56 088 läst ·
225 svar
56k läst
225 svar
Vad är det för fuffens i min lägenhet
@SQVIST det går inte att citera dig när du svarar i mitt citat... Jag tycker inte det är taskigt att kalla TS lägenhet för ful då det inte är TS som gjort den ful. Att köpa ett renoveringsobjekt är väl inget konstigt. Det jag menar är att köper man en lägenhet som ser ut på ett visst sätt så får man räkna med vissa saker. Men visst, vill du känna dig kränkt är det din rättighet.
Är inte en enklare formulering av undersöknignsplikten att man ska undersöka det man "förfogar" över. Med ett hus så är det allt från fastigheten huset står på (inkl. parkslide och annan växtlighet) , upp till nocken och skorsten.Traden skrev:
Så tråkigt att du fått det här på dina axlar. Riktigt tråkigt. Jag kan inget om el men du får säkerligen bra tips här nedan. Att fråga om el i detta forum brukar generera stötta elektriker, arga trådskapare, galna besserwissers samt ett gäng glada amatörer som hade ”den lille elektrikern” som sin bästa leksak som liten. Men svar kommer du garanterat att få…
Vad det gäller ditt köp är grundprincipen att oavsett äganderätt eller bostadsrätt har du skyldighet att undersöka. Dock skiljer det sig relativt stort mellan undersökningsplikterna. Förenklat kan man säga att i en bostadsrätt är det av enklare karaktär då du faktiskt bara köper nyttjanderätten samt ett medlemskap i en förening till en bostad, till skillnad från ett ägande.
Lagmässigt regleras äganderätten i jordabalken och bostadsrätten i köplagen och/eller bostadsrättslagen.
Men gör som de flesta rekommenderar: ring en elektriker och lyssna väldigt lite på de som tycker du ska slicka på tåtarna o se om det spirrar i tungan.
Lycka till!
Ps…finns en dom i högsta domstolen som tar upp en del av det du frågar om. Sjukt vanskligt att gå det juridiska spåret då man inte exakt kan veta om säljaren haft vetskap om felen. Men läs själv ; NJA 2016 s. 237
Men i en bostadsrätt så slutar det man har ansvar för vid elcentralen, golvbrunnen, ytskikt och ev. det som behövs för att montera ytskikt (puts på väggar, gips, tretex exempelvis).
En köpare av en BR är givetvis intresserad av det som föreningen ska underhålla också dock...
Eller skiljer det sig rent juridiskt i hur undersökningsplikten ser ut?
Ser inte så illa ut egentligen. Som många skrivit så ta dit en Elektriker. Ta inte firman med svarta Mercedesbussar med lågprofil och fräcka aluminiumfälgar,för dom är dyra och ska betalas med dina pengar för samma jobb som den nystartade 20 åringen med toyotan. ROT avdraget gör det lättare och att dra ny tråd i en lägenhet går på en halvdag...max.K Kaiissii skrev:
Precis. Omtrådning går snabbt och då vet man att allt är rätt. Jag trådar om varje rum i mitt hus när jag rör elen där (för att jorda), även om den inte är gammal. Men då har jag koll på att det inte är skador från spik/skruv på trådarna mm.M Mekaniker skrev:Ser inte så illa ut egentligen. Som många skrivit så ta dit en Elektriker. Ta inte firman med svarta Mercedesbussar med lågprofil och fräcka aluminiumfälgar,för dom är dyra och ska betalas med dina pengar för samma jobb som den nystartade 20 åringen med toyotan. ROT avdraget gör det lättare och att dra ny tråd i en lägenhet går på en halvdag...max.
Man kan inte begära att man ska behöva flytta möbler eller tavlor om lägenheten är möblerad vid kontraktskrivningen. Om lägenheten sedan töms och där skulle vara ett stort hål bakom en tavla eller, som i detta fall, en felaktigt installerad kontakt så är det ett dolt fel. Även felaktigt installerad el som upptäcks i efterhand är oftast att betrakta som dolt fel.Fairlane skrev:
NejU Ulam skrev:Man kan inte begära att man ska behöva flytta möbler eller tavlor om lägenheten är möblerad vid kontraktskrivningen. Om lägenheten sedan töms och där skulle vara ett stort hål bakom en tavla eller, som i detta fall, en felaktigt installerad kontakt så är det ett dolt fel. Även felaktigt installerad el som upptäcks i efterhand är oftast att betrakta som dolt fel.
