10 557 läst ·
33 svar
11k läst
33 svar
Vad är rimligt vitesbelopp idag?
Och vite brukar utgå för den del som inte kan tagas i bruk, dvs bygger man ett hus och garaget inte är klart så utgår vitet inte för hela "bygget" utan för den del av avtalet som garaget utgör. Procentsatsen som brukar användas hittar man o tex i AB-07 men man kan naturligtvis förhandla fram en egen procentsats. Men man ska inte tro att man som köpare kan diktera villkoren utan det måste man komma överens om. En byggare är ju inte intresserad av ett avtal som skulle kunna sätta honom i konkurs om någon i "byggkedjan" skulle brista, då avstår med säkerhet byggaren att ta jobbet.
hakan74 - så vitt jag förstår så har du alltid rätt till ersättning för de merkostnader du haft och som du kunnat specificera, detta oavsett om det finns ett vitesbelopp inskrivet eller ej.
I en artikel här på forumet skriver Charlotte Andersson (som är byggnadsingenjör med juridisk inriktning och expert på Byggahus.se) följande:
3. Högt vite vid försening i kontraktet
Skriv alltid in en klausul om att ersättning i form av ett vite ska betalas ut till dig som kund, om husbygget inte är klart innan utlovat slutdatum.
– Vitet är alltid för lågt i hustillverkarnas standardavtal. Man ska se till att det finns ett HÖGT vite som utgår om inflyttningsdatum inte hålls. Jag brukar förorda ett femsiffrigt vite per påbörjad försenad arbetsvecka, säger Charlotte.
Enligt uppgift hade Sofie tydligen bara 3000 kr i vite per försenad arbetsvecka, vilket är bedrövligt lågt. Beloppet borde varit minst 10 gånger högre.
Påpekas ska dock att oavsett vad det står i avtalet om vite vid försening, så har man alltid rätt till styrkta merkostnader, t ex merkostnad på för ränta på byggnadskreditivet, merkostnader för extra boende (t ex hotell), magasinering av ditt bohag, extra flyttkostnader, med mera.
– Kan du styrka de kostnaderna med kvitton så har du rätt att få ersättning för ovanstående från entreprenören även om detta överstiger det avtalade vitet, säger Charlotte.
_________
Tycker det framstår ganska tydligt att man inte skall nöja sig med ett löjligt lågt vite kring 2.000:- per påbörjad vecka som inflyttningen är försenad.
elmont - man har ju inte ens rätt att flytta in i sitt hus förrän det är slutbesiktigat och godkänt. Så det spelar ju ingen roll om vissa rum skulle vara klara, man får ju helt enkelt inte nyttja dem. Känner till en som fick straffavgift från kommunen för att han hade ställt in möbler i garaget innan huset var slutbesiktigat.
I en artikel här på forumet skriver Charlotte Andersson (som är byggnadsingenjör med juridisk inriktning och expert på Byggahus.se) följande:
Skriv alltid in en klausul om att ersättning i form av ett vite ska betalas ut till dig som kund, om husbygget inte är klart innan utlovat slutdatum.
– Vitet är alltid för lågt i hustillverkarnas standardavtal. Man ska se till att det finns ett HÖGT vite som utgår om inflyttningsdatum inte hålls. Jag brukar förorda ett femsiffrigt vite per påbörjad försenad arbetsvecka, säger Charlotte.
Enligt uppgift hade Sofie tydligen bara 3000 kr i vite per försenad arbetsvecka, vilket är bedrövligt lågt. Beloppet borde varit minst 10 gånger högre.
Påpekas ska dock att oavsett vad det står i avtalet om vite vid försening, så har man alltid rätt till styrkta merkostnader, t ex merkostnad på för ränta på byggnadskreditivet, merkostnader för extra boende (t ex hotell), magasinering av ditt bohag, extra flyttkostnader, med mera.
– Kan du styrka de kostnaderna med kvitton så har du rätt att få ersättning för ovanstående från entreprenören även om detta överstiger det avtalade vitet, säger Charlotte.
_________
Tycker det framstår ganska tydligt att man inte skall nöja sig med ett löjligt lågt vite kring 2.000:- per påbörjad vecka som inflyttningen är försenad.
elmont - man har ju inte ens rätt att flytta in i sitt hus förrän det är slutbesiktigat och godkänt. Så det spelar ju ingen roll om vissa rum skulle vara klara, man får ju helt enkelt inte nyttja dem. Känner till en som fick straffavgift från kommunen för att han hade ställt in möbler i garaget innan huset var slutbesiktigat.
Jag får väl backa lite där jag var i tankevärlden inne på större och mera komplexa hus där delar av ett husbygge kan vara "besiktigat och klart" medans andra delar inte är klara och där får man ev betala vite för dom delar som inte är färdiga.
