56 103 läst ·
225 svar
56k läst
225 svar
Vad är det för fuffens i min lägenhet
Du köpte ju en lägenhet med 60 år gammal elanläggning. Dä kan man förutsätta att saker behöver fixas utan att behöva fråga någon expert.K Kaiissii skrev:Blir ju lite dubbelmoral då jag borde kollat på eldragningen själv innan köp, då jag inte hade en misstanke om att han ev hade varit där o strulat skulle jag ju i praktik antagit att en elektriker hade arbetat på denna lägenhet då, eftersom säljaren inte sa något annat. Hur skulle jag som privatperson kunna se att något var strul? Vi frågade både mäklaren och säljaren vid flera tillfällen ifall det var något vi borde veta om lägenheten
Samma sak om du köper en bil som gått 35 000 mil. Även om allt funkar och den ser bra ut får man räkna med att det kommer att behövas kostsamma reparationer inom en snar framtid.
Ja jo håller med ingen frågan, mer en moralfråga från mäklarens håll att se en ung kanske göra ett beslut som kan påverka livet negativ, de är en del av en ed dom gör för o bli mäklareuseless skrev:
Du köpte ju en lägenhet med 60 år gammal elanläggning. Dä kan man förutsätta att saker behöver fixas utan att behöva fråga någon expert.
Samma sak om du köper en bil som gått 35 000 mil. Även om allt funkar och den ser bra ut får man räkna med att det kommer att behövas kostsamma reparationer inom en snar framtid.
😂 lugna ner dig lite. Mäklare fyller en viktig funktion, de fixar ju lite bilder och sånt när man ska säljaK Kaiissii skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ja mäklaren har en skyldighet att hjälpa till etc, men mäklaren har ingen skyldighet att vara expert på lägenheten eller förklara att i 60 år gamla bostäder så finns det saker som är 60 år och en massa saker som kanske har udda lösningar.K Kaiissii skrev:
Tänk på att mäklarens arvode betalas av säljaren.K Kaiissii skrev:”
16 § Fastighetsmäklaren ska, i den utsträckning som god fastighetsmäklarsed kräver det, ge tilltänkta köpare och säljare de råd och upplysningar som de kan behöva om fastigheten och andra förhållanden som har samband med överlåtelsen. Mäklaren ska i förväg upplysa tilltänkta köpare om hur säljaren avser att genomföra försäljningen.
”
Vill man ha oberoende råd som köpare kan man gå till en konkurrent och fråga om vad som helst, kostar inget att fråga som frun brukar säga, för att få lite bättre koll så man inte gör en dum affär.
Mäklaren litar på säljaren, frågelista och besiktningsprotokoll då det finns.
I andra länder finns det mäklare som hjälper köpare att hitta rätt, men det finns ingen efterfrågan på köpmäklare i Sverige.
Redigerat:
Helt rätt uppfattat. Det är tufft att lära sig själv istället för att gå kurser och utbildningar. Det kallas "den hårda vägen" och "livets hårda skola" av en anledning. Det är ett snabbt och effektivt sätt att lära sig på. Ibland är det gratis, ibland ganska dyrt. Men kunskap får man. Du har helt klart fattat hur det funkar.K Kaiissii skrev:
Det är lätt att känna sig lurad. Om det är befogat eller inte varierar. Men man lär sig.
Det är vi många som gjort. Både känt oss lurade och lärt oss...
Jag skulle inte slösa tid på mäklaren, säljaren, lagar och regler till att börja med. Det kan bli aktuellt senare. Istället skulle jag först endast fokusera på att få lägenheten i bra skick.
- Mitt råd är att kontakta bostadsrättsföreningens fastighetsskötare för att titta på din lägenhet och svara på dina frågor. En erfaren fastighetsskötare som jobbat i föreningen länge vet väldigt mycket om lägenheterna och allt annat i föreningen. Där har du din kompis som "kan lite mer om el" än vad du kan.
- Bjud på fika/öl/whisky eller betala samma timpeng som föreningen ger i lön om det behövs för att få det gjort. Och om du får det gjort gratis ge något som tack för hjälpen. Fastighetsskötaren är troligen den bästa kompisen du kan ha i sådana här fall och i framtiden.
- Det är nog dessutom det billigaste sättet i ditt fall.
HerregudBönhas skrev:
Helt rätt uppfattat. Det är tufft att lära sig själv istället för att gå kurser och utbildningar. Det kallas "den hårda vägen" och "livets hårda skola" av en anledning. Det är ett snabbt och effektivt sätt att lära sig på. Ibland är det gratis, ibland ganska dyrt. Men kunskap får man. Du har helt klart fattat hur det funkar.
Det är lätt att känna sig lurad. Om det är befogat eller inte varierar. Men man lär sig.
Det är vi många som gjort. Både känt oss lurade och lärt oss...
Sedan kan man bolla sina funderingar här på forumet. Det är ett utmärkt sätt att lära sig.
- Mitt råd är att kontakta bostadsrättsföreningens fastighetsskötare för att titta på din lägenhet och svara på dina frågor. En erfaren fastighetsskötare som jobbat i föreningen länge vet väldigt mycket om lägenheterna och allt annat i föreningen. Där har du din kompis som "kan lite mer om el" än vad du kan.
- Bjud på fika/öl/whisky eller betala samma timpeng som föreningen ger i lön om det behövs för att få det gjort. Och om du får det gjort gratis ge något som tack för hjälpen. Fastighetsskötaren är troligen den bästa kompisen du kan ha i sådana här fall och i framtiden.
- Det är nog dessutom det billigaste sättet i ditt fall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Jag tycker du ska vårda ditt språk på detta forum.RoTe skrev:
Om du hänger här och läser trådar istället för att kasta in korta intetsägande facebookliknande inlägg så kommer elinstallationer säkerligen att bli mindre skrämmande för dig. Jag vill påstå att Sverige är ett av de bästa länderna map bra säkerhetspraxis.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg