56 104 läst ·
225 svar
56k läst
225 svar
Vad är det för fuffens i min lägenhet
Ah okej.. de va några andra som argumenterade att jag skulle försöka ta den här tråden som en chans o lära mig lite är klappkass på sånt här, för mig vet jag inget om färger eller något är helt ny till de, lärde mig inte de i skolan och har inga närstående som kan så de blir svårt o kunnaRoTe skrev:
Du har uppenbarligen inte kunskapen samt att du inte ens får göra såna här saker själv, därav, ring en elektriker som får gå igenom allt och helst göra om allt eftersom åldern på din elanläggning är så pass hög.K Kaiissii skrev:
”RoTe skrev:
Du kan få massor av råd och hjälp här på forumet. En del bra råd, andra dyra eller dåliga råd. Det kan förstås vara svårt att veta vem man ska lita på.
Men utnyttja forumet för att lära dig mer saker och ting rörande ditt nya boende som blivit ett större projekt än du tänkt.
Undvik bilder är på personer, namn och platser.
Det är ju inte du som orsakat problemen, så ingen att skämmas över.
Lägger du upp bilder på det du undrar över så blir det mindre förvirrade och mindre spekulationer.
Tex uttaget/trådarna till taklampan och knappen.
Det är antagligen ett enkelt fel - kortslutning i några lösa kablar.
Det finns folk som tycker det är roligt att hjälpa andra att lösa problem eller dela med sig av kunskap.”
Var bor du någonstans? Om stockholm kan jag komma förbi och bara ge dig de absoluta grunderna, såklart inget fix/lagning/byte utan bara hjälpa ett första steg innan elektrikern kommer.
Finns säkert någon annan i någon annan stad som kan göra samma sak.
Bara släng iväg ett PM om du tror det kan vara till hjälp.
Finns säkert någon annan i någon annan stad som kan göra samma sak.
Bara släng iväg ett PM om du tror det kan vara till hjälp.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Hur får man kunskap om man bara får svaret "ring någon som kan"?RoTe skrev:
Varför ska allt göras om?
Vilket konstruktivt sätt att bemöta inlägg som motsäger ens felaktiga påståenden...U Ulam skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Absolut ska du ta chansen att lära dig, Rote är dock inte en av de som vill lära dig något, men det finns fler.K Kaiissii skrev:
2 blå kablar inte i lamputtaget och en gulgrön. Gulgrön ska alltid vara jord, får aldrig vara något annat, men som alltid finns det ju folk som använder saker fel. Troligen är det korrekt här.
I ett jordat uttag har man jord, fas (ström) och nolla (vägen som strömmen tar tillbaka förenklat)
Blå kabel används i moderna elektriska system som nolla, men i äldre system var det vanligt med svart eller vit, lite beroende på var i landet man bor.
Blå får också användas som tändtråd (tändtråd heter fas efter strömbrytare, för att skilja på fas som alltid har ström när säkringen är påslagen), men endast om det inte kan förväxlas med nolla. I din installation är det rejält dumt att ha två blå, men den ena ser ut att vara kopplad till vit som i ditt fall kanske är tändtråd). Den borde bytas ut, men det fungerar som det är om jag ser rätt. Då får du ansluta en lampa i uttaget.
Det av TS anläggning vi har fått se är mer gammal än fel. Men det vi inte har fått se är tydligen väldigt fel. Samtidigt säger TS att hen inte kan något om el. Så vi har lite svårt att hjälpa till och därför blir det mycket prat om ansvarsfrågan som visserligen var en del av frågeställningen här. Lägenheter brukar vara hyffsat enkla att felsöka/kartlägga från elskåpet om man har respekt för elen.
Men jag har sett att det finns många saker som har varit felaktigt inkopplat i bägge ändarna så det hade löst sig ändå på något vis. Ända tills någon kom och kopplade det rätt vid byte. Vilket är "spännande" i ordets alla betydelser...
Så antingen hittar du någon som kan något eller så betalar du för kunskapen hos en hantverkare. Vad jag läser är det andra alternativet bättre för sinnesfriden. Men vi är fortfarande väldigt nyfikna på hur fel det är och om det passar i tråden för värsta elen. 😉
Men jag har sett att det finns många saker som har varit felaktigt inkopplat i bägge ändarna så det hade löst sig ändå på något vis. Ända tills någon kom och kopplade det rätt vid byte. Vilket är "spännande" i ordets alla betydelser...
Så antingen hittar du någon som kan något eller så betalar du för kunskapen hos en hantverkare. Vad jag läser är det andra alternativet bättre för sinnesfriden. Men vi är fortfarande väldigt nyfikna på hur fel det är och om det passar i tråden för värsta elen. 😉
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Givetvis finns det en anledning. Man får byta uttag och så är det ju bra att förstå. Det där är inte så stor skillnad mot att byta ett uttag.RoTe skrev:
En mycket bra skäl att ha kunskap är att många elektriker inte har det och då är det ju bra att kunna sålla ut dem. Alldeles häromdagen hörde jag om en elektriker som påstås att en jordfelsbrytare inte skyddar ojordade uttag. Tycker du verkligen att det är dumt att ha kunskap?
Personligen tycker jag det är kul att ha kunskap även om jag inte utför jobbet själv, vare sig det är el eller bilar eller något annat. Samtidigt minskar det risken att råka ut för någon som säger att allt ska bytas. Du påstod själv att man skulle låta göra om hela anläggningen, trots att du saknar kunskap...
Jag tror att kunskap inte hämtas från ett forum som detta i så fall utan vill man verkligen lära sig är det något mer seriöst som ska till. Här vet man inte ens vad det är för jeppe som kommer med "fakta" utan det kan vara direkt felaktigt. Vi kan även se att TS gärna skruvar bort uttag osv som KAN vara direkt farligt om man inte vet vad man gör. Det är liksom så dags att lära sig efter man fått en stöt...Fairlane skrev:
Givetvis finns det en anledning. Man får byta uttag och så är det ju bra att förstå. Det där är inte så stor skillnad mot att byta ett uttag.
En mycket bra skäl att ha kunskap är att många elektriker inte har det och då är det ju bra att kunna sålla ut dem. Alldeles häromdagen hörde jag om en elektriker som påstås att en jordfelsbrytare inte skyddar ojordade uttag. Tycker du verkligen att det är dumt att ha kunskap?
Personligen tycker jag det är kul att ha kunskap även om jag inte utför jobbet själv, vare sig det är el eller bilar eller något annat. Samtidigt minskar det risken att råka ut för någon som säger att allt ska bytas. Du påstod själv att man skulle låta göra om hela anläggningen, trots att du saknar kunskap...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Var ska man lära sig så? 3 år elutbildning?RoTe skrev:
Jag tror att kunskap inte hämtas från ett forum som detta i så fall utan vill man verkligen lära sig är det något mer seriöst som ska till. Här vet man inte ens vad det är för jeppe som kommer med "fakta" utan det kan vara direkt felaktigt. Vi kan även se att TS gärna skruvar bort uttag osv som KAN vara direkt farligt om man inte vet vad man gör. Det är liksom så dags att lära sig efter man fått en stöt...
Det finns massor att lära här och man lär sig snart vilka som kan och vilka som bara säger något.
Jag har lärt mig mycket här, men jag har ju inte heller din inställning att ringa en elektriker för allt och be dem byta hela anläggningen.