GK100 skrev:
Det är bättre om du ställer pumpen på konstant tryck. Det kanske är nämnt tidigare men har du någon reglering av framtempen? Och hur är elementen dimensionerade?
Ok ska prova det idag. Temperaturen regleras med shuntautomatik am20-w.

Gällande dimensionering på radiatorerna så räknade jag lite utifrån denna sida http://lenhovdaradiatorfabrik.se/hjalpmedel/dimensioneringsguide/#map och jag ligger i överkant på wattantalet vid ett snabbt överslag. Ska räkna mer noggrant och se hur pass mycket över jag ligger. Finns det nån gyllene gräns?

GK100 skrev:
Med ved har du möjlighet till hög temp och funkar termostaterna kommer flödet och difftempen bli optimala om du håller uppe värmekällan konstant. Är elementen klent dimensionerade eller tillgänglig temp låg hjälper inga justeringar, antingen blir det för kallt eller högre flöde och mindre difftemp.

Bra termostater och relativt hög framtemp ger den önskade lägre returen och samhörande flöde. Att ställa på returkopplingar är bra om man vill jämna ut skillnader i dimensionering och köra via central rumsgivare, samma kan man grovt få till med strypning i någon gemensam punkt men med termostater sköter det sig bra själv.
Så i princip blir det samma sak att strypa 1.retur innan shunt 2.returventil på radiator 3.termostater? Hmm om så är fallet får jag nog göra ett ytterligare försök med termostaterna. Jag tror att jag kanske hade för bråttom med att justera. Får prova igen med längre tid mellan mätningar på respektive radiator. Upplevde de som väldigt okänslig. Liten "vridning" fick stort utslag på tempen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blåa som skymtar i nedre vänstra hörnet på din ena bild är det den gamla pannan?
Om så är fallet är den fortfarande inkoplad på nått sätt och blir den varm när du eldar i kökspannan?

Du skulle tjäna en hel del på att åka till Biltema o köpa lite rörisoleriing och isolera dom nakna rören. Du borde få tillräckligt med värme ändå från tankarna.

Det blåa är solo plus-pannan som jag eldar med! Den gamla pannan var ett krematorie... Har ingen kökspanna!

Jag var inte på biltema men väl på Jula för nån dag sedan så nu är nästan alla rör isolerade!

ANR skrev:
Det blåa är solo plus-pannan som jag eldar med! Den gamla pannan var ett krematorie... Har ingen kökspanna!
Ursäkta, jag blandade ihop denna med en annan tråd:o

orparn skrev:
Ursäkta, jag blandade ihop denna med en annan tråd:o
Haha ingen fara, jag vet vilken tråd du menar. Jag följer den jag med! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.