O [old rusty] skrev:
Detta citerades ju tidigare:
"Men det är du som skyddssökande som måste tömma rummet, installera ventilationen och se till att vattenkärl och toaletter kommer på plats. "
[länk]

Jag har alltid trott det är fastighetsägaren som ansvarar för tömning också.
Hur många tror ni vet om att man förväntas tömma sitt skyddsrum?
Med tanke på alla överfulla skyddsrum så är det ju iofs helt omöjligt att en större fastighetsägare organiserar tömning.
Ett skyddsrum gjort för att kunna användas. Tänka sig vilken värld vi lever i.
Det trodde man ju aldrig.

Var det inte ett skyddsrum för flyttkartonger? 😳

Känns som Sverige skulle bli ett rikare land om det naturliga urvalet kom till.
Självklart ska vi bereda plats och spara mormors servis tillhörande Ove Andersson i 17b än invånarna.

Heja Sverige.
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B
H HarryLund skrev:
Ingen svarv :) Styrelsen vet att det är välskött rent och prydligt så det vore enkelt att tömma när behov för lokalen i krigstid uppstår. Känns som illvilja när föreningen har ett helt gäng stora cykelrum/ skyddsrum som är i trist skick som de kunde fixa.
Kandidera till styrelsen vid nästa stämma, säg att du vill vara med och få de andra att välja dig... ENDA sättet om du vill förändra något i en BRF....
 
H HarryLund skrev:
Bor i en brf i Gävle och har i 6 år hyrt en lokal/ mindre skyddsrum som förråd . Nu har pensionärerna i brf-ens styrelse fått idén att det är bättre att lokalen står tom ifall ryssen kommer.. Vill fortsätta hyra så vad kan jag göra? Ordföranden bor i samma trappuppgång och är inte förtjust i oss sedan vi ställde upp porten när vi flyttade in och bar kartonger och går inte att resonera med tyvärr.
Tror det är bara att acceptera, fastighetsägare och MSB har tidigare inte varit super aktiva med att följa lagstiftningen om skyddsrum. Nu ändras det och fastighetsägare har börjat få krav efter skyddrumsbesiktningar och viten som vida överstiger det lilla man får i hyresintäkt.

Betänk att skyddsrum ska kunna ta mot personer som söker skydd inom 48 timmar, man beräknar att det tar 24 timmar att iordningställa, om det tidigare har gjorts på en övning, mer tid är trolig om det inte har övats.

Innan återställning ska du som hyresgäst, ha tömt allt som finns i utrymmet, kört bort så det inte blockerar tillträde till skyddsrummet. Dessa krav på att tömma förrådet ligger rimligen hos hyresgästen och det innebär att om lag ska följas kan hyresgästen aldrig vara längre bort än att skyddsrummet kan tömmas på under 24 timmar.

Betänk då att samtliga hyresgäster gör det samtidigt, det kan det bli logistiskt plågsamt. Så se det positiva, när du nu inte hyr en del av ett skyddsrum med krav på tömning kan du resa bort på en charterresa. För det får du som hyresgäst av skyddsrum i princip inte göra, om iordningställningens tid på 48 timmar ska hållas.
 
Redigerat:
H HarryLund skrev:
Bor i en brf i Gävle och har i 6 år hyrt en lokal/ mindre skyddsrum som förråd . Nu har pensionärerna i brf-ens styrelse fått idén att det är bättre att lokalen står tom ifall ryssen kommer.. Vill fortsätta hyra så vad kan jag göra? Ordföranden bor i samma trappuppgång och är inte förtjust i oss sedan vi ställde upp porten när vi flyttade in och bar kartonger och går inte att resonera med tyvärr.
Jag tror att skyddsrum får användas som lokal bara den kan tömmas inom ett par veckor.Du måste titta på vad du har för hyres avtal. 9 mån är det om inget är avtalat.oftast är det svårt och hyra ut små lokaler agera för det på årsstämma om ingen annan vill hyra så innebär ju din hyres inkomst.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Rent krasst har vi lemlästat och våldtagit i Ryssland fler gånger än tvärs om.

jag tycker TS bör trycka på att medlemmarna får betala för de uteblivna hyresintäkterna genom att helt enkelt ringa på hos sina grannar och försöka få underskrifter till en namninsamling som han sedan presenterar för styrelsen. Ifall ordföranden är imbilsk kanske resten av styrelsen är mer intresserade av föreningens ekonomi.
Är det ett årsmöte före kontraktet giltighetstid utgång, är en motion med eventuell namninsamling samt kanske ett antal fullmakter rätt väg.

Skapa opponion, helt enkelt.
Är du alldeles säker på det där med att lemlästa och våldta?

Ryssland (Tsarryssland, Sovjetunionen, RF - same shit) har världsrekord i att starta krig och bryta mot fredsavtal. De har också världsrekord i att bryta mot krigets lagar och allmän anständighet, bete sig omänskligt och att använda sexuellt våld mot allt och alla. Det vet Georgierna, det vet Ukrainarna, Balterna, Polackerna, Moldaverna, Finnarna, alla andra och även svenskar visste det under rysshärjningarna. När rysshärjningarna 1716 nådde Heitaniemi i Tornedalen, brände de ner kyrkan och stal kyrkklockan. Det finns vittnesmål om att när man i byn fick veta att ryssarna närmade sig byn, flydde kvinnfolk och barn till skogs för att hålla sig undan.

