Intressanta bilder fr Lars_M där alltså 3 plattsättare är överens om att det här är ett väldigt bra hantverk om jag förstår dej rätt? Jag har gjort vårt badrum i källaren själv förutom att dra vatten och avlopp (har ju som sagt en riktigt duktig rörmokare) drog inte el själv heller, det gjorde en elektriker (klasskompis fr högstadiet till min ena son) som gjorde ett bra jobb. Det var första gången jag kaklade en hel vägg, första gången jag kaklade i en dusch där golvet har fall mot brunnen. Första gången jag spacklade fall i en dusch också. Golvet blev väldigt bra, inga plattor är högre/lägre än dom andra och fallet blev kanon. Däremot är det en del nybörjarmissar när det gäller kaklingen, speciellt i duschen men det ser inte värre ut än vad dina bilder visar alla fall. Utifrån det tycker jag man kräva mer av ett sk. proffs, speciellt när jag kollar bilderna som "bodyman29" bifogat. Om jag kan få översta raden kakel lika hög borde väl ett hantverkarproffs klara det också? Även om det mesta inte syns när man möblerat och hängt upp handdukar å sånt borde ett hantverkarproffs kunna avsluta väggkakel och golvklinkers med lika stora plattor så att skarven blir rak. Men hjälp av en tumstock och en kakelskärare går det att göra :) Nä det är nog bästa jag lär mej koppla vatten och avlopp också utifall min rörmokare dör :)

T
Jan-Å skrev:
Intressanta bilder fr Lars_M där alltså 3 plattsättare är överens om att det här är ett väldigt bra hantverk om jag förstår dej rätt? Jag har gjort vårt badrum i källaren själv förutom att dra vatten och avlopp (har ju som sagt en riktigt duktig rörmokare) drog inte el själv heller, det gjorde en elektriker (klasskompis fr högstadiet till min ena son) som gjorde ett bra jobb. Det var första gången jag kaklade en hel vägg, första gången jag kaklade i en dusch där golvet har fall mot brunnen. Första gången jag spacklade fall i en dusch också. Golvet blev väldigt bra, inga plattor är högre/lägre än dom andra och fallet blev kanon. Däremot är det en del nybörjarmissar när det gäller kaklingen, speciellt i duschen men det ser inte värre ut än vad dina bilder visar alla fall. Utifrån det tycker jag man kräva mer av ett sk. proffs, speciellt när jag kollar bilderna som "bodyman29" bifogat. Om jag kan få översta raden kakel lika hög borde väl ett hantverkarproffs klara det också? Även om det mesta inte syns när man möblerat och hängt upp handdukar å sånt borde ett hantverkarproffs kunna avsluta väggkakel och golvklinkers med lika stora plattor så att skarven blir rak. Men hjälp av en tumstock och en kakelskärare går det att göra :) Nä det är nog bästa jag lär mej koppla vatten och avlopp också utifall min rörmokare dör :)
....och hur lång tid tog du på dig när du satte plattorna?

T
tank77 skrev:
Varför togs mjukfogen mellan väg/tak bort då? Något som du förespråkar!

Thomas59
Ja visst är det märkligt att (många) hantverkare inte har någon kvalitetskänsla.

För det första kan man gissa att golvet lagts EFTER det att väggarna kaklats vilket inte är optimalt ur estetisk synpunkt. Det kan dock finnas andra, praktiska, skäl till att man gör så. Tex att man är hantverkare och i första hand är ute efter att göra jobbet så snabbt och enkelt som möjligt.

Lägger man golvklinkers först kommer ojämnheterna i skarven (=felmätningarna och latheten att inte kapa exakt efter väggens/golvets ojämnhet) mot väggkaklet inte att synas i någon större utsträckning då kanten på klinkerplattan hamnar innnanför väggkaklet. Detta pga att ojämnhetena inte hamnar i blickfältet på samma sätt och dels pga liten kontrast mellan det vita kaklet och fogen.

Ska man nödvändigtvis lägga klinkers sist så är det för övrigt inga som helst problem att få en rak och fin kant, även om väggen är ojämn.

Skullle själv ALDRIG godkänna ett sådant här jobb. Var tog yrkeshedern vägen. Jämför med att få tillbaks en bil efter lack där färgskarvarna inte ligger perfekt eller där färgen runnit. Vem skulle godta detta. Samma med klantig kakling. Hur är en hantverkare funtad som inte skär en ny platta då han ser att den han skurit/knäckt inte passar perfekt???

T
tank77 skrev:
Vägg/golv skullle det ju vara :rolleyes:

T
Thomas59 skrev:
Ja visst är det märkligt att (många) hantverkare inte har någon kvalitetskänsla.

För det första kan man gissa att golvet lagts EFTER det att väggarna kaklats vilket inte är optimalt ur estetisk synpunkt. Det kan dock finnas andra, praktiska, skäl till att man gör så. Tex att man är hantverkare och i första hand är ute efter att göra jobbet så snabbt och enkelt som möjligt.

