30 280 läst ·
165 svar
30k läst
165 svar
Uppsagd från skyddsrum
men det är ju faktiskt helt rätt då utrustningen skadas och förkommer samt att dörrar tas bort och hål tas i väggar tak och golvD Danternas skrev:
allt detta gör att skyddsrummen inte fyller sin funktion längre
en användning utan restriktioner medför att funktionen bortfaller
Det finns restriktioner. Men att förbjuda användning skulle sannolikt medfört att de inte funnits.
Och om du är på semester i Thailand då skyddsrummet plötsligt ska tömmas på 48 timmar? Eller ligger på sjukhuset med brutet ben?X xxargs skrev:Om det bara är uppställda saker på hyllor mm. så töms både innehållet och hyllorna själva på några timmar, värre är det om det är 4 ton tung metallsvarv som måste ut...
Kan man tömma hela företag från dess gamla lokaler till nya lokaler med verkstadsutrustning och annan tunggods på 2 dagars (planerad) flyttarbete så bör inte att tömma ett skyddsrum vara någon större sak.
Misstänker att vi som bor österkustnära blir evakuerade i tidigt skede om nu det värsta skulle hända. Men om inte - är det bättre att ta skydd i ett murat förråd med pyttelitet fönster än i det källarlösa moderna huvudhuset med stora fönsterpartier på varje hussida? Skyddsrum finns i staden långt bort.
Nå, jag är inte överdrivet orolig. Händer det då händer det.
Nå, jag är inte överdrivet orolig. Händer det då händer det.
Jag har inte föreslagit att skriva motion, utan att ta upp som övrig fråga. Uthyrning, eller inte uthyrning, är inte att betrakta som löpande förvaltning enligt min erfarenhet utan det kräver stämmobeslut. (Har själv suttit i en styrelse med ett sådant ärende)Alfredo skrev:
Då finns det säkerligen folk i närheten som hjälper till att flytta ut sakerna. Om de omhändertas som ägaren önska är inte så säkert. Men jag tror inte att det blir något problem med tillgången.jarlh skrev:
det finns ingen organisation för evakuering så det kan man man fetglömmayonna skrev:
Misstänker att vi som bor österkustnära blir evakuerade i tidigt skede om nu det värsta skulle hända. Men om inte - är det bättre att ta skydd i ett murat förråd med pyttelitet fönster än i det källarlösa moderna huvudhuset med stora fönsterpartier på varje hussida? Skyddsrum finns i staden långt bort.
Nå, jag är inte överdrivet orolig. Händer det då händer det.
Jo, ska stämman ta ett beslut så behövs det en motion.
Jo det är nödvändig. Den enda punkten exempelvis HSB normalstadgar har för "denna typ" av frågor på ordinarie föreningsstämma är: "25. av styrelsen till föreningsstämman hänskjutna frågor och av medlemmar anmälda ärenden (motioner) som angivits i kallelsen".lilytwig skrev:
Det existerar ingen (gnäll)punkt "övriga frågor".