Hej!

Var uppe på vinden häromdagen och hörde ett surrande ljud från dessa eldosor(?).

Vad är det för något? Bör jag oroa mig för ljudet, brandrisk?

Försökte följa trådarna men de gick alla in i andra dosor och det blev klurigt att på den vägen försöka lista ut vad de är kopplade till.

Mvh
 
  • IMG_20260616_224527.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20260616_224521.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det är reläer. Jag gissar att de styr något slags utebelysning men det är en fet killgissning. Om du kopplar bort matningen till spolen (1-2) så får du se vad som slocknar. Troligen ingen brandrisk alls, surrandet kommer från spolen.

En blir ju onekligen lite sugen på att se hur det är kopplat eftersom det ser ut som att det bara är en kabel per relä. Vidarekopplat mellan kanske? Som gulgrön, som smiter vidare till andra dosan.
 
  • Gilla
  • Älska
Tjea och 3 till
  • Laddar…
Karrock
Relän, om man googlar på modellbeteckningen.
Relän får en insignal i form av ström och byter med det läge på en strömbrytare. Det kan väl vara när de är aktiverade som den lilla aktuatorn låter.
Om du går till gruppschemat vid elcentralen. Finns det något som nämner relän? Någon styrd strömförbrukare på eller nära vinden?
 
  • Gilla
Easydoesit
  • Laddar…
Aha, relän. Kan de användas för fasadbelysningen kanake? De är styrda mha detta "uret" som jag måste ställa in manuellt 🙂
 
  • IMG_20260616_230232.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
jhall och 1 till
  • Laddar…
Kanske dags att uppdatera det system
 
  • Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
Mrtornqvist Mrtornqvist skrev:
Kanske dags att uppdatera det system
Kan ju fråga lokala museet om dom är intresserade av de gamla grejerna 😎
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Gamla esmi-reläer, inte lämpligt att ha på vinden- börjar nog bli dåliga om dom surrar- kontakta elektriker och flytta funktionen till lämpligare ställe i huset tex vid elcentral e.d.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
GregerRil GregerRil skrev:
Kan ju fråga lokala museet om dom är intresserade av de gamla grejerna 😎
Det används inte men är fortfarande inkopplat, så om det är detta reläerna används till så blir det nog en donation till museet, ja. :-)
 
L Liss-1 skrev:
Gamla esmi-reläer, inte lämpligt att ha på vinden- börjar nog bli dåliga om dom surrar- kontakta elektriker och flytta funktionen till lämpligare ställe i huset tex vid elcentral e.d.
Tack, då blir det att få hit elektrikern för att flytta/ta bort
 
tommib
Varför ska det uppdateras?

Ang reläerna blir jag ju nyfiken på vad syftet med dem är. Är det olika grupper till utebelysningen så att det krävs isolationareläer?
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför ska det uppdateras?

Ang reläerna blir jag ju nyfiken på vad syftet med dem är. Är det olika grupper till utebelysningen så att det krävs isolationareläer?
Jag tänker mest på brandrisken ifall surrandet nu skulle indikera något sådant, så ifall de inte används kan de lika gärna tas bort.

Kan uppdatera dig på deras användningsområde när jag fått hit elektriker, men det dröjer några veckor då min vanliga är på semester :-)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.