Bor i en brf i Gävle och har i 6 år hyrt en lokal/ mindre skyddsrum som förråd . Nu har pensionärerna i brf-ens styrelse fått idén att det är bättre att lokalen står tom ifall ryssen kommer.. Vill fortsätta hyra så vad kan jag göra? Ordföranden bor i samma trappuppgång och är inte förtjust i oss sedan vi ställde upp porten när vi flyttade in och bar kartonger och går inte att resonera med tyvärr.
 
  • Gilla
  • Ledsen
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
P
Välj en ny styrelse vid nästa årsstämma om ni inte tycker att de sköter föreningens ekonomi bra.
 
  • Gilla
  • Älska
HerrJonasson och 17 till
  • Laddar…
Lokalavtal betyder ingen besittningsrätt, om uppsägning skötts på korrekt sätt så finns inget att göra gällande den. Men troligtvis så är uppsägningen inte korrekt utförd vilket då gör den ogiltig. Så min rekommendation är att du läser på om det juridiska gällande uppsägning av lokal och ser till att köpa så mycket tid att du kan ta upp detta som en motion på föreningsstämman. Att hyra ut skyddsrummet som förråd är ju ekonomiskt mer fördelaktigt för medlemmarna än att det står tomt.

Lagen säger att skyddsrummet ska kunna ställas i ordning på 48 timmar. Det räcker för att rensa ut alla din grejer (antar jag). Om man hamnar i läget att det blir en motion så krydda den med att skyddsrummet ska kontrolleras och gås igenom av någon besiktningsman. Det låter som att styrelsen är formalister varvid det är något som borde gå hem i hos dom. Kostnaden för besiktningen betalas ju genom din förhyrning och man skulle kunna uppdatera ditt kontrakt med att vid samhällstillstånd då lokalen behöver nyttjas som skydds rum så upphör uthyrningen och dina saker får avlägsnas.

Om du vill ha mer hjälp måste du citera avtalstexten.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 23 till
  • Laddar…
Eftersom det är en enorm brist på skyddsrum i dagens samhälle är det bra att de som funnits återställs.

Angående att skyddsrum används till andra saker så är det tillåtet. Men de ska vara helt tömda inom 48 timmar efter att regeringen har beslutat om höjd beredskap. Så om du kan visa att detta är möjligt så kanske du kan övertyga styrelsen om att fortsätta få hyra skyddsrummet som förråd.
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 16 till
  • Laddar…
Jodå det är bra att skyddsrum finns men att säga upp ett avtal med anledningen att ryssen kanske kommer och att tills dess ska det stå tomt? Kan man ta det till Hyresnämnden?
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
EvertL och 7 till
  • Laddar…
Om det bara är uppställda saker på hyllor mm. så töms både innehållet och hyllorna själva på några timmar, värre är det om det är 4 ton tung metallsvarv som måste ut...

Kan man tömma hela företag från dess gamla lokaler till nya lokaler med verkstadsutrustning och annan tunggods på 2 dagars (planerad) flyttarbete så bör inte att tömma ett skyddsrum vara någon större sak.
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
H HarryLund skrev:
Kan man ta det till Hyresnämnden?
Om syftet är att kunna behålla lokalen så glöm det. Det enda du kan göra är att fördröja uppsägningen. I just detta fall så finns det någon som kan ta styrelsen i örat ordentligt och det är föreningsstämman (dvs du indirekt).

En hyresvärd kan bli av med en lokalhyresgäst mot ett års hyra om den känner att den behöver lokalen till något bättre. Det enda som man behöver bry sig om är att säga upp hyresavtalet på ett korrekt sätt. I detta fall tror jag det faller på någon teknikalitet varvid uppsägningen ej är giltig men det köper ju bara ~1 år till. Till slut så kommer man ju bli uppsagd och i detta fall så kommer man ju bli ansedd som bråkstake och hamna på styrelsen shitlist. Ska man lyckas med något permanent så måste man lyckas resonera med hyresvärden eller köra över dom.
 
  • Gilla
Axehill och 3 till
  • Laddar…
H HarryLund skrev:
Jodå det är bra att skyddsrum finns men att säga upp ett avtal med anledningen att ryssen kanske kommer och att tills dess ska det stå tomt? Kan man ta det till Hyresnämnden?
Du raljerar om pensionärer som tror att ryssen kan komma. Ja de kan komma, tror att alla Ukrainare som våldtagits och lemlästats av Ryssarna kan hålla sig för skratt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
EvertL och 30 till
  • Laddar…
Ingen svarv :-) Styrelsen vet att det är välskött rent och prydligt så det vore enkelt att tömma när behov för lokalen i krigstid uppstår. Känns som illvilja när föreningen har ett helt gäng stora cykelrum/ skyddsrum som är i trist skick som de kunde fixa.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Lokalavtal betyder ingen besittningsrätt, om uppsägning skötts på korrekt sätt så finns inget att göra gällande den. Men troligtvis så är uppsägningen inte korrekt utförd vilket då gör den ogiltig. Så min rekommendation är att du läser på om det juridiska gällande uppsägning av lokal och ser till att köpa så mycket tid att du kan ta upp detta som en motion på föreningsstämman. Att hyra ut skyddsrummet som förråd är ju ekonomiskt mer fördelaktigt för medlemmarna än att det står tomt.
Det finns däremot ett indirekt besittningsskydd. Viktigt är att ansöka om medling i Hyresnämnden inom två månader från du (@HarryLund) tagit del av uppsägningen. Kan i diskussionerna med styrelsen vara klokt att nämna att de riskerar att få betala skadestånd, dvs det blir en "dubbel smäll" för brf:en med både uteblivna hyresintäkter och ett skadestånd att betala. Så det är klokare att försöka hitta en samförståndslösning.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Är det här ett skyddsrum byggt på 40-50 talet.
 
Hhuset är byggt 1953
 
  • Gilla
Ingemarn78
  • Laddar…
H HarryLund skrev:
Nu har pensionärerna i brf-ens styrelse fått idén att det är bättre att lokalen står tom ifall ryssen kommer..
För det första har du som medlem möjlighet att påverka beslutet genom att byta ut styrelsen eller motion på årsmötet t.ex.

För det andra så låter det som en väldigt tydlig svensk undanflykt. Styrelsen tycker det är bättre att lokalen står tom än att du är hyresgäst.
Av någon anledning.
Och sättet du uttrycker dig på gör att man kan ana en tidigare konflikt?
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Har ställt frågor på årsmötet om förvaltningen ..
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
H HarryLund skrev:
Hhuset är byggt 1953
Om inget ändrats så uppfyller det nog inte dagen standard på skyddsrum.
Pensionärerna förstår inye alltid det, speciellt om dom börjar närma sig 80.
Dom är uppväxta med att det är ett skyddsrum.
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.