MultiMan MultiMan skrev:
Rött är jord i hela mitt hus och många andra från den tiden. Alltså är rött till gul/grön helt normalt i sådana fall.
Precis som jag skrev ett inlägg om tidigt i tråden, ett inlägg där jag även noterade att det var plåt/bleckdosor. Varför är det så svårt att läsa i trådarna innan man svarar? Nu vet jag att du gör det, jag raljerar bara...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K Kaiissii skrev:
Hej! Ungdom som köpt sin första lägenhet, efter några månader uppstod problem med el och vi märkt att ägaren innan kanske har varit på lite o trixat? Jag vet väldigt lite om el etc, att ringa jouren kostar 3000, därför undrar jag om de finns någon kunnig som kan se på denna bild och säga om något ser avvikande ut. Ojordad lägenhet, förutom i kök och badrum, det som nu inte går att använda längre efter jordfelsbrytning som uppstod genom att vi satte på en lampknapp på väggen som säljaren gömt under en poster vid visning, då han även inte hade taklampa i de rummet vilket får mig att ifrågasätta om han visste att det var något lurt. Ingen anteckning har gjorts att han pysslat med något i väggar etc.

Jag ber att snälla vara förstående med mig om det inte är något fel, vill bara veta om det är något jag ska lägga pengar på att undersöka. Är ung och väldigt okunnig inom detta och har inte ekonomin till att lägga om det inte är något fel.

Detta är ett av typ 20 olika hål i lägenheten, har inte rört något bara tagit av locket, de är även några hål som är väldigt oklara varför dem är där, vissa spacklade jag över men de som var nära ett uttag lät jag vara, så undrar även vad han försökte med där hypotetiskt. Mycket i lägenheten är byggt lite hobbyaktigt. Vi skämtade om att han hade ocd eller älskade gloryholes, men nu när de även är fel med elen är jag lite vilse.

De som är suspekt är att alla dessa hål eller vad du nu är var täckta med tunga möbler under visningen, vet inte men tycker de är lurt.

IMG 71 är väggen där jag bara tagit av lock, dem andra är ett av många hål som är oklara, där jag även tagit närbild efter vi målat efter att vi rev väggen som ägare byggt
Har ni kollat om någon huvudsäkring gått?sitter oftast bredvid mätaren...

F Feedde skrev:
Har ni kollat om någon huvudsäkring gått?sitter oftast bredvid mätaren...
GAAAAHHHH! Men i fel tråd...

• Haha
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
GAAAAHHHH! Men i fel tråd...
Varför? TS har ju uppenbarligen skjutit en säkring och fortfarande inte svarat på om de är kontrollerade?

K Kaiissii skrev:
Pga att vi inte har taklampa har vi inte använt dem knapparna, sen råkade en kompis trycka på den knapp som säljaren hade gömt vid visningen som gjorde att jordfelsbrytaren gick. Efter vi fått igång elen igen funkade inte vissa delar av lägenheten

• Ledsen
blackarrow
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför? TS har ju uppenbarligen skjutit en säkring och fortfarande inte svarat på om de är kontrollerade?
Frågan är ju redan ställd flera gånger.

pacman42 pacman42 skrev:
Frågan är ju redan ställd flera gånger.
Ja, men svaret har uteblivit. Då är det väl ok att upprepa frågan?

useless useless skrev:
Ja, men svaret har uteblivit. Då är det väl ok att upprepa frågan?
Då får man gärna påminna om att frågan ställts redan utan att få ett svar. Det kryllar nämligen av upprepningar i trådarna av saker som redan diskuterats, exempelvis det om röd jord i äldre byggnader - något som diskuterats i just denna trådenboch ändå upprepas som att det skulle vara ett fel.

Jag tycker det är rätt kul ändå att pacman gnäller på multiman för att inte läsa tråden, som egentligen svarar på Pär Skölds påstående om att rött och jord automatiskt är fel. Till synes utan att det finns något intresse av att se om det finns en röd tråd då det är löpande repliker utan citering...
Även om det verkar ske med glimten i ögat.

