Men som sagt ringa till värden är inte ett giltigt sätt att kommunicera. Du måste skriva ett brev med uppsägningen.

I nuläget så har han rätt till hyra i 3 månader från nu, dvs. fram till sista Januari. Väntar du en vecka till med brevet så blir det sista Februari osv.

Se till att göra en skriftlig uppsägning omedelbart. Eftersom värden inte godkänner den tidigare gjorda muntliga uppsägningen kommer ni nog inte undan att det räknas tre månader från och med det att det skriftliga uppsägningen görs.

värdens sambo hade skickat ett sms till tjejen där hon skrev att det var 3 månader, och eftersom den var uppsagd i september var det 3 månader från då... så det finns bekräftat på sms iaf så behöver inte skicka något brev kan jag tycka =)

Ja en bekäftelse på sms borde kunna räknas som en skriftlig bekräftelse, men jag är inte helt säker. Det borde du kunna få bekräftat med ett kort samtal till antingen hyresgästföreningen eller hyresnämnden (tror du hittar hyresnämnden via tingsrättens hemsida).

Men bekräftar smset att den var uppsagd redan i september? Eller var smset skickat i september?

thestrut skrev:
och jag erbjöd mig att hjälpa dem hitta en ny hyresgäst och det tyckte hon som en bra ide och vi gärna fick tipsa om vi hittade nån...och hon skulle leta reda på kontraktet... så jaa det är ännu ovisst... :/
Vad bra, då lägger ni ut lägenheten på blocket så är ju saken ur världen.

Din flickvän måste inse att hon har lika stor del i detta schabbel eftersom hon inte sett till att varesig kontrakt eller uppsägning varit skriftligt. Då är det stor risk att det blir så här. De "extra" (egentligen är det ju inte extra) hyror som ni nu riskerar att åka på sätter ni upp på kontot för läropengar.

Och ja, det är synd att man inte ska kunna lita på folks ord.

hempularen skrev:
Ja en bekäftelse på sms borde kunna räknas som en skriftlig bekräftelse, men jag är inte helt säker.
Om vi nu ska förutsätta det värsta så kan nog värden hävda att all kommunikation som skett med hans sambo helt saknar betydelse då hon troligen/möjligen/antagligen inte skulle ses som behörig att företräda värden i detta avtal.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Vad bra, då lägger ni ut lägenheten på blocket så är ju saken ur världen.

Din flickvän måste inse att hon har lika stor del i detta schabbel eftersom hon inte sett till att varesig kontrakt eller uppsägning varit skriftligt. Då är det stor risk att det blir så här. De "extra" (egentligen är det ju inte extra) hyror som ni nu riskerar att åka på sätter ni upp på kontot för läropengar.

Och ja, det är synd att man inte ska kunna lita på folks ord.
de skulle inte lägga ut den på blocket för tydligen gick det inte eftersom de då blir nerringda eftersom den är så attraktiv! men eftersom det är så lätt att hitta en hyresgäst varför vill de då förhala det hela? det är ju enbart för att de tycker att de har 3 månaders uppsägning och efter kanske 2,5 månader kan man börja bry sig... det är väl säkert inte för att jäklas med oss men säkerligen av bekvämlighetsskäl, men det anser då jag vara att jäklas!

hur mycket ska man behöva påminna en värd om att upprätta kontrakt egentligen? 5 ggr 10 ggr? ska man vägra flytta in innan kontraktet skrivits? jag fixar det ja har han svarat om så mycket....

Alfredo skrev:
Om vi nu ska förutsätta det värsta så kan nog värden hävda att all kommunikation som skett med hans sambo helt saknar betydelse då hon troligen/möjligen/antagligen inte skulle ses som behörig att företräda värden i detta avtal.
ja det är nog mycket möjligt faktiskt, det är även legalt med då hon inte har med hans fastighet att göra..

men hur ska man egentligen kunna kräva någon för hyra om man inte avtalat det? det skulle ju kunna vara min sambos ex som "stått" på lägenheten, men att han haft betalningsanmärkningar och dålig ekonomi så hon betalat hyran och fått stå på elabbonemanget... jaa det är inte glasklart det här :)

thestrut skrev:
… det skulle ju kunna vara min sambos ex som "stått" på lägenheten, men att han haft betalningsanmärkningar och dålig ekonomi så hon betalat hyran och fått stå på elabbonemanget... jaa det är inte glasklart det här :)
Om det är exet som "stått" på lägenheten så är det exet som bor och ska ha nycklarna eller så har lägenheten överförts till sambon.

Om det är första fallet, varför säger sambon då upp en lägenhet som inte är dennes och lämnar in nycklarna till hyresvärden?

Om det är andra fallet så står sambon där sambon står och kan inte slingra sig ur det hela.

Kanske exet drog dan innan, lämna nyckeln å sket i allt?

Nu spinner jag långt utanför tråden men men..

Tjejen hade lagt upp en notis på fejjan idag och det var typ 50 intresserade.. Så det går lösa om man vill... Annars vet jag en som kommer duscha hett en månad dygnet runt!!

thestrut skrev:
de skulle inte lägga ut den på blocket för tydligen gick det inte eftersom de då blir nerringda eftersom den är så attraktiv! men eftersom det är så lätt att hitta en hyresgäst varför vill de då förhala det hela? det är ju enbart för att de tycker att de har 3 månaders uppsägning och efter kanske 2,5 månader kan man börja bry sig... det är väl säkert inte för att jäklas med oss men säkerligen av bekvämlighetsskäl, men det anser då jag vara att jäklas!

hur mycket ska man behöva påminna en värd om att upprätta kontrakt egentligen? 5 ggr 10 ggr? ska man vägra flytta in innan kontraktet skrivits? jag fixar det ja har han svarat om så mycket....
Du missade att jag skrev att Ni lägger ut den på blocket ;)

Nej, man ska inte behöva påminna. Men man ska heller inte betala någon hyra innan man har ett ett kontrakt i handen undertecknat av båda parter.

Hemmakatten
Det är förvisso en tråkig situation. Jag tycker dock att är man myndig och har flyttat hemifrån så har man ett ansvar att lära sig och förstå vad vuxenlivet innebär. Det innebär bland annat att man när man hyr en lägenhet ser till att veta vad det innebär och hur ett hyresavtal ska se ut. Så i mina ögon ligger den större delen av ansvar på flickvännen som inte skulle ha haft dessa problem om hon satt sig in i detta från början. Enligt mig så torde man (kanske) kunna anse att lägenheten är uppsagd i september och det innebär att hyra borde betalas till och med 31 december.

Men nog med pekpinnar, hyresvärden är en knepig typ och inga skriftliga avtal finns, men möjligtvis en juridiskt mycket osäker överenskommelse om att sambon kan frånträda lägenheten 1 november, vilket hyresvärdens sambo/fru nu förnekar. Tyvärr finns det gott om personer som inte vill/kan/orkar skriva avtal utan menar att det går bra ändå. Och det gör det ju, ända tills en oenighet uppstår, som nu.

Jag skulle skriva ett brev där man redovisar de avtal man ansett sig ha ingått från första hyresmånaden till den överenskommelse om 1 november som slutdatum. Dessutom, eftersom det trots allt finns lagkrav på skriftligt hyresavtal (som både hyresvärden och flickvännen misskött) skulle jag i brevet skriva att som en kompromiss (utan att medge betalningsansvar) betalas hyra även för november månad. Och se till att noga betona att man nu mer än väl har betalat vad som är tillräckligt och att man anser frågan utagerad. Därefter skulle jag inte göra något mer. Utifall hyresvärden muntligt eller skriftligt kräver betalning för ytterligare tid skulle jag inte besvara dessa (möjligtvis med en kort hänvisning till tidigare brev). Det skulle vara mycket märkligt om hyresvärden går till rätten med ett krav på en månadshyra. På detta vis får både hyresvärd och hyresgäst förhoppningsvis lära sig något inför framtida liknande situationer.

Hemmakatten skrev:
Dessutom, eftersom det trots allt finns lagkrav på skriftligt hyresavtal (som både hyresvärden och flickvännen misskött).
Fast det är väl en väl stark formulering. Om någon av parterna begär ett skriftligt avtal ska sådant upprättas, men det finns absolut inget "olagligt" eller ogiltigt med muntliga hyresavtal. Att det sen nog inte är så smart är en annan sak.

I övrigt håller jag fullkomligt med dig!

Göran.W
Jag hade skickat nycklarna i rek brev och bara meddelat att lägenheten är avflyttat enl tidigare överenskommelse vid uppsägningen av lägenheten och att hyrestiden upphör den siste oktober enl överenskommelse.
Vad kan händ jo i värsta fall kan han kräva hyran och bestriden man hela vägen så måste han stämma en till tinget och då borde det gå som små mål så parterna står för sina egna kostnader och i detta fallet behöver in ts någon advokat för ord står mot ord så det värsta som kan hända är att man åker på 2 månads hyror eller är reglerna annorlunda för små mål när det gäller lägenheter.

troligen löst,

värden, (eller hans sambo) vart ju lite putt när jag upplyste dem att det inte fanns något kontrakt.. då vart det fart på dem minsann!!! så tydligen var det nu klart med en ny hyresgäst..

vi städade lägenheten i lördags och ringde värdens sambo men inget svar... lämnade nycklarna i brevlådan och skrev ett sms att allt var klart och de gärna fick kolla så städningen var okej..

fick senare på kvällen svar att allt såg jättebra ut!

så nu är det löst... att det inte fanns något kontrakt verkade snabba på processen :)

MVH/T

• Gilla
Göran.W och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.