F fribygg skrev:
Många vill bo i miljonprogrammets småhus, det har betalats rekordhöga priser för sånna bostäder de senaste åren. Anledningen är sannolikt att det nu byggs för få nya småhus..
Ingen vettig människa vill bo i något byggt efter 1930. Speciellt inte något byggt 60-80
 
  • Wow
MONTREAL
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det enda lyckade miljonprojektet var egnahemsrörelsen på 1920 talet.
Miljonprogrammet var lyckat, det tillkom mer än en miljon bostäder.

Hur många bostäder byggdes det på 1920 talet @AndersMalmgren ?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Speciellt inte något byggt 60-80
Det finns ofta betydligt snyggare områden att bo i om man nu nödvändigtvis ska bo i ett område med en massa grannar nära.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Miljonprogrammet var lyckat, det tillkom mer än en miljon bostäder.

Hur många bostäder byggdes det på 1920 talet @AndersMalmgren ?
Nej det var det inte då det enbart skapade socialt utsatta områden
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det var det inte då det enbart skapade socialt utsatta områden
Jag hävdar motsatsen, under senare delen av miljonprogrammet byggdes många villor i områden som i dag är populära,eftertraktade och ofta befolkade med människor utan några nämnvärda sociala problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[länk]

Bor i ett sådant hus själv
Bor du i ett kataloghus?
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag hävdar motsatsen, under senare delen av miljonprogrammet byggdes många villor i områden som i dag är populära,eftertraktade och ofta befolkade med människor utan några nämnvärda sociala problem.
Finns inga attraktiva villor byggda så sent.
 
F fribygg skrev:
Bor du i ett kataloghus?
Jo från 1927, ritat av Edvin Engström
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns inga attraktiva villor byggda så sent.
Det ligger ju i betraktarens öga att bedömma. Såvitt jag förstår är ett flertal forummedlemmar iaf beredda att slanta upp fem mille för att få bo i ett hus från miljonprogrammets tid.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och ingen vill bo i skiten idag varken lägenheterna eller småhusen
Står de tomma menar du?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det ligger ju i betraktarens öga att bedömma. Såvitt jag förstår är ett flertal forummedlemmar iaf beredda att slanta upp fem mille för att få bo i ett hus från miljonprogrammets tid.
5 mille räcker inte ens till en farstu i ett attraktivt område
 
  • Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
5 mille räcker inte ens till en farstu i ett attraktivt område
Nähä, men folk efterfrågar likafullt miljonprograms bostäder, såväl lägenheter som småhus.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo från 1927, ritat av Edvin Engström
Kul för dej att bo i ett kataloghus, lär vara byggda många lika dana kåkar då det väl var en av grundförutsättningarna med egnahemsrörelsen att återanvända ritningar och förenkla och förbilliga husbyggandet.
Nu ca hundra år senare är det dax att förenkla småhusbyggandet igen så att vanliga arbetare och tjänstemän återigen kan bygga bostäder.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.