Lägger man golvklinkers först kommer ojämnheterna i skarven (=felmätningarna och latheten att inte kapa exakt efter väggens/golvets ojämnhet) mot väggkaklet inte att synas i någon större utsträckning då kanten på klinkerplattan hamnar innnanför väggkaklet. Detta pga att ojämnhetena inte hamnar i blickfältet på samma sätt och dels pga liten kontrast mellan det vita kaklet och fogen.

Ska man nödvändigtvis lägga klinkers sist så är det för övrigt inga som helst problem att få en rak och fin kant, även om väggen är ojämn.

Skullle själv ALDRIG godkänna ett sådant här jobb. Var tog yrkeshedern vägen. Jämför med att få tillbaks en bil efter lack där färgskarvarna inte ligger perfekt eller där färgen runnit. Vem skulle godta detta. Samma med klantig kakling. Hur är en hantverkare funtad som inte skär en ny platta då han ser att den han skurit/knäckt inte passar perfekt???
Jösses!
Med din arbetsplan så stiger priserna, men det är tur det för då tjänar vi ännu mer :p

Thomas59
telabtelab skrev:
Jösses!
Med din arbetsplan så stiger priserna, men det är tur det för då tjänar vi ännu mer :p
Tar inte längre tid att göra rätt om man är rutinerad och kompetent.

Tyvärr för DIG så kommer DU inte att tjäna mer med min "arbetsplan" för med din inställning får du knappast jobbet. Jag vill inte ha en hantverkare som inte kan sitt jobb och som medvetet slarvar och kompromissar och sedan har mage att påstå att jobbet är korrekt utfört.

Har du den inställningen som du ger uttryck för borde du syssla med något annat.

Thomas59: Instämmer helt och fullt.

T
Thomas59 skrev:
Tar inte längre tid att göra rätt om man är rutinerad och kompetent.

Tyvärr för DIG så kommer DU inte att tjäna mer med min "arbetsplan" för med din inställning får du knappast jobbet. Jag vill inte ha en hantverkare som inte kan sitt jobb och som medvetet slarvar och kompromissar och sedan har mage att påstå att jobbet är korrekt utfört.

Har du den inställningen som du ger uttryck för borde du syssla med något annat.
Det är klart att det tar längre tid att få en rad utan mjukfg rak.

Jag har all rutin och kompetens som behövs.
Därför kan jag också förklara för sådana som dig att det man betalar för får man oftast.
Ett badrum kan "diffa" på 50-60000 och
tar man då den billigaste så sitter man väl här bitter och öser skit över hantverkarna

Thomas59
telabtelab skrev:
Det är klart att det tar längre tid att få en rad utan mjukfg rak.

Jag har all rutin och kompetens som behövs.
Därför kan jag också förklara för sådana som dig att det man betalar för får man oftast.
Ett badrum kan "diffa" på 50-60000 och
tar man då den billigaste så sitter man väl här bitter och öser skit över hantverkarna
"Sådana som dig" - menar du kunder som kräver att hantverkaren gör ett proffsigt jobb då?

Om du har "all rutin och kompetens som behövs" kan jag inte uttala mig om då jag inte sett något av dina jobb men uppenbarligen tycker du att slarvig tillskärning är ok och då hjälper det inte att man själv slår sig på bröstet och tycker att man är rutinerad och kompetent. Din inställning om rutin och kompetens stämmer nämnligen dåligt med vad dina kunder efterfrågar.

Jag tror att stora delar av detta forums medlemmar (dock ej hantverkarna) kan skriva under på att ditt uttalande om att "man får vad man betalar för" ofta inte stämmer. Jag har aldrig förordat att man alltid ska välja den billigaste offerten men är också av åsikten att en "dyr" offert knappast är en garanti för ett förstklassigt jobb, vilket många fått erfara.

En rutinerad och kompetent hantverkare gör ett bättre jobb på kortare tid än en klant och tjänar således redan vid samma pris mer på samma jobb. En slarvig hantverkare som tycker att kunderna ska nöja sig med ett tveksamt jobb till högt pris för att hantverkaren tar sig rätten att göra som han vill har inget i yrket att göra.

T
Thomas59 skrev:
"Sådana som dig" - menar du kunder som kräver att hantverkaren gör ett proffsigt jobb då?

Om du har "all rutin och kompetens som behövs" kan jag inte uttala mig om då jag inte sett något av dina jobb men uppenbarligen tycker du att slarvig tillskärning är ok och då hjälper det inte att man själv slår sig på bröstet och tycker att man är rutinerad och kompetent. Din inställning om rutin och kompetens stämmer nämnligen dåligt med vad dina kunder efterfrågar.

Jag tror att stora delar av detta forums medlemmar (dock ej hantverkarna) kan skriva under på att ditt uttalande om att "man får vad man betalar för" ofta inte stämmer. Jag har aldrig förordat att man alltid ska välja den billigaste offerten men är också av åsikten att en "dyr" offert knappast är en garanti för ett förstklassigt jobb, vilket många fått erfara.

En rutinerad och kompetent hantverkare gör ett bättre jobb på kortare tid än en klant och tjänar således redan vid samma pris mer på samma jobb. En slarvig hantverkare som tycker att kunderna ska nöja sig med ett tveksamt jobb till högt pris för att hantverkaren tar sig rätten att göra som han vill har inget i yrket att göra.
Mina kunder efterfrågar min kompetens och kvalitet. Och får det.
Frågor på det?