Jag personligen tycker att det är rätt, precis så som du skriver.M Maxirati skrev:hakan74 - så vitt jag förstår så har du alltid rätt till ersättning för de merkostnader du haft och som du kunnat specificera, detta oavsett om det finns ett vitesbelopp inskrivet eller ej.
_________
Men, jag är mycket tveksam (utan att vara insatt i konsumententreprenader ska jag poängtera) till att det är kutym i konsumententreprenader med så höga vitesbelopp.
Den byggnadsingenjör som du saxar ifrån tror jag är van vid byggnation av kommersiella lokaler, där vitesbeloppen kan vara skyhöga. Att hon tycker att de ska vara höga må så vara. Men om man väljer att höja vitesbeloppet till det hon rekommenderar kan man mycket väl vara tvungen att betala för det, om det normala är mycket lägre vitesbelopp. Men kanske är det värt att betala extra för vetskapen om att man har ett incitament att få entreprenören att hålla sin del av avtalet.
Med det sagt är 2000kr/v alldeles för lågt, det ska täcka alla av byggherrens tillkommande kostnader utöver att vara en straffavgift. Med ett vitesbelopp om 2000kr/v uppfattar jag det bättre att utnyttja rätten enligt ABS, där du har rätt att få ersättning för alla kostnader som tillkommit dig p g a att entreprenören inte hållit sin del av avtalet. Men då gäller endast faktiska kostnader, mot uppvisande av kvitton.
Vid slutbesiktning är det inte ovanligt att det finns ett antal besiktningsanmärkningar.
Vid mindre och få fel finns möjligheten att godkänna entreprenaden under förutsättning att felen avhjälps inom skälig tid, då ger kommunen ett interimistiskt slutbesked. I de fallen har man möjlighet att flytta in och nyttja huset.
På forumet har jag läst om skräckexempel där man gjort på detta sätt trots att felen inte varit särskilt små eller få och därefter haft problem att få entreprenören att komma och färdigställa.
Läser man AB04 står där att vitesbeloppet normalt ska framgå som en procentsats av kontraktssumman, i det fall delar av entreprenaden kan nyttjas ska en skälig avräkning göras, men det framgår inte hur en sådan avräkning ska bestämmas.
Jag hade velat att det förtydligas i kontraktet hur en sådan avräkning ska bedömas eller åtminstone av vem.
Rimligen borde det vara något besiktningsmannen borde kunna hjälpa till med.
Är man väldigt osäker har man all rätt i världen att komma överens om att felen vid slutbesiktningen ska efterbesiktigas. Men man får nog räkna med att betala för denna besiktning själv om den inte skulle visa på att anmärkningarna från slutbesiktningen inte har avhjälpts.
Det är inte helt ovanligt vid kommersiella lite större entreprenader. Men jag skulle gissa ganska ovanligt i konsumententreprenader. Då får man dock inte anmärka nya fel som borde ha märkts vid slutbesiktningen.
Hej, Jag hade 60tkr i veckan i vitesbelopp vilket motsvarade ungefär 1% när jag byggde hus för några år sedan. Min avsikt var aldrig att utkräva detta av byggaren. Vi gjorde ett bra projekt men i slutet av bygget, började de hitta på massa tramsiga grejor för att pressa mig till att acceptera lite olika ändringsorders. I slutändan använde jag förseningsvite för 3 veckor totalt 180tkr som motbud för att pressa fram en rimligare kompromiss.
Det är inte många privata husbyggnadsprojekt jag hört talas där det inte blivit lite gnabb i slutet, då är vitet bra att ha.
Det är inte många privata husbyggnadsprojekt jag hört talas där det inte blivit lite gnabb i slutet, då är vitet bra att ha.
jonas_t - Charlotte Andersson som jag nämnde här ovan kan tänkas hålla på med större projekt, men i den artikel jag saxade detta ur så handlar det om en kvinna som byggt en villa. Se här: https://www.byggahus.se/bygga/sofies-kaos-vargardahus-sa-hade-kunnat-undvikas
Att behöva betala extra för att entreprenören skall acceptera en allmänt rekommenderad nivå om 1% av entreprenadkostnaden som vite tycker jag skulle kännas minst sagt osmakligt och oseriöst. Denne borde i stället se till att den tid för färdigställande av huset han offererat är rimlig och realistisk. Kanske även inkluderande en viss säkerhetsmarginal. Är han säker på sin kunskap och kapacitet att genomföra aktuellt projekt så borde det inte vara några problem att gå med på ett vitesbelopp som är femsiffrigt, låt säga 10.000:- per påbörjad vecka.
