7 709 läst ·
111 svar
8k läst
111 svar
Vad är en seriös hantverkare/företagare?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men herregud Thomas.... Du läser ju inte hela tråden, men klart att jag inte har den TONEN mot kunderna, herregud vad tar du mig för,,, tror du i din enfald att jag hade fått vara kvar i serviceyrket i 20 år om jag hade haft en negativ ton? Nej du.... Kom inte här och var någon moralisk polis, tråden handlade om vad som skedde när man var sjysst mot en kund och slog ihop 2 fakturor.... fast det blev skit med den kunduppgörelsen... Jag tog då bara viss exempel.... som ligger i spannet av detta med att vara sjysst mot kunder....
Inte nu igen.....Är det så svårt att INTE lägga orden i munnen på folk? Jag skrev ingenstans att jag försvarade aggerandet på något vis men ändå lyckas du med (som kanske tille påstår om konspiratoriskt tänkande) att få till något jag inte har uttryckt över huvud taget. Åter igen, det jag skriver är det jag menar, de ord som står betyder det dom betyder, inget annat.Thomas59 skrev:Bedrägeri är enligt svensk lag ett brott, som består i att någon (Byggaren) förmår annan (Gjutaren) till handling eller till att underlåta något som medför vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde (Kunden eller tredje man) enligt 9 kap. 1 § brottsbalken.
En mildare form av Bedrägeri är Bedrägligt beteende. Skillnaden ligger i beloppet som bedrägeriet avser. Hjälper man en bedragare kan man dömas för medhjälp till bedrägeri.
Att fakturera innbär inte att tillgodose någon beställarens önskemål om hur fakturan ska utformas. Fakturering ska ske i enlighet med skatte-, bokförings, mervärdesskatteregler osv. Nej det är normalt inte leverantörens problem vad beställaren gör med fakturan.
Frågan handlar inte om huruvida man får slå i hop två fakturor till en, vilket givetvis är tillåtet, utan om det är ok att utforma fakturan på ett sätt som har till syfte att dölja merkostnader för tredje man, särskilt när man helt klart VET att syftet är att lura tredje man. Det är givetvis svårt att uttala sig när man inte sett fakturan men eftersom syftet var uttalat anser jag att det i vilket fall är oetiskt/oseriöst.
Felet uppstår inte när två fakturor slås ihop till en utan när Gjutaren på uppmaning av Byggaren utformar fakturan så att merkostnader ska kunna döljas, fullt medveten om att syftet är att lura kunden. Hur någon kan tycka att det är ok är obegripligt för en lekman men tydligen inte för vissa hantverkare. Hur kan ni ens tänka tanken att försvara ett sådant beteende?
Ja han har verkligen gått "sin" kund till viljesq(;^p. Vad ska Gjutaren göra åt saken? Jag i den vanliga världen som vi kunder lever i framstår det ju som rimligt att Gjutaren skulle meddela Byggaren att arbetet faktureras enligt de rutiner som gäller vid alla jobb. Att ändra fakturan för att underlätta för Byggaren att lura kunden är inte aktuellt. Att flera hantverkare tycker att detta är ok medför ju bara att bilden av hantverkarbranschen som tilll vissa delar korrumperad befästs.
Att du kan anse detta som ett exempel på en god entreprenör är ju faktiskt beklämmande.
Men hur som....det jag efterfrågade var inte vad som är vad inom juridiken för det vet jag utan om just detta fallet är ur juridisk synpunkt intressant och eventuellt fällande för F och X och detta svar då från någon som vet, inte gissar för jurudik och logik går ju inte hand i hand.
Hur många gånger gör inte en entrepenör en samlingsfaktura som man sen som UE inte har en aning om hur den sen används? Visst, i detta fallet visste ju UE vad HE skulle göra och uppenbart mygla mot slutkund och det juridiska och oetiska i detta släpper jag just nu för frågan är ju vad är seriöst i stort, gällande alla hantverkare osv. Ska en hantverkare aldrig slå ihop fakturor då man inte vet hur det kommer att användas mot slutkund, ska man ifrågasätta som UE varför en hopslagen faktura ska göras och därmed riskera framtida jobb åt HE, eller ska man till slutkund varna för att HE möjligen kommer att mygla då man gjort en hopslagen faktura?