De är den, allt detta har utvecklats efter inlägget, jag trodde inte att så många skulle engagera sig utan trodde mest någon skulle säga ”aa det där ser skumt ut” typ, egentligen skulle tråden varit stängd efter det då i slutändan de är mitt, föreningens och säljarens grej. Visste inte att man inte kunde ta bort trådar, så nu fortsätter folk spekulera och lägga ner tid vilket gör mig lite illa till mods också. Tack alla! Men nu får de tas med föreningen och dem inblandade, ingen vits med att spekulera! Tack alla!N nyckelpigan-38 skrev:Om du visste om det här så var ju det första inlägget med att bedöma en dosa helt onödig och orsakat en massa onödiga svar och engagemang. Det är nu ditt ansvar att fixa detta och göra boendet säkert.
Man kan försöka få det prövat som dolda fel med liten chans du får igenom det. Av vad jag förstått så kommer hobbyelektriker undan mycket lättare än de som ger sig på våtrum. Samt att de sålde under säljes i befintligt skick; synonymt med att det kan finnas dolda fel (mkt troligt) men du köper på egen risk och till ett billigare pris pga det.
Du kan försöka kontakta mäklaren ang uttalandet om befintligt skick, undersökningsplikt vs fara för lgh och resten av huset pga av förra ägarens egengjorda elektriska arbete. Även om det finns undersökningsplikt så får man inte medvetet undanhålla allvarliga förhållanden för att man vill få igenom en försäljning.
Bo.Siltberg skrev:
Du kanske har sett nykomlingar som antingen försöker lämpa över sin okunnighet på andra eller tror att de besitter ett par nivåer högre kompetens än forumet? Jo, de flesta går tyvärr inte att få på banan så de brukar inte vilja stanna längeMen t.ex G.K är envist återkommande exempel på det
Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle säga att det skiljer rent juridiskt. Undersökningsplikten vid äganderätt är mycket strikt och långtgående medans plikten på bostadsrättsköp är praxisbaserad och mycket mer begränsad men framförallt enklare att inskränka genom säljarens ansvar och uppgifter. Sen kan man per definition inte säga exakt hur och vad som regleras inom lagramarna. Det blir alltid ett lotteri med juridik men jordabalken är stark och reglerar äganderätten.G grovspacklarn skrev:Är inte en enklare formulering av undersöknignsplikten att man ska undersöka det man "förfogar" över. Med ett hus så är det allt från fastigheten huset står på (inkl. parkslide och annan växtlighet) , upp till nocken och skorsten.
Men i en bostadsrätt så slutar det man har ansvar för vid elcentralen, golvbrunnen, ytskikt och ev. det som behövs för att montera ytskikt (puts på väggar, gips, tretex exempelvis).
En köpare av en BR är givetvis intresserad av det som föreningen ska underhålla också dock...
Eller skiljer det sig rent juridiskt i hur undersökningsplikten ser ut?
Vid köp av bostadsrätt kickar ju köplagen in och köparen bör och kan förlita sig mer på säljarens uppgifter (som är svårbevisade i händelse av tvist)
Att flytta på en möbel, kolla bakom en tavla eller under en matta är definitivt något man förväntas göra för att uppfylla sin undersökningsplikt.U Ulam skrev:Man kan inte begära att man ska behöva flytta möbler eller tavlor om lägenheten är möblerad vid kontraktskrivningen. Om lägenheten sedan töms och där skulle vara ett stort hål bakom en tavla eller, som i detta fall, en felaktigt installerad kontakt så är det ett dolt fel. Även felaktigt installerad el som upptäcks i efterhand är oftast att betrakta som dolt fel.
Om säljaren "känt till felet" borde de delar som slutat fungera nu inte fungerat när ni flyttade in.K Kaiissii skrev:Kort o gott har vi bara flyttat in, inte hållit på med någonting med el, knappar lock etc satt där. Pga att vi inte har taklampa har vi inte använt dem knapparna, sen råkade en kompis trycka på den knapp som säljaren hade gömt vid visningen som gjorde att jordfelsbrytaren gick. Efter vi fått igång elen igen funkade inte vissa delar av lägenheten, främst de delar som var nyrenoverade pga krav på jordat i badrum och kök, så blev nyfiken på om något var fel, tog av ett lock och tog bild bara för att någon kunde svara på om de såg lurt ut eller normalt![]()
Att skarva röd och gul/grön i en dosa måste inte vara gjort av en hempulare.
Allt som är gammalt måste inte bytas ut bara för att det är gammalt.
