OlssonX OlssonX skrev:
Skyddsrum ska kunna iordningställas i sin korrekta funktion inom 48 timmar och samtliga fastighetsägare i landet är under luppen, upprustningen startade förra året.
Har du missat att det är krig mindre än 70 mil österut?
det är bara ett fåtal fastighetsägare som har ett skyddsrum att ta hand om.
det sker ingen upprustning utan ursprunglig funktion kontrolleras
det är krig runt hela världen har alltid varit och kommer så länge människor finns så förbli.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Avståndet lät lite väl "optimistiskt". Kollade med Maps. Stockholm-Kiev, fågelvägen, för att inte underdriva, är 126mil. Nästan dubbelt så långt som din uppgift.
Sverige består inte bara av stockholmare, finns andra delar av vårt land som ligger närmare...
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Älskar när det dyker upp LHSare efter fem sidor med killgissningar utan att ha läst ett enda inlägg i tråden.
du ställer dig i raden?
 
returen returen skrev:
Fastighetsägaren kanske åtalas för mord eller medhjälp till mord
Kan du inte ta i lite mer? 😂
 
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Sverige består inte bara av stockholmare, finns andra delar av vårt land som ligger närmare...
fast det vet inte stockholmarna
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du inte ta i lite mer? 😂
jo men jag är lite återhållsam så här tidigt på dan.
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
Det verkar som brf styrelse ser något annat problem än att det ska gå att tömma lokalen på 48H. Det är fastighetsägarens ansvar, men man kan skriva kontrakt om att hyresgästen ska göra det, och om det inte sker så gör fastighetsägaren det på hyresgästens bekostnad. Man kan också sätta intäkten från uthyrningen på ett särskilt konto för framtida underhåll av lokalen.
Men nu är det inte styrelsen som bestämmer, utan det är medlemmarna. Ta upp ärendet på stämman (föranmäl som övrig fråga så att det finns med i kallellsen). Många är nog intresserade av att föreningen får en intäkt.
Om det är så att man ser problem med att hyra ut, genom att det stör eller liknande så kan man skriva kontrakt om sådant. (Kanske med vite kopplat, men det har jag inte kunskap om)
 
Om man hyr ett skyddsrum för att ha föremål i det, så vill man väl kunna låsa det. Ett uthyrt och låst skyddsrum förutsätter väl att hyresgästen kan låsa upp det inom den stipulerade tiden för att man inte ska behöva bryta sig in i det? Skyddsrummen är inte heller öronmärkta för boenden i fastigheten, även andra ska kunna inrymmas. Personligen känner jag det olustigt att skyddsrum är låsta för allmänheten.
 
  • Gilla
lidhem
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det verkar som brf styrelse ser något annat problem än att det ska gå att tömma lokalen på 48H. Det är fastighetsägarens ansvar, men man kan skriva kontrakt om att hyresgästen ska göra det, och om det inte sker så gör fastighetsägaren det på hyresgästens bekostnad. Man kan också sätta intäkten från uthyrningen på ett särskilt konto för framtida underhåll av lokalen.
Men nu är det inte styrelsen som bestämmer, utan det är medlemmarna. Ta upp ärendet på stämman (föranmäl som övrig fråga så att det finns med i kallellsen). Många är nog intresserade av att föreningen får en intäkt.
Om det är så att man ser problem med att hyra ut, genom att det stör eller liknande så kan man skriva kontrakt om sådant. (Kanske med vite kopplat, men det har jag inte kunskap om)
det är styrelsens ordförandes son som skall koka meth där
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Men nu är det inte styrelsen som bestämmer, utan det är medlemmarna. Ta upp ärendet på stämman (föranmäl som övrig fråga så att det finns med i kallellsen). Många är nog intresserade av att föreningen får en intäkt.
Det klart att man kan skriva en motion till stämman men i normalfallet är det styrelsen som beslutar om denna typ av löpande förvaltningsfrågor skulle jag påstå.

Man visst, i någon slags teoretisk mening bestämmer ju medlemmarna allt.
 
  • Gilla
Danternas och 1 till
  • Laddar…
Helena S Helena S skrev:
Ett uthyrt och låst skyddsrum förutsätter väl att hyresgästen kan låsa upp det
Det normala är nog att även föreningen har (huvud)nyckel. Har man inte det är nog dörrlåset ett mindre problem om skyddsrummet akut måste tas i drift.
 
  • Gilla
Danternas
  • Laddar…
Helena S Helena S skrev:
Om man hyr ett skyddsrum för att ha föremål i det, så vill man väl kunna låsa det. Ett uthyrt och låst skyddsrum förutsätter väl att hyresgästen kan låsa upp det inom den stipulerade tiden för att man inte ska behöva bryta sig in i det? Skyddsrummen är inte heller öronmärkta för boenden i fastigheten, även andra ska kunna inrymmas. Personligen känner jag det olustigt att skyddsrum är låsta för allmänheten.
Du menar att dessa skulle hållas öppna för allmänheten? Då kommer du ha ungdomar, pundare och annat levandes där inom kort. Så låst ska de hållas fredstid oavsett.
 
Helena S Helena S skrev:
Personligen känner jag det olustigt att skyddsrum är låsta för allmänheten.
Alla skyddsrum är säkert låsra för allmänheten. Tack och lov, skulle jag vilja säga!
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
48H anses eller ansågs var en rimlig förvarning inför stundande angrepp, har inget med färdigställandet i sig. det är ju ändå försent för komplettering av försvunnen/skadad utrustning som är största risken.

användning av skyddsrum i fredstid är den största orsaken till att de inte fungerar idag tillsammans med fastighetsägare som går fiendens tillmötes.
Hade utrymmena inte kunnat användas till annat hade vi haft ett helt annat tryck från fastighetsägare att avveckla dem och sannolikt inte haft många kvar efter den "stora freden" 1992-2014. Nu är de ofta lägenhetsförråd eller föreningslokaler och då har fastighetsägaren färre invändningar. Det finns då även ett incitament till att hålla utrymmena tjänliga också.

Se istället på hur våra oanvända bunkrar och ledningscentraler ser ut innan Fortifikationsverket kastar in handduken.
 
D Danternas skrev:
Hade utrymmena inte kunnat användas till annat hade vi haft ett helt annat tryck från fastighetsägare att avveckla dem och sannolikt inte haft många kvar efter den "stora freden" 1992-2014. Nu är de ofta lägenhetsförråd eller föreningslokaler och då har fastighetsägaren färre invändningar. Det finns då även ett incitament till att hålla utrymmena tjänliga också.

Se istället på hur våra oanvända bunkrar och ledningscentraler ser ut innan Fortifikationsverket kastar in handduken.
jaha och det gar att göra med mitt inlägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.