Nu är jag inte ute efter att hänga någon entreprenör för några dagar hit eller dit. Men märker man en ineffektivitet och allmänt ointresse att hålla igång byggnationen som det är tänkt, då är det nog väldigt bra att ha ett påtryckningsmedel. Och den dagen man står där åtskilliga veckor försenade, ja då är det för sent att ångra att man gick med på en struntsumma i vite.
wittsjö - håller med om att det är bra att ha lite att förhandla med om det spårar ut. Hur lätt var det för dig att få din entreprenör att acceptera ett sådant belopp? Mycket pengar, men samtidigt ett stort projekt förstår jag.
Ett litet dilemma är ju att entreprenören kan gardera sig med en väldigt lång produktionstid och vad som är normalt är inte lätt för en amatör att känna till. Det är ju ingen idé att börja diskutera ett vite innan man fått vetskap om vad man tänkt sig för produktionstid, då är det ju lätt att entreprenören justerar upp denna för att säkra sig. I mitt fall har jag fått en tid som har ett spann på 6 veckor. Det känns lite flummigt tycker jag. Har bett om ett något snävare tidsspann.
Att behöva betala extra för att entreprenören skall acceptera en allmänt rekommenderad nivå om 1% av entreprenadkostnaden som vite tycker jag skulle kännas minst sagt osmakligt och oseriöst. Denne borde i stället se till att den tid för färdigställande av huset han offererat är rimlig och realistisk. Kanske även inkluderande en viss säkerhetsmarginal. Är han säker på sin kunskap och kapacitet att genomföra aktuellt projekt så borde det inte vara några problem att gå med på ett vitesbelopp som är femsiffrigt, låt säga 10.000:- per påbörjad vecka.
Nu är jag inte ute efter att hänga någon entreprenör för några dagar hit eller dit. Men märker man en ineffektivitet och allmänt ointresse att hålla igång byggnationen som det är tänkt, då är det nog väldigt bra att ha ett påtryckningsmedel. Och den dagen man står där åtskilliga veckor försenade, ja då är det för sent att ångra att man gick med på en struntsumma i vite.
wittsjö - håller med om att det är bra att ha lite att förhandla med om det spårar ut. Hur lätt var det för dig att få din entreprenör att acceptera ett sådant belopp? Mycket pengar, men samtidigt ett stort projekt förstår jag.
Ett litet dilemma är ju att entreprenören kan gardera sig med en väldigt lång produktionstid och vad som är normalt är inte lätt för en amatör att känna till. Det är ju ingen idé att börja diskutera ett vite innan man fått vetskap om vad man tänkt sig för produktionstid, då är det ju lätt att entreprenören justerar upp denna för att säkra sig. I mitt fall har jag fått en tid som har ett spann på 6 veckor. Det känns lite flummigt tycker jag. Har bett om ett något snävare tidsspann.
Vi hade ett stegrande vite. 5 000 kr de första två veckorna och därefter 10 000 per vecka. Var lättare att få dem att acceptera, men det bör reda från början kompletteras med en rimligt detaljerad tidplan när de olika momenten ska göras och hur lång tid de ska ta. Tyvärr ledde detta till att de i slutet tog alla chanser till genvägar och med en halvslö besiktningsman så missades ett femtiotal små och större fel som egentligen borde lett till en underkänd slutbesiktning. Dessutom tog de alla chanser till att försöka få förlängning pga ÄTA (bla kakelläggning). Det hela berodde dock snarare på projekteringsmissar och att de byggde på tio hus samtidigt...
Vi håller inne ca 20% just nu och får väl se var det landar och om det landar i tingsrätten eller inte...
Vi håller inne ca 20% just nu och får väl se var det landar och om det landar i tingsrätten eller inte...
Entreprenören gnällde och klagade så mycket de kunde så klart och hittade på alla möjliga anledningar att det inte var giltigt men kontrakt är kontrakt. Det är svårt att argumentera mot. Så förhandlingspositionen etablerades ändå.M Maxirati skrev:wittsjö - håller med om att det är bra att ha lite att förhandla med om det spårar ut. Hur lätt var det för dig att få din entreprenör att acceptera ett sådant belopp? Mycket pengar, men samtidigt ett stort projekt förstår jag.
Angående väldigt lång kontraktstid kan jag ändå tycka att det är en bättre förutsättning. Då kan man ju planera och förbereda sig på ett bra sätt. Hellre ett lite längre projekt som tar slut vid rätt tid än en orimligt kort plan. Dock så funkar ju som regel inte entreprenörer så, de kommer ändå göra det mesta sista dagen och stressa ihop det i slutet. Det ligger väl i de flesta människors natur
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Man kan lägga in en personlig marginal som inte entrepenören vet om också. Bara för att slippa stå där utan plats att bo en månad
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Det är ju baksidan av systemet med vite. Det ökar risken att byggaren fuskar och slarvar för att komma ikapp om bygget drar ut på tiden.
