56 088 läst ·
225 svar
56k läst
225 svar
Vad är det för fuffens i min lägenhet
Så tråkigt att du fått det här på dina axlar. Riktigt tråkigt. Jag kan inget om el men du får säkerligen bra tips här nedan. Att fråga om el i detta forum brukar generera stötta elektriker, arga trådskapare, galna besserwissers samt ett gäng glada amatörer som hade ”den lille elektrikern” som sin bästa leksak som liten. Men svar kommer du garanterat att få…K Kaiissii skrev:Hej! Ungdom som köpt sin första lägenhet, efter några månader uppstod problem med el och vi märkt att ägaren innan kanske har varit på lite o trixat? Jag vet väldigt lite om el etc, att ringa jouren kostar 3000, därför undrar jag om de finns någon kunnig som kan se på denna bild och säga om något ser avvikande ut. Ojordad lägenhet, förutom i kök och badrum, det som nu inte går att använda längre efter jordfelsbrytning som uppstod genom att vi satte på en lampknapp på väggen som säljaren gömt under en poster vid visning, då han även inte hade taklampa i de rummet vilket får mig att ifrågasätta om han visste att det var något lurt. Ingen anteckning har gjorts att han pysslat med något i väggar etc.
Jag ber att snälla vara förstående med mig om det inte är något fel, vill bara veta om det är något jag ska lägga pengar på att undersöka. Är ung och väldigt okunnig inom detta och har inte ekonomin till att lägga om det inte är något fel.
Detta är ett av typ 20 olika hål i lägenheten, har inte rört något bara tagit av locket, de är även några hål som är väldigt oklara varför dem är där, vissa spacklade jag över men de som var nära ett uttag lät jag vara, så undrar även vad han försökte med där hypotetiskt. Mycket i lägenheten är byggt lite hobbyaktigt. Vi skämtade om att han hade ocd eller älskade gloryholes, men nu när de även är fel med elen är jag lite vilse.
De som är suspekt är att alla dessa hål eller vad du nu är var täckta med tunga möbler under visningen, vet inte men tycker de är lurt.
IMG 71 är väggen där jag bara tagit av lock, dem andra är ett av många hål som är oklara, där jag även tagit närbild efter vi målat efter att vi rev väggen som ägare byggt
Vad det gäller ditt köp är grundprincipen att oavsett äganderätt eller bostadsrätt har du skyldighet att undersöka. Dock skiljer det sig relativt stort mellan undersökningsplikterna. Förenklat kan man säga att i en bostadsrätt är det av enklare karaktär då du faktiskt bara köper nyttjanderätten samt ett medlemskap i en förening till en bostad, till skillnad från ett ägande.
Lagmässigt regleras äganderätten i jordabalken och bostadsrätten i köplagen och/eller bostadsrättslagen.
Men gör som de flesta rekommenderar: ring en elektriker och lyssna väldigt lite på de som tycker du ska slicka på tåtarna o se om det spirrar i tungan.
Lycka till!
Ps…finns en dom i högsta domstolen som tar upp en del av det du frågar om. Sjukt vanskligt att gå det juridiska spåret då man inte exakt kan veta om säljaren haft vetskap om felen. Men läs själv ; NJA 2016 s. 237
Redigerat:
Saker behöver inte vara fel bara för att man inte förstår...
Att spackla igen doshål man inte vet vad det har varit till eller vart rören leder är väl dumt.
Sitter det bredvid ett eluttag är det knappas en dosa för el. De kanske kan återanvändas för trådat nätverk.
En tom dosa bredvid eluttaget i vardagsrummet har väl högst troligt varit till ett antennuttag för Radio/TV.
En tom dosa i hallen har förmodligen varit till telefoni över koppartråd…
Innan du lägger pengar på jurister ska du ta reda på om du har råd att förlora.
Har du inte råd att förlora ska du nog fundera två ggr innan du driver ett sånt här case.
Att spackla igen doshål man inte vet vad det har varit till eller vart rören leder är väl dumt.
Sitter det bredvid ett eluttag är det knappas en dosa för el. De kanske kan återanvändas för trådat nätverk.
En tom dosa bredvid eluttaget i vardagsrummet har väl högst troligt varit till ett antennuttag för Radio/TV.
Har du inte råd att förlora ska du nog fundera två ggr innan du driver ett sånt här case.
Ja att det finns undersökningsplikt beträffande bostadsrätter verkar vara få som förstått.K Kaiissii skrev:
Så jag misstänker att ni inte kommer längre i frågan om det vara några dosor som var dolda beträffande elinstallationen.
Sen är ju alltid min rekommendation att aldrig köpa en bostadsrätt utan att ha marginal för oförutsedda utgifter.
Rätt var det är så slutar både kyl & tvättmaskin att fungera samtidigt...
Läs mer:
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/marknadsforing-och-visning/koparens-undersokningsplikt/
https://bostadsjuristerna.se/undersokningsplikt-bostadsratt-5-vanligaste-misstagen/
https://www.familjensjurist.se/frag...es-undersokningsplikt-vid-kop-av-bostadsratt/
https://www.lansfast.se/undersokningsplikt/
Du behöver ringa en elektriker som kommer ut och undersöker!
Kommer nog inte vända mig till jurister etc pga ekonomi, men en elektriker får komma o kolla bara, sen får jag ta det där ifrånblackarrow skrev:
Saker behöver inte vara fel bara för att man inte förstår...
