10 955 läst ·
83 svar
11k läst
83 svar
Vad behöver jag papper på?
En yrkesman bör veta vad som ska göras. Nä, megga hela anläggningen ingår inte då han inte gjort ingrepp därmen att tex testa JFB ute i anläggningen är ju A o O.k_anka skrev:Kommer in lite sent i denna spretiga tråd men är i en liknande situation och undrar därför vilka egenkontroller som anses rimliga att genomföra då man t.ex. byter från en gammal diazed-central till en normcentral i en villa?
En kompis med ABL ska göra jobbet men han slingrar sig när jag frågar vilka mätningar man måste/bör/borde göra, och vad som eventuellt ska dokumenteras. Behöver anläggningen meggas, behöver JFB testas, bör slingimpedas kollas, utlösningsvillkor (vid t.ex. C- respektive D-säkringar) osv.
Jag har kollat runt i ganska många trådar utan att bli klokare. Det borde ju finnas lättillgängligt så jag som privatperson vet vad jag ska kunna kräva av en elektriker!
Eftersom han bara gör ett ingrepp i elcentralen "behöver" han inte prova nått mer än just centralen. Den övriga elinstallationen påverkas inte av ett centralbyte.
Har han ABL kan du nog lämna till honom att avgöra vad och hur det ska testas.
Har han ABL kan du nog lämna till honom att avgöra vad och hur det ska testas.
Tack, men hade jag velat bli tillrättavisad hade jag valt ett annat sätt.
För mig som beställare av ett jobb är upplägget helt uppåt väggarna. När jag beställer ett våtrumsjobb kan jag gå in och läsa på byggkeramiska rådets sidor för att säkerställa att hantverkaren använder rätt metoder. När jag beställer ett eljobb "kan jag lämna till honom att avgöra hur det ska testas" eftersom Elsäkerhetsverket verkar vara av åsikten att kunskap är farligt när det gäller el. Det känns väldigt icke 2012!
Det är nog bara i elbranschen man är i så fullständigt i händerna på den anlitade hantverkaren. Många är säkert extremt kompetenta men det finns också de som suttit av tiden på ett yrkesgymnasium och sedan najat elrör på storbygge ett par år. För mig är det omöjligt att vara säker på att kompetensen finns.
För mig som beställare av ett jobb är upplägget helt uppåt väggarna. När jag beställer ett våtrumsjobb kan jag gå in och läsa på byggkeramiska rådets sidor för att säkerställa att hantverkaren använder rätt metoder. När jag beställer ett eljobb "kan jag lämna till honom att avgöra hur det ska testas" eftersom Elsäkerhetsverket verkar vara av åsikten att kunskap är farligt när det gäller el. Det känns väldigt icke 2012!
Det är nog bara i elbranschen man är i så fullständigt i händerna på den anlitade hantverkaren. Många är säkert extremt kompetenta men det finns också de som suttit av tiden på ett yrkesgymnasium och sedan najat elrör på storbygge ett par år. För mig är det omöjligt att vara säker på att kompetensen finns.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
k_anka - du har nog fått svar på att det inte krävs några dokumenterade egenkontroller vid byte av elcentral i en befintlig anläggning. Du har också på många sätt rätt i att det är ett märkligt upplägg med elbehörigheter i Sverige, något som också Elsäkerhetsverket uppmärksammat. De har själva lagt ett förslag till nytt behörighetssystem som nu finns för beredning på regeringskansliet. Vad det landar i vet vi inte men de är inne på att testa kunskap i större utsträckning och de vill också ta bort det märkliga i att man ska vara anställd i företaget där behörigheten finns. Det finns mycket i dagens upplägg som går tillbaka till en tid då arbetslivet såg annorlunda ut.
Du har också helt rätt i att det finns elektriker med tvivelaktiga kunskaper men lyckligtvis är de gansk få. Ett lärlingssystem ger ofta duktiga ýrkesmän men jag håller med om att det finns otillräckliga kontrollmekanismer för att säkerställa att varje behörig elektriker har rätt kompetens. Det nya systemet kan förhoppningsvis ändra på detta men det finns motstånd i många läger.
Du har också helt rätt i att det finns elektriker med tvivelaktiga kunskaper men lyckligtvis är de gansk få. Ett lärlingssystem ger ofta duktiga ýrkesmän men jag håller med om att det finns otillräckliga kontrollmekanismer för att säkerställa att varje behörig elektriker har rätt kompetens. Det nya systemet kan förhoppningsvis ändra på detta men det finns motstånd i många läger.
