thestrut skrev:
tror hon bott där i 6 månader, så teoretiskt skulle vi ju kunna hävda att den summan hon betalat är för 2 månader per gång, alltså förskott för hela året och sedan kräva tillbaka hälften:P
Men vad är du ute efter egentligen? Vill du att detta ska hanteras korrekt enligt gällande regler eller vill du komma på olika sätt att kunna blåsa värden? Det verkar väl finnas en rätt stor enighet här om att tre månaders uppsägningstid gäller. Frågan är väl enbart om värden i samband med uppsägningen har befriat er från denna eller inte. Eftersom ingen här vet exakt hur detta/(dessa?) samtal har skett är det svårt för oss att veta säkert.

Alfredo skrev:
Men vad är du ute efter egentligen? Vill du att detta ska hanteras korrekt enligt gällande regler eller vill du komma på olika sätt att kunna blåsa värden? Det verkar väl finnas en rätt stor enighet här om att tre månaders uppsägningstid gäller. Frågan är väl enbart om värden i samband med uppsägningen har befriat er från denna eller inte. Eftersom ingen här vet exakt hur detta/(dessa?) samtal har skett är det svårt för oss att veta säkert.
det finns ju inget skriftligt så jag vill ha så bra argument som möjligt att att slippa uppsägningstiden om värden jäklas och frångår det han muntligt lovat

• Gilla
noone70
  • Laddar…
thestrut skrev:
det finns ju inget skriftligt så jag vill ha så bra argument som möjligt att att slippa uppsägningstiden om värden jäklas och frångår det han muntligt lovat
Jag tycker du ska sluta att hänga upp dig på att det inte finns något skriftligt. På vilket sätt skulle ditt agerande påverkas av om ert avtal är skriftligt eller ej? Enda möjligheten, som jag ser det, är om du utnyttjar värdens försämrade bevismöjligheter, då skriftligt avtal saknas, för att bryta mot ert avtal, och då tycker jag inte det är värden som är skurken.

Nu skriver jag du när det väl egentligen är din flickvän som är part i detta avtal men du förstår säkert vad jag menar.

Alfredo hyr du själv ut lägenheter?

ska man inte kunna lita på att värdens ord gäller? dvs att han sagt att det är okej med kortare uppsägning.

om vi fått svaret att det är 3 månaders uppsägning när vi första gången berättade för värden i september att hon skulle flytta hade det varit en helt annan sak. då hade vi ju kunnat fixa en annan hyresgäst så vi ändå kunnat flytta ut till 1 nov och en ny hyresgäst tagit över. förstår du mig?

thestrut skrev:
Alfredo hyr du själv ut lägenheter?
Nej. Jag har dock hyrt ut en bostadsrätt en gång för kanske 20 år sedan till en bekant, men det påverkar knappast min inställning här.

thestrut skrev:
ska man inte kunna lita på att värdens ord gäller? dvs att han sagt att det är okej med kortare uppsägning.
Absolut ska man kunna det! Avtal ska hållas, pacta sunt servanda! Om han verkligen gått med på det ska han naturligtvis hålla det.

thestrut skrev:
om vi fått svaret att det är 3 månaders uppsägning när vi första gången berättade för värden i september att hon skulle flytta hade det varit en helt annan sak. då hade vi ju kunnat fixa en annan hyresgäst så vi ändå kunnat flytta ut till 1 nov och en ny hyresgäst tagit över. förstår du mig?
Jag förstår dig helt. Dock vet jag inte om ni hade kunnat tvinga värden att godta en ny hyresgäst. Ni har trots allt ingått ett hyresavtal med tre månaders uppsägningstid. Även här tycker jag att avtal ska hållas, pacta sunt servanda!

Om du tycker att jag verkar ta värdens parti så beror det inte på att jag är någon fastighetspamp utan på att en del av de uttalanden du gjort i tråden får mig att undra om du själv verkligen kör med rent spel. Några exempel:

"man skulle ju likväl då kunna hävda att den sagts upp för 3 månader sedan muntligt.... det är att ljuga men eftersom han nu verkar börja krångla så kan man krångla tillbaka..."

"OM vi tänker vidare och vill jäklas.... det finns inget skriftligt avtal MEN vi kan ju gå med på 3 månaders uppsägning och betalar 100:- i månaden... vad säger han då? hyresnivån finns ju inte med i något avtal?"

"det är väldigt osmart av dig att kräva 3 månader, vi kommer duscha hett i 3 månader dygnet runt och då kommer du gå back på det"

"men om det inte finns i något skriftligt avtal så får ju han svårt att bevisa något."

"tror hon bott där i 6 månader, så teoretiskt skulle vi ju kunna hävda att den summan hon betalat är för 2 månader per gång, alltså förskott för hela året och sedan kräva tillbaka hälften"

De citerade uttalandena ovan tyder på en inställning till avtal och rent spel som gör att jag skulle fundera lite extra innan jag "gjorde affärer" med dig. Nu var en del av citaten försedda med smileys och jag antar att de kanske inte var helt allvarliga, men de får mej ändå att undra.

