7 709 läst ·
111 svar
8k läst
111 svar
Vad är en seriös hantverkare/företagare?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men jag förstår fortfarande inte varför man måste tolka inlägg istället för att ta dom för vad dom är och vad som står, finns det alltid olika nyanser i din värld med folk som ska kringå sin verkliga mening med synonymer och halvsanningar?Thomas59 skrev:
Ehhh...jag och många andra anser det oseriöst att göra så medvetet. Jag har bara undrat om när och var i processen man ska anse någon som oseriös.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 315 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 315 inlägg
Nu tappade jag tråden helt.Tyresö skrev:
Var det inte så att du gav ett exempel (för att visa att Byggaren var inkompetent) med en gjutning som misslyckade och fick delas upp i två etapper och därmed drog på sig extrakostnader där byggaren sedan vill försöka dölja detta för kunden OCH som är det som vi diskuterar här. Allt detta i en tråd där Byggarens kompetens ifrågasatts av TS (som inte var du). Vad jag kan se så reklamerade även kunden fakturan, se nedan.
Det är väl du som skrivit följande:
"När "Byggare F" fått min faktura, så frågade han om jag ville "mygla ihop båda gjutningarna till en enda gjutning" fast med samma slutsumma, så att han inte skulle hamna i dålig dager hos sin kund.
Jag gör alltid som kunden vill, och jag knåpade ihop och bollade med siffrorna, så att allt såg ut som ett gjuttillfälle, på den nya fakturan.
Då började "Byggare F´s" kund att tjafsa med "Byggare F" om hur en stomgjutning kan kosta så mycket - med all rätt gjorde kunden rätt i att ifrågasätta fakturabeloppet (övermängden betong, alla deponiavgifter och min betongpumps enorma kostnad) pga 2 gjuttillfällen blev ju sammanslagna till 1 gjuttillfällen."
Jag kan för mitt liv inte se hur detta kan tolkas på annat sätt än att kunden skulle luras skjortan av. Jag kan tänka mig såväl bedrägeri, bokföringsbrott som brott kring andra faktureringsregler på straffskalan.
Seriöst, jo tjena!
Redigerat:
Thomas59 skrev:Tyresö, vi diskuterar inte pålägg på arbete/material. Tror du det har du nog missat pointen.
Om det nu skulle vara som du säger så framstår ju din historia som än mer märklig. Varför skulle då Byggaren be dig om en faktura, enligt vad du beskrev i den tidigare tråden, där det faktum att gjutningen gjort i två etapper och därmed orsakat extrakostnader skulle döljas? Allt pga Byggarens inkompetens. Kunden verkade i alla fall inte vara av uppfattningen att det var korrekt och det är inte jag heller.
Jämför med att du som hantverkare gör ett jobb på löpande räkning. Tex ett kök. Vid monteringen sabbar du halva köket och måste beställa nya delar. Du avtalar då med köksleverantören att baka ihop allt i en faktura så att det inte framgår att kunden får betala extra för köksdelarna du sabbat. Tycker du att det är OK? Tycker någon att det är OK?
Det är en helt annan sak om det skulle visa sig att köksjobbet tar längre tid än beräknat pga någon annan faktor, tex väggar som måste kortlas som inte framgick av beställningen eller att det gick åt extra spackel eller nåt sånt. Merkostnader över en viss nivå måste dock ok:as av kunden om kunden fått en prisuppskattning. Det är bara att köra på.
Slutkunden kan ju alltid bestrida en faktura som verkar onödigt dyr.
Varför byggare "F" ville att fakturorna skulle bakas ihop till en faktura, vet jag inte pga det lfyller ingen funktion eftersom byggare "F" har ju ingen skyldighet att visa den fakturan för sin kund.
Thomas59 skrev:Nu tappade jag tråden helt.
Var det inte så att du gav ett exempel (för att visa att Byggaren var inkompetent) med en gjutning som misslyckade och fick delas upp i två etapper och därmed drog på sig extrakostnader där byggaren sedan vill försöka dölja detta för kunden OCH som är det som vi diskuterar här. Allt detta i en tråd där Byggarens kompetens ifrågasatts av TS (som inte var du).
Just precis. Det bygget är jag inte inblandat i. Jag var inlejd till ett annat bygge utav byggare "F".
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Uppriktigt sagt så tror jag att Tyresö fått ta för mycket stryk av oss. Förklaringarna hänger inte ihop längre. Det börjar bli lite obehagligt. Vi får nog vara lite mer försiktiga fortsättningsvis.
När jag startade jag upp den här tråden var tanken inte att ge mig på Tyresö. Han begick ett misstag och det är inte lätt för någon av oss att erkänna fel.
Jag hade i stället hoppats på att dessa hantverkare som tyckte att det OK att "putsa fakturor" i den förra tråden skulle förklara hur de fick ihop det.
Några har försökt förklara och några fegar ut och går inte in i debatten en gång till.
Hur skall man tolka det?
När jag startade jag upp den här tråden var tanken inte att ge mig på Tyresö. Han begick ett misstag och det är inte lätt för någon av oss att erkänna fel.