Jag har lite svårt att förstå hur man kan ta illa upp bara för att man inte får det svar man önskar. Du hade lite idéer men dom var inte relevanta och det fick du svar på, dessutom fick du ett råd på vem som lämpligast kunde ge dig den information du inte hittade men du verkar fortfarande missnöjd.
Som upplysning kan jag nämna att elarbeten är så pass mångsidigt och omfattar så mycket, att det inte lämpar sig med små informationsblad på några sidor, det finns helt enkelt för många parametrar att ta hänsyn till.
Som upplysning kan jag nämna att elarbeten är så pass mångsidigt och omfattar så mycket, att det inte lämpar sig med små informationsblad på några sidor, det finns helt enkelt för många parametrar att ta hänsyn till.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Jag är nog på k_ankas sida. Svar av typen "Har han ABL kan du nog lämna till honom att avgöra vad och hur det ska testas." är inte meningsfulla. Jag har haft både kollegor och beställare med ABL som inte haft en susning. Själv försöker jag lära mig hela tiden för att verkligen ha den kunskap som jag anser att jag ska ha med ABL.
Enligt min åsikt är regelverket bakom elarbeten fullt möjliga att dokumentera på ett sätt som lekmän kan ta till sig och bli bättre beställare. Lekmän kan läsa mer än glättiga broschyrer! Jag undanhåller aldrig kunskap för någon men är mycket tydlig med hur regelverket för vem som får göra vad ser ut.
Enligt min åsikt är regelverket bakom elarbeten fullt möjliga att dokumentera på ett sätt som lekmän kan ta till sig och bli bättre beställare. Lekmän kan läsa mer än glättiga broschyrer! Jag undanhåller aldrig kunskap för någon men är mycket tydlig med hur regelverket för vem som får göra vad ser ut.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Kompletterar med ett svar på själva sakfrågan från k_anka. Om din polare byter en elcentral så behöver han inte göra mer än vad som beskrivits tidigare. Dock, om han byter säkringskarakteristik så att trögare säkringar än tidigare väljs ska han ha koll på utlösningsvillkoret. Beroende på¨var du bor kan du ha ett kraftigt eller svagt matande nät och om han slänger in tröga (D-säkringar) ska han räkna på att de löser ut som de ska.
Tonläget i svaren har en viss tendens att färgas av frågans tonläge. Har man tex en komps (som tydligen även har den nödvändiga kompetensen) som man ska få hjälp av skulle i alla fall jag lita på honom. Litar man inte på den man tänker ta hjälp av bör man nog byta ut vederbörande.
Skulle någon av mina kompisar söka min hjälp och börjar "mästra" mig när dom ska få hjälp får dom leta någon ny som kan hjälpa till.
PS
Vid "normala" elinstallationer använder man aldrig D automater, dom använd endast i mycket speciella fall.
Skulle någon av mina kompisar söka min hjälp och börjar "mästra" mig när dom ska få hjälp får dom leta någon ny som kan hjälpa till.
PS
Vid "normala" elinstallationer använder man aldrig D automater, dom använd endast i mycket speciella fall.
Redigerat:
Den här klassiska diskussionen som dyker upp då och då här är absolut inget som beror på enskilda elektriker eller för den delen enskilda kunder utan hur reglerna ser ut, så om det ska bli nån slags "vi och dom"-situation så röstar jag för att både kunder/villaägare och elektriker tillsammans blir "vi" och elsäkerhetsverket blir "dom".
Jag inser att det finns zillioner fall men om en elektriker vet hur något ska göras så borde det också gå att sätta ord på det. Problemet är väl att vara elektriker är ett rätt så praktiskt yrke medan att sätta ord på saker är en rätt så teoretisk syssla, så för just elektrikerna själva så är det inte säkert att de gör ett bättre jobb ifall det finns skrivna regler om alla zillioner detaljer. Däremot skulle det nog vara bättre för ett helt gäng kunder.
Vad sägs om att börja med de vanligaste elarbeten som berör de som äger / ansvarar för bostäder? Det kan väl inte vara helt omöjligt att sätta upp nån slags lista över i vilka fall man ska göra olika former av mätningar och beräkningar vid arbeten i bostäder? Släng in ett generellt undantag för att alla maskiner som inte uttryckligen behandlas får istället hanteras som idag, så slipper man köra fast den dag det dyker upp en ny spezialdeluxemaskinmojäng. (Jämför att om det funnits striktare regler som varit stenhårda för spänningsfall så hade det kanske plötsligt behövts sexkvadratkabel till varje luftvärmepump och femtioelvakvadratledning matande till huset - iofs vore det inte dumt men otroligt dyrt att fixa de rätt rejäla spänningsfall som blir när en billig on-off-värmepump slår till).
