lilytwig lilytwig skrev:
Läs par 15
I 6 kap föreningslagen? Det är den paragrafen jag citerar i #124.
 
returen returen skrev:
det behövs bara absolut majoritet för detta
Nej, ärenden av dignitet kan inte behandlas på stämman om de inte finns med i kallelse och dagordning
 
lilytwig lilytwig skrev:
TS kan välja vilket som, det är ändå föreningslagen som gäller.
Ja precis. Och där står "Begäran ska framställas på det sätt och inom den tid som har bestämts i stadgarna" och i stadgarna bestäms det normalt att det ska ske genom en motion. På vilket sätt har jag fel här?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Nej, ärenden av dignitet kan inte behandlas på stämman om de inte finns med i kallelse och dagordning
stämman beslutar
och ett sketet hyresavtal är ju ingen dignitet
stämman är alltid det högsta beslutande organet
enkel majoritet räcker
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Ärenden som inte finns på dagordningen kan iofs beslutas om på stämman, men det räcker med att en är emot så spricker det.
lilytwig lilytwig skrev:
Nej, ärenden av dignitet kan inte behandlas på stämman om de inte finns med i kallelse och dagordning
Nu förstår jag inte alls vad du försöker säga.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja precis. Och där står "Begäran ska framställas på det sätt och inom den tid som har bestämts i stadgarna" och i stadgarna bestäms det normalt att det ska ske genom en motion. På vilket sätt har jag fel här?
lagen säger egentligen bara att det skall finnas en förening med stadgar och styrelse
sen skall ju självklart stadgarna anpassas till gällande lagstiftning
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu förstår jag inte alls vad du försöker säga.
det gör ingen utom de som dyrkar carl von linné
 
returen returen skrev:
lagen säger egentligen bara att det skall finnas en förening med stadgar och styrelse
Bostadsrättslagen omfattar oerhört mycket mer detaljer än så.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Bostadsrättslagen omfattar oerhört mycket mer detaljer än så.
jo men det kan koka ner till detta
 
returen returen skrev:
stämman beslutar
och ett sketet hyresavtal är ju ingen dignitet
stämman är alltid det högsta beslutande organet
enkel majoritet räcker
Nu vet du nog inte vad du svarar på
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu förstår jag inte alls vad du försöker säga.
Sådant som styrelsen skulle kunna besluta om kan övverridas av stämmobeslut. Men stämman kan inte besluta i ärenden (av dignitet) som inte finns i kallelse och dagordning.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Om inget ändrats så uppfyller det nog inte dagen standard på skyddsrum.
Pensionärerna förstår inye alltid det, speciellt om dom börjar närma sig 80.
Dom är uppväxta med att det är ett skyddsrum.
Om du tror att det är något fel på de skyddsrum som byggdes från 50 talet och framåt under kalla kriget med atombombshotet så är de definitivt bättre än de som inte byggdes de sista årtiondena. En som är under 80.
 
Du hyr en lokal, nu vill ägaren till lokalen säga upp ditt avtal. Så länge uppsägningen sker korrekt så spelar det väl ingen roll om det är en (din) BRF med pensionärer som vill nyttja lokalen annorlunda? Trist att det inte är vad du vill, men det är väl bara att hitta en annan lokal att hyra. Det är ju lite så det funkar med att hyra, och inte äga, en lokal.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
Det är ju lite så det funkar med att hyra, och inte äga, en lokal.
Å andra sidan är det lite så i en bostadsrättsförening att man genom att engagera sig och skapa opinion har en möjlighet påverka föreningens verksamhet och vägval.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
Du hyr en lokal, nu vill ägaren till lokalen säga upp ditt avtal. Så länge uppsägningen sker korrekt så spelar det väl ingen roll om det är en (din) BRF med pensionärer som vill nyttja lokalen annorlunda? Trist att det inte är vad du vill, men det är väl bara att hitta en annan lokal att hyra. Det är ju lite så det funkar med att hyra, och inte äga, en lokal.
Men i det här fallet drabbar det föreningen ekonomiskt för att ordföranden fått Rysskräck. Det är ju verkligen inte att företräda medlemmarnas intresse.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.