Jag hade i stället hoppats på att dessa hantverkare som tyckte att det OK att "putsa fakturor" i den förra tråden skulle förklara hur de fick ihop det.
Några har försökt förklara och några fegar ut och går inte in i debatten en gång till.
Hur skall man tolka det?
Snickar-Urban skrev:Uppriktigt sagt så tror jag att Tyresö fått ta för mycket stryk av oss. Förklaringarna hänger inte ihop längre. Det börjar bli lite obehagligt. Vi får nog vara lite mer försiktiga fortsättningsvis.
Hur skall man tolka det?
Hahaha, nej du behöver inte vara orolig för mej, jag blir inte ledsen för lite påhopp - kan t.o.m tycka det är lite underhållande.
Men du har ju en poäng i att tråden totalt har spårat ur. Hade inte "Tomas 59" haft så lätt att "missförstå" och "misstolka" det mesta han läser, så tror jag att den här tråden hade kunnat bli mer seriös.
Personligen undrar jag hur man kan jobba som jurist med den låga läsförståelsen. Tur att han inte är husbyggare, för med den låga läsförståelsen skulle ju huset bli 3-kantigt efter hans tolkning av byggritningen.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Jag har även lagt ut en allmän moraltråd:
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/161520-hur-ser-var-moral-ut.html#post1214369
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/161520-hur-ser-var-moral-ut.html#post1214369
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 315 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 315 inlägg
Du skriver ju själv:Tyresö skrev:
"När "Byggare F" fått min faktura, så frågade han om jag ville "mygla ihop båda gjutningarna till en enda gjutning" fast med samma slutsumma, så att han inte skulle hamna i dålig dager hos sin kund.
Jag gör alltid som kunden vill, och jag knåpade ihop och bollade med siffrorna, så att allt såg ut som ett gjuttillfälle, på den nya fakturan.
men nu vet du helt plötsligt inte varför han ville slå ihop fakturorna. Märkligt!
Byggaren kan mycket väl ha skyldighet att uppvisa fakturaunderlaget, enligt Konsumenttjänstlagen, om kunden bestrider fakturan, vilket han också verkar ha gjort, så det stämmer inte heller.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 315 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 315 inlägg
Ok, så då du skriver "När "Byggare F" fått min faktura" så var det egentligen inte DIN faktura utan någon kompis faktura, som också är Gjutare. Då hade det väl varit enkelt att skiva det eller hur?Tyresö skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 315 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 315 inlägg
Det är väl snarare så att det kan bli lite jobbigt att utsättas för en jurist. Du känner väl till uttrycket: Allt du säger kan vändas emot dig i händelse av rättegång. Osammanhängande och motsägelsefulla uttalande är aldrig en bra strategi. Då är det oftast bättre att hålla tyst.Tyresö skrev:Hahaha, nej du behöver inte vara orolig för mej, jag blir inte ledsen för lite påhopp - kan t.o.m tycka det är lite underhållande.
Men du har ju en poäng i att tråden totalt har spårat ur. Hade inte "Tomas 59" haft så lätt att "missförstå" och "misstolka" det mesta han läser, så tror jag att den här tråden hade kunnat bli mer seriös.
Personligen undrar jag hur man kan jobba som jurist med den låga läsförståelsen. Tur att han inte är husbyggare, för med den låga läsförståelsen skulle ju huset bli 3-kantigt efter hans tolkning av byggritningen.
Det behövs inte någon högre grad av läsförståelse för att läsa vad du skriver. Tydligen så backar du nu på att det var du som "slog ihop" fakturorna. Ska jag tolka det som att du har problem med att skilja på "min faktura" och min kompis faktura" eller hur var det nu?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 315 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 315 inlägg
http://sv.wikipedia.org/wiki/SarkasmGlufsglufs skrev:
Du har säkert rätt i sak att många tycker det är jobbigt att motargumenteras av en jurist och vad allt det innebär men det förklarar/försvarar inte varför skriven text i vissa fall ska tolkas och vridas till något som uttryckligen inte står skrivet samt att kopplingar till andra texter "glöms" bort plus i vissa förekommande fall där delar av stycken och meningar tas ur sitt sammanhang för att kombineras med annan text. Detta är knappast hållbart i en rättegång.Thomas59 skrev:Det är väl snarare så att det kan bli lite jobbigt att utsättas för en jurist. Du känner väl till uttrycket: Allt du säger kan vändas emot dig i händelse av rättegång. Osammanhängande och motsägelsefulla uttalande är aldrig en bra strategi. Då är det oftast bättre att hålla tyst.
Det behövs inte någon högre grad av läsförståelse för att läsa vad du skriver. Tydligen så backar du nu på att det var du som "slog ihop" fakturorna. Ska jag tolka det som att du har problem med att skilja på "min faktura" och min kompis faktura" eller hur var det nu?
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Thomas59 hejda dig!Thomas59 skrev:Det är väl snarare så att det kan bli lite jobbigt att utsättas för en jurist. Du känner väl till uttrycket: Allt du säger kan vändas emot dig i händelse av rättegång. Osammanhängande och motsägelsefulla uttalande är aldrig en bra strategi. Då är det oftast bättre att hålla tyst.