10 955 läst ·
83 svar
11k läst
83 svar
Vad behöver jag papper på?
Och hur bevisar man att egenkontrollpapprena är uppbrunna och bara aska numera?Glufsglufs skrev:
Eller att förra ägaren har slarvat bort dom?
Det du skriver har kanske någon slags bäring i teorin, men i verkligheten står det någon miljon hus i Sverige helt utan ett endaste papper över elanläggningen.
Inte ett kvitto ens, knappt en giltig gruppförteckning.
Är alla dessa hus utan försäkringsskydd?
Vilken skräll, va !!!
Ring aftonbladet och uppdrag granskning. !!!
Att skylla på en felaktig installation torde väl bara hålla juridiskt om det var just felaktigheten som orsakade skadan, hoppas jag?Steamboy skrev:Glöm alla papper och intyg. Sådant spelar över huvudet taget ingen roll ur försäkringsperspektiv. Det finns två och endast två sätt att få ersättning vid en skada.:
1. Installationen är korrekt utförd och då ersätter ditt försäkringsbolag skadorna. Annars får du inte ett öre.
2. Installationen är felaktigt utförd och då kan du istället begära ersättning från elfirmans ansvarsförsärking.
D.v.s. börjar det brinna i en korrekt installerad elcentral så bör väl försäkringen täcka skadan även om garaget är fullt av värsta hempulet t.ex.?
Har det uppstått en elrelaterad brand där mycket av materielet smält så är det enda brandingenjörerna gör är att dom gör en okulär besiktning på installationen som orsakat branden. Klart dom inte kan skylla på brandskadan på ett hempulat garage. Skulle dom vilja få en helt annan del av anläggningen till boven i dramat så ligger ju bevisbördan hos dom, eftersom den delen av anläggningen troligtvis fungerar precis som den ska.
Mitt råd till dig suhagg är att i vilket fall låta din kompis göra en komplett kontroll före idrifttagning.
Dvs att megga, kolla funktion och tid för JFB, ev lite lagom med kontinuitetsmätningar och ev slingimpedans. Ja så som han gör på jobbet, men gärna ännu lite mer/bättre.
Bjud han och ev fru/flickvän på en extra fin middag mot en ordentlig koll.
Detta vill du ju inte bara ha gjort pga lagkrav utan främst att du vill bo och leva i ett hus där det är så bra och säkert som möjligt.
När väl detta är gjort är det normalt sett en barnlek att dra ut lite mätdata från instrumentet som du sen kan spara ihop med huspärmen. Då är det tydligt att åtminstone något av elen är riktigt och rätt gjort, och därmed troligen det andra också.
Själv skulle jag, förutom en fin gruppförteckning, inte bry mig något mer.
Elritningar finns typiskt sett nästan endast till massproducerade småhus. Kvitto kan du ändå aldrig få. osv osv
Dvs att megga, kolla funktion och tid för JFB, ev lite lagom med kontinuitetsmätningar och ev slingimpedans. Ja så som han gör på jobbet, men gärna ännu lite mer/bättre.
Bjud han och ev fru/flickvän på en extra fin middag mot en ordentlig koll.
Detta vill du ju inte bara ha gjort pga lagkrav utan främst att du vill bo och leva i ett hus där det är så bra och säkert som möjligt.
När väl detta är gjort är det normalt sett en barnlek att dra ut lite mätdata från instrumentet som du sen kan spara ihop med huspärmen. Då är det tydligt att åtminstone något av elen är riktigt och rätt gjort, och därmed troligen det andra också.
Själv skulle jag, förutom en fin gruppförteckning, inte bry mig något mer.
Elritningar finns typiskt sett nästan endast till massproducerade småhus. Kvitto kan du ändå aldrig få. osv osv
Det där är helt fel! q(;^elmont skrev:
När det gäller försäkringar handlar det i grund och botten om ett avtal mellan två parter. En del av avtalet är försäkringsvillkoren och de reglerar båda parters skyldigheter och rättigheter. Den mest väsentliga punkten i det här sammanhanget är vad som brukar kallas "aktsamhetskravet". Det säger att du som försäkringstagare är skyldig att vidta rimliga åtgärder för att undvika skada. Aktsamhetskraven är tydligt angivna i villkoren men ibland kan det ändå uppstå tvister.
En viktig princip i svensk rättspraxis, så fundamental att den är inskriven i grundlagen, är att bevisbördan ligger på åklagaren. Det innebär att om försäkringsbolaget vill neka ersättning måste de bevisa att du själv orsakat skadan, förvärrat den eller brutit mot något av villkoren i avtalet.