M micke.dackfors skrev:
Ur ett rent brf perspektiv brukar det förhålla sig såhär enligt de styrande stadgarna, men det är alltid i de gällande stadgarna för respektive förening man kan utläsa gränsdragningen mellan föreningen och respektive medlem och vem som ansvarar för vad. Sen behöver inte ansvarar innebära att föreningen ska bekosta ett ansvar per automatik. Föreningen har i vissa fall rätt att kräva åtgärder och ibland också beställa åtgärder på medlems bekostnad om så skulle krävas.
Det jag fått lära mig av en jurist i en fråga i en brf och dold vattenskada är att köparen övertar ansvar vid överlåtelsen. Dold skada får då köparen juridiskt driva som ärende mot köparen.
Brf är ibland en komplicerad boendeform ur ett juridiskt synsätt för en enskild medlem när det kommer till frågor liknande denna.
Jag brukar försöka förklara det som att man behöver tänka på att det mesta bygger på ett kollektivt tänk där alla ansvarar för hela fastigheten. Vissa delar är dock nedbrutet till enskild medlems ansvar. Det finns inget Jag och Ni i en Brf. Det finns enbart Vi . Men det är mitt sätt att försöka förklara hur jag ser på koneceptet Brf. Som elektriker skulle jag rekommendera att du tar dit någon som kan el och kan följa trådar och färger som start, för att se lite logik i kopplingar och utförande. Det kan ibland räcka att se och få en uppfattning. Sen en elektriker som kan mäta sig fram och se om isolation dvs isolering är skadad och att rätt tråd är kopplad rätt för att installationen ska fungera på rätt sätt.
Hej Det verkar som att överlåtelsebesiktning helt har försvunnit numera.Vid överlåtelsebesiktning närvarade köpare och säljare samt representant för Brf.Då var lägenheten tömd och man följde en lista där man tittade igenom alla delar av väsentlig art.Framför allt kollades sådant som kunde orsaka skador för Brf samt det som kunde vara direkt farligt som trasiga uttag och brytare.Många saker kunde redas ut på plats och man bestämde vem som skulle bekosta vad.Det var ju också ett utmärkt tillfälle för Brf att kolla att inte lägenheter misskötes.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
imported_Robban imported_Robban skrev:
När vi köpt hus har vi aldrig tagit ned alla tavlor, flyttat möbler osv för att kolla bakom
Du är inte ensam. Vi är nog många som missat skador på det viset. Med mer eller mindre dyra kostnader som resultat.

Det finns många exempel på att säljare (samt även mäklare och stajlare) placerar tavlor, möbler och mattor mm så skador och defekter inte syns på bilder eller vid visning.

Så många att min rekommendation är att man bör se till (kräva) att få se allt som har dolts på så sätt innan man skriver avtal. Lämpligen genom att be säljaren/mäklaren flytta undan sakerna. Alternativt att kräva en klausul i avtalet som skyddar köparen mot samtliga fel och skador som döljs av möbleringen vid visningen.

Det sägs att mäklaren skall informera köparen om viktiga saker. Men i sådana här fall har man som köpare trots det oftast ingen hjälp av mäklaren.

Fairlane
O O skrev:
Du är inte ensam. Vi är nog många som missat skador på det viset. Med mer eller mindre dyra kostnader som resultat.

Det finns många exempel på att säljare (samt även mäklare och stajlare) placerar tavlor, möbler och mattor mm så skador och defekter inte syns på bilder eller vid visning.

Så många att min rekommendation är att man bör se till (kräva) att få se allt som har dolts på så sätt innan man skriver avtal. Lämpligen genom att be säljaren/mäklaren flytta undan sakerna. Alternativt att kräva en klausul i avtalet som skyddar köparen mot samtliga fel och skador som döljs av möbleringen vid visningen.

Det sägs att mäklaren skall informera köparen om viktiga saker. Men i sådana här fall har man som köpare trots det oftast ingen hjälp av mäklaren.
Vad sägs om att besiktiga det man köper?

Problemet med att någon annan ska tala om viktiga saker för en är att olika personer anser olika saker är viktigt, så det är bättre att undersöka själv.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
stornissen stornissen skrev:
Det verkar som att överlåtelsebesiktning helt har försvunnit numera.
En bra poäng.
Inte försvunnit helt. Saken är nog snarare att det förekommer överlåtelsebesiktning i många fall. Och som du skriver då reder man ut det som behöver redas ut.

Det vi ser i sådana här trådar är fall då överlåtelsebesiktning inte görs. Vilket verkligen understryker poängen med att BRFn kräver överlåtelsebesiktning.

Fairlane Fairlane skrev:
Vad sägs om att besiktiga det man köper?
Utmärkt idé! Det är exakt vad jag rekommenderar i inlägget du svarade på.

imported_Robban imported_Robban skrev:
När vi köpt hus har vi aldrig tagit ned alla tavlor, flyttat möbler osv för att kolla bakom
Det finns även de som köper en begagnad bil utan att ta upp den på en lyft för att inspektera den viktigaste sidan av hela bilen. Jag sålde en 20 år gammal bil och köparen gjorde som du. En ytlig inspektion och en kort provtur.
Helt obegripligt. När jag köpte mitt hus kröp jag omkring på vinden samt letade i alla källarskrymslen. Det är helt obegripligt att folk kan vara så slarviga när det är så mycket pengar som står på spel.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
O O skrev:
Utmärkt idé! Det är exakt vad jag rekommenderar i inlägget du svarade på.
Är det den här texten du menar innebär att man ska besiktiga?
"Så många att min rekommendation är att man bör se till (kräva) att få se allt som har dolts på så sätt innan man skriver avtal. Lämpligen genom att be säljaren/mäklaren flytta undan sakerna. Alternativt att kräva en klausul i avtalet som skyddar köparen mot samtliga fel och skador som döljs av möbleringen vid visningen."

Det är inte vad jag menar med en besiktning iallafall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.