Workingclasshero skrev:
Bli inte arg.
Läs och förstå det som skrivs här.
Vissa regler finna för att skydda både hyresvärdar och hyresgäster.
Se till att nyttja reglerna till er fördel.
Att bli förbannad gör bara att man tänker fel, tänk på att det faktiskt kan vara så att hyresvärden har rätt och ni är tvungna att betala, då är det ju bara er själva ni är arga på i slutändan.
Jag kan personligen lite om vad som gäller, och försöker bara få er att tänka rätt, jag håller tummarna att ni gör rätt och lyckas.
självklart blir man arg men man vill ha så mkt på fötter som möjligt om det skulle krångla vidare.. därför man skriver i detta eminenta forum :D

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
thestrut skrev:
självklart blir man arg men man vill ha så mkt på fötter som möjligt om det skulle krångla vidare.. därför man skriver i detta eminenta forum :D
Om du är med i villa ägarna så har du möjlighet till fri konsultation via dem + att de har avtal med ett antal juristfirmor där du kan få gratis konsultation. En del fackförbund har oxå den tjänsten, bla Jusek.

thestrut skrev:
precis, då svarade han och sa att det var okej att flytta sista oktober/1november
Fast här finns väl tyvärr en del utrymme för olika tolkningar. Att värden säger att det är OK att flytta sista oktober/1november behöver nog ur värdens synpunkt inte nödvändigtvis betyda att han ger upp den hyra han kan ha rätt till under en uppsägningstid.:(

tyvärr inte med i någon förening eller fack någon av oss..

att värden säger att det är okej att flytta 1 november eftersom han lätt kan hitta en ny hyresgäst tolkar dock jag som att man inte ska behöva betala längre edtersom den nya hyresgästen gör det..

anledningen till att vi försökt nå han är ju eftersom att få det bekräftat att någon ny flyttar in, för annars har vi hjälpt värden att få en ny hyresgäst vilket borde vara väldigt enkelt. men när man ringt 10-20 gånger och lämnat mobilsvar och bett honom ringa upp samt kasnke 5 sms utan svar så sket vi helt enkelt i att försöka få tag i honom för att kolla läget.

thestrut skrev:
tjejen har betalat in hyra till värdens företags bankgiro. på allabolag finns inte uthyrning av bostäder eller liknande med i verksamhetsbeskrivningen.
Jag har svårt att tro att detta egentligen påverkar er situation alls.

thestrut skrev:
OM vi tänker vidare och vill jäklas.... det finns inget skriftligt avtal MEN vi kan ju gå med på 3 månaders uppsägning och betalar 100:- i månaden... vad säger han då? hyresnivån finns ju inte med i något avtal?
Rimligen måste hyresnivån finnas avtalad. Hur har ni/hon annars vetat vad som ska betalas? Att den inte finns med i något skriftligt avtal är en annan sak men avtalad lär den vara.

thestrut skrev:
sedan om hyresvärden vill jäklas kan man inte typ säga/hota honom med: "det är väldigt osmart av dig att kräva 3 månader, vi kommer duscha hett i 3 månader dygnet runt och då kommer du gå back på det"
Orkar inte leta lagtexter men det skulle inte förvåna mig om ni kan bli skadeståndsskyldiga vid ett sådant beteende då beteendet knappast ryms inom en normal och sund användning av en lägenhet.

Alfredo skrev:
Jag har svårt att tro att detta egentligen påverkar er situation alls.

om han har skumraskaffärer för sig kan han får svårt att visa hur länge hon bott där, om hon bott där överhuvudtaget

Rimligen måste hyresnivån finnas avtalad. Hur har ni/hon annars vetat vad som ska betalas? Att den inte finns med i något skriftligt avtal är en annan sak men avtalad lär den vara.

denna är ju även den muntligt avtalad, men ingen vet för vilken period eller om det är samma hyra varje månad eller nånting...
ska muntligt bara gälla till uthyrarens fördel??

Orkar inte leta lagtexter men det skulle inte förvåna mig om ni kan bli skadeståndsskyldiga vid ett sådant beteende då beteendet knappast ryms inom en normal och sund användning av en lägenhet.
men om det inte finns i något skriftligt avtal så får ju han svårt att bevisa något...

EDIT: vart ju konstigt det här... jag svarade i gråa rutan med :(

Att pengar satts in på värdens konto varje månad lär vara bevis nog att ett hyresavtal finns (om än ej skriftligt).

