39 468 läst ·
48 svar
39k läst
48 svar
Vad är detta för mystiska rör på min kallvind?
Vart leder rören. Prova med rörålP plan-g skrev:
Jo det kan du ha rätt I och självdraget startar förmodligen av att det är för dåligt isolerat så värmen från boyta värmer upp luften i rören som förmodligen sitter hela vägen ned till takfoten.M msundberg skrev:
Det som är normalt ska vara ett venthål vardera kort sida relativt högt upp för att släppa den varmare luften.
Mvh Chipen
Jag skulle försöka ta reda på var nedre rördelar slutar maa att det där kan rinna ut ännu mer kondensvatten. Knepigt litet mysterium! Men många kloka teorier här 
Gör om gör rätt. Riv ut den gamla isoleringen och lägg ett par lager träfiberbaserad isolering istället. Jag la 145 på längden och sedan 95 på tvären i mitt 30-talshus, det gjorde enorm skillnad både vad gäller fukt och uppvärmningskostander för hela huset.
Intressant. Slutar det komma varm fuktig luft genom de där rören om man byter isolering?E Erik_91 skrev:
Det beror väl på vad syftet med rören är? Med största sannolikhet är de till för att skapa en luftspalt mellan isoleringen och yttertaket. Den luftspalten behöver du väl även om du byter till "rätt" isolering?E Erik_91 skrev:
Jag är ingen expert, men läste på en del och mejlade med sakkunniga när vi skulle isolera vinden.useless skrev:
Det vi kom fram till då var att lägga ångbroms i facken och sedan träfiberskivor som vi la ända ut mot yttertaket, m.a.o inget spel. I vårt hus trähus från 30-talet har detta fungerat alldeles utmärkt iaf, tänker att det skulle kunna vara så för TS också.
Juste, sen satte vi en ventil i vardera gavel också. Där var det lite olika åsikter beroende på vem man frågade.
I mitt boningshus (byggt -48) så är det "kattvindar" som möter yttertaket ca 2 m snedtaks-höjd.
Här har man lagt skivor och trälister för att skapa luftspalt mot yttertaket innan utrymmet inåt fyllts med sågspån.
I samband med en mindre reparation i några fack har jag själv använt vp-rör istället för trälister för att åstadkomma spalt.
Är rätt säker på att det är samma lösning TS ser.
Här har man lagt skivor och trälister för att skapa luftspalt mot yttertaket innan utrymmet inåt fyllts med sågspån.
I samband med en mindre reparation i några fack har jag själv använt vp-rör istället för trälister för att åstadkomma spalt.
Är rätt säker på att det är samma lösning TS ser.
Redigerat:
Om röret går ner i en kontaktdosa som nämnts ovan känns detta kanske lite farligt?H Hybro skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg