Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänkte mer på att staten kommenderade fram byggnationen av dysfunktionella miljonprogramsförorter och fyllde dem med och därmed koncentrerade folk där utan försörjning och med sociala problem och främlingsskap. Det är ju i stort berättelsen om de större problem som finns i dagens Sverige. Ett problem som idag inte kan repareras med en politisk quick fix utan som måste läkas ihop under kanske ett sekel eller så.

Hade man istället satsat på småhus och riktig tät kvartersstad i storstad hade det med all sannolikhet sett annorlunda ut. Då hade man inte haft en massa tomma lägenheter i miljonprogram och kunnat ösa in med folk utan plan och eftertanke.
Småhus var en betydande del av miljonprogramnet.
Integrerade hyreshus inom redan befintlig bebyggelse en annan a k a förtätning. I t ex Stokholm var förorterna ett krav för att folk skulle ha någonstans att bo under förtätning då det redan var bebyggt

Hyreshusen i förorterna placerades där det var billigt och enkelt att bygga då behovet var stort och det sågs ett ökande behov i framtiden. Dvs motsatsen till idag med en sjunkande i antal (utan invandringen av ej svenska medborgare så skulle den redan börjat sjunka) och allt äldre befolkning.
Fast det var få som förutsåg förändringen och i så fall dessutom med en rimlig tidsspekt. Att folkmängden skulle börja minska och i vilken takt är mer siffror från sent 70- och 80-tal.
Det intressanta är fortfarande att de stora områdena i förorten ofta relativt lätt kan förtätas med små medel. Infrastrukturen finns redan där och ofta ytor som ansågs för krångliga att bygga på är byggbara med småhus och mindre lägenhetshus. Det gäller självklart inte alla områden då varje område har sina geografiska begränsningar men det är, eller bör i alla fall vara det, väl känt för varje kommun vilka åtgärder som ger mest.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
G
Allt tar ju så lång tid här i Sverige.

Där jag bor finns ett gammalt sommarstuge område man vill dra V/A till och förtäta varit på tapeten i säkert 20 år och inget kommer vara klart inom 10 år + minst..

Det är själva byråkratin som tar tid kanske dags att köra över kommunerna och låta någon annan sköta planeringen istället..
 
Som någon annan skrev, att det nästan alltid är någon form av begränsning av rätten att bygga gör det svårt att bygga det folk vill ha.
I min kommun är det bara gamla sommmarstugeområden som har stora tomter men där får man inte bygga mer än 50-70m2 beroende på politiskt styre.
I villaområden är det ofta begränsat till 140-160m2

Tror det skulle göra susen för bygglusten om du fick bygga typ 1/7 del (som är vanligt i många villaområden) av tomtytan på en 4000m2 tomt.
Ännu bättre att minska strandskyddet till kanske 20 meter om det överhuvudtaget ska existera.

En av fastigheterna jag äger är över 6000m2 med ca 100 meter strandlinje (inte i storstadsområde).
Där är huset byggt till maximala 70m2 och hade inte stört någon om det varit 500m2.
Dvs jag blir berövad möjligheten att investera och skapa lokala arbetstillfällen genom kommunala/statliga begränsningar. Helt orimligt kan jag tycka!
/ Björkskär
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
G
B Björkskär skrev:
Som någon annan skrev, att det nästan alltid är någon form av begränsning av rätten att bygga gör det svårt att bygga det folk vill ha.
I min kommun är det bara gamla sommmarstugeområden som har stora tomter men där får man inte bygga mer än 50-70m2 beroende på politiskt styre.
I villaområden är det ofta begränsat till 140-160m2

Tror det skulle göra susen för bygglusten om du fick bygga typ 1/7 del (som är vanligt i många villaområden) av tomtytan på en 4000m2 tomt.
Ännu bättre att minska strandskyddet till kanske 20 meter om det överhuvudtaget ska existera.

En av fastigheterna jag äger är över 6000m2 med ca 100 meter strandlinje (inte i storstadsområde).
Där är huset byggt till maximala 70m2 och hade inte stört någon om det varit 500m2.
Dvs jag blir berövad möjligheten att investera och skapa lokala arbetstillfällen genom kommunala/statliga begränsningar. Helt orimligt kan jag tycka!
/ Björkskär
I mitt fall är det ju kommunen som tagit initiativet att dra V/A för dom vill förtäta då omdrådet ligger inom 1km från pendeltåget och 1.5 mil från Stockholm C men saknar resurser.

Tycker man kan ta ett beslut sedan lägger man ut allt arbete 99% lär ju göras externt ändå idag..
 
Claes Sörmland
Z z_bumbi skrev:
Småhus var en betydande del av miljonprogramnet.
Ja det var ju den bra delen av miljonprogrammet. Synd att man inte stannade där.


Z z_bumbi skrev:
Hyreshusen i förorterna placerades där det var billigt och enkelt att bygga då behovet var stort och det sågs ett ökande behov i framtiden. Dvs motsatsen till idag med en sjunkande i antal (utan invandringen av ej svenska medborgare så skulle den redan börjat sjunka) och allt äldre befolkning.
Fast det var få som förutsåg förändringen och i så fall dessutom med en rimlig tidsspekt. Att folkmängden skulle börja minska och i vilken takt är mer siffror från sent 70- och 80-tal.
Det intressanta är fortfarande att de stora områdena i förorten ofta relativt lätt kan förtätas med små medel. Infrastrukturen finns redan där och ofta ytor som ansågs för krångliga att bygga på är byggbara med småhus och mindre lägenhetshus. Det gäller självklart inte alla områden då varje område har sina geografiska begränsningar men det är, eller bör i alla fall vara det, väl känt för varje kommun vilka åtgärder som ger mest.
Ja det visar ju hur illa det kan gå för centralplanerare. De är inte särskilt träffsäkra, de bara gissar precis som vi andra. Det är därför planekonomi alltid havererar. Man trodde det behövdes miljonprogramsförorter men man hade fel.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det var ju den bra delen av miljonprogrammet. Synd att man inte stannade där.
Det gjorde man väl?
Första delen av miljonprogrammet var väl en massa lägenheter och andra delen av miljonprogrammet var väl mest småhus..
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
I Göteborg så flyttar blivande föräldrar och nyblivna föräldrar ut till grannkommunerna för att Göteborg inte bygger (tillåter byggande av) tillräckligt med attraktiva småhus. Det är inte bra för kommunens framtid.