Det är därför jag har jobb fortfarande.

Men vad jobbar du med Thomas59? Törs du berätta ditt fläckfria yrke eller?

Kanske är du bara en ensam stackare som sitter på nätet och skjuter på hantverkarna på kvällarna.:eek:

Problemet är väl att det tycks råda en uppfattning att om man vinner ett offert och priset inte var bra nog så hittar man som hantverkare på genvägar och levererar ändå. Hur skall jag som kund då speca? "jag kräver räta fogar"?

Thomas59
telabtelab skrev:
Mina kunder efterfrågar min kompetens och kvalitet. Och får det.
Frågor på det?

Det är därför jag har jobb fortfarande.

Men vad jobbar du med Thomas59? Törs du berätta ditt fläckfria yrke eller?

Kanske är du bara en ensam stackare som sitter på nätet och skjuter på hantverkarna på kvällarna.:eek:
Ja ditt sätt att resonera kring hantverkarkvalitet väcker onekligen en hel del frågor. Om du tycker att det jobb som trådskaparen visar exempel på är ok så har vi onekligen olika syn på proffsigt hantverk och dina kunder kan inte ha särskilt höga krav...

...och nej, jag är ingen ensam stackare som sitter på nätet och skjuter på hantverkare. Jag sitter och väntar på besked från sjukhuset dit min fru fördes i eftermiddags efter att ha blivit avkastad av hästen och under tiden sitter jag och för menlösa debatter med hantverkare som till synes försvarar klantiga kollegor. Fick precis besked att hon "bara" fått en spricka i en ryggkota så det är ok med henne.

Själv är jag jurist men jobbar numera med affärsutveckling och investeringsverksamhet. Om det anses som fläckfritt får nog andra bedöma.

Gör gärna egna jobb i lägenheten eller huset (snickeri, målning, kakel, vvs, ja egentligen allt utom el även om jag har en gammal fd. elbehörighet från skolan och vet hur det ska vara) och har en hel del erfarenhet men knappast i nivå med en kunnig hantverkare. Själva jobbet gör jag lika bra men en duktig hantverkare gör det snabbare och för vissa byggtekniska lösningar behöver jag konsultera en fackman.

Anlitar ibland hantverkare, av tidsskäl, men då är det personer jag kan lita på. Lider med de stackare som utan nödvändig kunskap konfronteras med klantiga och skrupellösa hantverkare som inte tvekar att lura skjortan av kunderna.

Eftersom jag är jurist får jag väldigt ofta frågor om bla jobb som utförts av olika hantverkare där kunden är missnöjd och förutom de fall där hantverkaren helt misslyckats med jobbet handlar det ofta om att man är missnöjd med kvaliteten på jobbet. "Borde det inte bli bättre utfört av en hantverkare, jag kunde ju ha gjort jobbet bättre själv" är en vanlig kommentar. Prisfrågan har vi diskuterat i andra trådar så den kan vi lämna därhän.

Den inställning du ger uttryck för, i praktiken att kunderna ska betala och hålla tyst, ger jag inte mycket för. Tvivlar inte en sekund på att du har jobb så det räcker till. Tyvärr kan du nog inte vara helt säker på att det beror på din kompetens och den kvalitet du levererar. Det kan lika gärna bero på att kunderna är okunniga och inte förstår/vet vilka krav de kan ställa.

Jan-Å skrev:
Intressanta bilder fr Lars_M där alltså 3 plattsättare är överens om att det här är ett väldigt bra hantverk om jag förstår dej rätt?
Jag skrev "detta är vad man kan förvänta sig" inte att det var ett bra hantverk. Jag ville veta om jag skulle driva frågan vidare men kom till slutsatsen att det skulle kosta mer än jag har att vinna.

I rättvisans namn är det lurigt att titta på macro-bilder av skarvar och fogar. Här är mer normala bilder på större delar av mitt badrum, där de skarvat klinker. Detta är tydligen vad jag får leva med.

• IMG_1232.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1233.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man märker vilka som är hantverkare, de som försvarar de bifogade bilderna.
Men jag kan säga så här att min kostnad blev 126000 kr inkl nya rör och kakel.
Enligt mig är detta dyrt för ett badrum och då ska man kunna kräva att fogsprånget är rakt.
I det här fallet tror jag att min hantverkare tjänade in dom pengarna genom ha bråttom.Han debiterade ett jobb som tar 10 dagar och gjorde det på fem dagar.
Det som har hänt nu är att han först föreslog att byta de plattor som är värst.
Detta går jag inte med på då försäkringsbolaget inte tillåter delreparationer.
Börjar man bryta plattor så skadas fuktspärren och badrummet blir då inte intakt mot fukt.
Sätta en mjukfog är nästa förslag detta är nåt som går emot BKR:s riktlinjer då det blir lätt svartmögel och det är svårt att underhålla.
Skulle vara bra om det fanns en tillsyns myndighet för hantverkare, de som inte sköter sig får en kommentar och en anmärkning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.