Att byggare F i aktuella fallet gör en jäkla skitgrej är ju ingen tvekan men jag tycker att det fokuseras på tok för mycket på UE som även om han visste vad som skulle ske ändå gjorde efter SIN kunds önskemål men också i det fallet så ifrågasatte ju slutkund fakturan tacka vare tillräcklig koll och UE fick via HE skiten för det så om det är värt det eller inte är ju frågan.
Det jag menar är ju att det måste ju vimmla av entrepenörer som är ovetande oseriösa i det här landet för även om man lämnar 10 specade fakturor till en byggare så har man ingen aning om hur det redovisas för slutkund, det kan ju i mitt fall stå på byggarens faktura mot kund: "elektriker XXX timmar XXXX kr, material el XXXXkr" fast jag lämnat flera fakturor till byggaren. Är jag då oseriös?
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Jag kan inte veta hur du uttrycker dig mot dina kunder så jag skrev att OM du uttrycker dig......!Milkshaken skrev:Men herregud Thomas.... Du läser ju inte hela tråden, men klart att jag inte har den TONEN mot kunderna, herregud vad tar du mig för,,, tror du i din enfald att jag hade fått vara kvar i serviceyrket i 20 år om jag hade haft en negativ ton? Nej du.... Kom inte här och var någon moralisk polis, tråden handlade om vad som skedde när man var sjysst mot en kund och slog ihop 2 fakturor.... fast det blev skit med den kunduppgörelsen... Jag tog då bara viss exempel.... som ligger i spannet av detta med att vara sjysst mot kunder....
Det faktum att du jobbat i 20 år i samma yrke säger faktiskt inte så mycket om hur du beter dig men ok, vi får väl utgå ifrån att du inte uttrycker dig som i inlägget mot dina kunder. Skulle vara kul ändå att veta varför du väljer att uttrycka dig på det sätt du gör, vilket inte är särskilt trevligt? Jag har inte varit otrevlig mot dig. Jag har bara uttryckt åsikter du inte gillar.
Tråden handlar ju om seriösa hantverkare och jag tror din ståndpunkt har gått fram. DU tycker det är helt ok att AKTIVT bidra till att din kund i sin tur lurar sina kunder. Det tycker inte jag är särskilt seriöst men så är jag ingen hantverkare heller.
Kanske kan du förklara hur det kan komma sig att hantverkare, som är så stingsliga då deras "heder" ifrågasätts, inte förstår att det väcker ett och annat frågetecken när dom berättar stories som den som fanns i ursprungstråden. Det är ju inte direkt första gången som en hantverkare, av "misstag" berättar sådant som får oss kunder att reagera och som faktiskt ger belägg för det misstroende som finns hos många mot just hantverkare.
Snickar-Urban skrev:Tyresö: Jag förstår att det är jobbigt för dig att jag reagerar så starkt på ditt agerande. Men jag tror inte att du på något sätt att du är en rufflare. Ibland gör vi fel. Vi är inte mer än människor.
Men vi behöver ibland fundera på vårt eget handlande för att växa som människor.
Eftersom du så oreflekterat beskriver vad du gör med fakturan, blev det inlägget, tyvärr, ett bra underlag till en diskussion om seriositet.
Hahaha, Det är "no hard feeling" från min sida "Snickar-Urban". Hela den här tråden grundar sej helt enkelt på din okunskap om vilka regler som gäller när ett företag ska fakturera och vilka redovisningsskyldigheter en byggare har gentemot sin kund.
Visst, världen hade säkert varit bättre om redovisnings-reglerna hade varit som du vill att dom ska vara, men nu är ju reglerna som dom är och det är inget annat att göra än att följa dom.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Ta och tagga ner lite nu GG: Det är helt ok att skriva inlägg utan fetstil. Det framgår i alla fall att du är upprörd, om du undrar.Glufsglufs skrev:Inte nu igen.....Är det så svårt att INTE lägga orden i munnen på folk? Jag skrev ingenstans att jag försvarade aggerandet på något vis men ändå lyckas du med (som kanske tille påstår om konspiratoriskt tänkande) att få till något jag inte har uttryckt över huvud taget. Åter igen, det jag skriver är det jag menar, de ord som står betyder det dom betyder, inget annat.
