7 709 läst ·
111 svar
8k läst
111 svar
Vad är en seriös hantverkare/företagare?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om Byggare F har avtalat om ett fast pris med sin slutkund så har han väl rimligen ingen skyldighet att redovisa enskilda fakturor från underentreprenörer till sin slutkund utan priset är redan överenskommet. I det här fallet uppfattade jag det som att det inte var ett fast pris och i det fallet så borde kunden kunna kräva att få ett underlag/redovisning för entreprenörens arbete och kostnader. I det ingår i så fall fakturorna från eventuella underentreprenörer och om då en UE medvetet manipulerat en faktura för att dölja entreprenörens misstag så hjälper man i det fallet entreprenören att blåsa kunden. Det är det som jag, också i den tidigare tråden som raderades, inte tycker är OK, men om det nu var så att priset för arbetet var ett fastpris så spelar det ingen roll för slutkunden men då var väl trixandet med fakturan också helt onödigt.Tyresö skrev:Om jag ska förklara så att du förstår var ansvarsbiten ligger.
Byggare "F" har ingen skyldighet att redovisa någonting eller någon faktura för inlejda tjänster, vad han har köpt in till bygget åt sin kund (slutkunden).
Jag hade kunnat skriva att jag hade utfört strippdans, på fakturan till byggare "F", eftersom byggare "F" inte har någon skyldighet att visa den fakturan för sin kund.
Jag hade dessutom kunnat skriva vilket belopp jag ville - och allt är helt moraliskt etiskt och lagligt. Fakturan som byggare "F" skulle betala till mej, är enbart en klumpsumma som jag hade rätt till att ta betalt pga att jag utfört ett jobb. Om det står "nakendans" eller "Betongpumpning" på fakturan, är helt ovesäntligt - slutsumman är den samma oavsett.
mr_bygg skrev:Om Byggare F har avtalat om ett fast pris med sin slutkund så har han väl rimligen ingen skyldighet att redovisa enskilda fakturor från underentreprenörer till sin slutkund utan priset är redan överenskommet. I det här fallet uppfattade jag det som att det inte var ett fast pris och i det fallet så borde kunden kunna kräva att få ett underlag/redovisning för entreprenörens arbete och kostnader. I det ingår i så fall fakturorna från eventuella underentreprenörer och om då en UE medvetet manipulerat en faktura för att dölja entreprenörens misstag så hjälper man i det fallet entreprenören att blåsa kunden. Det är det som jag, också i den tidigare tråden som raderades, inte tycker är OK, men om det nu var så att priset för arbetet var ett fastpris så spelar det ingen roll för slutkunden men då var väl trixandet med fakturan också helt onödigt.
Byggare "F" har ingen skyldighet att redovisa någonting till sin kund (slutkund), oavsett om det är fast pris eller timtaxa, eller vilket pris som helst! Slutkunden har ingen rätt att kräva en redovisning på utgifter eller fakturor som byggare "F" har orsakat.
Så är lagen skriven och det är inget som någon av oss kan göra något åt - mer än att göra det lagen säger.
Redigerat:
Hej frågan är lite märklig tidigare i tråden tycker jag Betongpumparen har ju byggaren som kund om han vill ha en faktura helt okej om slutkunden är sur so what
Om slutkunden var intresserad kunde han ju köpt alla tjänster direkt själv
Tänk på att man i många fall betalar svart när man tror att man betalar vitt hur hanterar man det etiskt
Mvh Tille
Tänk på att man i många fall betalar svart när man tror att man betalar vitt hur hanterar man det etiskt
Mvh Tille
Vänta nu, pratar vi om samma sak. Om jag anlitar en entreprenör för ett jobb så menar du att jag oavsett vilken avtalsform jag valt aldrig kan begära att entreprenören ska specificera sina kostnader utan jag får en faktura på ett belopp och jag kan aldrig kräva att entreprenören ska redovisa ett underlag för kostnaden/arbetet?Tyresö skrev:Byggare "F" har ingen skyldighet att redovisa någonting till sin kund (slutkund), oavsett om det är fast pris eller timtaxa, eller vilket pris som helst! Slutkunden har ingen rätt att kräva en redovisning på utgifter eller fakturor som byggare "F" har orsakat.
