returen returen skrev:
jaha och det gar att göra med mitt inlägg?
För du felaktigt påstår att användningen av utrymmena är anledningen till att de inte fungerar idag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Danternas skrev:
För du felaktigt påstår att användningen av utrymmena är anledningen till att de inte fungerar idag.
men det är ju faktiskt helt rätt då utrustningen skadas och förkommer samt att dörrar tas bort och hål tas i väggar tak och golv
allt detta gör att skyddsrummen inte fyller sin funktion längre
en användning utan restriktioner medför att funktionen bortfaller
 
Det finns restriktioner. Men att förbjuda användning skulle sannolikt medfört att de inte funnits.
 
  • Gilla
P.Bjrk och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Om det bara är uppställda saker på hyllor mm. så töms både innehållet och hyllorna själva på några timmar, värre är det om det är 4 ton tung metallsvarv som måste ut...

Kan man tömma hela företag från dess gamla lokaler till nya lokaler med verkstadsutrustning och annan tunggods på 2 dagars (planerad) flyttarbete så bör inte att tömma ett skyddsrum vara någon större sak.
Och om du är på semester i Thailand då skyddsrummet plötsligt ska tömmas på 48 timmar? Eller ligger på sjukhuset med brutet ben?
 
Misstänker att vi som bor österkustnära blir evakuerade i tidigt skede om nu det värsta skulle hända. Men om inte - är det bättre att ta skydd i ett murat förråd med pyttelitet fönster än i det källarlösa moderna huvudhuset med stora fönsterpartier på varje hussida? Skyddsrum finns i staden långt bort.

Nå, jag är inte överdrivet orolig. Händer det då händer det.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det klart att man kan skriva en motion till stämman men i normalfallet är det styrelsen som beslutar om denna typ av löpande förvaltningsfrågor skulle jag påstå.

Man visst, i någon slags teoretisk mening bestämmer ju medlemmarna allt.
Jag har inte föreslagit att skriva motion, utan att ta upp som övrig fråga. Uthyrning, eller inte uthyrning, är inte att betrakta som löpande förvaltning enligt min erfarenhet utan det kräver stämmobeslut. (Har själv suttit i en styrelse med ett sådant ärende)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns restriktioner. Men att förbjuda användning skulle sannolikt medfört att de inte funnits.
tyvärr så har skyddrummen skadats oavsett
 
jarlh jarlh skrev:
Och om du är på semester i Thailand då skyddsrummet plötsligt ska tömmas på 48 timmar? Eller ligger på sjukhuset med brutet ben?
Då finns det säkerligen folk i närheten som hjälper till att flytta ut sakerna. Om de omhändertas som ägaren önska är inte så säkert. Men jag tror inte att det blir något problem med tillgången.
 
yonna yonna skrev:
Misstänker att vi som bor österkustnära blir evakuerade i tidigt skede om nu det värsta skulle hända. Men om inte - är det bättre att ta skydd i ett murat förråd med pyttelitet fönster än i det källarlösa moderna huvudhuset med stora fönsterpartier på varje hussida? Skyddsrum finns i staden långt bort.

Nå, jag är inte överdrivet orolig. Händer det då händer det.
det finns ingen organisation för evakuering så det kan man man fetglömma
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Och om du är på semester i Thailand då skyddsrummet plötsligt ska tömmas på 48 timmar? Eller ligger på sjukhuset med brutet ben?
hyresgästens väl och ve påverkar inte beslut och utfärdande om tömning
 
jarlh jarlh skrev:
Och om du är på semester i Thailand då skyddsrummet plötsligt ska tömmas på 48 timmar? Eller ligger på sjukhuset med brutet ben?
Då gäller det som står i kontraktet. Alla som hyr ut lokaler av ett sådant slag, måste ju se till att man inte står med ett problem om det blir läge.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har inte föreslagit att skriva motion, utan att ta upp som övrig fråga.
Förväntar man sig som medlem att föreningsstämman ska besluta om något är en motion vägen att gå.
 
  • Gilla
Danternas och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Förväntar man sig som medlem att föreningsstämman ska besluta om något är en motion vägen att gå.
Eftersom folk i allmänhet tror att man måste skriva motion, så är det kanske det man bör göra. Men det är inte alls nödvändigt.
 
Jo, ska stämman ta ett beslut så behövs det en motion.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Eftersom folk i allmänhet tror att man måste skriva motion, så är det kanske det man bör göra. Men det är inte alls nödvändigt.
Jo det är nödvändig. Den enda punkten exempelvis HSB normalstadgar har för "denna typ" av frågor på ordinarie föreningsstämma är: "25. av styrelsen till föreningsstämman hänskjutna frågor och av medlemmar anmälda ärenden (motioner) som angivits i kallelsen".

Det existerar ingen (gnäll)punkt "övriga frågor".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.