7 158 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Vad är detta för eldosor på min vind som gör ett surrande ljud?
Hej!
Var uppe på vinden häromdagen och hörde ett surrande ljud från dessa eldosor(?).
Vad är det för något? Bör jag oroa mig för ljudet, brandrisk?
Försökte följa trådarna men de gick alla in i andra dosor och det blev klurigt att på den vägen försöka lista ut vad de är kopplade till.
Mvh
Var uppe på vinden häromdagen och hörde ett surrande ljud från dessa eldosor(?).
Vad är det för något? Bör jag oroa mig för ljudet, brandrisk?
Försökte följa trådarna men de gick alla in i andra dosor och det blev klurigt att på den vägen försöka lista ut vad de är kopplade till.
Mvh
Det är reläer. Jag gissar att de styr något slags utebelysning men det är en fet killgissning. Om du kopplar bort matningen till spolen (1-2) så får du se vad som slocknar. Troligen ingen brandrisk alls, surrandet kommer från spolen.
En blir ju onekligen lite sugen på att se hur det är kopplat eftersom det ser ut som att det bara är en kabel per relä. Vidarekopplat mellan kanske? Som gulgrön, som smiter vidare till andra dosan.
En blir ju onekligen lite sugen på att se hur det är kopplat eftersom det ser ut som att det bara är en kabel per relä. Vidarekopplat mellan kanske? Som gulgrön, som smiter vidare till andra dosan.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 063 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 063 inlägg
Relän, om man googlar på modellbeteckningen.
Relän får en insignal i form av ström och byter med det läge på en strömbrytare. Det kan väl vara när de är aktiverade som den lilla aktuatorn låter.
Om du går till gruppschemat vid elcentralen. Finns det något som nämner relän? Någon styrd strömförbrukare på eller nära vinden?
Relän får en insignal i form av ström och byter med det läge på en strömbrytare. Det kan väl vara när de är aktiverade som den lilla aktuatorn låter.
Om du går till gruppschemat vid elcentralen. Finns det något som nämner relän? Någon styrd strömförbrukare på eller nära vinden?
Kanske dags att uppdatera det system
Jag tänker mest på brandrisken ifall surrandet nu skulle indikera något sådant, så ifall de inte används kan de lika gärna tas bort.tommib skrev:
Kan uppdatera dig på deras användningsområde när jag fått hit elektriker, men det dröjer några veckor då min vanliga är på semester
Klicka här för att svara