Troligen inte. Skulle knappast rekommendera någon att gå vidare med den här saken. Det skulle innebära att domstolen skulle behöva pröva huruvida utfästelsen från säljaren är korrekt eller inte. En coin-flip man inte gör..Krilleman skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Generellt får man nog mest rätt bra svar. Stötta elektriker brukar inte vara långvariga på forumet.Traden skrev:
Ingen föreslår väl vare sig i denna tråd eller generellt i forumet att man ska slicka på tåtarna? Tvärtom är säkerhetstänket väldigt högt satt och man är noggrann med att man måste förstå vad man gör, inte chansa. Är man helt ointresserad av att förstå någonting av el så ringer man direkt en elektriker, vilket såklart kan bli dyrt när det visar sig vara något enkelt som en säkring eller liknande. Personligen rekommenderar jag att man faktiskt försöker lära sig något, även om man inte vill koppla något själv. Då lär man sig åtminstone kanske att avgöra kompetensen hos den som kommer och gör jobbet. För mindre än en vecka sen hade en bekant en elektriker hemma för ett jobb och denne rekommenderade då att man skulle byta ut hela elsystemet, helst under våren, då det fanns ojordade uttag i bostaden och enligt den här elektrikern så skyddade inte jordfelsbrytaren de ojordade uttagen. När jag fick höra det så sa jag att de inte skulle anlita den elektrikern igen. Ett enkelt sätt att spara rätt mycket pengar.Traden skrev:
I TS fall rekommenderar jag också en elektriker, men samtidigt att man faktiskt försöker lära sig något och det kommer man med stor sannolikhet inte göra av elektrikern som kommer på plats. Det förutsätter såklart att man vill lära sig och att man frågar, men också att man hjälper till något själv också, exempelvis genom att visa bilder på saker som efterfrågas.
Ja, nu var ju inlägget skrivet med stor ironi. Har man häckat på det här forumet några år så kan man lätt se en tendens till att ett antal hantverkare blir lite syrliga i sina svar. Oftast mot varandra såklart. Men håller definitivt med dig: se o lär..Fairlane skrev:
Generellt får man nog mest rätt bra svar. Stötta elektriker brukar inte vara långvariga på forumet.
Ingen föreslår väl vare sig i denna tråd eller generellt i forumet att man ska slicka på tåtarna? Tvärtom är säkerhetstänket väldigt högt satt och man är noggrann med att man måste förstå vad man gör, inte chansa. Är man helt ointresserad av att förstå någonting av el så ringer man direkt en elektriker, vilket såklart kan bli dyrt när det visar sig vara något enkelt som en säkring eller liknande. Personligen rekommenderar jag att man faktiskt försöker lära sig något, även om man inte vill koppla något själv. Då lär man sig åtminstone kanske att avgöra kompetensen hos den som kommer och gör jobbet. För mindre än en vecka sen hade en bekant en elektriker hemma för ett jobb och denne rekommenderade då att man skulle byta ut hela elsystemet, helst under våren, då det fanns ojordade uttag i bostaden och enligt den här elektrikern så skyddade inte jordfelsbrytaren de ojordade uttagen. När jag fick höra det så sa jag att de inte skulle anlita den elektrikern igen. Ett enkelt sätt att spara rätt mycket pengar.
I TS fall rekommenderar jag också en elektriker, men samtidigt att man faktiskt försöker lära sig något och det kommer man med stor sannolikhet inte göra av elektrikern som kommer på plats. Det förutsätter såklart att man vill lära sig och att man frågar, men också att man hjälper till något själv också, exempelvis genom att visa bilder på saker som efterfrågas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Det har jag inte märkt. Vet du vilka som är hantverkare här? Kan du peka ut några inlägg.Traden skrev:
Det har jag märkt ännu mindre av, alltså ännu mindre än ingenting. Jag tror du blandar ihop folk.Traden skrev:
Okej. Bra då vet vi att vi inte är överens i den frågan. Men ber ödmjukast om ursäkt om jag trampat dig eller andra på tårna.Bo.Siltberg skrev:
Jag syftade inte till denna tråd. Tacksam att det finns seriösa hantverkare och kunniga som ställer upp när frågor kommer. Det är dock inte ovanligt med syrliga gliringar mellan ”de kunniga” ..men som sagt: vi verkar inte vara överens om det. Helt ok för mig
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Du kanske har sett nykomlingar som antingen försöker lämpa över sin okunnighet på andra eller tror att de besitter ett par nivåer högre kompetens än forumet? Jo, de flesta går tyvärr inte att få på banan så de brukar inte vilja stanna längeTraden skrev:
Om du gör så att du slår av den knapp som orsakade detta (AV) läge.K Kaiissii skrev:
Kolla utanför din lägenhetsdörr eller någonstans i källaren alternativt fråga någon i föreningen vart era huvudcentral/elmätare finns. Där bör du ha tre stycken säkringar. Någon av dessa lär ha gått. Det ser man enkelt. Byt säkringen. Kolla att övrig el fungerar.
Skit i knappen om du får
Igång det och försök o hitta en pålitlig elektriker.
Är det säkringar eller minibrytare? Har ni kontrollerat och återställt alla i lägenhetens central? Det låter som det blivit en kortslutning. Då kan även en huvudsäkring ha löst ut som skulle förklara att delar av lägenhetens el fortfarande är ur funktion.K Kaiissii skrev:Kort o gott har vi bara flyttat in, inte hållit på med någonting med el, knappar lock etc satt där. Pga att vi inte har taklampa har vi inte använt dem knapparna, sen råkade en kompis trycka på den knapp som säljaren hade gömt vid visningen som gjorde att jordfelsbrytaren gick. Efter vi fått igång elen igen funkade inte vissa delar av lägenheten, främst de delar som var nyrenoverade pga krav på jordat i badrum och kök, så blev nyfiken på om något var fel, tog av ett lock och tog bild bara för att någon kunde svara på om de såg lurt ut eller normalt![]()