56 088 läst ·
225 svar
56k läst
225 svar
Vad är det för fuffens i min lägenhet
Vi har även kontaktat honom och han har nekat att han gjort något alls i lägenheten, något vi har konkreta bevis på att han har eftersom han skrivit sitt namn och datum på olika delar material som är involverat, så nu blir de lite mer komplicerat eftersom jag är också lite upprörd över att han har suttit hela byggnaden i risk, utan att höra av sig till styrelsen eller oss när vi frågatK Kaiissii skrev:Många sladdar som gått av eller blivit skadade har han tejpat ihop med vanlig tejp i väggar, han har blandat jordat och ojordat i rum mm flera saker som tyder på ev allvarlig skada i framtiden, han har även dragit sladdar fel genom väggar och spacklat över dem utan skydd, renoverade köket och monterade in saker med batterier över stekplattor, klippt aktiva sladdar och lagt dem öppna bakom en egenrenoverad vägg etc
Gissar: Trömbrytaren som slogs till går till en lampa. I takett eller en lampett.K Kaiissii skrev:Kort o gott har vi bara flyttat in, inte hållit på med någonting med el, knappar lock etc satt där. Pga att vi inte har taklampa har vi inte använt dem knapparna, sen råkade en kompis trycka på den knapp som säljaren hade gömt vid visningen som gjorde att jordfelsbrytaren gick. Efter vi fått igång elen igen funkade inte vissa delar av lägenheten, främst de delar som var nyrenoverade pga krav på jordat i badrum och kök, så blev nyfiken på om något var fel, tog av ett lock och tog bild bara för att någon kunde svara på om de såg lurt ut eller normalt![]()
När man flyttade ut "råkade" man få kontakt mellan trådarna i lampan.
Jfb och en säkring löste ut.
Kolla lamputtag i rummet.
Pilla inte utan att bryta huvudsäkringen.
Kolla sedan dina säkringar, porslinsproppar kan se hela ut även om de gått.
När jag flyttade in i vårt hus hade säljaren skruvat samma trådarna i en sockerbit - proppen gick förståss.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ok, det har inte framkommit tidigare eller varit synligt på bilder, om jag inte missat något.K Kaiissii skrev:Många sladdar som gått av eller blivit skadade har han tejpat ihop med vanlig tejp i väggar, han har blandat jordat och ojordat i rum mm flera saker som tyder på ev allvarlig skada i framtiden, han har även dragit sladdar fel genom väggar och spacklat över dem utan skydd, renoverade köket och monterade in saker med batterier över stekplattor, klippt aktiva sladdar och lagt dem öppna bakom en egenrenoverad vägg etc
Var det inte väl synligt på visningen?
I första inlägget har du ett antal ledningar sammankopplade med röda "tomtehattar", eventuellt från taket?! Såg det ut så på visningen?
Är det den lila väggen som ni står och jobbar med som han byggt? Den är riven nu och ni hanterade elen själva då?
K Kaiissii skrev:Hej hej! Min avsikt med denna tråd var bara att se ifall de är något avvikande, om det blir så att detta är något olagligt eller inte dokumenterat vill jag inte riskera att lägga ut det på forum etc, utan bara direkt till dem inblandade i frågan, därför har jag inte skickat mer bilder etc, hade jag gjort det hade ni sätt att det är väldigt mycket fel, har kommit fram till att jag måste hämta någon som kan dokumentera etc ifall de blir så att jag tvingas anmäla detta, om det blir en risk för alla andra i byggnaden. Det är därför jag inte vill dela med mer information, utan la bara denna bild för att få anspråkat om något var off. Mycket tyder på olagliga saker etc. Så vill tacka alla i tråden för att hjälp! Jag får lösa det på något höger, tack alla!
Bilderna du lagt upp visar inget anmärkningsvärt.
Rent krasst har du köpt en lägenhet med 60 år gammal elanläggning. Oavsett vad säljaren lovat eller vad som skruvats på under dessa 60 år är den tekniska livslängden slut och du får räkna med att grejerna håller 0-60 år till.
Säljaren har normalt sett inget ansvar för saker som är så gamla, utan det får man ta höjd för som köpare när man bestämmer sig för vad lägenheten är värd.
Har säljaren gjort felaktiga installationer som är farliga kan man kanske pressa fram några kronor i ersättning om vederbörande känner dåligt samvete. Men rent juridiskt är det väldigt svårt att komma någon vart utan att kostnaden riskerar att vida överstiga kostnaderna att åtgärda felen.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Det är inte illa att få Bästa svaret för ett AI-skrivet inlägg. Eller jo, det är faktiskt illa! AI:n uppmanar i ditt namn TS att försöka sig på en juridisk process, och ansöka om rättskyddsersättning från sin hemförsäkring. Hur AI:n "tänkte" vet vi inte, men hur tänkte DU???S SetoN7 skrev:I texterna används uttryck som "känner till", "informera om", "medvetet" och "bör". De här orden är avsiktligt öppna och lämnar utrymme för juridisk bedömning i varje enskilt fall. Det är nu upp till dig att undersöka, dokumentera och föra en process mot säljaren om du tycker att detta är ett fel i varan som du vill gå vidare med.
