rökdeckare hela huset fullt med Google NEST Protect, som faktiskt reagerar snabbare än Verisures brandvarnare. De larmar våra mobiler så att vi kan reagera om vi inte är hemma. Men att ha larmcentralen som KAN larma brandkåren är ju ett extra skydd... jag vaknar inte av notiser på mobilen när jag sover på ett hotell någonstans. Samma gäller ju kamerorna, vi har ARLO Kameror utanför huset, de notiserna plingar ju flera gånger om natten när kvarterets katter stryker förbi, inte vaknar jag för det.

Gällande att larma ut polis, för det första är det väl högst osannolikt att det blir ett personangrepp, men visst, råkar man kliva in hemma mitt under pågående inbrott, eller för den delen, ligga och sova när ett inbrott sker, så är det ju högst osannolikt att du kommer klara av att ta upp telefonen och be om en time out för att ringa polisen.... hamnar jag i handgemäng med en inkräktare i mitt hem är jag väldigt glad att jag har en larmcentral som dels får ett larm om att mitt skalskydd blivit brutet och dessutom kan se att jag ligger och brottas med en person.

Larmcentralen kan man koppla även till egna friköpta larm som t.ex Ajax, men som sagt, ett Ajaxlarm kostar så pass mycket att det är typ samma kostnad som att köra ett Verisure i 10år, och efter 10år är både Ajax och Verisure utdaterade, då är det rätt smidigt att kunna få nya grejer från Verisure "gratis".

J Jocke_Villaägaren skrev:
Larmcentralen kan man koppla även till egna friköpta larm som t.ex Ajax, men som sagt, ett Ajaxlarm kostar så pass mycket att det är typ samma kostnad som att köra ett Verisure i 10år, och efter 10år är både Ajax och Verisure utdaterade, då är det rätt smidigt att kunna få nya grejer från Verisure "gratis".
Nja, skulle säga att efter 3-4år är ett Ajax-larm billigare. Och när jag sonderade möjligheten att uppgradera Verisurelarmet vi hade före Ajax-larmet så var det definitivt inte gratis att uppdatera...

A
G gbgustaf skrev:
Fångade dom tjuven?
det är inte deras jobb att fånga tjuven

A Aunty skrev:
det är inte deras jobb att fånga tjuven
Det är just det som gör den delen av tjänsten nästan värdelös. Vad är det för vits att skicka ut någon som titulerar sig väktare om de ändå inte får ingripa. Som jag förstått det så är det enda vettiga de gör typ att sätta upp en plywoodskiva ifall ett fönster krossats. Även denna del av tjänsten känns ju lite konstigt eftersom det borde innebära att det blir svårare för polisen att hitta spår efter tjuven ifall väktaren varit på platsen och snickrat. Sen gör väl tyvärr sällan polisen brottsplatsundersökningar vid inbrott så det gör väl inte så stor skillnad.

A
L lbgu skrev:
Det är just det som gör den delen av tjänsten nästan värdelös. Vad är det för vits att skicka ut någon som titulerar sig väktare om de ändå inte får ingripa. Som jag förstått det så är det enda vettiga de gör typ att sätta upp en plywoodskiva ifall ett fönster krossats. Även denna del av tjänsten känns ju lite konstigt eftersom det borde innebära att det blir svårare för polisen att hitta spår efter tjuven ifall väktaren varit på platsen och snickrat. Sen gör väl tyvärr sällan polisen brottsplatsundersökningar vid inbrott så det gör väl inte så stor skillnad.
dom säkrar huset efter, låser, stänger till, skademinimerar, osv.

Det är fritt för dig att köpa till snabb respons med ingripande, det finns men det kostar något helt annat.

A Aunty skrev:
dom säkrar huset efter, låser, stänger till, skademinimerar, osv.
Det var ju det jag menade med att de sätter en typ sätter plywoodskiva för krossade fönster. Sen hur smart är det att göra det innan polisen getts en chans att komma förbi och säkra spår.

A Aunty skrev:
Det är fritt för dig att köpa till snabb respons med ingripande, det finns men det kostar något helt annat.
Kan du verkligen få en tjänst av Verisure där deras väktare aktivt ingriper mot t.ex. en inbrottstjuv. Jag tror inte på det. Möjligtvis att de kan komma lite fortare och titta på tjuven på avstånd vad nu det är värt.