Så är lagen skriven och det är inget som någon av oss kan göra något åt - mer än att göra det lagen säger.
Konsumentjänstlagen säger följande om skyldigheten att redovisa kostander för en utförd tjänst
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
tille1 skrev:Hej frågan är lite märklig tidigare i tråden tycker jag Betongpumparen har ju byggaren som kund om han vill ha en faktura helt okej om slutkunden är sur so what
Mvh Tille
Helt rätt! Slutkunden kunde ha köpt in tjänsten via mej, direkt - skillnaden blir då att då är det slutkunden som ansvarar för att gjutningen blir lyckad och slutförd på det mest ekonomiska sätt - då är byggare"F" helt ansvarsbefriad från den gjutningen och allt ansvar som har med gjutningen att göra.
Då är det slutkunden som är Byggherre och blir juridiskt ansvarig för just det enskilda momentet i bygget.
Jag har även såna kunder - det är helt okej för mej - det är i slutänden min kund som ska bli nöjd för dom tjänster som dom ska betala mej för - oavsett om det är en privatkund eller en företagarkund.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Hehe! Ne nån ekobrottsling är jag inte. Jag vet precis vad jag gör. Det är helt ok att hjälpa en polare med bilen och sen kanske han passar min hund vid tillfälle. Om jag däremot ställer som krav att han ska passa hunden under en viss tid kan det möjligen anses som beskattningsbart, i teorin, men knappast i praktiken. Inte ens de olika lokala skattemyndigheterna är ense om vad som gäller så det är tills vidare ganska fritt.Tyresö skrev:Jaha! Nu kröp det fram. Du kanske inte är medveten om att man begår ekonomisk brottslighet genom att byta tjänster! Farbror Staten ska ha 25% i mellanskillnad på alla utförda tjänster.
Du är alltså en ekonomisk brottsling gentemot Svenska Staten - Fy på dej!
"Snickar-Urban" har dispens pga att han är mån om sin plånbok, och vill inte dela med sej till Statskassan.
Värdet av en tjänst är således, enligt lagstiftaren, skattepliktigt endast om det finns ett uttalat krav på att tjänsten utförs som gentjänst för en annan tjänst. Avsikten med skattelagstiftningen är faktiskt inte att beskatta den privata sfären. Därför beskattas inte den som utför en tjänst åt en vän utan något krav på motprestation.
Vad du fick de 25% är höljt i dunkel och någon dispens har du inte befogenhet att utdela. Skatteregleerna är nämligen inte dispositiva.:wow:
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Vid löpande räkning är det vanligt att byggare avtalar om en viss procent påslag på material och underentreprenörer. Vid fakturering bifogas kopior på materialleverantörernas och underentreprenörernas fakturor som verifikat.
Detta är inget nytt. Jag har varit i branschen, till och från, sedan tidigt 80-tal och detta sätt har varit det vanligaste.
Som mr_bygg så riktigt påpekar måste man kunna visa underlag för faktureringen om slutkunden är en privatperson och jobbet är på löpande räkning.
Det är tydligt att Byggare F använder X´s faktura som underlag för sin egen faktura till slutkund.
Detta är inget nytt. Jag har varit i branschen, till och från, sedan tidigt 80-tal och detta sätt har varit det vanligaste.
Som mr_bygg så riktigt påpekar måste man kunna visa underlag för faktureringen om slutkunden är en privatperson och jobbet är på löpande räkning.
Det är tydligt att Byggare F använder X´s faktura som underlag för sin egen faktura till slutkund.