Är de gamla kablarna i gott skick och följer gamla tiders ”branchstandard” så kan de vara kvar.
Sen kan det säkert kännas tryggt om all el görs om.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Garanterat inte. Dolt fel betyder inte "jag såg det inte". Om ChatGPT anser att man fullgjort ens undersökningsplikt om man inte flyttar på saker så har den helt enkelt fel. ChatGPT svarar ibland rätt, ibland fel, framförallt svarar den utan minsta tveksamhet, ens när den har tvärfel, för att ge ett svar som den tror du vill ha.U Ulam skrev:
Även om det skulle klassas som ett dolt fel ur den aspekten (vilket det som sagt inte gör) så faller det på beloppen.... För du är väl medveten om att man tittar på skillnaden i köpeskilling om felet varit känt för att avgöra eventuell ersättning och att denna måste uppnå en viss procent av köpeskillingen för att det ska klassas som dolt fel?
Jag håller dock med dig om att det finns nollor som inte ens vet det mest grundläggande, men ni får skriva också.
Det du visade såg egentligen inte skumt ut. Snarare förväntat och normalt efter omständigheterna.K Kaiissii skrev:
Tomma gamla dosor är heller inget konstigt i en gammal lägenhet.
Du kan få massor av råd och hjälp här på forumet. En del bra råd, andra dyra eller dåliga råd. Det kan förstås vara svårt att veta vem man ska lita på.K Kaiissii skrev:
Men utnyttja forumet för att lära dig mer saker och ting rörande ditt nya boende som blivit ett större projekt än du tänkt.
Undvik bilder är på personer, namn och platser.
Det är ju inte du som orsakat problemen, så ingen att skämmas över.
Lägger du upp bilder på det du undrar över så blir det mindre förvirrade och mindre spekulationer.
Tex uttaget/trådarna till taklampan och knappen.
Det är antagligen ett enkelt fel - kortslutning i några lösa kablar.
Det finns folk som tycker det är roligt att hjälpa andra att lösa problem eller dela med sig av kunskap.
Du behöver inte radera din tråd.
Välkommen
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Som sagt välkommen till forumet.K Kaiissii skrev:De är den, allt detta har utvecklats efter inlägget, jag trodde inte att så många skulle engagera sig utan trodde mest någon skulle säga ”aa det där ser skumt ut” typ, egentligen skulle tråden varit stängd efter det då i slutändan de är mitt, föreningens och säljarens grej. Visste inte att man inte kunde ta bort trådar, så nu fortsätter folk spekulera och lägga ner tid vilket gör mig lite illa till mods också. Tack alla! Men nu får de tas med föreningen och dem inblandade, ingen vits med att spekulera! Tack alla!
Om du vill ha hjälp här så kommer du att få det, men det gäller att bidra lite själv också för att det ska fungera. Inte så att man måste svara på alla andra frågor i andra trådar (även om det uppskattas), men frågor i den egna tråden bör man försöka besvara om de är relevanta för att få hjälp. Annars blir det lite som när folk startar en tråd "Min bil fungerar inte, vad kan vara fel?" och sen inte svarar på frågor om vad som inte fungerar, vilken bilmodell, årsmodell, vad man testat etc.
Vad gäller att trådar inte tas bort så står det rätt tydligt i reglerna som du accepterat. Jag är väl medveten om att man kanske inte lusläser dem, men så är det, liksom det säkert står i ditt kontrakt att du uppmanats att undersöka bostaden noggrant också. I och med att så inte skett så blir det en rejäl uppförsbacke att kräva säljaren på något.
De inblandade är framförallt du och eventuell sambo, kanske säljaren, troligen inte föreningen och så någon elkunnig som kan hjälpa till att lösa eventuella problem. Föreningens styrelse består normalt sett av vanligt folk, som du och jag, med begränsad kunskap om el eller andra frågor, så man får sällan några tydliga och korrekta svar.
Ovanstående är inte menat som kritik, utan allmän upplysning. Ingen kan allt och framförallt inte första gången. Man får försöka lära sig lite sakta men säkert. Det är därför jag också tycker det är bra att försöka lära sig lite om elsystemen (här på forumet finns många kunniga att fråga om man blir osäker) så slipper man bli lurad av någon som säger "du måste byta ut allt" när det kanske är helt onödigt. Det kan spara många sköna slantar.
Säger det här något till nån? Första är ett av hålen han verkar gjort själv, andra är där man hänger lampa. Vågade inte ta av lampknappen där allt hände för den satt så hårt o vill inte va på o pilla så något händer