Först och främst: tack alla som skriver på detta forum! Som husägare har ni sparat mig många tusenlappar då jag i det tysta läst era kloka svar och erfarenheter.

I det hus vi köpte för några år sedan så fanns en panna vi valde att kalla för krematoriet. Ingen acktank utan allt rätt ut i elementen. Under hösten installerades en lätt begagnad solo plus och till det 1500liter acktank, laddomat och shuntautomatik. Klimatet inne har förbättrats markant iom att värmen nu är konstant.

Problemet jag har nu är att jag tycker tankarna kyls av lite väl snabbt. Skiktningen fungerar bra vid laddning och strax därefter. När tankarna börjar kallna på så det är dags för ny eldning så håller hela tanken samt pannan samma temp. Har fnulat på backventilen i laddomaten i detta fall.

Jag önskar dock om nån som kan och vet mer än jag kan kika på min skiss (inte vacker men men) och se om det är ngt uppenbart fel. Är lite lur på om returen från elementen går fel samt om specialaren vid shunten verkligen är ok. Rörmokarn jag har är inte den mest erfarna på vedpannor vad det verkar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solo plus 30kw
1500 l acktank (vvb i första tanken)
Laddomat 21
Ahlsells shuntautomatik med innegivare

Mvh
Andreas

Hmm bilden blev upp och ner. Vet inte hur jag ändrar detta!?

Tillägg: rökgastempgivare till laddomaten och cirkpump vv till radiatorer. Expkärlet ritade jag inte ut, har slutet system.

kulle
Installerades detta nu under hösten eller du har kört med det ett par år ?

Installerades nu under hösten. Det har tagit ett tag att lära sig systemet.

M
Förlåt, jag läste ju som en kratta, tar tillbaka allt jag sa! :)

Redigerat:
Om din skiss är korrekt är det inte gjort på ett bra sätt, det bör du få ordnat isf så blir allt mycket bättre.

Om pannan håller samma temp. som acctankarna, betyder det att cirkulationspumpen vid laddomaten går. Det verkar som du har rökgastermostat, men slutar verkligen cirkulationpumpen gå, när tempen sjuker? Är den inställd på ca 60 grader?

Ja RG-tempgivaren är inställd på 60 grader och jag har kontrollerat att den slår av på rätt temp genom att vrida på tempvredet så man hör laddomaten slå på och av. Kan det vara backventilen på laddomaten? Självcirkulation? Eller kan det vara så att cirkpumpen skapar tillräckligt med tryck för att cirkulera runt allt vatten och värma pannan?

Enligt laddomats egna kopplingscheman så ska returen kopplas på sista tanken. Är det av vikt?

GK100 skrev:
Om din skiss är korrekt är det inte gjort på ett bra sätt, det bör du få ordnat isf så blir allt mycket bättre.
Vad spontant behöver ändras?

Det jag tycker ser konstigt ut är att du har kopplat samman tankarna på två nivåer, dels i toppen men också 1/4 del ner från toppen. För att få ut värmen till elementen så skulle du ju bara behövt koppla in det röret till tank 1 återföringen/utjämningen av värme mellan tankarna sköts ju ändå av sammankopplingen på toppen.

ANR skrev:
Vad spontant behöver ändras?
Röret från laddomaten uppåt som nu blir inblandad i shuntningen för rad ska direkt upp till övre rörsträckan som binder ihop panntopp med tanktopparna. Matningen till shuntkopplingen tar du sen från övre röret som sammankopplar tankarna på framsidan och returen tillbaks i tex närheten av tank ett nedre främre anslutning dvs på tanksidan av nedre rör in mot laddomaten.

Då är du åtminstone ganska nära standard 1A för sån här inkoppling och slipper störande oönskad cirkulation driven av radiatorkretsen som det är nu får man nog säga att det är ganska märkligt gjort.

För det första tack för alla svar! För det andra - jag ritar som en kratta ser jag nu... Ber om ursäkt för det.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som skiljer sig från ditt 1A exempel GK100 är att returen ligger strax under vv ut i radiatorerna men det kanske inte spelar roll?

Det ser vettigt ut på din senaste skiss, det är så det i princip brukar göras.

GK100 skrev:
Det ser vettigt ut på din senaste skiss, det är så det i princip brukar göras.
Ok, tack för svaret! Får kolla backventilen i laddomaten som fortsättning då grundproblemet kvarstår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.