RoTe RoTe skrev:
Lägenheten ser ju ut som en fd pizzeria så jag antar att elen är därefter. Bara riva allt och dra nytt i så fall.
RoTe RoTe skrev:
Lägenheten ser ju ut som en fd pizzeria så jag antar att elen är därefter. Bara riva allt och dra nytt i så fall. Ta in en elektriker!
Att anlita en elektriker är ett gott råd, i övrigt ganska taskigt skrivet till en som just köpt sin första lägenhet.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Två tankar om de extra hålen, antagligen har de precis som andra skrivit varit till telefon eller tv uttag. Efter som de ser ut att ha fått spackel o färg över kanten så är de antagligen inte gjorda av förra ägaren. Är det du som spacklat över kanten så kanske förra ägaren var en sån där sus typ som hyr ut till AirBnB med lägenheten full av dolda kameror. Sitter alla längs golvet är nog uttag mer troligt dock.

Önskar du annat än tafflig hjälp och vilda spekulationer får du nog börja ta lite bilder på proppskåpet. Onekligen låter det som att du fått en kortslutning.
Om det finns rör mellan dosor och dessa extra hål kan det vara så att det suttit puckar för automatisering i dessa och att förra ägaren kopplat något fel när denne kopplat bort detta inför flytten.

• Gilla
Robban1234 och 1 till
  • Laddar…
K Kaiissii skrev:
Kort o gott har vi bara flyttat in, inte hållit på med någonting med el, knappar lock etc satt där. Pga att vi inte har taklampa har vi inte använt dem knapparna, sen råkade en kompis trycka på den knapp som säljaren hade gömt vid visningen som gjorde att jordfelsbrytaren gick. Efter vi fått igång elen igen funkade inte vissa delar av lägenheten, främst de delar som var nyrenoverade pga krav på jordat i badrum och kök, så blev nyfiken på om något var fel, tog av ett lock och tog bild bara för att någon kunde svara på om de såg lurt ut eller normalt :)
Jag hoppas att ni förstått att dosor med lock och kablar innanför inte ska spacklas över för de ska vara åtkomliga.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K Kaiissii skrev:
Hej! Ungdom som köpt sin första lägenhet, efter några månader uppstod problem med el och vi märkt att ägaren innan kanske har varit på lite o trixat? Jag vet väldigt lite om el etc, att ringa jouren kostar 3000, därför undrar jag om de finns någon kunnig som kan se på denna bild och säga om något ser avvikande ut. Ojordad lägenhet, förutom i kök och badrum, det som nu inte går att använda längre efter jordfelsbrytning som uppstod genom att vi satte på en lampknapp på väggen som säljaren gömt under en poster vid visning, då han även inte hade taklampa i de rummet vilket får mig att ifrågasätta om han visste att det var något lurt. Ingen anteckning har gjorts att han pysslat med något i väggar etc.

Jag ber att snälla vara förstående med mig om det inte är något fel, vill bara veta om det är något jag ska lägga pengar på att undersöka. Är ung och väldigt okunnig inom detta och har inte ekonomin till att lägga om det inte är något fel.

Detta är ett av typ 20 olika hål i lägenheten, har inte rört något bara tagit av locket, de är även några hål som är väldigt oklara varför dem är där, vissa spacklade jag över men de som var nära ett uttag lät jag vara, så undrar även vad han försökte med där hypotetiskt. Mycket i lägenheten är byggt lite hobbyaktigt. Vi skämtade om att han hade ocd eller älskade gloryholes, men nu när de även är fel med elen är jag lite vilse.

De som är suspekt är att alla dessa hål eller vad du nu är var täckta med tunga möbler under visningen, vet inte men tycker de är lurt.

IMG 71 är väggen där jag bara tagit av lock, dem andra är ett av många hål som är oklara, där jag även tagit närbild efter vi målat efter att vi rev väggen som ägare byggt
Hej!
Ingenting i livet är någonsin perfekt. Ibland blir det bra och ibland mindre bra. De mindre bra sakerna är nödvändiga för att det ska bli bättre nästa gång. Lärdom helt enkelt. Så även om det är surt nu så kommer det stärka dig och du kommer få glädje av det senare.
Först av allt så kan det vara så enkelt att den propp gått. Behöver inte vara något fel utan kan vara pga ålder, de blir också gamla över tid.

Rekommenderar en översyn av en behörig elektriker av det befintliga. Även om där inte skulle finnas några fel så kommer vetskapen ge trygghet och lugn vilket är väl värt kostnaden. Finns det fel får du dem åtgärdade och du kan gå vidare i livet.

Under tiden du väntar på att få ut en elektriker kan du ringa tidigare ägare och fråga om alla hålen. Då kan du få svar och slipper spekulera. Kan även vara bra att ha som information till elektrikern sen.
Skulle det sen visa sig vara helt galna grejer med risk för skada/brand så kan du dra en rövare till säljaren och säga hörru du vi har hittat detta och pga merkostnaden önskar du x antal pengar åter (inga hot eller dyl). Kanske har du tur och får gehör, men troligtvis inte då det såldes i befintligt skick! Man kan iaf prova och du blir nöjdare med dig själv.

Grattis till din första lägenhet och nästa steg i livet!

H Håbbe01 skrev:
Hej, kanske läge och kolla vilket ansvar din förening har innan åtgärder görs på egen hand.

Eldäkerhetsverket uttrycker det så hör

"Föreningens ansvar brukar sluta vid lägenhetens elcentral. Där tar du som bostadsrättshavare över ansvaret för elanläggningen. Detta kan dock regleras på annat sätt genom föreningens stadgar"

Så vad säger era stadgar om detta är det du eller föreningen som skall fixa detta?
Föreningen har ansvaret att elinstallationerna i fastigheten är i fullgott skick. Kontakta föreningen omedelbart innan du överhuvudtaget börjar göra någonting, det mesta av dessa fel som finns får du åtgärdade, här förra ägaren åsamkat en farlig anläggning kan han ställas till svars av foreningen

• Haha
  • Gilla
grovspacklarn och 1 till
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Föreningen har ansvaret att elinstallationerna i fastigheten är i fullgott skick. Kontakta föreningen omedelbart innan du överhuvudtaget börjar göra någonting, det mesta av dessa fel som finns får du åtgärdade, här förra ägaren åsamkat en farlig anläggning kan han ställas till svars av foreningen
Oj. Du måste genast dela med dig av dina kunskaper till Elsäkerhetsverket. De verkar tro att det är lägenhetsinnehavaren som ansvarar för elanläggningen i lägenheten.

https://www.elsakerhetsverket.se/pr...n/sa-tar-du-ditt-ansvar-for-elen/bostadsratt/

• Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 11 till
  • Laddar…
Ärligt talat tycker jag det är bedrövligt med alla dessa "pekpinnar" som delas ut i de flesta inläggen. (Känns som att många här vill vara "duktiga" och visa sitt kunnande om regler men också kritisera med en massa "hur man skulle ha gjort".)

Låt mig då också "spekulera" men i ett annat tonläge. Ungdom, första lägenheten, kanske inget "vuxenstöd" värt namnet när lägenheten köpts. Möjligen inte heller kunnig och ffa inte hänsynsfull säljare, till och med fräck vågar jag påstå. (Säljaren kan själv ha "duktiga" rådgivare och bli svår att få någon rättelse av)

Att det har "pillats" är väl utom rimligt tvivel. Är det en gammal fastighet (kablar o bilder på dosor antyder det) där den som ursprungligen drog elen troligen inte ens lever - så är det klart att man har en utmaning. Pengar är ju ett stort bekymmer. Alltför många professionella och behöriga mm yrkesutövare, inte bara hantverkare, behärskar idag konsten att ta betalt bättre än sina grundprofessioner.

Vad blir då mitt enkla "råd": Du måste ju ha någon i Din krets som vet betydligt mer än Du om elinstallationer, kanske också om regler? Du skriver själv ödmjukt att Du "inte kan". Det borde vi respektera som svarar i stället för alla "Aja Baja och ring elektriker. Börja med att be någon Du är trygg med och som kan mer än du att TITTA. (Nej inte pilla om inte hen har egen kunskap!) Behörighet hittar Du ingen som har idag, då hade Du inte skrivit om hjälp här - välutbildade och kunniga inom el får iaf inget göra med dagens regler om de inte kommer med en timkostnad. Sistnämnda kan myndigheter åtminstone teoretiskt efterfråga om något tokigt inträffar när man hjälper Dig. Tänker på anmälningar, konflikt med brf-föreningen osv)

Kanske hittar Du någon i BRF:s styrelse som har såpass kunnande att hen kan ge Dig ett bra råd. Säkert nyttigt också för Brf att se vad säljaren "haft för sig" och kanske vara litet aktiva vid framtida ägarbyten.

