30 280 läst ·
165 svar
30k läst
165 svar
Uppsagd från skyddsrum
det är bara ett fåtal fastighetsägare som har ett skyddsrum att ta hand om.OlssonX skrev:
det sker ingen upprustning utan ursprunglig funktion kontrolleras
det är krig runt hela världen har alltid varit och kommer så länge människor finns så förbli.
Det verkar som brf styrelse ser något annat problem än att det ska gå att tömma lokalen på 48H. Det är fastighetsägarens ansvar, men man kan skriva kontrakt om att hyresgästen ska göra det, och om det inte sker så gör fastighetsägaren det på hyresgästens bekostnad. Man kan också sätta intäkten från uthyrningen på ett särskilt konto för framtida underhåll av lokalen.
Men nu är det inte styrelsen som bestämmer, utan det är medlemmarna. Ta upp ärendet på stämman (föranmäl som övrig fråga så att det finns med i kallellsen). Många är nog intresserade av att föreningen får en intäkt.
Om det är så att man ser problem med att hyra ut, genom att det stör eller liknande så kan man skriva kontrakt om sådant. (Kanske med vite kopplat, men det har jag inte kunskap om)
Men nu är det inte styrelsen som bestämmer, utan det är medlemmarna. Ta upp ärendet på stämman (föranmäl som övrig fråga så att det finns med i kallellsen). Många är nog intresserade av att föreningen får en intäkt.
Om det är så att man ser problem med att hyra ut, genom att det stör eller liknande så kan man skriva kontrakt om sådant. (Kanske med vite kopplat, men det har jag inte kunskap om)
Om man hyr ett skyddsrum för att ha föremål i det, så vill man väl kunna låsa det. Ett uthyrt och låst skyddsrum förutsätter väl att hyresgästen kan låsa upp det inom den stipulerade tiden för att man inte ska behöva bryta sig in i det? Skyddsrummen är inte heller öronmärkta för boenden i fastigheten, även andra ska kunna inrymmas. Personligen känner jag det olustigt att skyddsrum är låsta för allmänheten.
det är styrelsens ordförandes son som skall koka meth därlilytwig skrev:
Det verkar som brf styrelse ser något annat problem än att det ska gå att tömma lokalen på 48H. Det är fastighetsägarens ansvar, men man kan skriva kontrakt om att hyresgästen ska göra det, och om det inte sker så gör fastighetsägaren det på hyresgästens bekostnad. Man kan också sätta intäkten från uthyrningen på ett särskilt konto för framtida underhåll av lokalen.
Men nu är det inte styrelsen som bestämmer, utan det är medlemmarna. Ta upp ärendet på stämman (föranmäl som övrig fråga så att det finns med i kallellsen). Många är nog intresserade av att föreningen får en intäkt.
Om det är så att man ser problem med att hyra ut, genom att det stör eller liknande så kan man skriva kontrakt om sådant. (Kanske med vite kopplat, men det har jag inte kunskap om)
Det klart att man kan skriva en motion till stämman men i normalfallet är det styrelsen som beslutar om denna typ av löpande förvaltningsfrågor skulle jag påstå.lilytwig skrev:
Man visst, i någon slags teoretisk mening bestämmer ju medlemmarna allt.
Du menar att dessa skulle hållas öppna för allmänheten? Då kommer du ha ungdomar, pundare och annat levandes där inom kort. Så låst ska de hållas fredstid oavsett.Helena S skrev:
Om man hyr ett skyddsrum för att ha föremål i det, så vill man väl kunna låsa det. Ett uthyrt och låst skyddsrum förutsätter väl att hyresgästen kan låsa upp det inom den stipulerade tiden för att man inte ska behöva bryta sig in i det? Skyddsrummen är inte heller öronmärkta för boenden i fastigheten, även andra ska kunna inrymmas. Personligen känner jag det olustigt att skyddsrum är låsta för allmänheten.
Hade utrymmena inte kunnat användas till annat hade vi haft ett helt annat tryck från fastighetsägare att avveckla dem och sannolikt inte haft många kvar efter den "stora freden" 1992-2014. Nu är de ofta lägenhetsförråd eller föreningslokaler och då har fastighetsägaren färre invändningar. Det finns då även ett incitament till att hålla utrymmena tjänliga också.returen skrev:
48H anses eller ansågs var en rimlig förvarning inför stundande angrepp, har inget med färdigställandet i sig. det är ju ändå försent för komplettering av försvunnen/skadad utrustning som är största risken.
användning av skyddsrum i fredstid är den största orsaken till att de inte fungerar idag tillsammans med fastighetsägare som går fiendens tillmötes.
Se istället på hur våra oanvända bunkrar och ledningscentraler ser ut innan Fortifikationsverket kastar in handduken.
jaha och det gar att göra med mitt inlägg?D Danternas skrev:Hade utrymmena inte kunnat användas till annat hade vi haft ett helt annat tryck från fastighetsägare att avveckla dem och sannolikt inte haft många kvar efter den "stora freden" 1992-2014. Nu är de ofta lägenhetsförråd eller föreningslokaler och då har fastighetsägaren färre invändningar. Det finns då även ett incitament till att hålla utrymmena tjänliga också.
Se istället på hur våra oanvända bunkrar och ledningscentraler ser ut innan Fortifikationsverket kastar in handduken.