smurfen72 skrev:
Om radiatorerna är inkopplade via T-stycke på samma rör som går mellan panna och tank så tror jag det är därför pannan varmhålls. Jag kopplade in en vp mot tank på samma sätt och då blev det själv cirkulation i pannan vilket upphörde när jag kopplade via ett ledigt uttag i tanken. Antar att ventilen i laddomaten är ganska klen och att det inte behövs mycket tryck för att den ska öppna.

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hänger inte riktigt med på hur du menar men returen går ju in via t-stycke till returen till tanken och i samma T så går ju returledningen mellan tank och laddomat (och vidare pannan). Så om jag har tolkat dig rätt så ligger problemet i att det blir cirkulation genom pannan då backventilen i laddomaten inte gör det den ska? Problemlösning torde antingen vara att tillse att backventilen fungerar alternativt mata returen från radiatorerna till typ sista tanken?

GK100 skrev:
Se på TS första skiss, stämmer den är det dåligt och kommer aktivt varmhålla pannan. Med omkoppling till som skiss två visar blir det rimligt vad gäller det grundläggande i systemet. Sen gäller det givetvis att kolla hur radiatorer, rördragningar typ av system 1-,2-rör osv ligger till och anpassa sig efter begränsande faktorer och justera eller bygga om efter det.

För att ha nytta av ackumulering vid vedeldning ska man som sagt sträva efter hög difftemp över elementen och så låg retur som möjligt dvs inte mycket över rumstemperaturen. Alltså lågt flöde och hög framledning som i ett första steg kan börja labbas lite med genom strypning i gemensamma returen från huset före shunten. Har man termostater på elementen kommer de om de är moderna och funktionella hjälpa till bra med flödesbalanseringen bara man håller avsevärt högre framtemp än vad som krävs.
Jag ska ge mig på att fota och rita bättre skisser hur systemet så kanske det blir lättare att ge synpunkter. Jag ritade ju bara en enkel skiss (som dessutom blev fel första gången). Återkommer när jag har ordnat det. Tack så läge dock.

ANR skrev:
[bild]

Hänger inte riktigt med på hur du menar men returen går ju in via t-stycke till returen till tanken och i samma T så går ju returledningen mellan tank och laddomat (och vidare pannan). Så om jag har tolkat dig rätt så ligger problemet i att det blir cirkulation genom pannan då backventilen i laddomaten inte gör det den ska? Problemlösning torde antingen vara att tillse att backventilen fungerar alternativt mata returen från radiatorerna till typ sista tanken?
Det är inget problem med det som du ritat där, snarare lite åt hållet återvinningskoppling som förekommer ibland. Enda som kan avvika är att du får en liten extra inblandning av returvatten mot shuntens tillopp som då får öppna lite mer.

• Gilla
ANR
  • Laddar…
Uppdatering: jag felsöker en sak i taget nu. Första är varför pannan varmhålls. Jag har nu stängt av kulventilen på laddomaten på den sidan som är mot pannan. Termoventilers beskrivning på hur man ska koppla stämmer ju inte riktigt med den variant jag har. Jag får se i morrn hur tempen är panna - tank om det har gjort nån skillnad. Är det så så har jag konstaterat att det är ett konstant flöde genom pannan över tid vilket torde innebära att det måste kopplas annorlunda.

Vad gäller eventuell strypning på retur för att få större diff på ut-in så har jag som sagt ingen sådan. Cirkpumpen är nu satt i lägsta konstanta läget. Pumpen jag har är en grundfos 25-60 130.

På bägge sidor om pumpen (som sitter på utgående) så är det ju "avstängningsskruvar" för att kunna plocka bort pumpen. Kan man strypa lite med dom?

Jag är er evigt tacksam för alla svar. Om inte annat så ger det mig en hint om vad jag måste läsa på om.

