3 643 läst ·
125 svar
4k läst
125 svar
Utredning: "Viljan att bygga hus saknas"
välfungerande familjer, mindre sjukdom och därmed lägre vårdkostnader. Och de ynglar av sig och skapar högkompetent arbetskraft, innovatörer och tillväxt. Lätt att jobba hemmaClaes Sörmland skrev:
stämmer inte in på alla villaområden i sverige
Det är ju heller ingen som har påstått. Det är en fråga om aggregerade egenskaper i jämförelse med lägenhetsbebyggelse. Och där lär småhusen slå lägenhetsbebyggelsen på aggregerad nivå.M maria01 skrev:
Staten kan inte skapa välfungerande familjer, har vi tur har vi ett samhälle som ger oss verktyg till att hantera den situation vi av random orsak hamnar i. Att bra bostäder finns är en byggsten för familjer.Claes Sörmland skrev:
Inkomst o utgift måste väga jämnt.Att avstå i förhållande till något annat är något som är en förutsättning för valet av boende.
Men staten (i bred bemärkelse inklusive kommunerna) kan sabotera för familjer och skapa icke välfungerande familjer. Och mer direkt det som tråden handlar om, staten kan sabotera bostadsområden genom att flytta runt och trycka ihop folk så att problemen koncentreras. Lite av berättelsen av samtidens Sverige tyvärr. Vi hade inga problem men politiken skapade dem.K Kadabra skrev:Staten kan inte skapa välfungerande familjer, har vi tur har vi ett samhälle som ger oss verktyg till att hantera den situation vi av random orsak hamnar i. Att bra bostäder finns är en byggsten för familjer.
Inkomst o utgift måste väga jämnt.Att avstå i förhållande till något annat är något som är en förutsättning för valet av boende.
Hade vi byggt småhusområden istället hade det sett annorlunda ut.
Redigerat:
Hej Nimby! Såklart kan folk bara störa varandra, så allt blir bra bara vi smetar ut dem; ju mer desto bättre.
Vi kanske ska förbjuda befolkningstätheter högre än 25 människor per kvadratkilometer?
Vi kanske ska förbjuda befolkningstätheter högre än 25 människor per kvadratkilometer?
Jag tänkte mer på att staten kommenderade fram byggnationen av dysfunktionella miljonprogramsförorter och fyllde dem med och därmed koncentrerade folk där utan försörjning och med sociala problem och främlingsskap. Det är ju i stort berättelsen om de större problem som finns i dagens Sverige. Ett problem som idag inte kan repareras med en politisk quick fix utan som måste läkas ihop under kanske ett sekel eller så.kashieda skrev:
Hade man istället satsat på småhus och riktig tät kvartersstad i storstad hade det med all sannolikhet sett annorlunda ut. Då hade man inte haft en massa tomma lägenheter i miljonprogram och kunnat ösa in med folk utan plan och eftertanke.
Jag känner många som inte vill bo småhusområden, hör o häpna,mycket välfungerande familjer. Jag menar ändå att förtätning är en nödlösning om det är mark brist i förhållande till population och så är inte fallet generellt i Sverige.Claes Sörmland skrev:
Men staten (i bred bemärkelse inklusive kommunerna) kan sabotera för familjer och skapa icke välfungerande familjer. Och mer direkt det som tråden handlar om, staten kan sabotera bostadsområden genom att flytta runt och trycka ihop folk så att problemen koncentreras. Lite av berättelsen av samtidens Sverige tyvärr. Vi hade inga problem men politiken skapade dem.
Hade vi byggt småhusområden istället hade det sett annorlunda ut.
Det finns områden där marken är bristvara eller exv viktig jordbruksmark . Av naturen vill många att andra ska fixa, politikerna har vi själva valt så jag uppskattar lite kämpaglöd för att få bättre boende för fler och att viljan att bygga ökar.
Har ett kusinbarn i Köpenhamn där förtätningen är stor men engagemanget att bygga personligt stoft, det ökar trivseln väsentligt. Att ha möjlighet att påverka och kunna skapa ett för sig själv är ett viktigt verktyg.
Män står för nästan all våldsbrottslighet och hör och häpna, de män jag känner är inte våldsbrottslingar.K Kadabra skrev:Jag känner många som inte vill bo småhusområden, hör o häpna,mycket välfungerande familjer. Jag menar ändå att förtätning är en nödlösning om det är mark brist i förhållande till population och så är inte fallet generellt i Sverige.
Det finns områden där marken är bristvara eller exv viktig jordbruksmark . Av naturen vill många att andra ska fixa, politikerna har vi själva valt så jag uppskattar lite kämpaglöd för att få bättre boende för fler och att viljan att bygga ökar.
Har ett kusinbarn i Köpenhamn där förtätningen är stor men engagemanget att bygga personligt stoft, det ökar trivseln väsentligt. Att ha möjlighet att påverka och kunna skapa ett för sig själv är ett viktigt verktyg.
Det är 2026 nu och nu borde vi ändå kunna skilja på att diskutera demografiska och aggregerade egenskaper på populationsnivå och individer?!
Tyvärr verkar yimby.se ha flyttat det mesta till facebook, men där fanns ofta bra diskussioner om hur man kan bygga tät, fungerande stad.
"Bostadsområden", helst med "punkthus på parkering", funkar liksom inget vidare. Funktionsblandat och nära, det är sånt som funkar bra - bara synd att det knappt byggs.
"Bostadsområden", helst med "punkthus på parkering", funkar liksom inget vidare. Funktionsblandat och nära, det är sånt som funkar bra - bara synd att det knappt byggs.
Renoverare
· Stockholm
· 20 237 inlägg
Bara titta på Vasastan och Östermalm hur man bygger tätort. Men lär vara för dyrt bygga enligt 1870 - 1930 förlaga