13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, skulle säga att efter 3-4år är ett Ajax-larm billigare. Och när jag sonderade möjligheten att uppgradera Verisurelarmet vi hade före Ajax-larmet så var det definitivt inte gratis att uppdatera...
Gick in (igen) nu då och byggde ihop ett AJAX system, som motsvarar det jag har från Verisure. AJAX kostar ca 43.000kr, mitt Verisure kostar 379kr/mån... 43000/379=113månader/12=9.45år

A
L lbgu skrev:
Det var ju det jag menade med att de sätter en typ sätter plywoodskiva för krossade fönster. Sen hur smart är det att göra det innan polisen getts en chans att komma förbi och säkra spår.

Kan du verkligen få en tjänst av Verisure där deras väktare aktivt ingriper mot t.ex. en inbrottstjuv. Jag tror inte på det. Möjligtvis att de kan komma lite fortare och titta på tjuven på avstånd vad nu det är värt.
Verisure vet jag inte men larmsystem men snabbt ingripande finns klart,
Men det är helt andra pengar vi pratar om.

Men är det den tjänst du är ute efter är det ju bara beställa det.

svårt att klaga på att man inte fått en mercedes när man beställt en fiat

Dessutom, om man köper sitt system, oavsett leverantör, så är du begränsad till 1års garanti typ. Med Verisure så vet du att det bara är att ringa och få en ny produkt utan kostnad, om den går sönder under tiden du betalar för deras tjänst. Och gällande att få nytt system "gratis" efter 10år, så menar jag att det är en förhandlingsfråga, Verisure är ett företag som är otroligt kåta på att behålla sina kunder, så man kan förhandla sjukt hårt med dem, om allt från månadskostnad till vad som ska ingå i larmet. Så efter 10år så är det bara att "hota" med att säga upp larmet och teckna ett nytt efter en månad, för att få deras nya produkter och erbjudanden, då lär de snabbt erbjuda samma sak utan problem, det är så de jobbar.

A Aunty skrev:
Verisure vet jag inte men larmsystem men snabbt ingripande finns klart,
Men det är helt andra pengar vi pratar om.

Men är det den tjänst du är ute efter är det ju bara beställa det.

svårt att klaga på att man inte fått en mercedes när man beställt en fiat
Fast vad menar du med snabbt ingripande? Det som skulle vara värt något är ifall de aktivt går in och griper tjuven, men det tror jag inte det finns något larmbolag som gör. Så bara att de är snabbt på plats gör ju ingen större skillnad ifall de inte är beredda att gå i närkamp med tjuven.

Dessutom, om man köper sitt system, oavsett leverantör, så är du begränsad till 1års garanti typ.
Konsumentköplagen borde väl gälla så lite längre tid än 1 år är man skyddad utan specifika garantier.

A
L lbgu skrev:
Fast vad menar du med snabbt ingripande? Det som skulle vara värt något är ifall de aktivt går in och griper tjuven, men det tror jag inte det finns något larmbolag som gör. Så bara att de är snabbt på plats gör ju ingen större skillnad ifall de inte är beredda att gå i närkamp med tjuven.
klart det finns snabbt ingripande.
Butiker och liknade använder detta hela tiden

A Aunty skrev:
klart det finns snabbt ingripande.
Butiker och liknade använder detta hela tiden
Fast frågan är ifall väktaren aktivt går in med våld och griper en inbrottstjuv ifall man har köpt tjänsten 'snabbt ingripande'.

Gick in (igen) nu då och byggde ihop ett AJAX system, som motsvarar det jag har från Verisure. AJAX kostar ca 43.000kr, mitt Verisure kostar 379kr/mån... 43000/379=113månader/12=9.45år
Du menar att du får ett så omfattande gratis och för en så låg avgift som 379kr i månaden?
Jag betalade 8500kr för vårt Ajax, att uppgradera vårt Verisure till motsvarande låg på 5000kr i installationskostnad (inkl 10000kr rabatt) och utöver det 579kr i månaden. Detta var för 2.5år sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.