Byggahus.se

Glöm inte att byta batterier i era Verisure-brandlarm

  1. 13th Marine
    This is not my hat · Nivå 22
    Om ni inte vill bli väckta mitt i natten!

    Inatt så började ena rökdetektorn i huset larma att batteriet börjar bli lågt, dessvärre inte genom att pipa lite diskret som en klassisk brandvarnare, utan att genom alla rökdetektorer basunera ut:
    "Kontrollera brandlarm - Annat rum" på högsta volym tre gånger.

    Man kan tycka att man borde få en förvarning per mail/app innan men nej, detta är en funktion man inte kan stänga av enligt kundtjänst. Detta repeteras varje timme och går att pausa i 16h genom att trycka på test-knappen (tur att man har deckaren åtkomligt på 2.4m höjd) leveranstid på nya batterier är 3-6 dagar.

    Kan vara värt att poängtera att våra deckare troligtvis kört på samma batterier sedan installation för 7år sedan.
     
  2. 13th Marine
    This is not my hat · Nivå 22
    Började undra var batterierna tog vägen och ringde Verisure, det hade blivit fel i beställningen så ordern hade aldrig gått genom... Så det var bara att lägga ordern igen enligt kundtjänst, eller kolla med den lokala servicefirman om jag kunde köra till dem och köpa ett par batterier.

    Detta är tredje samtalet jag ringer, det kan man tycka att de såg när jag frågade hur det låg till med batterierna redan vid andra samtalet. Jag har på mina första samtal fått följande råd för att slippa varningarna som inte stämde:
    1. Koppla ur batterierna ur den som har dåligt batteri, vilket ledde till att de andra varnade för att de saknade en deckare...
    2. Trycker du in testknappen så är den tyst i 16h även om den redan är tystad, ledde till att jag vaknade mitt i natten ändå eftersom det inte går att tysta varnaren igen när den redan är tystad...

    Det enda sättet att tysta brandvarnarna är genom att plocka ur batterierna ur alla!

    Totalt sett tumme ner för Verisure, dels på grund av den korkade batterivarningslösningen, långa leveranstider på batterier i kombination med batterivarnarlösningen, ett system som inte varnar om beställningen fallerar och tillsist för felaktiga råd om hur jag tystar varnaren.

    Alla tummar upp däremot till den lokala servicekillen på Beest som gjorde så att jag inom en timme från mitt mail hade nya batterier i handen!
     
  3. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    När jag hade Verisure så betalade jag, om jag kommer ihåg rätt, 400 kr per år för att de skulle komma ut och byta batteri vid behov.
     
  4. 13th Marine
    This is not my hat · Nivå 22
    Ingick batterier eller tillkom det utöver kostnaden?

    För 495kr + batterier kommer de och byter dem åt mig.
     
  5. F
    Medlem Nivå 2
    Da serviceteknikeren var ude hos mig, sagde han at batteriskift indgik i abonnementet.. hmm..
     
  6. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Jag har för mig att det ingick. Avtal från 2010. Nu har jag ett Ajax i stället efter att ha räknat ihop vad jag betalat genom åren.
     
  7. 13th Marine
    This is not my hat · Nivå 22
    Nog ett gammalt avtal då.

    Larmbyte kommer nog ske, frågan är bara är jag har tid. Blir nog ett trådat eller hybridlarm för min egen del
     
  8. 13th Marine
    This is not my hat · Nivå 22
    Jag har bestämt mig för att skratta och inte gråta.
    I förrgår fick jag helt plötsligt en orderbekräftelse på batterierna jag försökte köpa för en månad sedan men som tydligen inte gick genom. Jag svarade omedelbums att något blivit fel, igår får jag besked om att de skickat sakerna och idag svarar de på mail att de inte vet vad som hänt och att jag ska låta bli att hämta ut dem så går dem tillbaka.

    Gissa vad som gick som brev och fanns att hitta i brevlådan idag?:rofl:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20180427_175220.jpg
     
  9. F
    Medlem · Nivå 14
    Nu har du ju batterier till nästa byte hemma:geek:
     
  10. 13th Marine
    This is not my hat · Nivå 22
    Ja jo, fast det är ju om en 5-8år så då lär väl dessa vara för gamla ändå.