Men hur som....det jag efterfrågade var inte vad som är vad inom juridiken för det vet jag utan om just detta fallet är ur juridisk synpunkt intressant och eventuellt fällande för F och X och detta svar då från någon som vet, inte gissar för jurudik och logik går ju inte hand i hand.
Hur många gånger gör inte en entrepenör en samlingsfaktura som man sen som UE inte har en aning om hur den sen används? Visst, i detta fallet visste ju UE vad HE skulle göra och uppenbart mygla mot slutkund och det juridiska och oetiska i detta släpper jag just nu för frågan är ju vad är seriöst i stort, gällande alla hantverkare osv. Ska en hantverkare aldrig slå ihop fakturor då man inte vet hur det kommer att användas mot slutkund, ska man ifrågasätta som UE varför en hopslagen faktura ska göras och därmed riskera framtida jobb åt HE, eller ska man till slutkund varna för att HE möjligen kommer att mygla då man gjort en hopslagen faktura?
Att byggare F i aktuella fallet gör en jäkla skitgrej är ju ingen tvekan men jag tycker att det fokuseras på tok för mycket på UE som även om han visste vad som skulle ske ändå gjorde efter SIN kunds önskemål men också i det fallet så ifrågasatte ju slutkund fakturan tacka vare tillräcklig koll och UE fick via HE skiten för det så om det är värt det eller inte är ju frågan.
Det jag menar är ju att det måste ju vimmla av ovetande oseriösa entrepenörer i det här landet för även om man lämnar 10 specade fakturor till en byggare så har man ingen aning om hur det redovisas för slutkund, det kan ju i mitt fall stå på byggarens faktura mot kund: "elektriker XXX timmar XXXX kr, material el XXXXkr" fast jag lämnat flera fakturor till byggaren. Är jag då oseriös?
Nej fallet är nog inte särskilt intressant och någon "fällande dom" skulle knappast vara att vänta och ja, jag är jurist.
Du måste verkligen försöka läsa vad jag skriver, och för all del vad du skriver själv också. Säger det IGEN. DET ÄR INGET MÄRKLIGT MED EN SAMLINGSFAKTURA. Det är tvärt om ganska praktiskt och används flitigt (nu skrek jag men det verkar ju inte gå in hos GG) och i de allra flesta fall vet man inte heller vad fakturan används till i tredje hand och behöver inte heller göra det.
En faktura ska spegla vad som faktiskt levererats och det finns regler om vad den ska innehålla. Att de flesta inte har en aning om detta och att det sällan prövas rättsligt (även om det förekommer) förändrar inte saken.
Ditt inlägg bygger på teorin att någon (undertecknad tex) skulle ha påstått att samlingsfakturan i sig är otillåten och att det finns någon sort "plikt" att undersöka alt rapportera misstänkt användning av de egna fakturorna. Det finns det givetvis inte. Det har aldrig handlat om det och jag tror inte heller att någon påstår det. Det är det förhållande att Gjutaren medvetet upprättar en faktura som inte överensstämmer med det utförda arbetet och att han samtidigt är medveten om att just den fakturan ska användas i syfte att lura kunden som vi diskuterar.
DET är enligt mig oseriöst och kan under vissa förutsättningar tom vara brottsligt.
Svar på din sista fråga: Nej, men den slutsatsen kanske du redan dragit om du läst mitt svar.
Nu blir jag faktiskt nyfiken på vilka regler och lagar du hänvisar till. Du skrev i ett tidigare inläggTyresö skrev:Hahaha, Det är "no hard feeling" från min sida "Snickar-Urban". Hela den här tråden grundar sej helt enkelt på din okunskap om vilka regler som gäller när ett företag ska fakturera och vilka redovisningsskyldigheter en byggare har gentemot sin kund.
Visst, världen hade säkert varit bättre om redovisnings-reglerna hade varit som du vill att dom ska vara, men nu är ju reglerna som dom är och det är inget annat att göra än att följa dom.
