RoTe
Fairlane Fairlane skrev:
Var ska man lära sig så? 3 år elutbildning?
Det finns massor att lära här och man lär sig snart vilka som kan och vilka som bara säger något.
Jag har lärt mig mycket här, men jag har ju inte heller din inställning att ringa en elektriker för allt och be dem byta hela anläggningen.
Jag vet inte men något mer seriöst än random folk som skriver vad dom känner för på ett forum i alla fall. Själv har jag gått elprogram på gymnasiet samt yrkeshögskola fast inte till elektriker utan mer teoretisk kunskap, det gav en bra grund men jag skulle aldrig ställa mig och felsöka eller dra om en installation för det.

Ser heller inte det tokiga i att dra om en lägenhet som ser ut att ha el från 1960. Det är varken dumt eller dyrt att låta en elektriker göra detta.

U Ulam skrev:
Det finns så många totala nollor i denna tråd som inte ens vet det mest grundläggande. Fråga ChatGPT istället för att slösa bort din tid med inkompetenta besserwissrar. Du får mycket bättre svar där, det kan jag lova.
japp! Där dök han upp. Forumprimadonnan.

• Gilla
dan_norstedt och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Eftersom detta är så återkommande frågor, ungefär en gång per dygn, där en person helt utan kunskaper frågar om diverse el, så skulle det kanske vara en idé för forumägarna att skapa en seriös artikel med tillräcklig information att höja kunskapen för helt novisa personer till nivå att åtminstone kunna byta ett eluttag själv t.ex. samt på sikt även lite mer utförliga artiklar? Då har man ju en fast och faktagranskad text man kan hänvisa till.

• Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Jag vet inte men något mer seriöst än random folk som skriver vad dom känner för på ett forum i alla fall.
Det händer att folk skriver felaktigheter, men i eldelen av forumet så avslöjas det för och man lär sig snabbt vilka som har koll.
RoTe RoTe skrev:
Själv har jag gått elprogram på gymnasiet samt yrkeshögskola fast inte till elektriker utan mer teoretisk kunskap, det gav en bra grund men jag skulle aldrig ställa mig och felsöka eller dra om en installation för det.
Man behöver inte felsöka eller dra om något. Du skrev att man inte behöver ha någon kunskap eftersom man ändå inte får utföra arbetet. Det finns många som får, men gör fel. Med kunskap kan man ifrågasätta då, utan är det svårare än.
RoTe RoTe skrev:
Ser heller inte det tokiga i att dra om en lägenhet som ser ut att ha el från 1960. Det är varken dumt eller dyrt att låta en elektriker göra detta.
Dumt är det kanske inte, kanske till och med bra ibland, men kanske också helt onödigt. Om det är dyrt eller inte är väl upp till var och en, men hamnar man på 50' så tycker jag ändå att det är rätt mycket pengar, särskilt om det inte behövs.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Fairlane Fairlane skrev:
Det händer att folk skriver felaktigheter, men i eldelen av forumet så avslöjas det för och man lär sig snabbt vilka som har koll.

Man behöver inte felsöka eller dra om något. Du skrev att man inte behöver ha någon kunskap eftersom man ändå inte får utföra arbetet. Det finns många som får, men gör fel. Med kunskap kan man ifrågasätta då, utan är det svårare än.

Dumt är det kanske inte, kanske till och med bra ibland, men kanske också helt onödigt. Om det är dyrt eller inte är väl upp till var och en, men hamnar man på 50' så tycker jag ändå att det är rätt mycket pengar, särskilt om det inte behövs.
Du menar alltså att en person som skriver sitt första inlägg här "lär sig snabbt vilka som har koll" trots att denne inte har någon som helst förkunskap gällande el? Tillåt mig tvivla!

hsd
blackarrow blackarrow skrev:
Om säljaren "känt till felet" borde de delar som slutat fungera nu inte fungerat när ni flyttade in.

Att skarva röd och gul/grön i en dosa måste inte vara gjort av en hempulare.
Allt som är gammalt måste inte bytas ut bara för att det är gammalt.
Är de gamla kablarna i gott skick och följer gamla tiders ”branchstandard” så kan de vara kvar.

Sen kan det säkert kännas tryggt om all el görs om.
En ordentlig elektriker sätter en märkning på centralen , Både röd och gul/grön skyddsledare förekommer

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Eftersom man inte får göra sånt där själv så finns ingen anledning att ha kunskapen.
Det är väldigt nyttigt att veta om "elektrikern" gör rätt. Som anläggningsägare har man trots allt ansvaret för sin anläggnings elsäkerhet så här är du helt enkelt fel.

RoTe RoTe skrev:
Jag tror att kunskap inte hämtas från ett forum som detta i så fall utan vill man verkligen lära sig är det något mer seriöst som ska till.
Jag vet att du har fel i mitt fall åtminstone då jag lärt mig väldigt mycket från detta forum inom vitt skilda områden.

RoTe RoTe skrev:
Här vet man inte ens vad det är för jeppe som kommer med "fakta" utan det kan vara direkt felaktigt.
Det lär man sig rätt snabbt.

