Jag skulle vilja hävda att just själva inkopplingen av acktankarna inte är helt rätt. Strömningsmotståndet för var och en av de blir inte detsamma.
Men det är nog inte det som spökar i detta fallet. Den risk man tar med den inkopplingen ovan är att tankarna inte blir jämt fyllda under själva eldandet. Första tanken kommer att prioriteras och "kapaciteten" på tankbatteriet minskar.
Ett par timmar efter att laddomaten har stannat brukar dock värmen i tankarna ha jämnat ut sig sinsemellan.

Prio ett är nog att kolla så att värmeventilen för elementen är rätt kopplad. In ut och matning med värme.

Redigerat:
Skiktningen i tankarna, när det gått en tid efter eldningen, bestäms ju av temperaturen på returvattnet från radiatorerna. För att kunna elda så sällan som möjligt vill man ju ha så stor temperaturskillnad som möjligt - med hänsyn till värmebehovet - mellan matning och retur.

Kan det vara så att flödet till radiatorerna är onödigt högt, dvs att pumpen går på en högre hastighet än nödvändigt eller att ev strypventil(er) på utgående ledning(ar) till radiatorerna inte är rätt injusterade? Om du har termostater på radiatorerna, bör ju dessa öppnas helt (eller tas bort) åtminstone på det våningsplan där inomhusgivaren är placerad. Annars kan shuntautomatiken luras att köra ut onödigt hög temperatur på vattnet i radiatorkretsen med alltför hög temperatur på returvattnet som följd.

Se på kopplingen i TS första skiss, är det gjort så kan man inte räkna med bra skiktning även troligt att pannan varmhålls felaktigt. Med koppling enligt skiss två blir det vettigt förutom det som nämndes med lite ojämn fördelning vid laddning men är det inte lång rörsträckning och/eller för klena rör är det inget större problem i praktiken.

om du inte har problem med att dom bortre tankarna har svårt att få upp tempen när du eldar så har det ingen betydelse om inte returen till pannan är kopplad till sista tanken

Och så skulle jag rekomendera dig att gå runt och känna över hela radatorerna, å troligen strypa
returventilen så att du får typ skaplig tempskillnad i dessa uppe å nere..
tror ganska säkert att du har väldigt hög returtemperatur enl din beskrivning..
///BG

Redigerat:
BG.s skrev:
om du inte har problem med att dom bortre tankarna har svårt att få upp tempen när du eldar så har det ingen betydelse om inte returen till pannan är kopplad till sista tanken

Och så skulle jag rekomendera dig att gå runt och känna över hela radatorerna, å troligen strypa
returventilen så att du får typ skaplig tempskillnad i dessa uppe å nere..
tror ganska säkert att du har väldigt hög returtemperatur enl din beskrivning..
///BG
Nej tankarna laddar jämnt och bra. Hmm jag har faktiskt inte tänkt på strypningen till radiatorerna över huvud taget och har inte mätt differens på ut och retur. Har googlat runt och det känns som om jag verkligen borde göra det. Ska mäta skillnaden i morrn, tack för tipset! På nån sida stod det att man ska sträva efter 8 graders skillnad, är det rätt eller är så stor skillnad som möjligt att föredra?

menygards skrev:
Skiktningen i tankarna, när det gått en tid efter eldningen, bestäms ju av temperaturen på returvattnet från radiatorerna. För att kunna elda så sällan som möjligt vill man ju ha så stor temperaturskillnad som möjligt - med hänsyn till värmebehovet - mellan matning och retur.

Kan det vara så att flödet till radiatorerna är onödigt högt, dvs att pumpen går på en högre hastighet än nödvändigt eller att ev strypventil(er) på utgående ledning(ar) till radiatorerna inte är rätt injusterade? Om du har termostater på radiatorerna, bör ju dessa öppnas helt (eller tas bort) åtminstone på det våningsplan där inomhusgivaren är placerad. Annars kan shuntautomatiken luras att köra ut onödigt hög temperatur på vattnet i radiatorkretsen med alltför hög temperatur på returvattnet som följd.
Cp:n går på lägsta hastighet och termostaterna är helt öppna i hela huset. Precis som BG är du inne på att det är för hög returtemp. Jag har inte alls justerat detta pga okunskap och ska mäta tempskillnader i morrn och ev roa mig med att strypa element. Det är 27 radiatorer så det kan ta ett tag... :)

Tack för svaren/lektionerna!

Anliggningstermometern ger mig att det är en tempskillnad på ~1,5 grader både på radiatorer och nere vid tankarna. Så där har jag en felkälla att jobba med!

Du ska nog inte försöka strypa de enskilda elementen. Det får ju bara till följd att shuntautomatiken höjer temperaturen på matningen till radiatorslingan, utan att returtemperaturen sänks (vid samma värmeförbrukning blir det nog i stället så att returtemperaturen höjs...). Om du har för hög returtemp, gäller det att minska flödet i radiatorslingan/slingorna. I mitt system har jag 4 st radiatorslingor med strypventiler på utgående rör i pannrummet (se bild) - kanske har du något liknande?

Strypventiler.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ev. injustering av flödet till radiatorerna bör göras när det är rejält kallt ute. Annars är risken att flödet inte räcker till för värmebehovet när det blir kallt, även om utgående temperatur ligger på max. Det finns inget enkelt svar på hur stor temperaturdifferensen bör vara. Det som gäller för en vedeldare som vill elda så sällan som möjligt, är att flödet ska vara anpassat till att precis klara uppvärmningen - med den radiatorkonfiguration man har - när det är som kallast ute (för den som eldar med t.ex. pellets eller flis är en högre returtemperatur dock inget problem).

Om radiatorerna är inkopplade via T-stycke på samma rör som går mellan panna och tank så tror jag det är därför pannan varmhålls. Jag kopplade in en vp mot tank på samma sätt och då blev det själv cirkulation i pannan vilket upphörde när jag kopplade via ett ledigt uttag i tanken. Antar att ventilen i laddomaten är ganska klen och att det inte behövs mycket tryck för att den ska öppna.

smurfen72 skrev:
Om radiatorerna är inkopplade via T-stycke på samma rör som går mellan panna och tank så tror jag det är därför pannan varmhålls. Jag kopplade in en vp mot tank på samma sätt och då blev det själv cirkulation i pannan vilket upphörde när jag kopplade via ett ledigt uttag i tanken. Antar att ventilen i laddomaten är ganska klen och att det inte behövs mycket tryck för att den ska öppna.
Se på TS första skiss, stämmer den är det dåligt och kommer aktivt varmhålla pannan. Med omkoppling till som skiss två visar blir det rimligt vad gäller det grundläggande i systemet. Sen gäller det givetvis att kolla hur radiatorer, rördragningar typ av system 1-,2-rör osv ligger till och anpassa sig efter begränsande faktorer och justera eller bygga om efter det.

För att ha nytta av ackumulering vid vedeldning ska man som sagt sträva efter hög difftemp över elementen och så låg retur som möjligt dvs inte mycket över rumstemperaturen. Alltså lågt flöde och hög framledning som i ett första steg kan börja labbas lite med genom strypning i gemensamma returen från huset före shunten. Har man termostater på elementen kommer de om de är moderna och funktionella hjälpa till bra med flödesbalanseringen bara man håller avsevärt högre framtemp än vad som krävs.

Min kommentar gällde skiss nr 2

I den finns inte det problemet med panndelen.

Jo returen är inkopplad via T-stycke även på den bilden.

menygards skrev:
Du ska nog inte försöka strypa de enskilda elementen. Det får ju bara till följd att shuntautomatiken höjer temperaturen på matningen till radiatorslingan, utan att returtemperaturen sänks (vid samma värmeförbrukning blir det nog i stället så att returtemperaturen höjs...). Om du har för hög returtemp, gäller det att minska flödet i radiatorslingan/slingorna. I mitt system har jag 4 st radiatorslingor med strypventiler på utgående rör i pannrummet (se bild) - kanske har du något liknande?

[bild]

En ev. injustering av flödet till radiatorerna bör göras när det är rejält kallt ute. Annars är risken att flödet inte räcker till för värmebehovet när det blir kallt, även om utgående temperatur ligger på max. Det finns inget enkelt svar på hur stor temperaturdifferensen bör vara. Det som gäller för en vedeldare som vill elda så sällan som möjligt, är att flödet ska vara anpassat till att precis klara uppvärmningen - med den radiatorkonfiguration man har - när det är som kallast ute (för den som eldar med t.ex. pellets eller flis är en högre returtemperatur dock inget problem).
Hmm ok uppfattat. Nej jag har ingen strypning på vare sig utgående eller retur. Det som minskar genomströmningen är hastigheten på cp:n vilken jag har ställt på lägsta hastighet redan nu.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På pumpen så är det ju fyra hastigheter (till höger om "power on") som man ska välja beroende på hur radiatorkretsen är dragen. Nu är den på lägsta. Dock så finns det ju tre lägen till (I,II,II) som enligt figur ska väljas typ om man har en vvb (bild på en dusch). Kanske ska prova nån av de senare för att se om det räcker ändå för att få flöde. Annars är väl enda alternativet att installera en strypning, alt två då det är två slingor.

Tack för svaret!

Vad har du för system en- eller tvårörs, och hur är det med termostater? Oavsett bör du tänka på att gå mot högre framtemp och lågt flöde om du vill utnyttja tankvolymen, dvs högre än de ofta nämnda siffrorna. Och se över inkopplingen av uttaget för shunt till elementen som var uppe tidigare.

Och har du någon avstängning på returen före shunten kan du börja labba lite med strypning där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.