Hej
Lär er att skilja på saker Specifiera räkningar o skicka med kopior på UE fakturor är två olika grejor
Det är sådant man avtalar om före jobb om intresse finns
Sluta att tro att det blir dit eller dat Tala om innan hur ni vill ha det
Jag jobbar mycket som inhyrd det funkar tack vare att jag vet vem som är min kund dvs Företaget jag jobbar åt Slutkunden är min kunds kund
Jag diskuterar inte med slutkunden, jag berättar inte vad jag fakturerar,jag försöker inte sälja in mig till slutkunden när jag är inhyrd
Mvh Tille
Lär er att skilja på saker Specifiera räkningar o skicka med kopior på UE fakturor är två olika grejor
Det är sådant man avtalar om före jobb om intresse finns
Sluta att tro att det blir dit eller dat Tala om innan hur ni vill ha det
Jag jobbar mycket som inhyrd det funkar tack vare att jag vet vem som är min kund dvs Företaget jag jobbar åt Slutkunden är min kunds kund
Jag diskuterar inte med slutkunden, jag berättar inte vad jag fakturerar,jag försöker inte sälja in mig till slutkunden när jag är inhyrd
Mvh Tille
Fel, fel, fel!!Thomas59 skrev:Hehe! Ne nån ekobrottsling är jag inte. Jag vet precis vad jag gör. Det är helt ok att hjälpa en polare med bilen och sen kanske han passar min hund vid tillfälle. Om jag däremot ställer som krav att han ska passa hunden under en viss tid kan det möjligen anses som beskattningsbart, i teorin, men knappast i praktiken. Inte ens de olika lokala skattemyndigheterna är ense om vad som gäller så det är tills vidare ganska fritt.
Värdet av en tjänst är således, enligt lagstiftaren, skattepliktigt endast om det finns ett uttalat krav på att tjänsten utförs som gentjänst för en annan tjänst. Avsikten med skattelagstiftningen är faktiskt inte att beskatta den privata sfären. Därför beskattas inte den som utför en tjänst åt en vän utan något krav på motprestation.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Frågan rör väl i grunden om det är ok för Byggaren att dölja merkostnaden (deponikostnader bla?) som drabbade kunden i och med att två gjutningar, instället för avtalade en, fick genomföras pga Byggarens inkompetens. Det beror ju lite på hur avtalet såg ut, vad som är praxis i branschen och vad som kan bevisas. Lurad blev kunden i vilket fall. Huruvida kunden sedan skulle ha framgång i att stämma byggaren avseeende fördyrningen är väl svårt att uttala sig om.
Syftet med sammanslagningen av affärshändelserna var uppenbarligen att dölja de fördyrande omständigheterna och genom att gå med på att slå ihop affärshändelsena bidrog "gjutaren" indirekt till att lura kunden, givet att affärshändelserna normalt brukar specificeras på annat sätt och det får man i detta fall utgå ifrån. Notera att Gjutaren var väl medveten om skälet till att fakturan skulle ändras.
Sett ur kundens synvinkel är det väl ganska uppenbart att Byggaren inte agerat seriöst, kanske även brottsligt beroende på omständigheterna, och det gäller väl i viss mån även "gjutaren" som i vilket fall agerat oetiskt, väl medveten om syftet med sammanslagningen bidrog till att Byggaren gick iland med sitt scam.
Att slå ihop två fakturor till en är ju i sig inte brottsligt (ganska vanligt och helt normalt i sig) men bokföringslagen ställer krav på att uppgifter om NÄR affärshändelsen inträffat skall specificeras på fakturan. Skriver då gjutaren FEL DATUM (ett datum istället för två) så är det i princip ett brott mot bokföringslagen. Även brott mot mervärdesskattelagen kan bli aktuellt. I mervärdesskattelagen stipuleras att varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art skall specificeras.
Det förekommer men är inte särkilt vanligt att företag lagförs för brott mot dessa bestämmelser men i en rättegång mot byggaren kan säket de omständigheter att fakturan inte överensstämmer med den faktiska affärshändelsen åberopas som bevisning mot Byggaren.
Det här blir ju en tämligen akademisk diskussion och syftet är ju inte att hänga ut Gjutaren utan att diskutera huruvida det är seriöst eller ej. Min röst faller definitivt på "inte seriöst" då hela syftet var att lura kunden.
Jag skulle bli skogstokig om jag drabbades av detta och fick reda på att Byggare och Gjutare konspirerat mot mig. En ståplats i Nybroviken skulle nog övervägas, ironiskt nog med betongskor. Självklart skulle jag be om separata fakuror då det skulle avse två "Affärshändelser":@.
Syftet med sammanslagningen av affärshändelserna var uppenbarligen att dölja de fördyrande omständigheterna och genom att gå med på att slå ihop affärshändelsena bidrog "gjutaren" indirekt till att lura kunden, givet att affärshändelserna normalt brukar specificeras på annat sätt och det får man i detta fall utgå ifrån. Notera att Gjutaren var väl medveten om skälet till att fakturan skulle ändras.
Sett ur kundens synvinkel är det väl ganska uppenbart att Byggaren inte agerat seriöst, kanske även brottsligt beroende på omständigheterna, och det gäller väl i viss mån även "gjutaren" som i vilket fall agerat oetiskt, väl medveten om syftet med sammanslagningen bidrog till att Byggaren gick iland med sitt scam.
Att slå ihop två fakturor till en är ju i sig inte brottsligt (ganska vanligt och helt normalt i sig) men bokföringslagen ställer krav på att uppgifter om NÄR affärshändelsen inträffat skall specificeras på fakturan. Skriver då gjutaren FEL DATUM (ett datum istället för två) så är det i princip ett brott mot bokföringslagen. Även brott mot mervärdesskattelagen kan bli aktuellt. I mervärdesskattelagen stipuleras att varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art skall specificeras.
Det förekommer men är inte särkilt vanligt att företag lagförs för brott mot dessa bestämmelser men i en rättegång mot byggaren kan säket de omständigheter att fakturan inte överensstämmer med den faktiska affärshändelsen åberopas som bevisning mot Byggaren.
Det här blir ju en tämligen akademisk diskussion och syftet är ju inte att hänga ut Gjutaren utan att diskutera huruvida det är seriöst eller ej. Min röst faller definitivt på "inte seriöst" då hela syftet var att lura kunden.
Jag skulle bli skogstokig om jag drabbades av detta och fick reda på att Byggare och Gjutare konspirerat mot mig. En ståplats i Nybroviken skulle nog övervägas, ironiskt nog med betongskor. Självklart skulle jag be om separata fakuror då det skulle avse två "Affärshändelser":@.
Hej
jag tror att du är sån person thomas som letar fel o konspirationer över allt
om jag gör ett jobb till en firma o är där flera gånger o firman säger skicka en räkning på hela beloppet så gör jag det utan att reagera
mvh tille
jag tror att du är sån person thomas som letar fel o konspirationer över allt
om jag gör ett jobb till en firma o är där flera gånger o firman säger skicka en räkning på hela beloppet så gör jag det utan att reagera
mvh tille
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Alldeles riktigt. Men det enklaste sättet att verifiera påslag är att skicka kopior på UE-fakturor.tille1 skrev:
Men det finns också lagar att följa. Studera gärna konsumenttjänstlagen.
Ja det är alldeles riktigt och nu börjar det bli intressant. Hur långt sträcker sig ditt ansvar, tycker du? Är du villig att "putsa" fakturan om din kund vill det? Även om det moraliskt eller lagligt inte är OK?
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Kan man ställa upp på att ändra i fakturan till kund som är företagare när man vet att det kan påverkar slutkund negativt och ändå kalla sig seriös?
Vad är då det, att vara serös?
Vad är då det, att vara serös?