Hej! Ungdom som köpt sin första lägenhet, efter några månader uppstod problem med el och vi märkt att ägaren innan kanske har varit på lite o trixat? Jag vet väldigt lite om el etc, att ringa jouren kostar 3000, därför undrar jag om de finns någon kunnig som kan se på denna bild och säga om något ser avvikande ut. Ojordad lägenhet, förutom i kök och badrum, det som nu inte går att använda längre efter jordfelsbrytning som uppstod genom att vi satte på en lampknapp på väggen som säljaren gömt under en poster vid visning, då han även inte hade taklampa i de rummet vilket får mig att ifrågasätta om han visste att det var något lurt. Ingen anteckning har gjorts att han pysslat med något i väggar etc.

Jag ber att snälla vara förstående med mig om det inte är något fel, vill bara veta om det är något jag ska lägga pengar på att undersöka. Är ung och väldigt okunnig inom detta och har inte ekonomin till att lägga om det inte är något fel.

Detta är ett av typ 20 olika hål i lägenheten, har inte rört något bara tagit av locket, de är även några hål som är väldigt oklara varför dem är där, vissa spacklade jag över men de som var nära ett uttag lät jag vara, så undrar även vad han försökte med där hypotetiskt. Mycket i lägenheten är byggt lite hobbyaktigt. Vi skämtade om att han hade ocd eller älskade gloryholes, men nu när de även är fel med elen är jag lite vilse.

De som är suspekt är att alla dessa hål eller vad du nu är var täckta med tunga möbler under visningen, vet inte men tycker de är lurt.

IMG 71 är väggen där jag bara tagit av lock, dem andra är ett av många hål som är oklara, där jag även tagit närbild efter vi målat efter att vi rev väggen som ägare byggt

• Elkablar synliga från ett vägguttag, med öppnat lock, olika ledare ligger exponerade i en bostad under renovering eller inspektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lila tegelvägg med ett eluttag och kablar, hål i väggen. Trägolv med pappersbitar och en vit hylla till vänster.
    Skapa konto
  • Två personer renoverar ett rum med rosa tegelvägg genom att riva en vägg med hjälp av en stege, omgiven av bråte på golvet.
    Skapa konto
  • Hålighet i en vit gipsvägg, troligen plats för en elektrisk doseringsdosa, omgiven av lite skadat murbruk.
    Skapa konto
Hej, kanske läge och kolla vilket ansvar din förening har innan åtgärder görs på egen hand.

Eldäkerhetsverket uttrycker det så hör

"Föreningens ansvar brukar sluta vid lägenhetens elcentral. Där tar du som bostadsrättshavare över ansvaret för elanläggningen. Detta kan dock regleras på annat sätt genom föreningens stadgar"

Så vad säger era stadgar om detta är det du eller föreningen som skall fixa detta?

• Gilla
Inga L och 3 till
  • Laddar…
AXS
Boka in en elektriker tills nästa vecka när det inte är jour. Du behöver ha någon på plats som kollar och svarar på dina frågor.

Om du inte är kunnig så rekommenderar jag inte att du börjar pilla i dosor utan låter allt vara som det är och väntar på elektriker.

• Gilla
  • Älska
sy97jgu och 32 till
  • Laddar…
Är det bara en massa tomma dosor utan elkabel i? Det är inte så att tidigare ägare har haft någon sorts nätverk som denne sedan plockat bort?

• Gilla
Labbetson och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Lägenheten ser ju ut som en fd pizzeria så jag antar att elen är därefter. Bara riva allt och dra nytt i så fall. Ta in en elektriker!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
stugan_i_skogen och 25 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Lägenheten ser ju ut som en fd pizzeria så jag antar att elen är därefter. Bara riva allt och dra nytt i så fall. Ta in en elektriker!
HAHAHHAHA PIZZERIA

• Gilla
  • Haha
jannebmw och 8 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Frågan är bara hur mycket de blir, måste jag stå för dem kostnaderna? Köpte i befintligt skick, men för mig är detta ganska dolt

RoTe
K Kaiissii skrev:
Frågan är bara hur mycket de blir, måste jag stå för dem kostnaderna? Köpte i befintligt skick, men för mig är detta ganska dolt
Dolt fel existerar inte gällande bostadsrätt.

• Gilla
jannebmw och 14 till
  • Laddar…
AXS
Du kommer få stå för det.

Kan göra en utläggning om eget ansvar, vad som gäller när man äger något och hur dolt fel fungerar i lägenheter om du vill. Men ingen kommer komma fram till att någon annan än du ska stå för det.

Boka in en elektriker!

• Gilla
JockeÅgren och 10 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Dolt fel existerar inte gällande bostadsrätt.
Jaha okej?? Känner att dem skulle upplyst de innan vi köpte lägenheten, speciellt eftersom allt var gömt

• Haha
Plasmata
  • Laddar…
RoTe
K Kaiissii skrev:
Jaha okej?? Känner att dem skulle upplyst de innan vi köpte lägenheten, speciellt eftersom allt var gömt
Finns många trådar här på forumet där du kan läsa om vad som gäller när du köper bostadsrätt.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Kostnader går inte att svara på innan man gjort en kontroll på plats av vad som behöver göras.
Dosan med trådar är väl ganska "normal" till utseende utifrån foto i en äldre lägenhet eller hus.
Går inte att avgöra på bild om något är felkopplat, bara att det troligtvis finns äldre trådar och nyare i den utifrån färgerna.

• Gilla
Mikael_L och 8 till
  • Laddar…
K Kaiissii skrev:
Det var inte det minsta gömt! Att det hänger en affisch framför, är verkligen inte att gömma. Inte heller att möbler står ivägen. Det är naturligtvis ditt ansvar att undersöka en begagnad vara som du vill köpa.
Hade ni ingen lite mer händig person med Som gick igenom lägenheten och kikade bakom planschen FÖRE köpet?

Mitt tips. Fråga någon i bekantskapskretsen som är åtminstone någorlunda händig som kan kika på elen, innan ni tar dit en dyr elektriker en gång till.

• Gilla
  • Älska
JockeÅgren och 9 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det var inte det minsta gömt! Att det hänger en affisch framför, är verkligen inte att gömma. Inte heller att möbler står ivägen. Det är naturligtvis ditt ansvar att undersöka en begagnad vara som du vill köpa.
Hade ni ingen lite mer händig person med Som gick igenom lägenheten och kikade bakom planschen FÖRE köpet?

Mitt tips. Fråga någon i bekantskapskretsen som är åtminstone någorlunda händig som kan kika på elen, innan ni tar dit en dyr elektriker en gång till.
Ah okej, för i kontraktet hänvisar dem typ juridisk information där de står att om de är inom väggar etc är det gömt, även om man med avsikt gömt undan något utan att upplysa det ! :)

• Gilla
Rolf Öhman2
  • Laddar…
Jag fattade nog inte riktigt vad du skriver..
Har jordfelsbrytaren slagit ifrån och går inte att återställa?
Ni har satt dit en lysknapp på valfri sladd? I en slumpvis utvald dosa?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.