Mitt tips är att även om du tycker att värden inte följer ert avtal så undvik att sänka dig till hans nivå. Antagligen kommer han i så fall att vinna på grund av sin stora erfarenhet...

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
thestrut skrev:
skulle flytta hade det varit en helt annan sak. då hade vi ju kunnat fixa en annan hyresgäst så vi ändå kunnat flytta ut till 1 nov och en ny hyresgäst tagit över. förstår du mig?
Nu när ni inte har något skriftligt varken uppsägning eller kontrakt så kommer det till hur det ena eller andra påståendet skall kunna bevisas. Och det kan bli knivigt för båda parter.

MEN oavsett så skall man ha klart för sig att hyresgästen INTE har rätten att utse nästa hyresgäst. Det är upp till Hyresvärden. (Med undantag om det är ett rent byte av lägenheter, men även då har Hyresvården rätt att säga nej, vid tex betalningsanmärkningar)

OM det visar sig, som vissa här i tråden anser, att det är 3 mån uppsägning så är det alltid OK att flytta tidigare MEN avflyttande hyresgäst ansvarar för hyran under HELA uppsägningstiden.
Hyresvärden har ingen skyldighet att hyra ut lägenheten i förtid men kan med hyresgästens medgivande göra så.
Detta får då anses vara en goodwill sak från hyresvårdens sida.

thestrut skrev:
tror hon bott där i 6 månader, så teoretiskt skulle vi ju kunna hävda att den summan hon betalat är för 2 månader per gång, alltså förskott för hela året och sedan kräva tillbaka hälften:P
Det kommer inte att funka. Det finns ingen logik i att betala 2 månadshyror i månaden i sex månader för att sedan inte betala något resterande sex månader, att det även går över nyår blir ännu mindre logiskt.

Redigerat:
Ja vi får se hur det blir, rn släkting till tjejen hyr ochså av denne och släktingen hade fått tag i hyresvärdens tjej, tydligen så hade han gått in i väggen och inte orka ta itu med detta, men hyresvärdens tjej skulle ta tag i det... Det är en väldigt attraktiv lägenhet så den blir säkert uthyrd en timme efter annonsering på tex blocket... Får hoppas hon tar tag i saken...

Alfredo skrev:
Nej. Jag har dock hyrt ut en bostadsrätt en gång för kanske 20 år sedan till en bekant, men det påverkar knappast min inställning här.

Absolut ska man kunna det! Avtal ska hållas, pacta sunt servanda! Om han verkligen gått med på det ska han naturligtvis hålla det.

Jag förstår dig helt. Dock vet jag inte om ni hade kunnat tvinga värden att godta en ny hyresgäst. Ni har trots allt ingått ett hyresavtal med tre månaders uppsägningstid. Även här tycker jag att avtal ska hållas, pacta sunt servanda!

Om du tycker att jag verkar ta värdens parti så beror det inte på att jag är någon fastighetspamp utan på att en del av de uttalanden du gjort i tråden får mig att undra om du själv verkligen kör med rent spel. Några exempel:

"man skulle ju likväl då kunna hävda att den sagts upp för 3 månader sedan muntligt.... det är att ljuga men eftersom han nu verkar börja krångla så kan man krångla tillbaka..."

"OM vi tänker vidare och vill jäklas.... det finns inget skriftligt avtal MEN vi kan ju gå med på 3 månaders uppsägning och betalar 100:- i månaden... vad säger han då? hyresnivån finns ju inte med i något avtal?"

"det är väldigt osmart av dig att kräva 3 månader, vi kommer duscha hett i 3 månader dygnet runt och då kommer du gå back på det"

"men om det inte finns i något skriftligt avtal så får ju han svårt att bevisa något."

"tror hon bott där i 6 månader, så teoretiskt skulle vi ju kunna hävda att den summan hon betalat är för 2 månader per gång, alltså förskott för hela året och sedan kräva tillbaka hälften"

De citerade uttalandena ovan tyder på en inställning till avtal och rent spel som gör att jag skulle fundera lite extra innan jag "gjorde affärer" med dig. Nu var en del av citaten försedda med smileys och jag antar att de kanske inte var helt allvarliga, men de får mej ändå att undra.

Mitt tips är att även om du tycker att värden inte följer ert avtal så undvik att sänka dig till hans nivå. Antagligen kommer han i så fall att vinna på grund av sin stora erfarenhet...
Kan hålla med dig på det mesta.. Men om värden kommer jäklas som kag ser det, att inte hålla det han lovat så kommer jag göra allt jag kan för att jäklas tillbaka..

