30 281 läst ·
165 svar
30k läst
165 svar
Uppsagd från skyddsrum
Skyddsrum har alltid haft krav att kunna iordingsställas på 48 timmar och det finns inget förbud mot att användaskyddsrummen till annat.OlssonX skrev:
Om MSB begär iordingsställning asap gäller nog sedan tidigare allmän mobilisering och ett direkt krigshot. Att Sverige skulle befinna sig i ett sådant läge verkar ha gått alla utom dig förbi.
Det låter helkonstigt.OlssonX skrev:
Kan TS inte hyra ett skyddsrum för att det krigas över 120 mil härifrån?
Var har du fått den idén ifrån?
Nästa fråga. Gäller det bara TS eller alla skyddsrumshyresgäster i hela landet?
Du menar att svenska myndigheter har mobiliserat en mindre armé av skyddsrumsinspektörer som åker land och rike runt med sina luppar?OlssonX skrev:
Med erfarenhet av svenska myndigheters saktfärdighet lär det ta årtionden innan TS förråd granskats, vilket förvisso är snarast möjligt "asap😀" enligt svenska mått mätt.
För övrigt.
Avståndet lät lite väl "optimistiskt". Kollade med Maps. Stockholm-Kiev, fågelvägen, för att inte underdriva, är 126mil. Nästan dubbelt så långt som din uppgift.
Du menar att det tar över 48 timmar att flytta några bord, stolar, bokhyllor och annat bös som en lokalförening har där inne? Löjligt påstående.P Pligg85 skrev:Det är ju här som det fallerar.
Tror någon allvarlig att den som hyr skyddsrum som förråd kommer släpa ut skiten inom 48 timmar.
Om vederbörande åker bort eller utomlands. Kan de garantera att rummet är urplockad direkt. Knappast.
Att fylla ett skyddsrum med grejor är väl att kunna klassas som inhemsk terrorism.
Undrar om färjorna till havs har förråd i livbåtarna?
Om något gör användningen av skyddsrum till andra syften under fredstid det lättare att skapa förutsättningar för att de behålls och underhålls.
Och vad är detta om livbåtar? Dra ner på snapsen, det är inte midsommar ännu.
Ja. Två dygn räcker mer än väl till att i godan ro flytta inventarierna till annan plats. Är det mer brottom får de väl ställas utomhus med en presenning över.D Danternas skrev:Du menar att det tar över 48 timmar att flytta några bord, stolar, bokhyllor och annat bös som en lokalförening har där inne? Löjligt påstående.
Om något gör användningen av skyddsrum till andra syften under fredstid det lättare att skapa förutsättningar för att de behålls och underhålls.
Och vad är detta om livbåtar? Dra ner på snapsen, det är inte midsommar ännu.
Att ha de tomma, bara för att ... låter väldigt oklokt. Tänk så många parkeringsgarage som måste utrymmas om @OlssonX idé vore sann.
Tror du allvarligt att det finns en samordning som fungerar i skarpt läge? Finns det en uttalad plan för hur det ska gå till och vem som ska plocka ut alla skyddsrum? Vad blir påföljden om det inte är ett fungerande skyddsrum?D Danternas skrev:Du menar att det tar över 48 timmar att flytta några bord, stolar, bokhyllor och annat bös som en lokalförening har där inne? Löjligt påstående.
Om något gör användningen av skyddsrum till andra syften under fredstid det lättare att skapa förutsättningar för att de behålls och underhålls.
Och vad är detta om livbåtar? Dra ner på snapsen, det är inte midsommar ännu.
Skulle katastrofen bara ett faktum så kanske vissa skyddsrum behövs efter någon timme medan andra kan vänta veckor?
Om det skulle ske ett flygangrepp just nu, vilka börjar omedelbart rensa ett skyddsrum?
Naiva människor finns det gott om.
Bara tanken på att vilja hyra ett skyddsrum är väl definitionen av naiv.
Samordning? Finns ingen att ta hand om sakerna så ställ de utanför, som flera här påpekat. Detta är 2 timmars jobb för 2 personer.P Pligg85 skrev:Tror du allvarligt att det finns en samordning som fungerar i skarpt läge? Finns det en uttalad plan för hur det ska gå till och vem som ska plocka ut alla skyddsrum? Vad blir påföljden om det inte är ett fungerande skyddsrum?
Skulle katastrofen bara ett faktum så kanske vissa skyddsrum behövs efter någon timme medan andra kan vänta veckor?
Om det skulle ske ett flygangrepp just nu, vilka börjar omedelbart rensa ett skyddsrum?
Naiva människor finns det gott om.
Bara tanken på att vilja hyra ett skyddsrum är väl definitionen av naiv.
Och skulle ett omedelbart angrepp vara sannolikt så hade vi varit i höjd beredskap redan. Vi är inte i höjd beredskap. En attack är inte överhängande. Det är personer mer insatta än både du och jag som bedömt det. Även kriget i Ukraina föregicks av veckor med förberedelser.
Sluta dagdrömma om dagen dina paranoia gör dig speciell.
inte fläkten utan filtrenIntet skrev:
fläkten är till för att få in frisk luft och övertryck i skyddsutrymmet och den luften bör ju då filtreras,
sen kan man ju fundera på hur bra dessa filter är
men de är ju konstruerade efter Somme, och kalla krigets hotbild.
Samordning?P Pligg85 skrev:Tror du allvarligt att det finns en samordning som fungerar i skarpt läge? Finns det en uttalad plan för hur det ska gå till och vem som ska plocka ut alla skyddsrum? Vad blir påföljden om det inte är ett fungerande skyddsrum?
Skulle katastrofen bara ett faktum så kanske vissa skyddsrum behövs efter någon timme medan andra kan vänta veckor?
Om det skulle ske ett flygangrepp just nu, vilka börjar omedelbart rensa ett skyddsrum?
Naiva människor finns det gott om.
Bara tanken på att vilja hyra ett skyddsrum är väl definitionen av naiv.
Nä fastighetsägaren och/eller dess handgångne män tar med kraft tag i detta när MSB så påkallat.
Påföljd?
Fastighetsägaren kanske åtalas för mord eller medhjälp till
mord
det tillkommer ju lite krigslagar och en del fredslagar byts ut.
vem är det som skulle kunna veta vilka skyddsrum som inte behöver aktiveras? vem vet fiendens planer?
flygangrepp just nu?
då är det en väldig massa människor som har otur och går åt. vi behöver inte några som har sån otur ändå.
Naiva människor finns det ett för många av men inte ii detta fallet
48H anses eller ansågs var en rimlig förvarning inför stundande angrepp, har inget med färdigställandet i sig. det är ju ändå försent för komplettering av försvunnen/skadad utrustning som är största risken.D Danternas skrev:Du menar att det tar över 48 timmar att flytta några bord, stolar, bokhyllor och annat bös som en lokalförening har där inne? Löjligt påstående.
Om något gör användningen av skyddsrum till andra syften under fredstid det lättare att skapa förutsättningar för att de behålls och underhålls.
Och vad är detta om livbåtar? Dra ner på snapsen, det är inte midsommar ännu.
användning av skyddsrum i fredstid är den största orsaken till att de inte fungerar idag tillsammans med fastighetsägare som går fiendens tillmötes.
Utan annan användning i fredstid skulle de sannolikt inte funnits. Nu har man förstärkt byggnader som byggts av andra orsaker. Det är få skyddsrum som enbart är tänkta som skyddsrum.
MSB har defacto ökat sin personalstyrka för att påskynda besiktningen av skyddsrum, det lär ju ändå inte hinnas med till ryssens förmodade anfall om 2 år. å andra sidan så har vi då ingen trupp i Sverige för de är utlokaliserade till andra natoländer så vi får ha vår tilltro till ett dåligt utbildat, rustat och övat hemvärn kan göra något tillsammans med alla andra som inte får sitta i skyddsrum.Intet skrev:
Du menar att svenska myndigheter har mobiliserat en mindre armé av skyddsrumsinspektörer som åker land och rike runt med sina luppar?
Med erfarenhet av svenska myndigheters saktfärdighet lär det ta årtionden innan TS förråd granskats, vilket förvisso är snarast möjligt "asap😀" enligt svenska mått mätt.
För övrigt.
Avståndet lät lite väl "optimistiskt". Kollade med Maps. Stockholm-Kiev, fågelvägen, för att inte underdriva, är 126mil. Nästan dubbelt så långt som din uppgift.
allmän mob har aldrig och kommer aldrig att skeuseless skrev:
Skyddsrum har alltid haft krav att kunna iordingsställas på 48 timmar och det finns inget förbud mot att användaskyddsrummen till annat.
Om MSB begär iordingsställning asap gäller nog sedan tidigare allmän mobilisering och ett direkt krigshot. Att Sverige skulle befinna sig i ett sådant läge verkar ha gått alla utom dig förbi.
förr berodde på att ställa hela sverige på krigsfot skulle återstoden av det civila sverige ställas inför oerhörda problem.
idag saknas alla krigsförband vi hade på 80-talet så det finns ingenstans att mobilisera kanonmat i lämplig ålder som dessutom är outbildat då inga årsklasser kallads in från 90-talet.
vi hade 37 brigader 1960
mitten av 80 29st
idag 1 som skall bli 4 om ett antal år
dessutom var hemvärnet 6 ggr fler
och alla överåriga från brigaderna 27-30åringar var i lokalförsvarsförband, fo.förband mm.
+ att vi hade en fo.organisation samt ett antal milo. en avsebard antal fristående förband ,mm
vid allmän mob i dag så är det över och alla får ta sina hötjugor och stekpannor för att möte lede fi.
Vi får förlita oss på jenkarna som inte vill vara vid fronten besätter våra baser och gör vad de vill då de inte står under vår lag.