Hej!

Är sugen på att byta bänkskiva i mitt gamla kök till en klassisk virrvarr. Det rör sig om 3 st bitar: 20 cm, 80, samt 90. Alla ca 60 cm djupa.

Såg att lokala K bygg har en 3 m för ca 2300 kr. Dock är den med rundad profil och behöver som ni förstår sågas till mycket. Är inte så förtjust i den rundade kanten (vill helst ha rak kant och trä).

vet nån om det finns med rak profil, och om det är hyfsat lätt att fixa till med kapning etc, samt att hotta upp med trälist? Har ingen erfarenhet av att såga till laminatskivor, men är hyfsat händig :)

Såg att företaget agelito säljer måttanpassade skivor med lister i trä. Bad om en offert för teak-lister. Den hamnade på ca 5500 kr. Är det ett rimligt pris? Vet någon hur mkt valet av trälist påverkat priset? På hemsidan står det 899kr/meter. Så lite fundersam hur det hela hamnar på över 5500 kr.

Tacksam för svar!

T Teakfantasten skrev:
vet nån om det finns med rak profil, och om det är hyfsat lätt att fixa till med kapning etc, samt att hotta upp med trälist? Har ingen erfarenhet av att såga till laminatskivor, men är hyfsat händig :)
Det är extremt stor risk att laminat flisar sig när man sågar i det. Så man bör veta vad man gör. Man vill ju undvika det och ha en helt rak kant när man skall limma på en teaklist. Tejpar man innan man sågar och tränar innan bör det väl gå. Beroende på skivan och hur händig man är. Att testa på några spillbitar brukar vara smart.
T Teakfantasten skrev:
Så lite fundersam hur det hela hamnar på över 5500 kr.
Antagligen för att det är ett manuellt arbete som tar tid. Om det är rimligt vet jag inte.
T Teakfantasten skrev:
Är inte så förtjust i den rundade kanten (vill helst ha rak kant och trä).
Den rundade kanten är betydligt mer praktisk och hållbar. Vad som är snyggast överlåter jag åt den som skall ha skivan i sitt kök att avgöra.

Jag köpte tre måttanpassade skivor från LG-collection (varav en bara var en liten fyrkant på 60*40 cm). Det gick på närmare 10 000:- för ett par år sedan.
Bänkskivorna verkar vara gjorda av guld, så jag får väl hoppas att de var en bra investering till barnbarnen...

Måttade ritningar av tre bänkskivor från LG-collection, inklusive en liten fyrkant på 60x40 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.