*tar fram popcornen*
/Kent
/Kent
Jag två fall i grannskapet det ena handlar om en affär som brann ner. Lite kort: Ägaren anklagades för att ha satt eld på sin butike men friades i domstol. MEN försäkringsbolaget vägrade att betala ut ersättning och blev så småningom dragna inför tinget och där FÖRLORADE butiksägaren och blev utan pengar. Fallet är några år gammalt det spelar knappast någon roll. På en annan ort i närheten brand skadades en villa rätt svårt, där inleddes en förundersökning om mordbrand men den lades ner, även där blev det tvist mellan försäkringsbolag och den "misstänke" personen som slutade med att bolaget vägrade betala ersättning. Bägge fallen har under många år alstrat många många sidor i den lokala pressen. Eftersom jag personligen inte har haft något intresse av fallen kan jag tyvärr inte ge några mer omfattande uppgifter.
Liknande exempel känner jag också till.elmont skrev:Jag två fall i grannskapet det ena handlar om en affär som brann ner. Lite kort: Ägaren anklagades för att ha satt eld på sin butike men friades i domstol. MEN försäkringsbolaget vägrade att betala ut ersättning och blev så småningom dragna inför tinget och där FÖRLORADE butiksägaren och blev utan pengar. Fallet är några år gammalt det spelar knappast någon roll. På en annan ort i närheten brand skadades en villa rätt svårt, där inleddes en förundersökning om mordbrand men den lades ner, även där blev det tvist mellan försäkringsbolag och den "misstänke" personen som slutade med att bolaget vägrade betala ersättning. Bägge fallen har under många år alstrat många många sidor i den lokala pressen. Eftersom jag personligen inte har haft något intresse av fallen kan jag tyvärr inte ge några mer omfattande uppgifter.
Bla en bil som inte skulle gå att stjäla enligt FB. De ansåg det fanns tveksamheter. Eftersom den i deras ögon inte går att stjäla. Då blev det tvärstopp. En malande utredning började och jag vet i alla fall att 1år efter stölden så hade fortfarande inga pengar betalats ut. Nu pratar vi ingen BMW M5 som stals i Södertälje och stod på Sixten 88år utan en vanligt familjebil. Har andra exempel också men orkar inte rada upp allt.
Det flesta ärenden går säkert utmärkt bra. Skulle något hända mig visar jag hellre upp papper och foton i förväg innan någon utredning drar igång än att i efterhand betala någon egen utredare som ska försöka motbevisa ett bolag i miljardstorlek och en stab av advokater och utredare.
Du ska kanske strunta i försäkringen istället?
Sätt in vattenlarm, tjuvlarm och sprinklers. På några års försäkringspremie har du din investering betald och sen slutar du göda utsugarna.
Jag har aldrig i mitt liv försäkrat något mer än det som är tvingande, typ trafikförsäkringen.
Jag har nog sparat flera hundra tusen till dags dato, och har mao råd att cacha kontant en ny LCD-TV, en ny bil etc vid en totalskada.
Sätt in vattenlarm, tjuvlarm och sprinklers. På några års försäkringspremie har du din investering betald och sen slutar du göda utsugarna.
Jag har aldrig i mitt liv försäkrat något mer än det som är tvingande, typ trafikförsäkringen.
Jag har nog sparat flera hundra tusen till dags dato, och har mao råd att cacha kontant en ny LCD-TV, en ny bil etc vid en totalskada.
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
150 kr inkl moms
Läs mer
Kan ju lugnt säga att blir det någon skada i mitt badrum så har jag inte en tanke på att dra in försäkringsbolaget utan fixar det själv. Likaså är spänningen till verkstaden alltid av när jag inte är där.
Kommer nån in i huset så blir det dock försäkringsärende, tror liksom inte jag kan betala skadorna som jycken åsamkar då.
/Kent
Kommer nån in i huset så blir det dock försäkringsärende, tror liksom inte jag kan betala skadorna som jycken åsamkar då.
/Kent
Jag har en tanke med inlägget också.Mikael_L skrev:
Om du misstror f-bolag så, så förstår jag inte varför du överväger att inleda en affärsrelation med dom, upprätta bindande avtal er mellan och sen bara vänta på att du snart ska bli lurad och blåst.
Det är ungefär som att anlitar den sämsta byggaren i byn att bygga ditt hus, som alla inkl du själv vet är helt värdelös och bara luras. Där du redan i förväg vet att det inte kommer sluta lyckligt.
Hade jag så dålig tilltro till f-bolag, att jag tror att jag kommer stå utan ersättning efter en brand för att något kvitto från elinstallatör saknas, så skulle jag självklart inte skaffa någon försäkring.