ANR skrev:
Anliggningstermometern ger mig att det är en tempskillnad på ~1,5 grader både på radiatorer och nere vid tankarna. Så där har jag en felkälla att jobba med!
man ska ha ganska stor temp skillnad uppe och nere på radiatorn. om man vill få bra skiktning i tanken
blir alla radiatorer jämnvara.? eller har du några där värmen inte verkar orka fram.
det kan räcka med några enstaka radiatorer där vattnet rusar igenom fort för att sabba till skiktningen.
Har en kompis som schuntar ut tämligen hög temperatur och låter radiatortermostaterna jobba, dvs hett högst upp i radiatorn .. kallt i bottnen..
Han har även en tryckstyrd CP så den automatiskt anpassar sig om många element kallar på värme samtidigt..

//BG

Tror inte på att man kan lösa problemet med att strypa laddkretsen. Du har som du själv gissat förmodligen en backventil som går åt fel håll eller inte fungerar kanske?
Förutom just själva tank till tank kopplingen så har jag kopplat likadant som du och det fungerar perfekt.
Det övriga som skiljer är iof att min radiatorretur är kopplad allra längst till höger på samma rör och radiatorpumpen går på lägsta farten. det kan den göra eftersom jag skippat radiatortermostater och har ett ganska grovt rörsystem.
Om strömmen går så självcirkulerar vattnet skapligt. Matar jag bara villaväreregleringen med 12V så fungerar värmen i upp till 5-6 dagar om tankarna är fulladdade :)

vilken temperatur är det du pratar om i begreppet att pannan varmhålls??

är det typ samma temperatur som det är på returen från radiatorerna??

///BG

BG.s skrev:
man ska ha ganska stor temp skillnad uppe och nere på radiatorn. om man vill få bra skiktning i tanken
blir alla radiatorer jämnvara.? eller har du några där värmen inte verkar orka fram.
det kan räcka med några enstaka radiatorer där vattnet rusar igenom fort för att sabba till skiktningen.
Har en kompis som schuntar ut tämligen hög temperatur och låter radiatortermostaterna jobba, dvs hett högst upp i radiatorn .. kallt i bottnen..
Han har även en tryckstyrd CP så den automatiskt anpassar sig om många element kallar på värme samtidigt..

//BG
Hur får man högt delta på radiatorerna? Att ha c-pumpen på lägsta borde vara en väg åt rätt håll eller?
Att ha radiatorer med stor area. många eller tex sektionsradiatorer borde också vara positivt?

Mvh

Kolla som BG skriver hur du ligger till för de olika elementen temperaturmässigt, du verkar ha alldeles för högt flöde och för liten diff. Och vad har du för temp på framledningen? Har du termostatventiler? Du kan ju enkelt strypa om du har manuella ventiler så du får lite grepp kring det hela. Stämmer någon av dina skisser med hur verkligheten är?

Självklart får du inget som varmhåller pannan om du stänger kulventilen där men det ska du inte behöva om du får vettiga förhållanden i övrigt. Som nämnts flera gånger tidigare är hög framledningstemp och lågt flöde att föredra vid såna här system om du ska ha bra nytta av tankarna.

BG.s skrev:

//BG
Jo alla radiatorer blir jämnvarma. Jag har bytt ventiler på en hel del av elementen av just den anledningen att de fungerade halvdant. Jag ska roa mig med att mäta anliggningstermostat för att vara riktigt säker dock. Min pump är även den tryckstyrd men nu har jag satt den på konstant varv, båda funktionerna finns. Är inte halva grejen att inte reglera på termostaterna? Som jag kör nu så är det öppna spjäll på samtliga och innetempgivaren sköter temperaturregleringen. Om jag förstår dig rätt så vinner jag en högre framledningstemp och "strypning" i respektive radiator vilket ger en kallare retur !?

• Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo skrev:
Hur får man högt delta på radiatorerna? Att ha c-pumpen på lägsta borde vara en väg åt rätt håll eller?
Att ha radiatorer med stor area. många eller tex sektionsradiatorer borde också vara positivt?

