386 läst ·
11 svar
386 läst
11 svar
Felbyggt värmesystem? CTC EcoAir+EcoEl, Nibe i serie + VVC i garagen
Jag börjar misstänka att vårt system är felkonfigurerat eller åtminstone väldigt ineffektivt. Vi bor i Skåne.
Nuvarande system
(Allt står i gamla pannrummet i fristående garage)
Kulverten mellan hus och garage verkar dåligt isolerad. Känns som att vi värmer marken.
Tidigare ägare körde:
Jag har ändrat till:
Kan ge fler detaljer vid behov.
Nuvarande system
- CTC EcoAir (luft/vatten, ca 12–15 år)
- CTC EcoEl 1800
- I serie efter den: Nibe Compact CU 200L (ca 27 år)
- VVC (Grundfos cirkpump) tillbaka till Nibens kallvatten, styrd via Shelly + Home Assistant
- Vattenburna radiatorer i hus och garage (matas från EcoEl)
Problem:
- Med VVC på, Niben går nästan konstant trots låg VV-förbrukning.
- Returvattnet från VVC är iskallt.
- Utan VVC tar det 30–60 sek att få varmvatten.
- Förbrukning ofta 90+ kWh/dygn utan extrem kyla.
Kulverten mellan hus och garage verkar dåligt isolerad. Känns som att vi värmer marken.
Tidigare ägare körde:
- Niben på 70 °C och VVC hela tiden.
- EcoEl elpatron nedre/övre min: 50/55 °C
- Max effekt på båda
Jag har ändrat till:
- Niben 55 °C
- EcoEl elpatron nedre/övre min: 40/42 °C
- Nedre elpatron av (slår på manuellt vid < -10 °C)
- Övre elpatron 1,5 kW som stöd vid VV-höjning (behövs??)
Frågor:
- Är detta i grunden en dålig systemdesign?
- Borde man ta bort Niben / flytta VVB in i huset? (Jag har plats i groventrén bredvid tvättmaskinen.)
- Hur skulle ni bygga om det här 🤔?
Redigerat:
Ja, att cirkulerar varmvatten är ganska energislukande. Precis som du skriver så kan man ju flytta vv elberedare in i huset å sätta den i serie så varmvattnet I kranen kommer snabbare innan varmvattnet från värmepump anländer. Har nyss gjort en sådan installation då vi tog bort vvc. Vi satte bara in en 15liters elberedare...
Tack @Vector. Jag har ingen aning om vi verkligen skulle behöva en större VVB med tanke på effekttarifferna, och om vi fortfarande behöver VVC om VVB:n placeras inne i huset.
Jag funderar även på att helt koppla bort Niben som en kortsiktig lösning (VP:n klarar max några år till.) Är dock osäker på hur man bör göra med VVC i så fall. Vi använder inte så mycket varmvatten samtidigt.
Jag funderar även på att helt koppla bort Niben som en kortsiktig lösning (VP:n klarar max några år till.) Är dock osäker på hur man bör göra med VVC i så fall. Vi använder inte så mycket varmvatten samtidigt.
Kolla om möjligt vvc-ledningens temp bakåt från beredaren för att se var den är varm.R rand althor skrev:Jag börjar misstänka att vårt system är felkonfigurerat eller åtminstone väldigt ineffektivt. Vi bor i Skåne.
Nuvarande system
Från Niben går tappvarmvattnet via blandningsventil till huset.
- CTC EcoAir (luft/vatten, ca 12–15 år)
- CTC EcoEl 1800
- I serie efter den: Nibe Compact CU 200L (ca 27 år)
- VVC (Grundfos cirkpump) tillbaka till Nibens kallvatten, styrd via Shelly + Home Assistant
- Vattenburna radiatorer i hus och garage (matas från EcoEl)
Problem:
Eftersom Niben sitter i serie måste den hållas runt 55 °C, annars fungerar den som en kall buffert som kyler vattnet från EcoEl.
- Med VVC på, Niben går nästan konstant trots låg VV-förbrukning.
- Returvattnet från VVC är iskallt.
