30 280 läst ·
165 svar
30k läst
165 svar
Uppsagd från skyddsrum
Även om det finns en punkt för övriga frågor så kan inte beslut tas i frågor som inte finns med i kallelsen.
gnällpunkten är inte underlag till beslut om inte stämman så bestämmer som högsta beslutande organAlfredo skrev:
Jo det är nödvändig. Den enda punkten exempelvis HSB normalstadgar har för "denna typ" av frågor på ordinarie föreningsstämma är: "25. av styrelsen till föreningsstämman hänskjutna frågor och av medlemmar anmälda ärenden (motioner) som angivits i kallelsen".
Det existerar ingen (gnäll)punkt "övriga frågor".
Kan tillägga att reglerna kring detta kommer från föreningslagen:
https://lagen.nu/2018:672#K6P15S1
och att det normalt står i stadgarna när en sådan begäran, eller motion om man så vill, senast ska anmälas till styrelsen.
HSB normalstadgar har exempelvis denna formulering:
https://lagen.nu/2018:672#K6P15S1
och att det normalt står i stadgarna när en sådan begäran, eller motion om man så vill, senast ska anmälas till styrelsen.
HSB normalstadgar har exempelvis denna formulering:
Det var jag som tog upp att frågan måste anmälas som övrig fråga, innan stämman så att den kommer med på kallelsen. Men ändå måste folk skriva en massa egna påhitt. Har sedan korrigerat med att det kan vara lämpligt att i stället skriva en motion, eftersom folk tror att det är så det ska vara. TS kan välja vilket som, det är ändå föreningslagen som gäller.Alfredo skrev:
Läs lagen i stället för att vilseleda.Alfredo skrev:
Jo det är nödvändig. Den enda punkten exempelvis HSB normalstadgar har för "denna typ" av frågor på ordinarie föreningsstämma är: "25. av styrelsen till föreningsstämman hänskjutna frågor och av medlemmar anmälda ärenden (motioner) som angivits i kallelsen".
Det existerar ingen (gnäll)punkt "övriga frågor".