1 267 läst ·
29 svar
1k läst
29 svar
Utredning: "Viljan att bygga hus saknas"
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Tror man det har man en väldigt dålig uppfattning om var det bor nettoskattebetalare.kashieda skrev:
Men visst, infrastruktur som vägar kostar mer per person i glesa områden och bör förstås inte subventioneras av andra. Men det är en vansklig rättvisefråga att ge sig in i om man bara ska mäta just det och inte att exempelvis fattigare stadsdelar får betydligt mer satsat på sig per skolbarn exempelvis.
Renoverare
· Stockholm
· 20 213 inlägg
Grönområdet bryr sig inte om det är flerfamiljshus eller småhus. Den försvinner likväl ändå.F fribygg skrev:
Om man bygger utanför Stockholm är ju såklart ingen som bryr sig om. Jag pratar om redan detaljplanerat område som Bromma, Enskede mfl
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
I och med att det här är delredovisning sex (av sju) tänkte jag att man kanske ska titta mer på helheten också.
Vi är ju några som berömt Andreas Carlsson för att stå för regeringens mest liberala reformer så kristdemokrat han är. (Avundsjuka insiders antyder att drivet kommer från annat håll, men det är oavsett från hans portfölj det kommer och han hade säkert kunnat vara en bromskloss likt sin skäggige partivän på socialdepartementet.) Här är det han fått levererat det senaste året och som väl kan bli skarpa förslag eller hamna i byrålådan beroende på valutgång:
https://www.regeringen.se/regerings...t-smahusbyggande-genom-en-ny-egnahemsrorelse/
Vi är ju några som berömt Andreas Carlsson för att stå för regeringens mest liberala reformer så kristdemokrat han är. (Avundsjuka insiders antyder att drivet kommer från annat håll, men det är oavsett från hans portfölj det kommer och han hade säkert kunnat vara en bromskloss likt sin skäggige partivän på socialdepartementet.) Här är det han fått levererat det senaste året och som väl kan bli skarpa förslag eller hamna i byrålådan beroende på valutgång:
https://www.regeringen.se/regerings...t-smahusbyggande-genom-en-ny-egnahemsrorelse/
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Skolpengen är typ 30–60 % högre i utsatta områden, så nej, villaområden är inte en kostnad totalt sett för kommunen även om de är det i delar.kashieda skrev:
Att det finns något bra att sträva efter är därtill bra för alla.
Kommunalt vatten och avlopp belastar inte kommunen ekonomi, det finansieras via VA-avgifter till en egen kassa för VA-kollektivet. Och som småhusägare betalar du den en högre kostnaden för de längre ledningarna och perifera läget än en lägenhetsboende. Så skäligheten och rättvisan är redan löst där.kashieda skrev:
Kollektivtrafik är heller inte kommunens fråga utan betalas av regionen (som förvisso också är en form av kommun). Och till del avgifter som inte sällan är avståndsbaserade.
Barn i skolåldern, ja här kostar det. Men troligen kostar lägenhetsbarn mycket mer p g a ökad social problematik med dessa barn. Det kräver en massa dyr personal.
Renoverare
· Stockholm
· 20 213 inlägg
Ökad social problematik. Haha, vad för folk tror du bor i bostadsrätter för 8 miljoner och uppåt? 😅Claes Sörmland skrev:
Kommunalt vatten och avlopp belastar inte kommunen ekonomi, det finansieras via VA-avgifter till en egen kassa för VA-kollektivet. Och som småhusägare betalar du den en högre kostnaden för de längre ledningarna och perifera läget än en lägenhetsboende. Så skäligheten och rättvisan är redan löst där.
Kollektivtrafik är heller inte kommunens fråga utan betalas av regionen (som förvisso också är en form av kommun). Och till del avgifter som inte sällan är avståndsbaserade.
Barn i skolåldern, ja här kostar det. Men troligen kostar lägenhetsbarn mycket mer p g a ökad social problematik med dessa barn. Det kräver en massa dyr personal.
Jag förstår att det kan vara svårt att förstå med Äppelvikens horisont men den lilla strävande övre medelklassen och överklassen i Stockholm är just liten i nationellt perspektiv.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 213 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Klicka här för att svara
