56 103 läst ·
225 svar
56k läst
225 svar
Vad är det för fuffens i min lägenhet
Jaa måste man fixa en rörmokare då också? Någon som kommer in o mäter ifall de är farlig gas i lägenheten, etc etcpacman42 skrev:
Jag tycker etik o moral är ganska viktigt, blir lite besviken på människor som är giriga ibland. Hur ska vi som samhälle leva tryggt om vi inte litar på varandra? Jag tycker man ska kunna lita på mäklare, inte ifrågasätta allt, men de är nog bara min lilla drömvärldAlfredo skrev:
När jag köpte min första lägenhet så lärde jag mig rätt snabbt mycket av det man behövde kunna. När jag sedan köpte hus så hade jag den mesta kunskapen på plats för att göra vettiga bedömningar av vad man skulle bry sig om och vad som var riskfritt.K Kaiissii skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Du skrev tidigare att det var blandat jordade och ojordade uttag i ett rum, om jag uppfattade dig rätt?!.K Kaiissii skrev:Blir ju lite dubbelmoral då jag borde kollat på eldragningen själv innan köp, då jag inte hade en misstanke om att han ev hade varit där o strulat skulle jag ju i praktik antagit att en elektriker hade arbetat på denna lägenhet då, eftersom säljaren inte sa något annat. Hur skulle jag som privatperson kunna se att något var strul? Vi frågade både mäklaren och säljaren vid flera tillfällen ifall det var något vi borde veta om lägenheten
Det är en varningssignal, liksom om det hänger ut ledare taffligt ihoptejpade från en takdosa.
Men, det förutsätter såklart att man vet att inte ska blanda ojordat och jordat i samma rum.
Därav min tes att det är bra med en del kunskap, medan andra har åsikten att om man inte får koppla behöver man ingen kunskap.
Nåja, jag tycker iaf att man som kund inte ska behöva ha kunskap om behörighetskrävande moment. Det ska räcka att kolla någon referens samt att det är en välkänd firma typ. Själva anledningen till att man anlitar hantverkare är ju för att man ska slippa kunna precis allt själv.Fairlane skrev:
Det finns en mängd sätt. Det är väl lite som när man lämnar bilen på verkstad, det är inte helt omöjligt att få en känsla för vilka som är bra och vilka som är mindre bra. Jag har själv hjälpt en vän att sålla bort elektriker efter att sett deras offerter eller hört vad de sagt. Vad säger du om en elektriker som säger att man måste byta ut en fin befintlig diazed-central från mitten på 70-talet med motiveringen "Man får inte koppla längre i så gamla centraler"?
Det finns även folk på forumet som upptäckt att elektrikern har satt doslock som man lätt petar loss utan verktyg, lågt i badrum. Du kanske inte reagerar, men andra gör det.
”Alfredo skrev:
16 § Fastighetsmäklaren ska, i den utsträckning som god fastighetsmäklarsed kräver det, ge tilltänkta köpare och säljare de råd och upplysningar som de kan behöva om fastigheten och andra förhållanden som har samband med överlåtelsen. Mäklaren ska i förväg upplysa tilltänkta köpare om hur säljaren avser att genomföra försäljningen.
”
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Visst är det därför man anlitar någon, och man behöver verkligen inte kunna allt, men att kunskap är onödig tycker jag inte.RoTe skrev:
Du tror väl inte att alla elektriker är felfria?
Är det något större fel på elen förutom att den är 60 år gammal? Om det var fel på riktigt så hade den brunnit ned vid det här laget.K Kaiissii skrev:”
16 § Fastighetsmäklaren ska, i den utsträckning som god fastighetsmäklarsed kräver det, ge tilltänkta köpare och säljare de råd och upplysningar som de kan behöva om fastigheten och andra förhållanden som har samband med överlåtelsen. Mäklaren ska i förväg upplysa tilltänkta köpare om hur säljaren avser att genomföra försäljningen.
”
Vänta bara tills du läser på om våtrum, våtzoner, vilka krav försäkringsbolagen har på byttor och larm överallt m.m..! Att vara bostadsägare är kul, men inte alltid
Frågar man fel så leder man in AI boten i fel tankebanor. Den blir den mer din skrivhjälp som skriver det du vill.U Ulam skrev:
Och har den väl börjat hallucineta måste du själv först att svaret är fel. Näe, då är nog forum bättre än isbitar, trots besserwissrar.
Man bör öva på att få chatboten att svara på fakta man känner till och sen övergå till att be den formulera om svaret som ett tekniskt debattinlägg.
OffTopic: Jag har, genom att ställa olika frågor, fått ChatGPT att föreslå SMR kärnreaktorer som lösning på effektbrist på svenska höglasttimmen eftersom de har lägre investeringskostnad 😳🙃
De är den roligaste delen med o växa upp fan va tragiskt allt ärG grovspacklarn skrev:
Varför får man inte titta efter och se att det sitter en kort blå kabelstump skarvad på grå(vit?).RoTe skrev:
Det ser inte ut att vara någon kortslutning där, inte några lösa skalade kabeländar (som jag närmast förväntat mig) som kunde förklara varför JFB löste ut.
Det kunde lika gärna varit tre trådar skyddade mot beröring i en enda 3 polig Wago klämma.
Sånt har vi sett på forumet tidigare.
Hittar man inget fel behöver det inte lagas.
Ingen har uppmanat TS att byta den blå kabelstumpen mot en grå FK kabel själv (vad jag sett än iaf).
Huset brinner lixom inte upp för att det är fel färg på en kabelstump.