"Byggare "F" har ingen skyldighet att redovisa någonting till sin kund (slutkund), oavsett om det är fast pris eller timtaxa, eller vilket pris som helst! Slutkunden har ingen rätt att kräva en redovisning på utgifter eller fakturor som byggare "F" har orsakat.
Så är lagen skriven och det är inget som någon av oss kan göra något åt - mer än att göra det lagen säger."
Jag kan inte se hur ditt påstående om att en entreprenör aldrig har en skyldighet att redovisa någonting till sina kunder går ihop med skrivelserna i konsumenttjänstlagen.
Polisen Thomas_59: var står det att jag "tycker det är helt ok att AKTIVT bidra till att din kund i sin tur lurar sina kunder."Milkshaken skrev:Detta är ett klassiskt exempel på hur jävlig en svensk kan vara.... Ge denne lillfingret....
jag har själv varit inom service i 20 år..... Ingen jävel kan än tacka mig för att det finns mat på deras frukostbord, mat till deras middag, mat till deras lunch, mat till kvällsmat odyl.... Ty normalsvensken har blivit så jävla bortskämd, så den bara utgår ifrån att allt finns till lags, "Annars klagar jag".....
SnickarUrban: jag förstår dig och erat handlande fullt och fast.... jag var sån jag med tidigare, skulle vara alla till lags, försökte se andras behov och spela på det, försökte ligga steget före, jag var en riktigt ambitiös serviceinriktad person som verkligen trodde att "Kunden har alltid rätt" ..... men jag bedrog mig på ett flertal ställen, jag insåg att folk inte är ett jävla dugg serviceinriktade utan bara ser till sitt eget ego, sitt eget företag till sitt, sitt sitt sitt....
När man sen som i ditt fall måste bestrida att man slagit ihop fakturorna för att allt skulle vara bra för kunden.... LÄGG NED..... Ja inte med just detta ärende, utan längre fram....
jag har slutat behandla kunder och folk som jag själv vill bli behandlad,,, (Ty folk har blivit så jävla ego.) jag behandlar istället folk som jag själv blir behandlad... dvs, med respekt så ja respekt tillbaka,, med nonchalans,, ja nonchalans tillbaka....
Hoppas detta var lite vägledning av en som varit 20 år i service, och knappt fått ett tack ens, för att man går upp mitt i natten för att serva svenska folket...
Som jag skrev, om du läser mera ingående och försöker förstå....
klart det inte alltid är rätt, men jag förstår hans handlande, men försvarar det inte, samtidigt så vet jag hur folket är funtade numera..... och det kan du läsa om i tråden jag citerade mitt eget...
Så tagga ned (Som du själv skriver mot andra forumsdeltagare)....
Ditt beteende är inte alltid så trevligt med den TONEN du använder mot dina forumsvänner...
Du startade en otrevlig ton mot flera av oss här, och då får du också ta det....
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Det undrar jag också?mr_bygg skrev:Nu blir jag faktiskt nyfiken på vilka regler och lagar du hänvisar till. Du skrev i ett tidigare inlägg
"Byggare "F" har ingen skyldighet att redovisa någonting till sin kund (slutkund), oavsett om det är fast pris eller timtaxa, eller vilket pris som helst! Slutkunden har ingen rätt att kräva en redovisning på utgifter eller fakturor som byggare "F" har orsakat.
Så är lagen skriven och det är inget som någon av oss kan göra något åt - mer än att göra det lagen säger."
Jag kan inte se hur ditt påstående om att en entreprenör aldrig har en skyldighet att redovisa någonting till sina kunder går ihop med skrivelserna i konsumenttjänstlagen.
För övrigt lär Byggaren i tillägg till bluffakturan ha brutit mot Konsumenttjänstlagens 4§ att "Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt." Gjutaren beskrev ju ganska utförligt hur inkompetens Byggaren var.
Vad gäller fakturan har Byggaren förmodligen brutit mot Konsumenttjänstlagens 40§ att "Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats." Gjutaren är ju idetta fallet "medbrottsling" i så måtto att han uppsåtligt har hjälpt byggaren att dölja merkostnaden.