Jag skulle tro att när man väl står i läget att det uppenbarligen blir en försening, så kanske man bör förhandla om, och låta entreprenören slippa vite under vissa förutsättningar. Något i stil med att de slipper vite för de dagar när minst ex. 4 gubbar arbetar med huset (hela dagen). Det man ju vill uppnå är att de prioriterar just det här projektet.
Jag skulle tro att när man väl står i läget att det uppenbarligen blir en försening, så kanske man bör förhandla om, och låta entreprenören slippa vite under vissa förutsättningar. Något i stil med att de slipper vite för de dagar när minst ex. 4 gubbar arbetar med huset (hela dagen). Det man ju vill uppnå är att de prioriterar just det här projektet.
Jag håller med. Min tanke när jag föregående inlägg. Min tanke var att vänta in en av de sista veckorna och sen ge dem ett par veckor till, så att de inte hastade igenom det sista. Men det skal bokas slutbesiktning med besiktningsman och kommun osv så tyvärr gick det inte till sist.
Man kan gått ha en privat marginal, det är ju det bästa men oftast blir det ju så att du måste sälja ditt hus, lämna din hyresrätt eller liknande, detta måste planeras i lång tid innan. Samtidigt är man ju ekonomiskt ansträngd för byggpengarna närmar sig slutet och man vill inte sitta på dubbla boendekostnader onödigt länge. Nästa gång jag bygger kommer jag definitivt prioritera att ha dubbelt boende ett par månader för att undvika stressen.
Man kan gått ha en privat marginal, det är ju det bästa men oftast blir det ju så att du måste sälja ditt hus, lämna din hyresrätt eller liknande, detta måste planeras i lång tid innan. Samtidigt är man ju ekonomiskt ansträngd för byggpengarna närmar sig slutet och man vill inte sitta på dubbla boendekostnader onödigt länge. Nästa gång jag bygger kommer jag definitivt prioritera att ha dubbelt boende ett par månader för att undvika stressen.
Det vore kanske bättre med ett bonussystem baserat på klart i tid och kvalité, slutbesiktning utan anmärkningar etc, så byggaren tjänar lite extra på att göra klart i tid och göra rätt från början. Om bonus dessutom delas ut till de som gör jobbet tror jag det skulle det kunna fungera. Eller en kombination av bonus och vite.
Visst låter det knasigt att betala extra för att få förväntat jobb utfört, men bonussystem har fungerat i industrin när man velat engagera personalen och höja kvaliteten.
Kanske inte ett direkt råd för TS, men en tanke.
Visst låter det knasigt att betala extra för att få förväntat jobb utfört, men bonussystem har fungerat i industrin när man velat engagera personalen och höja kvaliteten.
Kanske inte ett direkt råd för TS, men en tanke.
Bonusar kan vara bra till mycket, men som privatperson känns det fel att betala en bonus till entreprenören/byggarna som redan tar rätt saftigt betalt som det är. Sedan kan ju det leda till att man vill snabba på bygget både för att hålla ned sin egen tid och kostnader, samt även inhysta en bonus. Näe, känns inte bra för mig i alla fall.
Oavsett vilken tid som entreprenören säger att byggnationen skall ta så är det nödvändigt att sätta upp ett vite. Sedan får man ju diskutera om den uppsatta tiden är rimlig eller inte.
Finns det inga fler här som har byggt hus och haft frågan om vite uppe? Vad låg ni i så fall på för nivåer? Och hur fungerade det när tidsramarna verkligen sprack?
Oavsett vilken tid som entreprenören säger att byggnationen skall ta så är det nödvändigt att sätta upp ett vite. Sedan får man ju diskutera om den uppsatta tiden är rimlig eller inte.
Finns det inga fler här som har byggt hus och haft frågan om vite uppe? Vad låg ni i så fall på för nivåer? Och hur fungerade det när tidsramarna verkligen sprack?
För en badrumsrenovering nyligen låg vitet på 2% av kontraktssumman dvs ca 2000 kr i veckan. Det är löjligt lågt i ditt fall. Skulle jag anlita någon för miljonbelopp skulle jag kräva minst 10.000 kr i veckan.
Spontant tycker jag 500.000 plus 1.250.000 känns väldigt dyrt! Vi bygger hus just nu o hela vår entrepenad inkl grund ligger på 1.390.000. Det är ett ABS 18 kontrakt och vite är satt till 4000kr per vecka.
Huset restes i dec och skall slutbesiktigas i maj. Just nu ligger dom ca 1 vecka före tidsplan dessutom.
Huset restes i dec och skall slutbesiktigas i maj. Just nu ligger dom ca 1 vecka före tidsplan dessutom.