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
ingenaning skrev:
Att pengar satts in på värdens konto varje månad lär vara bevis nog att ett hyresavtal finns (om än ej skriftligt).
på hans företags bankgironummer...

thestrut skrev:
men om det inte finns i något skriftligt avtal så får ju han svårt att bevisa något...
Jag anser nog snarare att värden rimligen bör ha ganska lätt att bevisa att din tjej hyrt lägenheten. Via kontoutdrag torde han kunna visa att hon (någorlunda) regelbundet betalat in ett belopp. Grannar torde även kunna vittna om att hon bott i lägenheten. Kanske har hon varit skriven där eller fått post dit. Och slutligen, skulle ni blåjuga om detta om det gick så långt som till rättegång? "Mened"/"osann partsutsaga" bedöms i Sverige som ett mycket allvarligt brott där normalpåföljden är fängelse.

Alfredo skrev:
Jag anser nog snarare att värden rimligen bör ha ganska lätt att bevisa att din tjej hyrt lägenheten. Via kontoutdrag torde han kunna visa att hon (någorlunda) regelbundet betalat in ett belopp. Grannar torde även kunna vittna om att hon bott i lägenheten. Kanske har hon varit skriven där eller fått post dit. Och slutligen, skulle ni blåjuga om detta om det gick så långt som till rättegång? "Mened"/"osann partsutsaga" bedöms i Sverige som ett mycket allvarligt brott där normalpåföljden är fängelse.
det var endast svaret på ditt sista stycke, jag fick mina svar inklistrad i den gråa rutan :( vart lite konstigt....

Men har ni kvar SMS:en? Vad skrev ni i dem? De borde ju visa på att ni har sökt han vid ett flertal tillfällen och ni kanske tom har skrivit i dem att ni vill/har sagt upp avtalet.

det är tjejen som har ringt, smsat honom vet inte vad hon skrivit men får kolla det ikväll

Jag menar att du som hyresgäst och hyresvärden måste ha ett skriftligt hyresavtal som beskriver hyran, uppsägningstid och andra er sinsemellan överenskomna delar. tex om värme och vatten ingår.

OM inte sådant skriftligt avtal finns så är det svårbevisat både för hyresgästen och fastighetsägaren att föra i bevis åsikter som motparten inte håller med om.

Att hyra inbetalats kan ju som tidigare nämnts föras i bevis via kontoutdrag men den inbetalade summan kan ju inkludera egentligen vad som helst. tex 2 månaders hyra, ersättning för el, värme.

Ja om inget skriftligt avtal finns kan ni lugnt lämna lägenheten när ni tycker, lämna tillbaks nycklarna och betala INTE någon uppsägningshyra.

Om ni vill vara alldeles säkra vid en tvist, detta gäller speciellt när man inte vill mista sin hyresrätt, kan man deponera hyran hos Länsstyrelsen och uppge att en hyrestvist föreligger. Detta meddelas då hyresvärden.
Hänskjut ärendet till Hyresnämnden.

Men i ert fall kvittar det ju om ni mister hyresrätten, det är ju precis vad ni vill. Hänvisa bara Fastighetsägaren, att om han anser att han vill ha mer i hyra, att han vänder sig till Hyresnämnden.

I detta fallet är det högst sannolikt att han inte får rätten på sin sida eftersom skriftligt avtal saknas.

roland53 skrev:
Ja om inget skriftligt avtal finns kan ni lugnt lämna lägenheten när ni tycker, lämna tillbaks nycklarna och betala INTE någon uppsägningshyra.

Om ni vill vara alldeles säkra vid en tvist, detta gäller speciellt när man inte vill mista sin hyresrätt, kan man deponera hyran hos Länsstyrelsen och uppge att en hyrestvist föreligger. Detta meddelas då hyresvärden.
Hänskjut ärendet till Hyresnämnden.

I detta fallet är det högst sannolikt att han inte får rätten på sin sida eftersom skriftligt avtal saknas.
Fel, läs Jordabalken kapitel 12, 3 månaders uppsägning gäller eftersom lägenheten hyrts mer än 3 månader, detta oavsett skriftligt eller muntligt avtal. 2 § Hyresavtal skall upprättas skriftligen, om hyresvärden eller hyresgästen begär det.

Han kommer att få igenom sina krav. Deponera hyran till Länsstyrelsen blir nog bara konstgjord andning tills värden bevisat att han har rätt, vilket han ju tyvärr har.

Redigerat:
tror hon bott där i 6 månader, så teoretiskt skulle vi ju kunna hävda att den summan hon betalat är för 2 månader per gång, alltså förskott för hela året och sedan kräva tillbaka hälften:P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.