Sen är det en annan sak om detta går att bevisa men oseriöst är det i vilket fall.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Jag tycker det hela är ganska enkelt. Vill man agera som serös företagare så lämnar man en så tydlig och sann faktura att den inte kan missuppfattas. Oavsett om det är till privatperson eller företag. Sedan står man för det.Glufsglufs skrev:Ska en hantverkare aldrig slå ihop fakturor då man inte vet hur det kommer att användas mot slutkund, ska man ifrågasätta som UE varför en hopslagen faktura ska göras och därmed riskera framtida jobb åt HE, eller ska man till slutkund varna för att HE möjligen kommer att mygla då man gjort en hopslagen faktura?
---
Det jag menar är ju att det måste ju vimmla av entrepenörer som är ovetande oseriösa i det här landet för även om man lämnar 10 specade fakturor till en byggare så har man ingen aning om hur det redovisas för slutkund, det kan ju i mitt fall stå på byggarens faktura mot kund: "elektriker XXX timmar XXXX kr, material el XXXXkr" fast jag lämnat flera fakturor till byggaren. Är jag då oseriös?
Vad som sedan händer med uppgifterna i fakturan har du ingen möjlighet att påverka. Du blir inte oseriös för att någon annan bluffar med dina sanna uppgifter.
Hmm...jag låter frågan/frågorna i mitt inlägg gå vidare till andra som kan ge ett svar utan att träna till SM i fri tolkning, för att tolka fritt och lägga orden i munnen på andra tycker jag fortfarande inte är ok. Fet stil är där för att skilja ur tidigare skriven text med ny skriven text men i det nämnda fallet blev det fel då den nya texten inte beblandade sig direkt in i den redan skrivna texten.Thomas59 skrev:Ta och tagga ner lite nu GG: Det är helt ok att skriva inlägg utan fetstil. Det framgår i alla fall att du är upprörd, om du undrar.
"Nertaggad" är jag i regel alltid så länge saker sköts rättvist och enligt god sed.
Angående upprördhet så förstår jag inte hur du kommer till den slutsatsen då jag helt neutralt försöker få svar på en fråga som ses som ett problem istället för att låsa sig i problemet och därmed inte få svar/lösning överhuvu taget.
Nej fallet är nog inte särskilt intressant och någon "fällande dom" skulle knappast vara att vänta och ja, jag är jurist.
Dåså, då behöver vi inte diskutera den juridiska aspekten i det hela och ta det efter en etisk syn istället.
Du måste verkligen försöka läsa vad jag skriver, och för all del vad du skriver själv också. Säger det IGEN. DET ÄR INGET MÄRKLIGT MED EN SAMLINGSFAKTURA. Det är tvärt om ganska praktiskt och används flitigt (nu skrek jag men det verkar ju inte gå in hos GG) och i de allra flesta fall vet man inte heller vad fakturan används till i tredje hand och behöver inte heller göra det.
Har inte sagt i något inlägg att någon påvisat att samlingsfaktura är märklig, tycker personligen inte det heller men du vill visst inte läsa vad som står i inläggen för vad som exakt är skrivet utan personliga tolkningar. Min fråga var (om du läser igen och svarar på exakt vad som står) vad som ska göras/tänkas göras av UE.
Sen blir jag lite konfunderad, du har juridiska kunskaper och du är/har varit kund till hantverkare och i denna tråd tydligt visat din ställning i HE:s och UE:s förfarande men samtidigt vet att det knappast blir ett juridiskt efterspel av en sådan sak. Jag får inte ihop detta, verkar lite dubbeltydigt.
En faktura ska spegla vad som faktiskt levererats och det finns regler om vad den ska innehålla. Att de flesta inte har en aning om detta och att det sällan prövas rättsligt (även om det förekommer) förändrar inte saken.
De flesta entrepenörer gör nog så men frågan är fortfarande, när var hur är en UE oseriös.
Ditt inlägg bygger på teorin att någon (undertecknad tex) skulle ha påstått att samlingsfakturan i sig är otillåten och att det finns någon sort "plikt" att undersöka alt rapportera misstänkt användning av de egna fakturorna. Det finns det givetvis inte. Det har aldrig handlat om det och jag tror inte heller att någon påstår det. Det är det förhållande att Gjutaren medvetet upprättar en faktura som inte överensstämmer med det utförda arbetet och att han samtidigt är medveten om att just den fakturan ska användas i syfte att lura kunden som vi diskuterar.