Mvh
Lågt flöde tex genom pumpens inställning och/eller genom termostatventiler och fasta strypningar anpassade som maxbegränsare. Lätt överdimensionerade värmeytor och högre framtemp än vad som krävs nominellt. Det är vad man får spela med, bara att välja om energin ska transporteras vid högt flöde, lägre temp eller tvärtom. Och för vedack är givetvis låg retur lämplig för utnyttjandegraden samtidigt som hög temp finns tillgänglig naturligt vid vedeldning.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Huddingebo skrev:

Mvh
ja. det är första steget. att köra cp på lägsta.
det andra är att känna efter på alla radiatorer att de har flöde. (genom att känna tempen på dem) om inte de har, styp returventilen på de som har högt flöde.
använder man sig sedan av termostarer på radiatorerna kan man sedan pröva att höja framtempen från schunten. då bör termostaterna stänga och därigenom få skiktning i radiatorn.

///BG

GK100 skrev:
Kolla som BG skriver hur du ligger till för de olika elementen temperaturmässigt, du verkar ha alldeles för högt flöde och för liten diff. Och vad har du för temp på framledningen? Har du termostatventiler? Du kan ju enkelt strypa om du har manuella ventiler så du får lite grepp kring det hela. Stämmer någon av dina skisser med hur verkligheten är?

Självklart får du inget som varmhåller pannan om du stänger kulventilen där men det ska du inte behöva om du får vettiga förhållanden i övrigt. Som nämnts flera gånger tidigare är hög framledningstemp och lågt flöde att föredra vid såna här system om du ska ha bra nytta av tankarna.
Haha ja skiss två är verkligheten. Det går tyvärr inte redigera det första inlägget för att få den ur världen. Tvårörssystem och två radiatorkretsar ut i huset. Jag ska springa runt och kolla temp på varje radiator i morrn men med handen känns det som alla är jämnvarma. Anliggningstempen på utgående ligger på 34 grader fn och retur på 31. Japp, termostatventiler finns, flera av dom nybytta pga kärvande funktion.

Vad gäller flödet så är pumpen på lägsta och jag har ingen strypning i dagsläget så jag kan nog inte göra något åt det här och nu.

ANR skrev:
Haha ja skiss två är verkligheten. Det går tyvärr inte redigera det första inlägget för att få den ur världen. Tvårörssystem och två radiatorkretsar ut i huset. Jag ska springa runt och kolla temp på varje radiator i morrn men med handen känns det som alla är jämnvarma. Anliggningstempen på utgående ligger på 34 grader fn och retur på 31. Japp, termostatventiler finns, flera av dom nybytta pga kärvande funktion.

Vad gäller flödet så är pumpen på lägsta och jag har ingen strypning i dagsläget så jag kan nog inte göra något åt det här och nu.
Då verkar du ha för såna här fall alldeles för låg framtemp och tydligt högt flöde visar sig som låg difftemp, det fallet passar tex VP-system där man inte har tillgång till höga temperaturer på ett ekonomiskt sätt. Och har du fungerande termostater ska du låta dem jobba, ställ upp börvärdeskurvan på regleringen. Ställ även pumpen i någon tryckstyrd mode så du drar nytta av den också.

Håller du den rumstemp du önskar nu med temperaturerna du skriver, och hur ligger utetempen?

Huddingebo skrev:
Tror inte på att man kan lösa problemet med att strypa laddkretsen. Du har som du själv gissat förmodligen en backventil som går åt fel håll eller inte fungerar kanske?
Förutom just själva tank till tank kopplingen så har jag kopplat likadant som du och det fungerar perfekt.
Det övriga som skiljer är iof att min radiatorretur är kopplad allra längst till höger på samma rör och radiatorpumpen går på lägsta farten. det kan den göra eftersom jag skippat radiatortermostater och har ett ganska grovt rörsystem.
Om strömmen går så självcirkulerar vattnet skapligt. Matar jag bara villaväreregleringen med 12V så fungerar värmen i upp till 5-6 dagar om tankarna är fulladdade :)
Då är enda skillnaden att din retur går in på sista tanken som jag tolkar ditt svar. Pumpen är på lägsta hastighet. Märkligt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.