Grannkommunerna har dock insett att småhus i närheten av välfungerande kollektivtrafik är en konkurrensfördel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I Göteborg så flyttar blivande föräldrar och nyblivna föräldrar ut till grannkommunerna för att Göteborg inte bygger (tillåter byggande av) tillräckligt med attraktiva småhus. Det är inte bra för kommunens framtid.

Grannkommunerna har dock insett att småhus i närheten av välfungerande kollektivtrafik är en konkurrensfördel.
Ja, fast vi i de närmaste randkommunerna börjar se samma sjuka som i Stockholm. Dvs där det finns obebyggd mark med villa- och radhus-bebyggelse runtomkring så får man för sig att man skall klämma in så många lägenheter som möjligt på den ytan, istf mer småhusbebyggelse.

Så vi har ju inte börjat att riva småhus för att ge plats för punkthusmonstrositeter än*, men frågan är hur länge det dröjer innan vi är där också.

Om man byggt fler småhus på dessa tomter så tror jag motståndet skulle varit betydligt mindre kompakt. Vi som bor här redan är naturligtvis inte intresserade av att det som idag närmast kan beskrivas som ovanligt lantligt för att vara så nära storstaden, skall förvandlas till "Gata med stadskarraktär". Vill man ha det så kan man åka in till Vasagatan och köpa lägenhet.

*) Men finns naturligtvis på parkeringsplatser nära mig... För varför inte?
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast vi i de närmaste randkommunerna börjar se samma sjuka som i Stockholm. Dvs där det finns obebyggd mark med villa- och radhus-bebyggelse runtomkring så får man för sig att man skall klämma in så många lägenheter som möjligt på den ytan, istf mer småhusbebyggelse.

Så vi har ju inte börjat att riva småhus för att ge plats för punkthusmonstrositeter än*, men frågan är hur länge det dröjer innan vi är där också.

Om man byggt fler småhus på dessa tomter så tror jag motståndet skulle varit betydligt mindre kompakt. Vi som bor här redan är naturligtvis inte intresserade av att det som idag närmast kan beskrivas som ovanligt lantligt för att vara så nära storstaden, skall förvandlas till "Gata med stadskarraktär". Vill man ha det så kan man åka in till Vasagatan och köpa lägenhet.

*) Men finns naturligtvis på parkeringsplatser nära mig... För varför inte?
Till viss del OK att ha flerfamiljshus runt järnvägsstationen, bara det är tillräckligt nära till villorna också. Men att slänga upp hyreshus i villakvarteret för att blanda upp befolkningen - då har man inte förstått någonting alls. Ingen (nästan ingen i alla fall) har något emot folk med annan bakgrund i villaområdena, det är folk utan pengar man flyr...
...eller som jag, som inte vill bo i ett trångt bostadsområde. Jag vill ha naturen runt knuten.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bara titta på Vasastan och Östermalm hur man bygger tätort. Men lär vara för dyrt bygga enligt 1870 - 1930 förlaga
Dessa var rena "bond-vischan" 1870 😉

1870 räknades inte ens Vasastaden till centrala Stockholm, utan området låg då i stadens lantliga utkant och bestod huvudsakligen av åkrar, tobaksfält och malmgårdar.

Östermalm 1870 (dåvarande Ladugårdslandet) . Det betraktades som en del av den egentliga staden, men snarare som en yttre och mindre attraktiv stadsdel än de centrala delarna som Gamla stan och Nedre Norrmalm
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Första delen av miljonprogrammet var väl en massa lägenheter och andra delen av miljonprogrammet var väl mest småhus..
Småhusen byggdes parallellt med lägenheterna under hela Miljonprogrammet 1965–1974, & 33 % av alla bostäder som uppfördes var småhus och villor, medan resten var flerbostadshus som låga lamellhus eller höghus 👍
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Småhusen byggdes parallellt med lägenheterna under hela Miljonprogrammet 1965–1974, & 33 % av alla bostäder som uppfördes var småhus och villor, medan resten var flerbostadshus som låga lamellhus eller höghus 👍
Och ingen vill bo i skiten idag varken lägenheterna eller småhusen
 
J jawen skrev:
Småhusen byggdes parallellt med lägenheterna under hela Miljonprogrammet 1965–1974, & 33 % av alla bostäder som uppfördes var småhus och villor, medan resten var flerbostadshus som låga lamellhus eller höghus 👍
Boverket hävdar iaf att det tillkom 15 000 nya bostäder i flerbostadshus och 40 000 som småhus under senare delen av miljonprogrammet
 
Det enda lyckade miljonprojektet var egnahemsrörelsen på 1920 talet.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och ingen vill bo i skiten idag varken lägenheterna eller småhusen
Många vill bo i miljonprogrammets småhus, det har betalats rekordhöga priser för sånna bostäder de senaste åren. Anledningen är sannolikt att det nu byggs för få nya småhus..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.