- Utan VVC tar det 30–60 sek att få varmvatten.
- Förbrukning ofta 90+ kWh/dygn utan extrem kyla.
Tidigare ägare körde:
VP:n gjorde i princip inget?
- Niben på 70 °C och VVC hela tiden.
- EcoEl elpatron nedre/övre min: 50/55 °C
- Max effekt på båda
Jag har ändrat till:
- Niben 55 °C
- EcoEl elpatron nedre/övre min: 40/42 °C
- Nedre elpatron av (slår på manuellt vid < -10 °C)
- Övre elpatron 1,5 kW som stöd vid VV-höjning (behövs??)
Frågor:
Vi har 12 kW solceller, Sigenstor-batteri och elbilar. Jag vill kunna smartstyra värme/VVB för att optimera förbrukningen och gärna gå ner från 25 A huvudsäkring.
- Är detta i grunden en dålig systemdesign?
- Borde man ta bort Niben / flytta VVB in i huset? (Jag har plats i groventrén bredvid tvättmaskinen.)
- Hur skulle ni bygga om det här 🤔?
Om vvc felaktigt är kopplad från kallvattenledning bör vvc inte vara kall när det inte varit tappning på länge. Kallvatten kan ju inte sugas in utan att fyllas på någonstans. Det kan förekomma överströmning av kallvatten i blandare. Hos mig blir det kallvaten i vv i köket då vi fyller badkar.
Bra om vvc kan kopplas in före Värmepumpens beredare.
@Jochi Jag har bilder från en tidigare felsöknings-session med AI. Jag har nu isolerat rören och installerat en Shelly.
Det kändes kallt runt rören när VVC pumpade. Inte bara in till VVB:n, utan även lite längre uppströms på röret från EcoEl som matar förvärmt vatten till Niben, redan innan VVC-anslutningen (se sista bilden).
Hur kontrollerar man var kallvatten kommer in i systemet?
Blandaren verkar fungera. Jag har mätt temperaturen vid första kranen medan jag justerade blandaren, och den verkar inte ha fastnat.
Det kändes kallt runt rören när VVC pumpade. Inte bara in till VVB:n, utan även lite längre uppströms på röret från EcoEl som matar förvärmt vatten till Niben, redan innan VVC-anslutningen (se sista bilden).
Hur kontrollerar man var kallvatten kommer in i systemet?
Blandaren verkar fungera. Jag har mätt temperaturen vid första kranen medan jag justerade blandaren, och den verkar inte ha fastnat.
Redigerat:
Jag har lagt upp bilder. Om jag kopplar VVC-returen till EcoEl i stället för Niben, ska den då gå in på kallvatten och blandas där, eller brukar det finnas en separat VVC-anslutning?B Björkskär skrev:
Jag vill veta vad man ska göra innan jag ringer VVS tekniker..
Redigerat:
Du ansluter vvc till ingående kallvatten till Nibe med avstängningsventil och backventil (avzinkningshärdig för tappvatten och som öppnar av pumptrycket) om backventil inte finns vid inkoppling till vv. Gärna en strypventil också då Vvc-flödet bör vara så litet som möjligt (flödet kan regleras i viss version av vvc-pump men sådan har du troligen inte).
Tyvärr ser vvc-ledn i golv ut att vara typ prisol med tunn isolering. Rör ovan golv bör isoleras men försvåras av att några ligger nära varandra.
Tyvärr ser vvc-ledn i golv ut att vara typ prisol med tunn isolering. Rör ovan golv bör isoleras men försvåras av att några ligger nära varandra.
Ska man inte köra vvc via Vp Så inte stödvärmen av vvc går på ren el i vvb?J Jochi skrev:Du ansluter vvc till ingående kallvatten till Nibe med avstängningsventil och backventil (avzinkningshärdig för tappvatten och som öppnar av pumptrycket) om backventil inte finns vid inkoppling till vv. Gärna en strypventil också då Vvc-flödet bör vara så litet som möjligt (flödet kan regleras i viss version av vvc-pump men sådan har du troligen inte).
Klicka här för att svara