Som sagt, börja enkelt. Få hjälp med bedömningar och se om Du kan ta åtgärder i steg som Din ekonomi orkar med. Det vore naivt av mig att påstå att det inte kommer att kosta. Håll föreningen informerad (för Din egen skull om de inte skulle visa intresse - styrelser kommer o går och bor Du kvar en tid kan någon dyka upp rätt vad det är och undra - oavsett ansvarsgränser mm...) Framförallt var rädd om Dig och andra som hjälper Dig. Installationen som den ser ut idag av bilder o beskrivning att döma kan innehålla faror. (Know that been there...)

• Gilla
Doks och 11 till
  • Laddar…
Fairlane
E elveteran skrev:
Med största sannolikhet ligger ansvaret hos bostadsrättsägaren, inte hos föreningen, men det får man kolla med stadgarna. Det stod till och med i det du citerade.
Så troligen får man inget åtgärdat av föreningen och troligen kan inte förra ägaren ställas till svars heller.

Vi har inte ens fått se någon bild på elcentralen, så hur kan du med säkerhet veta att förra ägaren åstadkommit en farlig anläggning? Vi vet egentligen inte ens om det är en farlig anläggning.

Det har efterfrågats mer bilder och kontroll av säkringar, inklusive huvudsäkringar. TS har inte återkommit med något av det så då får man väl anta att TS inte vill, och då blir det till att kontakta en elektriker och betala. Kanske är det en enkel kortslutning där man tejpat ihop fel kablar, men det är bara att betala om man inte kan/vill göra någon undersökning själv.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
K Kaiissii skrev:
Hej! Ungdom som köpt sin första lägenhet, efter några månader uppstod problem med el och vi märkt att ägaren innan kanske har varit på lite o trixat? Jag vet väldigt lite om el etc, att ringa jouren kostar 3000, därför undrar jag om de finns någon kunnig som kan se på denna bild och säga om något ser avvikande ut. Ojordad lägenhet, förutom i kök och badrum, det som nu inte går att använda längre efter jordfelsbrytning som uppstod genom att vi satte på en lampknapp på väggen som säljaren gömt under en poster vid visning, då han även inte hade taklampa i de rummet vilket får mig att ifrågasätta om han visste att det var något lurt. Ingen anteckning har gjorts att han pysslat med något i väggar etc.

Jag ber att snälla vara förstående med mig om det inte är något fel, vill bara veta om det är något jag ska lägga pengar på att undersöka. Är ung och väldigt okunnig inom detta och har inte ekonomin till att lägga om det inte är något fel.

Detta är ett av typ 20 olika hål i lägenheten, har inte rört något bara tagit av locket, de är även några hål som är väldigt oklara varför dem är där, vissa spacklade jag över men de som var nära ett uttag lät jag vara, så undrar även vad han försökte med där hypotetiskt. Mycket i lägenheten är byggt lite hobbyaktigt. Vi skämtade om att han hade ocd eller älskade gloryholes, men nu när de även är fel med elen är jag lite vilse.

De som är suspekt är att alla dessa hål eller vad du nu är var täckta med tunga möbler under visningen, vet inte men tycker de är lurt.

IMG 71 är väggen där jag bara tagit av lock, dem andra är ett av många hål som är oklara, där jag även tagit närbild efter vi målat efter att vi rev väggen som ägare byggt
Jag ser inget som är fel. Ser ok ut i dosan, och de andra hålen har inget med elen att göra, vad det går att se. Jag har anlitat elektriker vid flera tillfällen och de byter inte ut kablar bara för att färgerna inte stämmer med dagens standard. För att visa att något är omgjort så väljer de ofta orange till tändtråd.

• Gilla
zedric och 1 till
  • Laddar…
K Kaiissii skrev:

Ta dit elektriker för kontroll och kostnadsförslag tänk på att du kan ha rotavdrag behöver inte kosta jättemycket

J
B Bengt Numelin skrev:
Jag hoppas att ni förstått att dosor med lock och kablar innanför inte ska spacklas över för de ska vara åtkomliga.
Är det inte tvärtom, de ska väl isåfall spacklas över för att vara oåtkomliga?

• Haha
  • Wow
jnse och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Är det inte tvärtom, de ska väl isåfall spacklas över för att vara oåtkomliga?
Om det är kablar i dosorna så skall dosorna vara åtkomliga!

• Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Med största sannolikhet ligger ansvaret hos bostadsrättsägaren, inte hos föreningen, men det får man kolla med stadgarna. Det stod till och med i det du citerade.
Så troligen får man inget åtgärdat av föreningen och troligen kan inte förra ägaren ställas till svars heller.

Vi har inte ens fått se någon bild på elcentralen, så hur kan du med säkerhet veta att förra ägaren åstadkommit en farlig anläggning? Vi vet egentligen inte ens om det är en farlig anläggning.

Det har efterfrågats mer bilder och kontroll av säkringar, inklusive huvudsäkringar. TS har inte återkommit med något av det så då får man väl anta att TS inte vill, och då blir det till att kontakta en elektriker och betala. Kanske är det en enkel kortslutning där man tejpat ihop fel kablar, men det är bara att betala om man inte kan/vill göra någon undersökning själv.
Hej hej! Min avsikt med denna tråd var bara att se ifall de är något avvikande, om det blir så att detta är något olagligt eller inte dokumenterat vill jag inte riskera att lägga ut det på forum etc, utan bara direkt till dem inblandade i frågan, därför har jag inte skickat mer bilder etc, hade jag gjort det hade ni sätt att det är väldigt mycket fel, har kommit fram till att jag måste hämta någon som kan dokumentera etc ifall de blir så att jag tvingas anmäla detta, om det blir en risk för alla andra i byggnaden. Det är därför jag inte vill dela med mer information, utan la bara denna bild för att få anspråkat om något var off. Mycket tyder på olagliga saker etc. Så vill tacka alla i tråden för att hjälp! Jag får lösa det på något höger, tack alla!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kaiissii skrev:
Hej hej! Min avsikt med denna tråd var bara att se ifall de är något avvikande, om det blir så att detta är något olagligt eller inte dokumenterat vill jag inte riskera att lägga ut det på forum etc, utan bara direkt till dem inblandade i frågan, därför har jag inte skickat mer bilder etc, hade jag gjort det hade ni sätt att det är väldigt mycket fel, har kommit fram till att jag måste hämta någon som kan dokumentera etc ifall de blir så att jag tvingas anmäla detta, om det blir en risk för alla andra i byggnaden.
Ok, dokumentation av elsystem brukar aldrig finnas i någon utsträckning. En beskrivning av vad varje säkring täcker finns för det mesta, inte alltid och den är sällan helt korrekt i äldre bostäder.

Om man kopplar något man inte har behörighet att koppla så är arbetet olagligt (ingen fälla någonsin för det), men resultatet är inte olagligt.

Ansvaret för att elen är säker ligger på anläggningsägaren, dvs dig i detta fall.
K Kaiissii skrev:
Det är därför jag inte vill dela med mer information, utan la bara denna bild för att få anspråkat om något var off. Mycket tyder på olagliga saker etc. Så vill tacka alla i tråden för att hjälp! Jag får lösa det på något höger, tack alla!
Jag ser egentligen inget som tyder på olagliga saker. Kanske har förre ägaren kopplat utan behörighet, men det innebär som sagt inte att resultatet är olagligt. En tom dosa är ju inget olagligt eller farligt.

Men jag tolkar det som att du inte ville ha hjälp med själva eldelen, utan bara det juridiska.

• Gilla
  • Älska
Agge571 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, dokumentation av elsystem brukar aldrig finnas i någon utsträckning. En beskrivning av vad varje säkring täcker finns för det mesta, inte alltid och den är sällan helt korrekt i äldre bostäder.

Om man kopplar något man inte har behörighet att koppla så är arbetet olagligt (ingen fälla någonsin för det), men resultatet är inte olagligt.

Ansvaret för att elen är säker ligger på anläggningsägaren, dvs dig i detta fall.

Jag ser egentligen inget som tyder på olagliga saker. Kanske har förre ägaren kopplat utan behörighet, men det innebär som sagt inte att resultatet är olagligt. En tom dosa är ju inget olagligt eller farligt.

Men jag tolkar det som att du inte ville ha hjälp med själva eldelen, utan bara det juridiska.
Många sladdar som gått av eller blivit skadade har han tejpat ihop med vanlig tejp i väggar, han har blandat jordat och ojordat i rum mm flera saker som tyder på ev allvarlig skada i framtiden, han har även dragit sladdar fel genom väggar och spacklat över dem utan skydd, renoverade köket och monterade in saker med batterier över stekplattor, klippt aktiva sladdar och lagt dem öppna bakom en egenrenoverad vägg etc

• Gilla
MelkerK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.