P plan-g skrev:
Jag har problem med hög fukthalt på min kallvind men verkar nu hittat bovarna i dramat. Ur dessa rör väller det upp fuktig luft.

Vad är det för rörstumpar? Det sitter grupper med likadana på flera ställen längs väggarna. Inga kablar i etc.
Huset är från mitten 30talet.
[bild][bild]
Dom har man nog tryckt ner mellan råsponten och isoleringen för att få till luftning mellan isoleringen och taket.

P plan-g skrev:
Jag har problem med hög fukthalt på min kallvind men verkar nu hittat bovarna i dramat. Ur dessa rör väller det upp fuktig luft.

Vad är det för rörstumpar? Det sitter grupper med likadana på flera ställen längs väggarna. Inga kablar i etc.
[bild][bild]
Kan det vara ventilation från avlopp/handfat/dusch/tvättmaskin?

jesusvrede jesusvrede skrev:
Kan det vara ventilation från avlopp/handfat/dusch/tvättmaskin?
Nej.

• Gilla
Stoff3X
  • Laddar…
Marike
P plan-g skrev:

[bild][bild]
Varm luft måste innebära att luften i rören kommer inifrån. Varm luft förmår hålla mer vatten. När den träffar en kallare yta och kyls av kondenserar den eller ökar RF. Som jag ser det bör det då kondensera i rören och vatten med tiden rinna ner. Du bör verkligen reda ut detta. Hade man rör och doser på 30-talet?

• Gilla
bohebbe
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Hade man rör och doser på 30-talet?
De där rören är definitivt inte från 30-talet.

P plan-g skrev:

[bild][bild]
Knappast rör för att dra el.

Tre rör i alła fack mellan takstolarna, kan inte vara möjligt....

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tack för alla svaren i tråden.
Här kommer någon mer bild.
Svårt att se vart de leder eller hur det ser ut under.

Verkar tilläggsisolerat med glasfiber, verkar vara kutterspån under tror jag.

Fuktproblematiken blev betydligt bättre när jag tätade/tejpade igen de av rören som läckte fukt (bara några).

Trätak med isolering och synliga rör, eventuellt läckande fuktproblem åtgärdade. Glasfiberisolering med kutterspån under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fuktiga träplankor och rör i en vägg med isolering av glasfiber och kutterspån under; fuktproblem tidigare åtgärdade.
Skapa konto

Isolering av glasfiber under trägolv med synligt damm och några rör. Skuggor och spindelväv är också synliga på bilden.
Skapa konto

P plan-g skrev:

[bild][bild]
Ser ut som att nån skapat ett tillfälligt mellanrum vid isolering och sen låtit vp rören sitta kvar då dom inte stör eller kommer påverka husets värde utseende mässigt. Tyvärr tänkte inte personen till ordentligt då luften från vp rören kommer från varmaste punkten på vinden och skapar fukt utan avledning från vind.

Steg 1 är att spåra vart dom tar vägen så du är säker. Finns kameror du kan spåra med eller så tar du upp golvet vid 1 punkt och avlägsnar isolering och ockulerar(titta) så kanske du får svar bättre än här.

Alternativt fixar du luftningar uppe på vinden på kortsidorna så luften kan strömma igenom och hålla fukt borta.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
H
En tanke - du ser ut att ha mest fuktutslag vid röret du visar i sista bilden i första inlägget. Där löper röret ut precis framför en spik - den ger dig en köldbrygga och kyler ner luften vilket sedan kondenserar mer lokalt. Det är nog inget man ser direkt, men om det står så under många vintrar så kanske? Innan jag satte in mekanisk frånluft hade jag (förmodat) fuktigt luft som läckte upp på vinden, och det hängde vattendroppar på spikarna vissa kyliga dagar.

Oj, nu zoomade jag in på den bilden och såg vattendropparna i röret - ja där har du mycket fukt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Marike
useless useless skrev:
De där rören är definitivt inte från 30-talet.
Jag syftade på att någon skrev att det kunde vara rör till någon dosa. Jag förmodar att man på 30-talet hade kulo, men det är inte uteslutet att man moderniserat med dolda ledningar.

Marike Marike skrev:
Jag syftade på att någon skrev att det kunde vara rör till någon dosa. Jag förmodar att man på 30-talet hade kulo, men det är inte uteslutet att man moderniserat med dolda ledningar.
Men man drar inte tiotals rör som slutar på vinden från en dosa. De har över huvud taget ingenting med någon kabelinstallation att göra.

Marike
useless useless skrev:
Men man drar inte tiotals rör som slutar på vinden från en dosa. De har över huvud taget ingenting med någon kabelinstallation att göra.
Nej, de verkar vara för att skapa luft spalt. Men de kommer troligen från en platts som är varmare än vinden, kanske på översidan av undertaket. Varm luft strävar efter att bli mättad och den kondenserar i röret när den kyls av samt rinner ev tillbaka. Betyder ju också att den varma luften kan suga upp det ev återförda vattnet, kanske skapas ett kretslopp som inte gör skada, handlar väl om hur mycket fukt som tillförs från annat håll. Det skulle vara möjligt att kolla innertaket med en fuktmätare.
Kanske skulle även gå att kolla med termometer, innertaket bör vara kallare på de platser.

Redigerat:
Marike
Förmodligen gäller samma förhållanden mellan rören, bara det att det märks inte. Och det sker ingen återinning av vatten.

Om ni kommer att plugga rören kontrollera först med en dragfjärder, kamera , whatever vart de tar vägen. Jag har personligen sett en liknande där ett rör gick på vinden ovanför isoleringen utan att släpppa ut ångan vilket resulterade i kondensering som rann tillbaka. I det fallet var andra änden en kopplingsdosa varifrån varm fuktig luft steg upp och som fick kondensvatten tillbaka. Inte direkt lyckat.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Det kan vara solen som ligger på mot väggen och värmer upp luften. Luften som i sin tur sen åker upp på den kalla vinden och kondenserar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.