Har pratat om det med tjejen nu och det var faktiskt så att värden hade frågat om hon kunde vara ute redan 1 nov eftersom det var flera som hade frågat efter lediga lägenheter... Så vi har haft det väldigt stressigt med att flytta ut därifrån för att hinna till den 1a nov

Problemet här är ju att enl. lagcitatet i inlägg #11 så spelar det ingen roll om du kan bevisa vad som sades i samtalet om att värden gick med på en kortare uppsägning. Uppsägningen skall vara skriftlig, eller muntlig med skriftlig bekräftelse från värden.

I det här fallet har ni en muntlig uppsägelse och en muntlig bekräftelse. OM det här skulle gå till domstol, så kan värden tom., glatt erkänna att han accepterade en kortare uppsägningstid, men eftersom varken han eller ni bekräftade denna överenskommelse med ett brev, så blir du fortfarande betalningsskyldig. Tänk på att ni fortfarande inte har någon skriftlig uppsägning, så han kan snart kräva er på ytterligare en hyra, om ni väntar till efter 1 nov. med att säga upp.

hempularen skrev:
Problemet här är ju att enl. lagcitatet i inlägg #11 så spelar det ingen roll om du kan bevisa vad som sades i samtalet om att värden gick med på en kortare uppsägning. Uppsägningen skall vara skriftlig, eller muntlig med skriftlig bekräftelse från värden.

I det här fallet har ni en muntlig uppsägelse och en muntlig bekräftelse. OM det här skulle gå till domstol, så kan värden tom., glatt erkänna att han accepterade en kortare uppsägningstid, men eftersom varken han eller ni bekräftade denna överenskommelse med ett brev, så blir du fortfarande betalningsskyldig. Tänk på att ni fortfarande inte har någon skriftlig uppsägning, så han kan snart kräva er på ytterligare en hyra, om ni väntar till efter 1 nov. med att säga upp.
Det kan nog vara en bra idé att snarast skicka iväg ett REK brev (med kvitto på utlämning) till hyresvärden med en skriftlig uppsägning

Ibland är det faktiskt bättre att skicka ett vanligt brev. Det levereras. Ett rek. brev som inte hämtas ut är bevisligen inte läst av mottagaren.

Dvs. jag skulle i det här läget dels skicka ett brev rek, med mottagninsgbevis, dels ett vanligt brev, låt en kompis bevittna att du lägger det på brevlådan.

Det här är ju en jättesvår situation.

Eftersom det inte finns något skriftligt avtal så går det ju inte att fastställa vem som har rätt eller fel på ett enkelt sätt. Om det finns något muntligt avtal så gäller såklart detta, men muntliga avtal går dock inte att luta sig mot i en tvist då ord står mot ord.

Alternativen är ju att ni antingen försöker hitta en hyregäst till lägenheten, men om värden nu inte går att få tag på är det ju ett försvårande.

Alternativt så skiter din sambo i ett betala resterande hyror och hänvisar till det faktum att inget avtal skrivits.

Om detta skulle gå till tingsrätt eller liknande hade dock en domstol antagligen menat på att båda parternas mening var att ett avtal skulle upprättas och att det är mer eller mindre praxis med 3 månaders uppsägningstid, samt att båda parter har mer eller mindre agerat efter detta. Därmed skulle din sambo antagligen bli skyldig att betala.

Det här är ju en höna av en fjäder. Det intressanta är ju vad som egentligen sades när nycklarna lämnades - det var där och då som det skulle avhandlats och förhandlats. Inte i efterhand.

Jävlas inte med karln om han mår dåligt! :mad:

Åk dit och prata med honom, eller om hans syster nu fått i uppdrag att reda upp i soppan så sök upp henne och förklara läget. Om lägenheten är så attraktiv som ni säger så finns det ju ingen anledning för hyresvärden att tvinga er att vara kvar. Bättre att de får nya hyresgäster och passar på att höja hyran.

Edit: Ja, jag hyr ut hus så jag vet att det ibland blir meningsskiljaktigheter och missförstånd. Men jag vet också att det är bättre att ta tjuren vid hornen så fort som möjligt och prata med den det berör, ofta går folk och retar upp sig helt i onödan.

Redigerat:
har nu ringt till värdens sambo och hon hävdar att enligt kontraktet så är det 3 månader, jag försökte påtala att det inte är några problem att hitta ny hyresgäst OM MAN VILL men hon sa att dom inte lyckats, då fråga ja om dom lagt ut att den var ledig. nä det hade dom ju såklart inte gjort...

så jag sa att annonsera ut den då så vi kan lösa det smidigt men det visste hon inte om dom hade tid med blablabla... och att vi hade 3 månaders uppsägning enligt kontraktet... jag sa då att det inte fanns något kontrakt och då blev hon tyst. och jag erbjöd mig att hjälpa dem hitta en ny hyresgäst och det tyckte hon som en bra ide och vi gärna fick tipsa om vi hittade nån...och hon skulle leta reda på kontraktet... så jaa det är ännu ovisst... :/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.