Njaaa, din tolkning av mina obefintliga teorier, jag hade frågor just för att jag inte har teorier. Frågan kvarstår enligt svaret till dig ovan.
Ja, förhållandet mellan F och X är ju klar, förhållandet mellan F och slutkund är klar samt förhållandet mellan X och slutkund är klar men samtidigt så har du ju med juridiska kunskaper berättat att juridiken inte kommer att tillämpas i sådana fall som tråden handlar om utan att det då är en etisk fråga och det jag vill veta av andra utan att jag har teorier eller tolkningar är ju när blir en entrepenör oseriös, är man lika oseriös i ett omvänt fall där man skulle vägra sin kund en samlingsfaktura fast kund har rätt att begära det? Det är lurigt det här att skilja etik och juridik samt olika folks syn på det hela.
DET är enligt mig oseriöst och kan under vissa förutsättningar tom vara brottsligt.
Det är ju mer det jag vill veta, var går gränsen gällande etik/oseriositet och brottslig handling, jag tror att om man benar ut det så hjälper det nog både kunder och entrepenörer en hel del i vilken inställning dom ska ha i ämnet.
Svar på din sista fråga: Nej, men den slutsatsen kanske du redan dragit om du läst mitt svar.
Tack.
Jag vill helt enkelt veta hur man ska ställa sig i eventuella förekommande fall som UE enligt andra hantverkare och andra.
En annan sak jag måste tacka dig för är att du äntligen nämnde ditt yrke/yrkeskunskaper för det förklarar en hel del av hur du lägger upp argumentation osv men jag hoppas för sveriges rättväsendes skull att du inte kör på samma linje när du nyttjar dessa kunskaper i yrkesutövningen. men det är min personliga åsikt och helt OT.
Tack för ett utförligt svar.Snickar-Urban skrev:Jag tycker det hela är ganska enkelt. Vill man agera som serös företagare så lämnar man en så tydlig och sann faktura att den inte kan missuppfattas. Oavsett om det är till privatperson eller företag. Sedan står man för det.
Vad som sedan händer med uppgifterna i fakturan har du ingen möjlighet att påverka. Du blir inte oseriös för att någon annan bluffar med dina sanna uppgifter.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Hur tycker du att jag ska tolka det du skriver då, citat: "Kom inte här och var någon moralisk polis, tråden handlade om vad som skedde när man var sjysst mot en kund och slog ihop 2 fakturor.... fast det blev skit med den kunduppgörelsen... Jag tog då bara viss exempel.... som ligger i spannet av detta med att vara sjysst mot kunder...."Milkshaken skrev:Polisen Thomas_59: var står det att jag "tycker det är helt ok att AKTIVT bidra till att din kund i sin tur lurar sina kunder."
Som jag skrev, om du läser mera ingående och försöker förstå....
klart det inte alltid är rätt, men jag förstår hans handlande, men försvarar det inte, samtidigt så vet jag hur folket är funtade numera..... och det kan du läsa om i tråden jag citerade mitt eget...
Så tagga ned (Som du själv skriver mot andra forumsdeltagare)....
Ditt beteende är inte alltid så trevligt med den TONEN du använder mot dina forumsvänner...
Du startade en otrevlig ton mot flera av oss här, och då får du också ta det....
På vilket sätt FÖRSTÅR du hans handlande? Är det oseriöst eller inte - det är ju det tråden handlar om? Jag ´kan också förstå att han inte vill göra sig ovän med en potentiell kund men det gör inte handlandet mer seiöst eller....?
Jag försöker, till skillnad från vissa, vara saklig så långt det går och reda ut vad som egentligen gäller. Om du med TONEN menar att jag ifrågasätter riktigheten i vad vissa skriver så må det vara hänt. Det är aldrig kul att bli ifrågasatt. Kanske menar du mitt ifrågasättande av vissa beteenden hos hanterkare. Tja ger man sig in i leken så...!
