P plan-g skrev:
Jag har problem med hög fukthalt på min kallvind men verkar nu hittat bovarna i dramat. Ur dessa rör väller det upp fuktig luft.

Vad är det för rörstumpar? Det sitter grupper med likadana på flera ställen längs väggarna. Inga kablar i etc.
Huset är från mitten 30talet.
[bild][bild]
Vart leder rören. Prova med rörål

A Arvid2021 skrev:
Vart leder rören. Prova med rörål
Jag känner igen konstruktionen.
Snickarna använde den metoden när vi skulle isolera vår vind på vårt 30-talshus.
Ventilerar luftspalt mellan yttertak och isolering.
Våra rör mynnar ut under inbyggt utrymme under takfoten:)

M msundberg skrev:
Kan det inte vara en tidigare ägare som försökt skapat någon sorts takfotsventilation genom rören?
Jo det kan du ha rätt I och självdraget startar förmodligen av att det är för dåligt isolerat så värmen från boyta värmer upp luften i rören som förmodligen sitter hela vägen ned till takfoten.
Det som är normalt ska vara ett venthål vardera kort sida relativt högt upp för att släppa den varmare luften.
Mvh Chipen

TRJBerg
Märkligt att det blir så mycket fukt. Kan inte tänka mig annat än att den nedre änden av rören mynnar ut i det uppvärmda bostadsutrymmet.
Men det måste kollas.

Jag skulle försöka ta reda på var nedre rördelar slutar maa att det där kan rinna ut ännu mer kondensvatten. Knepigt litet mysterium! Men många kloka teorier här :-)

jesusvrede jesusvrede skrev:
Kan det vara ventilation från avlopp/handfat/dusch/tvättmaskin?
Så många toaletter mm?

Gör om gör rätt. Riv ut den gamla isoleringen och lägg ett par lager träfiberbaserad isolering istället. Jag la 145 på längden och sedan 95 på tvären i mitt 30-talshus, det gjorde enorm skillnad både vad gäller fukt och uppvärmningskostander för hela huset.

E Erik_91 skrev:
Gör om gör rätt. Riv ut den gamla isoleringen och lägg ett par lager träfiberbaserad isolering istället. Jag la 145 på längden och sedan 95 på tvären i mitt 30-talshus, det gjorde enorm skillnad både vad gäller fukt och uppvärmningskostander för hela huset.
Intressant. Slutar det komma varm fuktig luft genom de där rören om man byter isolering?

useless useless skrev:
Intressant. Slutar det komma varm fuktig luft genom de där rören om man byter isolering?
Nu tänkte jag att om man lägger "rätt" isolering kommer problemet att lösas av sig självt och att man därmed inte behöver några rör längre.

E Erik_91 skrev:
Nu tänkte jag att om man lägger "rätt" isolering kommer problemet att lösas av sig självt och att man därmed inte behöver några rör längre.
Det beror väl på vad syftet med rören är? Med största sannolikhet är de till för att skapa en luftspalt mellan isoleringen och yttertaket. Den luftspalten behöver du väl även om du byter till "rätt" isolering?

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det beror väl på vad syftet med rören är? Med största sannolikhet är de till för att skapa en luftspalt mellan isoleringen och yttertaket. Den luftspalten behöver du väl även om du byter till "rätt" isolering?
Jag är ingen expert, men läste på en del och mejlade med sakkunniga när vi skulle isolera vinden.

Det vi kom fram till då var att lägga ångbroms i facken och sedan träfiberskivor som vi la ända ut mot yttertaket, m.a.o inget spel. I vårt hus trähus från 30-talet har detta fungerat alldeles utmärkt iaf, tänker att det skulle kunna vara så för TS också.

Juste, sen satte vi en ventil i vardera gavel också. Där var det lite olika åsikter beroende på vem man frågade.

I mitt boningshus (byggt -48) så är det "kattvindar" som möter yttertaket ca 2 m snedtaks-höjd.
Här har man lagt skivor och trälister för att skapa luftspalt mot yttertaket innan utrymmet inåt fyllts med sågspån.
I samband med en mindre reparation i några fack har jag själv använt vp-rör istället för trälister för att åstadkomma spalt.
Är rätt säker på att det är samma lösning TS ser.

Redigerat:
  • Gilla
D_Anders
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Stick in nåt böjbart t ex en dragfjäder eller nåt annat i ett av rören och s a s stöt fram och åter när de tar stopp så kan någon annan lyssna vart det blir oväsen.

Kanske med ledtråd av detta kan lista ut vad avsikten med rören är.
Om röret går ner i en kontaktdosa som nämnts ovan känns detta kanske lite farligt?

Discoman Discoman skrev:
Om röret går ner i en kontaktdosa som nämnts ovan känns detta kanske lite farligt?
Nu tänker man sig nog en dragfjäder av plast, som är det vanligaste i samband med elrör. Men det är klart, det finns som stålfjädrar också. Och det bör man vara försiktig med, inte in i okända rör.

Det kanske hörs ett plaskande ljud, om fjädern nåt en dosa.
Det bör ju vara mängder av dosor när det är så många rör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.