Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstod inte vad du menade så jag frågade om detta var det du ville förmedla. Jag omformulerar: Vad menar du?
välfungerande familjer, mindre sjukdom och därmed lägre vårdkostnader. Och de ynglar av sig och skapar högkompetent arbetskraft, innovatörer och tillväxt. Lätt att jobba hemma

stämmer inte in på alla villaområden i sverige
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
M maria01 skrev:
välfungerande familjer, mindre sjukdom och därmed lägre vårdkostnader. Och de ynglar av sig och skapar högkompetent arbetskraft, innovatörer och tillväxt. Lätt att jobba hemma

stämmer inte in på alla villaområden i sverige
Det är ju heller ingen som har påstått. Det är en fråga om aggregerade egenskaper i jämförelse med lägenhetsbebyggelse. Och där lär småhusen slå lägenhetsbebyggelsen på aggregerad nivå.
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju heller ingen som har påstått. Det är en fråga om aggregerade egenskaper i jämförelse med lägenhetsbebyggelse. Och där lär småhusen slå lägenhetsbebyggelsen på aggregerad nivå.
Staten kan inte skapa välfungerande familjer, har vi tur har vi ett samhälle som ger oss verktyg till att hantera den situation vi av random orsak hamnar i. Att bra bostäder finns är en byggsten för familjer.
Inkomst o utgift måste väga jämnt.Att avstå i förhållande till något annat är något som är en förutsättning för valet av boende.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
K Kadabra skrev:
Inkomst o utgift måste väga jämnt.
Inte då, om inkomsterna är större än utgifterna är ju allt lugnt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju heller ingen som har påstått. Det är en fråga om aggregerade egenskaper i jämförelse med lägenhetsbebyggelse. Och där lär småhusen slå lägenhetsbebyggelsen på aggregerad nivå.
handlar mer om priset på småhusen och vad för inkomst familjen har
 
Claes Sörmland
M maria01 skrev:
handlar mer om priset på småhusen och vad för inkomst familjen har
Det är en del av det men troligen inte hela svaret.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kadabra skrev:
Staten kan inte skapa välfungerande familjer, har vi tur har vi ett samhälle som ger oss verktyg till att hantera den situation vi av random orsak hamnar i. Att bra bostäder finns är en byggsten för familjer.
Inkomst o utgift måste väga jämnt.Att avstå i förhållande till något annat är något som är en förutsättning för valet av boende.
Men staten (i bred bemärkelse inklusive kommunerna) kan sabotera för familjer och skapa icke välfungerande familjer. Och mer direkt det som tråden handlar om, staten kan sabotera bostadsområden genom att flytta runt och trycka ihop folk så att problemen koncentreras. Lite av berättelsen av samtidens Sverige tyvärr. Vi hade inga problem men politiken skapade dem.

Hade vi byggt småhusområden istället hade det sett annorlunda ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Hej Nimby! Såklart kan folk bara störa varandra, så allt blir bra bara vi smetar ut dem; ju mer desto bättre.

Vi kanske ska förbjuda befolkningstätheter högre än 25 människor per kvadratkilometer?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Hej Nimby! Såklart kan folk bara störa varandra, så allt blir bra bara vi smetar ut dem; ju mer desto bättre.

Vi kanske ska förbjuda befolkningstätheter högre än 25 människor per kvadratkilometer?
Jag tänkte mer på att staten kommenderade fram byggnationen av dysfunktionella miljonprogramsförorter och fyllde dem med och därmed koncentrerade folk där utan försörjning och med sociala problem och främlingsskap. Det är ju i stort berättelsen om de större problem som finns i dagens Sverige. Ett problem som idag inte kan repareras med en politisk quick fix utan som måste läkas ihop under kanske ett sekel eller så.

Hade man istället satsat på småhus och riktig tät kvartersstad i storstad hade det med all sannolikhet sett annorlunda ut. Då hade man inte haft en massa tomma lägenheter i miljonprogram och kunnat ösa in med folk utan plan och eftertanke.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hade man istället satsat på småhus och riktig tät kvartersstad i storstad hade det med all sannolikhet sett annorlunda ut.
Jo, väldigt många föll för modernismens sirénsång, så pass att kvartersstad nästan blivit ett fult ord.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Jo, väldigt många föll för modernismens sirénsång, så pass att kvartersstad nästan blivit ett fult ord.
Och lustigt nog uppförs en form av "kvarter" numera som mer liknar miljonprogram i ring på parkeringsplats. En sorts nutida vantolkning av kvartersstad.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men staten (i bred bemärkelse inklusive kommunerna) kan sabotera för familjer och skapa icke välfungerande familjer. Och mer direkt det som tråden handlar om, staten kan sabotera bostadsområden genom att flytta runt och trycka ihop folk så att problemen koncentreras. Lite av berättelsen av samtidens Sverige tyvärr. Vi hade inga problem men politiken skapade dem.

Hade vi byggt småhusområden istället hade det sett annorlunda ut.
Jag känner många som inte vill bo småhusområden, hör o häpna,mycket välfungerande familjer. Jag menar ändå att förtätning är en nödlösning om det är mark brist i förhållande till population och så är inte fallet generellt i Sverige.
Det finns områden där marken är bristvara eller exv viktig jordbruksmark . Av naturen vill många att andra ska fixa, politikerna har vi själva valt så jag uppskattar lite kämpaglöd för att få bättre boende för fler och att viljan att bygga ökar.
Har ett kusinbarn i Köpenhamn där förtätningen är stor men engagemanget att bygga personligt stoft, det ökar trivseln väsentligt. Att ha möjlighet att påverka och kunna skapa ett för sig själv är ett viktigt verktyg.
 
Claes Sörmland
K Kadabra skrev:
Jag känner många som inte vill bo småhusområden, hör o häpna,mycket välfungerande familjer. Jag menar ändå att förtätning är en nödlösning om det är mark brist i förhållande till population och så är inte fallet generellt i Sverige.
Det finns områden där marken är bristvara eller exv viktig jordbruksmark . Av naturen vill många att andra ska fixa, politikerna har vi själva valt så jag uppskattar lite kämpaglöd för att få bättre boende för fler och att viljan att bygga ökar.
Har ett kusinbarn i Köpenhamn där förtätningen är stor men engagemanget att bygga personligt stoft, det ökar trivseln väsentligt. Att ha möjlighet att påverka och kunna skapa ett för sig själv är ett viktigt verktyg.
Män står för nästan all våldsbrottslighet och hör och häpna, de män jag känner är inte våldsbrottslingar.

Det är 2026 nu och nu borde vi ändå kunna skilja på att diskutera demografiska och aggregerade egenskaper på populationsnivå och individer?!
 
Tyvärr verkar yimby.se ha flyttat det mesta till facebook, men där fanns ofta bra diskussioner om hur man kan bygga tät, fungerande stad.

"Bostadsområden", helst med "punkthus på parkering", funkar liksom inget vidare. Funktionsblandat och nära, det är sånt som funkar bra - bara synd att det knappt byggs.
 
Bara titta på Vasastan och Östermalm hur man bygger tätort. Men lär vara för dyrt bygga enligt 1870 - 1930 förlaga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.