RoTe RoTe skrev:
Du menar alltså att en person som skriver sitt första inlägg här "lär sig snabbt vilka som har koll" trots att denne inte har någon som helst förkunskap gällande el? Tillåt mig tvivla!
En snöboll i helvetet överlever längre än ett felaktigt påstående i el-delforumet. 😂

• Gilla
  • Haha
Doks och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Du menar alltså att en person som skriver sitt första inlägg här "lär sig snabbt vilka som har koll" trots att denne inte har någon som helst förkunskap gällande el?
Det tror jag definitivt, om man vill. Om det sen tar 2 månader eller 6 varierar såklart från person till person och hur aktiv man är.
Den som aldrig läser eller försöker förstå kommer däremot aldrig lära sig, det är jag helt övertygad om.
RoTe RoTe skrev:
Tillåt mig tvivla!
Det gör jag absolut. Du vet kanske inte själv vilka som har lite mer tyngd än andra i elforumet, men jag kan nog utan problem räkna upp 10, som dessutom är väldigt aktiva, så eventuella felaktigheter från andra blir inte långvariga, de motsägs snabbt.

Din inställning att man inte kan lita på någon på ett forum gör ju hela forumet meningslöst som kunskapskälla.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väldigt nyttigt att veta om "elektrikern" gör rätt. Som anläggningsägare har man trots allt ansvaret för sin anläggnings elsäkerhet så här är du helt enkelt fel.

Jag vet att du har fel i mitt fall åtminstone då jag lärt mig väldigt mycket från detta forum inom vitt skilda områden.

Det lär man sig rätt snabbt.

En snöboll i helvetet överlever längre än ett felaktigt påstående i el-delforumet. 😂
Det är ju i så fall jävligt skrämmande att man som anläggningsägare måste gå en elutbildning för att kunna anlita en elektriker i SVERIGE. Jag visste inte att vi var så jävla mycket U-land!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Det är ju i så fall jävligt skrämmande att man som anläggningsägare måste gå en elutbildning för att kunna anlita en elektriker i SVERIGE. Jag visste inte att vi var så jävla mycket U-land!
Det måste man inte. Det finns en väldigt massa duktiga elektriker, men också en bunt mindre bra, liksom inom alla yrken. Det är väl inte en nackdel att kunna saker själv så man kan avgöra om personen verkar kunnig eller inte?

• Gilla
dan_norstedt
  • Laddar…
RoTe
Fairlane Fairlane skrev:
Det måste man inte. Det finns en väldigt massa duktiga elektriker, men också en bunt mindre bra, liksom inom alla yrken. Det är väl inte en nackdel att kunna saker själv så man kan avgöra om personen verkar kunnig eller inte?
Hur fungerar detta i praktiken? Håller man förhör med elektrikern innan denne börjar? Hänger man över axeln på denne under arbetets gång? Besiktar man själv utfört jobb efteråt?

RoTe RoTe skrev:
Hur fungerar detta i praktiken? Håller man förhör med elektrikern innan denne börjar? Hänger man över axeln på denne under arbetets gång? Besiktar man själv utfört jobb efteråt?
Blir ju lite dubbelmoral då jag borde kollat på eldragningen själv innan köp, då jag inte hade en misstanke om att han ev hade varit där o strulat skulle jag ju i praktik antagit att en elektriker hade arbetat på denna lägenhet då, eftersom säljaren inte sa något annat. Hur skulle jag som privatperson kunna se att något var strul? Vi frågade både mäklaren och säljaren vid flera tillfällen ifall det var något vi borde veta om lägenheten

• Gilla
  • Älska
Doks och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Det finns en mängd sätt. Det är väl lite som när man lämnar bilen på verkstad, det är inte helt omöjligt att få en känsla för vilka som är bra och vilka som är mindre bra. Jag har själv hjälpt en vän att sålla bort elektriker efter att sett deras offerter eller hört vad de sagt. Vad säger du om en elektriker som säger att man måste byta ut en fin befintlig diazed-central från mitten på 70-talet med motiveringen "Man får inte koppla längre i så gamla centraler"?
Det finns även folk på forumet som upptäckt att elektrikern har satt doslock som man lätt petar loss utan verktyg, lågt i badrum. Du kanske inte reagerar, men andra gör det.

• Gilla
Doks och 4 till
  • Laddar…
K Kaiissii skrev:
Blir ju lite dubbelmoral då jag borde kollat på eldragningen själv innan köp, då jag inte hade en misstanke om att han ev hade varit där o strulat skulle jag ju i praktik antagit att en elektriker hade arbetat på denna lägenhet då, eftersom säljaren inte sa något annat. Hur skulle jag som privatperson kunna se att något var strul?
Helt rätt. Man måste ha kunskap för att ana om det är något problem, annars måste alla som skall köpa en lägenhet eller hus anlita en elektriker för besiktning innan köp...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K Kaiissii skrev:
Hur skulle jag som privatperson kunna se att något var strul?
Har du inte kompetensen själv får du anlita någon som kan, eller chansa. Det gäller oavsett om det handlar om elanläggningen, vitvarornas skick, föreningens ekonomi eller någon annan egenskap hos det objekt du köper.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.