Hahaha ai är sjukaste yes man, hade 100% peppat mig till o hoppa av ett berg eller någotSågspånPappspikEternit skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Med vad ska TS ge sig på förra ägaren? Att det satt en strömbrytare bakom en affisch så TS inte såg den på visningen?U Ulam skrev:
Om det är som det verkar så fanns det massor med varningsflaggor och då måste man undersöka.
Om du visste om det här så var ju det första inlägget med att bedöma en dosa helt onödig och orsakat en massa onödiga svar och engagemang. Det är nu ditt ansvar att fixa detta och göra boendet säkert.K Kaiissii skrev:Många sladdar som gått av eller blivit skadade har han tejpat ihop med vanlig tejp i väggar, han har blandat jordat och ojordat i rum mm flera saker som tyder på ev allvarlig skada i framtiden, han har även dragit sladdar fel genom väggar och spacklat över dem utan skydd, renoverade köket och monterade in saker med batterier över stekplattor, klippt aktiva sladdar och lagt dem öppna bakom en egenrenoverad vägg etc
Man kan försöka få det prövat som dolda fel med liten chans du får igenom det. Av vad jag förstått så kommer hobbyelektriker undan mycket lättare än de som ger sig på våtrum. Samt att de sålde under säljes i befintligt skick; synonymt med att det kan finnas dolda fel (mkt troligt) men du köper på egen risk och till ett billigare pris pga det.
Du kan försöka kontakta mäklaren ang uttalandet om befintligt skick, undersökningsplikt vs fara för lgh och resten av huset pga av förra ägarens egengjorda elektriska arbete. Även om det finns undersökningsplikt så får man inte medvetet undanhålla allvarliga förhållanden för att man vill få igenom en försäljning.
Han köpte i befintligt skick så kommr ju aldrig få igenom något på dolda fel. Kan ju försöka på "medvetet undanhålla farlig situation" men säger säljaren att han inte visste att det var farligt och själv bott sådär i flera år så lär ju inte heller det leda till någonting. Bättre att köparen lägger sina pengar på schysst el än att förlora dem i rätten.U Ulam skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Elektriker som gäller.K Kaiissii skrev:Hej! Ungdom som köpt sin första lägenhet, efter några månader uppstod problem med el och vi märkt att ägaren innan kanske har varit på lite o trixat? Jag vet väldigt lite om el etc, att ringa jouren kostar 3000, därför undrar jag om de finns någon kunnig som kan se på denna bild och säga om något ser avvikande ut. Ojordad lägenhet, förutom i kök och badrum, det som nu inte går att använda längre efter jordfelsbrytning som uppstod genom att vi satte på en lampknapp på väggen som säljaren gömt under en poster vid visning, då han även inte hade taklampa i de rummet vilket får mig att ifrågasätta om han visste att det var något lurt. Ingen anteckning har gjorts att han pysslat med något i väggar etc.
Jag ber att snälla vara förstående med mig om det inte är något fel, vill bara veta om det är något jag ska lägga pengar på att undersöka. Är ung och väldigt okunnig inom detta och har inte ekonomin till att lägga om det inte är något fel.
Detta är ett av typ 20 olika hål i lägenheten, har inte rört något bara tagit av locket, de är även några hål som är väldigt oklara varför dem är där, vissa spacklade jag över men de som var nära ett uttag lät jag vara, så undrar även vad han försökte med där hypotetiskt. Mycket i lägenheten är byggt lite hobbyaktigt. Vi skämtade om att han hade ocd eller älskade gloryholes, men nu när de även är fel med elen är jag lite vilse.
De som är suspekt är att alla dessa hål eller vad du nu är var täckta med tunga möbler under visningen, vet inte men tycker de är lurt.
IMG 71 är väggen där jag bara tagit av lock, dem andra är ett av många hål som är oklara, där jag även tagit närbild efter vi målat efter att vi rev väggen som ägare byggt
Kolla säkringarna...K Kaiissii skrev:Kort o gott har vi bara flyttat in, inte hållit på med någonting med el, knappar lock etc satt där. Pga att vi inte har taklampa har vi inte använt dem knapparna, sen råkade en kompis trycka på den knapp som säljaren hade gömt vid visningen som gjorde att jordfelsbrytaren gick. Efter vi fått igång elen igen funkade inte vissa delar av lägenheten, främst de delar som var nyrenoverade pga krav på jordat i badrum och kök, så blev nyfiken på om något var fel, tog av ett lock och tog bild bara för att någon kunde svara på om de såg lurt ut eller normalt![]()
Absolut, men Bengan skrev att de måste veta att de skulle spacklas över för att vara åtkomliga, vilket ju blir svårt. Sorry, jag gjorde en Schyffert...pacman42 skrev:
Mest en reaktion på alla domedagsprofetior i tråden. Olyckskorparna har för mycket ledigt. Håller med Useless att det inte är så anmärkningsvärt. En händig vän kan hjälpa till att hitta säkringen som löst ut.
Redigerat: