3 614 läst ·
124 svar
4k läst
124 svar
Utredning: "Viljan att bygga hus saknas"
Renoverare
· Stockholm
· 20 237 inlägg
Absolut men på 100 år har alla husen fått sin egen karaktär genom utbyggnader osv.F fribygg skrev:Kul för dej att bo i ett kataloghus, lär vara byggda många lika dana kåkar då det väl var en av grundförutsättningarna med egnahemsrörelsen att återanvända ritningar och förenkla och förbilliga husbyggandet.
Nu ca hundra år senare är det dax att förenkla småhusbyggandet igen så att vanliga arbetare och tjänstemän återigen kan bygga bostäder.
Finns inga vanliga löntagare som har råd bo här så man får nog se det som en av de mest lyckade miljonprojekten
Edit: okej 100k programmet då om vi måste vara bajsnödiga meta-diskuterare
Under 60-talet byggdes det en väldigt stor andel "bra rejäla hus".AndersMalmgren skrev:
Även första halvan av 70-talet var okey, men stora variationer började uppstå.
Det är exakt samma problematik & "riskkonstruktioner" i huskonstruktionen i hus byggda 1925 & 1965.
Ingen isolering under källarplattan, radon, dräneringsbehov & ett allmänt dåligt u-värde i klimatskalet.
Att ett hus i trä exempelvis från 1934 hade 70 X 200 mm spåntade "gammelskogs-bräder" stående, gav ju husen en rejäl stomme, men var ligger "vinsten" i en överdimensionerad stomme?
Renoverare
· Stockholm
· 20 237 inlägg
Skillnaden är att husen byggda på 20 talet idag är värd 15 till 20 millar och området är ansett. Samma kan man inte säga om husen byggda senare.J jawen skrev:Under 60-talet byggdes det en väldigt stor andel "bra rejäla hus".
Även första halvan av 70-talet var okey, men stora variationer började uppstå.
Det är exakt samma problematik & "riskkonstruktioner" i huskonstruktionen i hus byggda 1925 & 1965.
Ingen isolering under källarplattan, radon, dräneringsbehov & ett allmänt dåligt u-värde i klimatskalet.
Att ett hus i trä exempelvis från 1934 hade 70 X 200 mm spåntade "gammelskogs-bräder" stående, gav ju husen en rejäl stomme, men var ligger "vinsten" i en överdimensionerad stomme?
Man vill inte bo i fula hus och tråkigt planerade områden
Renoverare
· Stockholm
· 20 237 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 237 inlägg
Du måste förstå att prisbilden handlar mer om området, än själva hustypen & just byggår.AndersMalmgren skrev:
I Äppelviken för ex så är medianpriset 20,7 milj på villor, men många hus där är uppförda på 60-talet & även mycket senare.
Tallkrogen söder om Stockholm är ju byggt under "egnahem" tiden..
Allt ser ju likadant ut lite ungefär som dom nya områden ute i Vega men det ligger ju nära stan vilket är lockande..
Vanliga villa områden måste ju vara det "finaste" innan man började stycka sönder tomterna förstås.
Allt ser ju likadant ut lite ungefär som dom nya områden ute i Vega men det ligger ju nära stan vilket är lockande..
Vanliga villa områden måste ju vara det "finaste" innan man började stycka sönder tomterna förstås.
Du hade ju så fruktansvärt fel om antalet bostäder.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 237 inlägg
Nej du har fel, det är pga hustypen och detaljplan. Hade majoriteten av husen i Äppelviken inte varit 20 tal och detaljplan inte Trädgårdsstad så hade prisbilden varit något annat.J jawen skrev:
Området är vad det är pga husen och detaljplan inte tvärt om.
Edit: sedan finns det ju undantag tex grönviksvägen med horribla funkishus. Men där bor bara nyrika utan klass och smak.
Området är populärt till stor del eftersom det är nära till city. Om du byter plats med Äppelviken och Bålsta, är då äppleviken fortfarande mest eftertraktat?AndersMalmgren skrev:
Nej du har fel, det är pga hustypen och detaljplan. Hade majoriteten av husen i Äppelviken inte varit 20 tal och detaljplan inte Trädgårdsstad så hade prisbilden varit något annat.
Området är vad det är pga husen och detaljplan inte tvärt om.
Edit: sedan finns det ju undantag tex grönviksvägen med horribla funkishus. Men där bor bara nyrika utan klass och smak.
Renoverare
· Stockholm
· 20 237 inlägg
Location har såklart också inverkan. Därför jag valde området då det är nära till vinluncherna.. Men utan husen och detaljplan skulle det inte ha sämma värdeP Pin skrev:
