D Daniel 109 skrev:
Jo, ska stämman ta ett beslut så behövs det en motion.
jo ämnet måste stå på dagordningen
 
Även om det finns en punkt för övriga frågor så kan inte beslut tas i frågor som inte finns med i kallelsen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jo det är nödvändig. Den enda punkten exempelvis HSB normalstadgar har för "denna typ" av frågor på ordinarie föreningsstämma är: "25. av styrelsen till föreningsstämman hänskjutna frågor och av medlemmar anmälda ärenden (motioner) som angivits i kallelsen".

Det existerar ingen (gnäll)punkt "övriga frågor".
gnällpunkten är inte underlag till beslut om inte stämman så bestämmer som högsta beslutande organ
 
Kan tillägga att reglerna kring detta kommer från föreningslagen:

https://lagen.nu/2018:672#K6P15S1

Rätt att få ärenden behandlade vid föreningsstämma enligt föreningslagen, 6 kap. 15 §. Innehåller text om medlemmars rättigheter och tidsramar för motionsanmälan.

och att det normalt står i stadgarna när en sådan begäran, eller motion om man så vill, senast ska anmälas till styrelsen.

HSB normalstadgar har exempelvis denna formulering:

§15 Motioner text om medlemmar som ska anmäla ärenden till styrelsen innan viss månads utgång.
 
returen returen skrev:
stämman så bestämmer som högsta beslutande organ
Stämman kan inte besluta om sådant som inte framgått av kallelse/dagordning.
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Stämman kan inte besluta om sådant som inte framgått av kallelse/dagordning.
Det var jag som tog upp att frågan måste anmälas som övrig fråga, innan stämman så att den kommer med på kallelsen. Men ändå måste folk skriva en massa egna påhitt. Har sedan korrigerat med att det kan vara lämpligt att i stället skriva en motion, eftersom folk tror att det är så det ska vara. TS kan välja vilket som, det är ändå föreningslagen som gäller.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Stämman kan inte besluta om sådant som inte framgått av kallelse/dagordning.
stämman är defACTO FÖRENINGENS HÖGSTA BESLUTANDE ORGAN SÅ JO
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jo det är nödvändig. Den enda punkten exempelvis HSB normalstadgar har för "denna typ" av frågor på ordinarie föreningsstämma är: "25. av styrelsen till föreningsstämman hänskjutna frågor och av medlemmar anmälda ärenden (motioner) som angivits i kallelsen".

Det existerar ingen (gnäll)punkt "övriga frågor".
Läs lagen i stället för att vilseleda.
 
returen returen skrev:
stämman är defACTO FÖRENINGENS HÖGSTA BESLUTANDE ORGAN SÅ JO
Ärenden som inte finns på dagordningen kan iofs beslutas om på stämman, men det räcker med att en är emot så spricker det. Ärenden som finns med i kallelsen måste behandlas enligt stadgar och lag.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Läs lagen i stället för att vilseleda.
Jag har i #124 citerat lagen. Anser du att jag felciterar eller inte citerar relevanta delar är det bra om din kritik är lite mer specifik än enbart ordet "vilseleda".
 
lilytwig lilytwig skrev:
Ärenden som inte finns på dagordningen kan iofs beslutas om på stämman, men det räcker med att en är emot så spricker det.
Spricker det inte ändå om inte samtliga medlemmar skulle råka vara närvarande?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har i #124 citerat lagen. Anser du att jag felciterar eller inte citerar relevanta delar är det bra om din kritik är lite mer specifik än enbart ordet "vilseleda".
Läs par 15
 
returen returen skrev:
stämman är defACTO FÖRENINGENS HÖGSTA BESLUTANDE ORGAN SÅ JO
Spelar ingen roll. Den måste ändå följa bostadsrättslagen.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Ärenden som inte finns på dagordningen kan iofs beslutas om på stämman, men det räcker med att en är emot så spricker det. Ärenden som finns med i kallelsen måste behandlas enligt stadgar och lag.
det behövs bara absolut majoritet för detta
 
Alfredo Alfredo skrev:
Spricker det inte ändå om inte samtliga medlemmar skulle råka vara närvarande?
Nej, det är röstlängden som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.