56 104 läst ·
225 svar
56k läst
225 svar
Vad är det för fuffens i min lägenhet
Du har helt rätt inställning och du behöver inte känna dig bortgjord. Toppen att du frågar och vill lära dig. Vi har alla varit där du är och varje resa börjar med ett litet steg.K Kaiissii skrev:
En pytteliten sak som jag reflekterar över: Återställde ni strömbrytaren som din kompis råkade trycka på? Det vill säga tryckte ni en gång till. Säkert ingen dealbreaker men ändå.
Föreslår att du slår ur hågen alla idéer om att andra människor ska ge bidrag till renovering av din lägenhet. Lägg inte mer energi på det. Säljare och mäklare har inte längre med den att göra. De problem du hittat skulle du aldrig få igenom i en juridisk tvist. Och du skulle dessutom tvingas betala motparterns rättegångskostnader.K Kaiissii skrev:
Din bostad. Ditt problem.
Yes sirD datja skrev:Föreslår att du slår ur hågen alla idéer om att andra människor ska ge bidrag till renovering av din lägenhet. Lägg inte mer energi på det. Säljare och mäklare har inte längre med den att göra. De problem du hittat skulle du aldrig få igenom i en juridisk tvist. Och du skulle dessutom tvingas betala motparterns rättegångskostnader.
Din bostad. Ditt problem.
Fattar, ville bara skoja lite kring att folk såg så jädra gamla ut förr. Som gamla gubbar redan vid 30 bast. Det var något med modet.U Uffe A skrev:
Kolla Taggart i Snuten i Hollywood eller Sven Melander i Sällskapsresan. Eller varför inte Mello från början av 80-talet när de har jurygrupper utifrån ålder.
Min farfar fick sin första hatt när han var 15. Då var man vuxen. Vid det laget hade han väl jobbat i 5 år redan på gården.
Ur ett rent brf perspektiv brukar det förhålla sig såhär enligt de styrande stadgarna, men det är alltid i de gällande stadgarna för respektive förening man kan utläsa gränsdragningen mellan föreningen och respektive medlem och vem som ansvarar för vad. Sen behöver inte ansvarar innebära att föreningen ska bekosta ett ansvar per automatik. Föreningen har i vissa fall rätt att kräva åtgärder och ibland också beställa åtgärder på medlems bekostnad om så skulle krävas.
Det jag fått lära mig av en jurist i en fråga i en brf och dold vattenskada är att köparen övertar ansvar vid överlåtelsen. Dold skada får då köparen juridiskt driva som ärende mot köparen.
Brf är ibland en komplicerad boendeform ur ett juridiskt synsätt för en enskild medlem när det kommer till frågor liknande denna.
Jag brukar försöka förklara det som att man behöver tänka på att det mesta bygger på ett kollektivt tänk där alla ansvarar för hela fastigheten. Vissa delar är dock nedbrutet till enskild medlems ansvar. Det finns inget Jag och Ni i en Brf. Det finns enbart Vi . Men det är mitt sätt att försöka förklara hur jag ser på koneceptet Brf. Som elektriker skulle jag rekommendera att du tar dit någon som kan el och kan följa trådar och färger som start, för att se lite logik i kopplingar och utförande. Det kan ibland räcka att se och få en uppfattning. Sen en elektriker som kan mäta sig fram och se om isolation dvs isolering är skadad och att rätt tråd är kopplad rätt för att installationen ska fungera på rätt sätt.
Det jag fått lära mig av en jurist i en fråga i en brf och dold vattenskada är att köparen övertar ansvar vid överlåtelsen. Dold skada får då köparen juridiskt driva som ärende mot köparen.
Brf är ibland en komplicerad boendeform ur ett juridiskt synsätt för en enskild medlem när det kommer till frågor liknande denna.
Jag brukar försöka förklara det som att man behöver tänka på att det mesta bygger på ett kollektivt tänk där alla ansvarar för hela fastigheten. Vissa delar är dock nedbrutet till enskild medlems ansvar. Det finns inget Jag och Ni i en Brf. Det finns enbart Vi . Men det är mitt sätt att försöka förklara hur jag ser på koneceptet Brf. Som elektriker skulle jag rekommendera att du tar dit någon som kan el och kan följa trådar och färger som start, för att se lite logik i kopplingar och utförande. Det kan ibland räcka att se och få en uppfattning. Sen en elektriker som kan mäta sig fram och se om isolation dvs isolering är skadad och att rätt tråd är kopplad rätt för att installationen ska fungera på rätt sätt.
När vi köpt hus har vi aldrig tagit ned alla tavlor, flyttat möbler osv för att kolla bakomIntet skrev:
Det var inte det minsta gömt! Att det hänger en affisch framför, är verkligen inte att gömma. Inte heller att möbler står ivägen. Det är naturligtvis ditt ansvar att undersöka en begagnad vara som du vill köpa.
Hade ni ingen lite mer händig person med Som gick igenom lägenheten och kikade bakom planschen FÖRE köpet?
Mitt tips. Fråga någon i bekantskapskretsen som är åtminstone någorlunda händig som kan kika på elen, innan ni tar dit en dyr elektriker en gång till.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
DEt kan ju vara hur mycket fel som helst men du ser ju tydligt att en jordkabel (gul/grön) är kopplat till en röd (kanske tändtråd) med en hatt. Det är ju i allafall ETT uppenbart fel. Att jordfelsbrytaren går betyder ju att i alla fall det funkar som det skall. Kanske efter att du kopplade in brytaren.K Kaiissii skrev:Hej! Ungdom som köpt sin första lägenhet, efter några månader uppstod problem med el och vi märkt att ägaren innan kanske har varit på lite o trixat? Jag vet väldigt lite om el etc, att ringa jouren kostar 3000, därför undrar jag om de finns någon kunnig som kan se på denna bild och säga om något ser avvikande ut. Ojordad lägenhet, förutom i kök och badrum, det som nu inte går att använda längre efter jordfelsbrytning som uppstod genom att vi satte på en lampknapp på väggen som säljaren gömt under en poster vid visning, då han även inte hade taklampa i de rummet vilket får mig att ifrågasätta om han visste att det var något lurt. Ingen anteckning har gjorts att han pysslat med något i väggar etc.
Jag ber att snälla vara förstående med mig om det inte är något fel, vill bara veta om det är något jag ska lägga pengar på att undersöka. Är ung och väldigt okunnig inom detta och har inte ekonomin till att lägga om det inte är något fel.
Detta är ett av typ 20 olika hål i lägenheten, har inte rört något bara tagit av locket, de är även några hål som är väldigt oklara varför dem är där, vissa spacklade jag över men de som var nära ett uttag lät jag vara, så undrar även vad han försökte med där hypotetiskt. Mycket i lägenheten är byggt lite hobbyaktigt. Vi skämtade om att han hade ocd eller älskade gloryholes, men nu när de även är fel med elen är jag lite vilse.
De som är suspekt är att alla dessa hål eller vad du nu är var täckta med tunga möbler under visningen, vet inte men tycker de är lurt.
IMG 71 är väggen där jag bara tagit av lock, dem andra är ett av många hål som är oklara, där jag även tagit närbild efter vi målat efter att vi rev väggen som ägare byggt
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 858 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 858 inlägg
Rött är jord i hela mitt hus och många andra från den tiden. Alltså är rött till gul/grön helt normalt i sådana fall.Pär Sköld skrev:
DEt kan ju vara hur mycket fel som helst men du ser ju tydligt att en jordkabel (gul/grön) är kopplat till en röd (kanske tändtråd) med en hatt. Det är ju i allafall ETT uppenbart fel. Att jordfelsbrytaren går betyder ju att i alla fall det funkar som det skall. Kanske efter att du kopplade in brytaren.
Tvärtom! Det har jag gjort!imported_Robban skrev:
Framför allt för att försäkra mig om att jag inte behövde tapetsera om på direkten när jag som ensamstående mor med 2 småttingar flyttar in. Då ett 70-årigt hus. Det första jag gjorde var att ta in elektriker som kollade status (som visade sig vara utmärkt).