AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Här i Stockholm byggs det för mycket.
Det byggs för få småhus i Stockholm. Kanske byggs det för mycket flerfamiljshus om sådana står tomma och inte kan säljas eller hyras ut, men det här handlar om småhus och det byggs det för lite av.
 
  • Gilla
Snurrespratt
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Då är det ju smidigt om kostnaderna fördelas efter var de uppstår, men då skulle väl småhus bli mindre populära och därmed tillhåll för kriminella.
Tror man det har man en väldigt dålig uppfattning om var det bor nettoskattebetalare.

Men visst, infrastruktur som vägar kostar mer per person i glesa områden och bör förstås inte subventioneras av andra. Men det är en vansklig rättvisefråga att ge sig in i om man bara ska mäta just det och inte att exempelvis fattigare stadsdelar får betydligt mer satsat på sig per skolbarn exempelvis.
 
F fribygg skrev:
Det byggs för få småhus i Stockholm. Kanske byggs det för mycket flerfamiljshus om sådana står tomma och inte kan säljas eller hyras ut, men det här handlar om småhus och det byggs det för lite av.
Grönområdet bryr sig inte om det är flerfamiljshus eller småhus. Den försvinner likväl ändå.

Om man bygger utanför Stockholm är ju såklart ingen som bryr sig om. Jag pratar om redan detaljplanerat område som Bromma, Enskede mfl
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Grönområdet bryr sig inte om det är flerfamiljshus eller småhus. Den försvinner likväl ändå.

Om man bygger utanför Stockholm är ju såklart ingen som bryr sig om. Jag pratar om redan detaljplanerat område som Bromma, Enskede mfl
Du läste inte artikeln innan du kommenterade.
 
I och med att det här är delredovisning sex (av sju) tänkte jag att man kanske ska titta mer på helheten också.

Vi är ju några som berömt Andreas Carlsson för att stå för regeringens mest liberala reformer så kristdemokrat han är. (Avundsjuka insiders antyder att drivet kommer från annat håll, men det är oavsett från hans portfölj det kommer och han hade säkert kunnat vara en bromskloss likt sin skäggige partivän på socialdepartementet.) Här är det han fått levererat det senaste året och som väl kan bli skarpa förslag eller hamna i byrålådan beroende på valutgång:
https://www.regeringen.se/regerings...t-smahusbyggande-genom-en-ny-egnahemsrorelse/
 
H
kashieda kashieda skrev:
Då är det ju smidigt om kostnaderna fördelas efter var de uppstår, men då skulle väl småhus bli mindre populära och därmed tillhåll för kriminella.
Om jag förstår dig rätt, så skulle jag och min tomt belasta kommunen mer än någon som bor i lägenhet i tätorten. Menar du det?
 
H Håkan V skrev:
Om jag förstår dig rätt, så skulle jag och min tomt belasta kommunen mer än någon som bor i lägenhet i tätorten. Menar du det?
Om du har kommunalt vatten och avlopp, kollektivtrafik och barn i skolåldern, ja.

Avstånd är dyrt.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om du har kommunalt vatten och avlopp, kollektivtrafik och barn i skolåldern, ja.

Avstånd är dyrt.
Skolpengen är typ 30–60 % högre i utsatta områden, så nej, villaområden är inte en kostnad totalt sett för kommunen även om de är det i delar.

Att det finns något bra att sträva efter är därtill bra för alla.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Om du har kommunalt vatten och avlopp, kollektivtrafik och barn i skolåldern, ja.

Avstånd är dyrt.
Kommunalt vatten och avlopp belastar inte kommunen ekonomi, det finansieras via VA-avgifter till en egen kassa för VA-kollektivet. Och som småhusägare betalar du den en högre kostnaden för de längre ledningarna och perifera läget än en lägenhetsboende. Så skäligheten och rättvisan är redan löst där.

Kollektivtrafik är heller inte kommunens fråga utan betalas av regionen (som förvisso också är en form av kommun). Och till del avgifter som inte sällan är avståndsbaserade.

Barn i skolåldern, ja här kostar det. Men troligen kostar lägenhetsbarn mycket mer p g a ökad social problematik med dessa barn. Det kräver en massa dyr personal.
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunalt vatten och avlopp belastar inte kommunen ekonomi, det finansieras via VA-avgifter till en egen kassa för VA-kollektivet. Och som småhusägare betalar du den en högre kostnaden för de längre ledningarna och perifera läget än en lägenhetsboende. Så skäligheten och rättvisan är redan löst där.

Kollektivtrafik är heller inte kommunens fråga utan betalas av regionen (som förvisso också är en form av kommun). Och till del avgifter som inte sällan är avståndsbaserade.

Barn i skolåldern, ja här kostar det. Men troligen kostar lägenhetsbarn mycket mer p g a ökad social problematik med dessa barn. Det kräver en massa dyr personal.
Ökad social problematik. Haha, vad för folk tror du bor i bostadsrätter för 8 miljoner och uppåt? 😅
 
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ökad social problematik. Haha, vad för folk tror du bor i bostadsrätter för 8 miljoner och uppåt? 😅
Jag förstår att det kan vara svårt att förstå med Äppelvikens horisont men den lilla strävande övre medelklassen och överklassen i Stockholm är just liten i nationellt perspektiv.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ökad social problematik. Haha, vad för folk tror du bor i bostadsrätter för 8 miljoner och uppåt? 😅
Bostadsrätter? Det byggs hyresrätter i Stockholms förorter (villaområden). Vad för folk tror du bosätter sig i förorten med en hyra på 20 000 och uppåt?
 
P Pin skrev:
Bostadsrätter? Det byggs hyresrätter i Stockholms förorter (villaområden). Vad för folk tror du bosätter sig i förorten med en hyra på 20 000 och uppåt?
Hyresrätt-pöbel är alltid hyresrättpöbel 🤣
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ökad social problematik. Haha, vad för folk tror du bor i bostadsrätter för 8 miljoner och uppåt? 😅
Tattare!
 
  • Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hyresrätt-pöbel är alltid hyresrättpöbel
Jag tror på riktigt att du är vänsterns bästa valarbetare på Bygga Hus.
 
  • Haha
  • Älska
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.