Jag har inte klagat på att folk är otreliga mot MIG. Jag har dock kommenterat att det kanske inte är god forumetikett att skriva med fetstil och att ditt/dina inlägg är skrivna i en rätt aggresiv ton och undrade stilllsamt om du uttryckte dig på detta sättet även mot dina kunder. Jag är ganska tålig så det är ingen fara.
Nu då jag tänker efter så var jag kanske otrevlig, även om jag själv gärna skulle kalla det ironisk, syrlig, sarkastiskt, mot vissa av er och det beror nog på att jag INTE FATTAR varför ni inte starkt tar avstånd från den typ av beteende som diskuteras här utan istället söker försvar/förklaringar till beteendet. Hantverkarkårens anseende är nog skamfilat redan nu och inte blir det bättre då kårandan sätter agendan för inläggen. Förstår ni inte hur illa det framstår är det beklagligt.
Sa en jurist med allt vad man kan tycka om juristers sätt att arbeta och tycka om saker. Jag vet inte jag men om man ska diskutera etik mot en yrkesgrupp så kanske man ska tänka rent etiskt på vad man själv tillhör för yrkesgrupp om man vill framstå som saklig och seriös som debatör och vad som sägs/tycks om den yrkesgruppen, sopa rent sin egen matta först så att säga. Detta är fortfarande inget försvar eller godkänande av oetiska och olagliga företeelser.Thomas59 skrev:Nu då jag tänker efter så var jag kanske otrevlig, även om jag själv gärna skulle kalla det ironisk, syrlig, sarkastiskt, mot vissa av er och det beror nog på att jag INTE FATTAR varför ni inte starkt tar avstånd från den typ av beteende som diskuteras här utan istället söker försvar/förklaringar till beteendet. Hantverkarkårens anseende är nog skamfilat redan nu och inte blir det bättre då kårandan sätter agendan för inläggen. Förstår ni inte hur illa det framstår är det beklagligt.
Jag blir bara lite konfunderad.
Glufsglufs: d^_^bGlufsglufs skrev:Sa en jurist med allt vad man kan tycka om juristers sätt att arbeta och tycka om saker. Jag vet inte jag men om man ska diskutera etik mot en yrkesgrupp så kanske man ska tänka rent etiskt på vad man själv tillhör för yrkesgrupp om man vill framstå som saklig och seriös som debatör och vad som sägs/tycks om den yrkesgruppen, sopa rent sin egen matta först så att säga. Detta är fortfarande inget försvar eller godkänande av oetiska och olagliga företeelser.
Samtidigt tror jag inte det hjälper att du debatterar, eller framlägger grejer i Sak.... För vissa är inte mottagliga, då det inte är på samma nivå i tolkningar... Kan ha att göra med att man upplever vardagen på olika sätt, en del från skriv och pappersarbeten, andra i praktiska och socialservice miljö....
Tråkigt är dock att inte TONEN kan hållas på en vettig nivå, det behöver inte vara med fet stil, utan just hur en mening framläggs....
och just det med hur det framläggs, det har vi ju fått åtskilliga exempel på här....
jag känner att jag inte är mer värd än navelluddet nu efter att ha blivit fullkomligt nedtrampad av en jusrist.... men men..... bara att bita ihop och vända andra kinden till..
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Vi har inte diskuterat juristernas yrkesetik så du har inte en susning om vad jag tycker om den. Anser du för övrig att man inte kan ha synpunkter pga att man är jurist eller vad är det du vill säga? Eller anser du kanske att det är omöjligt att vara saklig och seriös bara för att man är jurist. Känns som ett klent försvar men det kanske är det enda du har att komma med. "Du är minsann också dum". Ja vad ska man säga?Glufsglufs skrev:Sa en jurist med allt vad man kan tycka om juristers sätt att arbeta och tycka om saker. Jag vet inte jag men om man ska diskutera etik mot en yrkesgrupp så kanske man ska tänka rent etiskt på vad man själv tillhör för yrkesgrupp om man vill framstå som saklig och seriös som debatör och vad som sägs/tycks om den yrkesgruppen, sopa rent sin egen matta först så att säga. Detta är fortfarande inget försvar eller godkänande av oetiska och olagliga företeelser.
Du får gärna utveckla vad du tycker om jurister i en annan tråd, eller kanske i ett annat forum. Det kanske skulle vara intressant,