Jag inser att det finns zillioner fall men om en elektriker vet hur något ska göras så borde det också gå att sätta ord på det. Problemet är väl att vara elektriker är ett rätt så praktiskt yrke medan att sätta ord på saker är en rätt så teoretisk syssla, så för just elektrikerna själva så är det inte säkert att de gör ett bättre jobb ifall det finns skrivna regler om alla zillioner detaljer. Däremot skulle det nog vara bättre för ett helt gäng kunder.
Vad sägs om att börja med de vanligaste elarbeten som berör de som äger / ansvarar för bostäder? Det kan väl inte vara helt omöjligt att sätta upp nån slags lista över i vilka fall man ska göra olika former av mätningar och beräkningar vid arbeten i bostäder? Släng in ett generellt undantag för att alla maskiner som inte uttryckligen behandlas får istället hanteras som idag, så slipper man köra fast den dag det dyker upp en ny spezialdeluxemaskinmojäng. (Jämför att om det funnits striktare regler som varit stenhårda för spänningsfall så hade det kanske plötsligt behövts sexkvadratkabel till varje luftvärmepump och femtioelvakvadratledning matande till huset - iofs vore det inte dumt men otroligt dyrt att fixa de rätt rejäla spänningsfall som blir när en billig on-off-värmepump slår till).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Kravet är att den nya centralen inte minskar säkerheten hos den befintliga installationen. (Elinstallationsreglerna SS 436 40 00, 61.1.5).k_anka skrev:Kommer in lite sent i denna spretiga tråd men är i en liknande situation och undrar därför vilka egenkontroller som anses rimliga att genomföra då man t.ex. byter från en gammal diazed-central till en normcentral i en villa?
En kompis med ABL ska göra jobbet men han slingrar sig när jag frågar vilka mätningar man måste/bör/borde göra, och vad som eventuellt ska dokumenteras. Behöver anläggningen meggas, behöver JFB testas, bör slingimpedas kollas, utlösningsvillkor (vid t.ex. C- respektive D-säkringar) osv.
Jag har kollat runt i ganska många trådar utan att bli klokare. Det borde ju finnas lättillgängligt så jag som privatperson vet vad jag ska kunna kräva av en elektriker!
I grunden kräver inte detta någon kontroll av den befintliga anläggningen. Men som Anders nämnde finns det vissa ändringar som kräver det. Detta då med förutsättningen att den befintliga installationen är korrekt. Ett tränat öga ser ganska snabbt om så är fallet eller om det föranleder lite närmare inspektion och provning. Det ligger då utanför själva centralbytet. Det finns inga lagkrav på hur denna kontroll skall göras. Elinstallationsreglerna listar ett antal punkter, men det är installatörens ansvar att välja de kontroller som behövs. Så det beror på.
Ang dokumentation så finns inga konkreta krav här heller utan det skall överenskommas med beställaren. Så här kommer du in i bilden. Genom att begära mätning av jordfelsimpedans och andra saker du räknar upp på hela anläggningen så blir det gjort och du får ett hälsotillstånd på allt d^_^b Behovet av dessa mätningar kan ni ju dock resonera om. Det kostar dock så lite så det borde egentligen inte vara något att orda om.
Eftersom det finns en stor mängd text för elektriker att ta hänsyn till inkl utbildning, lärlingstid, påbyggnadskurser, regelverk osv osv så får väl lekman som är intresserad läsa igenom detta också om man nu tvunget vill pilla själv eller bara lära sig. Då det inte finns några genvägar för yrkesmannen så lär det knappast dyka upp några för lekman heller samt att en yrkesman ser sig sällan som fullärd och då lär ju lekman komma en bra bit efter.
Det är ju bara att välja, använda sig av befintlig kompetens eller sätta sig in i det själv och ta de ev kostnader det innebär.
Det är ju bara att välja, använda sig av befintlig kompetens eller sätta sig in i det själv och ta de ev kostnader det innebär.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Men nu handlade det om innehavarens möjligheter att förstå vad som behöver kontrolleras för att få ett "kvitto" på att anläggningen är säker, och vilka rättigheter han har att begära dessa protokoll (vilket kanske innebär att några extra eller "onödiga" kontroller behöver göras). Det kräver inte så mycket text.
Nu skall jag med gnälla lite 
Egentligen så är det väl jättebra att konsumenterna är medvetna och ställer krav? Det ger ju merjobb med extra kontroller osv och man är ju ändå där så?
/Kent
Egentligen så är det väl jättebra att konsumenterna är medvetna och ställer krav? Det ger ju merjobb med extra kontroller osv och man är ju ändå där så?
/Kent