Whataboutism är inte relevant när det gäller ryska krigsbrott.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Ett 50-tals skyddsrum är oftast mycket bättre än inget alls.

Under vinterkriget förstärkte man källare med trästämp och bockryggar som stod ganska tätt och lade sandsäckar ovanpå källartaket. Det skyddade mot allt utom en absolut perfekt direktträff av den tidens bomber.
Gör man en motsvarande förstärkning av ett 1950-tals skyddsrum så skyddar det mot de flesta bomberna som ryssen har i sådana mängder att de kan kosta på sig att terrorbomba civila med dem.

Både i Finland och Sverige måste skyddsrum ha en eller flera nödutgånger som leder direkt ut ur byggnaden. Ofta en lucka i ytterväggen. I skyddsrummet skall finnas verktyg och redskap för att bryta upp luckan och gräva sig ut genom lättare bråte. Räddningstjänsten bör veta var dessa luckor är så de snabbt kan röja sig fram till luckan vid behov. Till exempel med grävmaskin.
I Ukraina verkar dylika nödutgångar fattas på väldigt många bombskydd i synnerhet de som byggdes under sovjettiden.

De boende i huset eller kvarteret där skyddsrummet finns måste kunna tömma det och få det i användbart skick inom 48 timmar efter att regeringen har meddelat om krigsrisk. Där har det slarvats mycket i Finland och alldeles katastrofalt mycket i Sverige under de senaste årtiondena men nu är det nya tider och ryssen är lös och ingen vet vad som skall ske.
Tycker du inte själv att det är bättre att ha ett bombskydd att gå till när bomberna börjar falla?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Rent krasst har vi lemlästat och våldtagit i Ryssland fler gånger än tvärs om.

jag tycker TS bör trycka på att medlemmarna får betala för de uteblivna hyresintäkterna genom att helt enkelt ringa på hos sina grannar och försöka få underskrifter till en namninsamling som han sedan presenterar för styrelsen. Ifall ordföranden är imbilsk kanske resten av styrelsen är mer intresserade av föreningens ekonomi.
Är det ett årsmöte före kontraktet giltighetstid utgång, är en motion med eventuell namninsamling samt kanske ett antal fullmakter rätt väg.

Skapa opponion, helt enkelt.
Du gör ingen hemlighet av vem som betalar din lön och att du är betald oppinionsbildare.
 
  • Gilla
  • Haha
Boxer63 och 6 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Bara nyfiken. Vet du vad det är för filter och vad de förväntas filtrera bort?
kemiska och biologiska stridsmedel och lite atomprodukter
 
returen returen skrev:
kemiska och biologiska stridsmedel och lite atomprodukter
Hur tusan filtrerar man bort de med hjälp av en handjagad fläkt?
 
  • Gilla
fjällsnickaren och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du gör ingen hemlighet av vem som betalar din lön och att du är betald oppinionsbildare.
Det vet ju du och jag redan. Mamma Ryssland, naturligtvis 😀. Rödbetssoppa och små tjocka tanter som stoppas i varandra. -Skojare där!
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
H HarryLund skrev:
Bor i en brf i Gävle och har i 6 år hyrt en lokal/ mindre skyddsrum som förråd . Nu har pensionärerna i brf-ens styrelse fått idén att det är bättre att lokalen står tom ifall ryssen kommer.. Vill fortsätta hyra så vad kan jag göra? Ordföranden bor i samma trappuppgång och är inte förtjust i oss sedan vi ställde upp porten när vi flyttade in och bar kartonger och går inte att resonera med tyvärr.
Hur ser ditt hyreskontrakt ut? När det gäller lokaler så är det fritt att avtala om uppsägningstid.
Det är vanligt med 3-, 5- eller 10 årskontrakt. Då är det princip bara möjligt att säga upp avtalet för avflyttning eller för hyresförhandling 6 mån före avtalets utgång och detta gäller ömsesidigt för fastighetsägare och hyresgäst. I sådana långa avtal har man oftast en basbeloppsklausul för årlig justering av hyran. Om uppsägning då sker utanför dessa tider blir det skadestånd eller ogiltig uppsägning.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
H HarryLund skrev:
Bor i en brf i Gävle och har i 6 år hyrt en lokal/ mindre skyddsrum som förråd . Nu har pensionärerna i brf-ens styrelse fått idén att det är bättre att lokalen står tom ifall ryssen kommer.. Vill fortsätta hyra så vad kan jag göra? Ordföranden bor i samma trappuppgång och är inte förtjust i oss sedan vi ställde upp porten när vi flyttade in och bar kartonger och går inte att resonera med tyvärr.
En killgissning. Jag tror att de finns en uppmaning från någon tillsynsmyndighet att uppdatera svenska skyddsrum så att de uppfyller dagens krav. Det kan vara ventilation, gasfilter toamöjligheter mm. Vi vet ju hur världsläget ser ut idag, Läste just att Tyskland ska börja bygga nya skyddsrum. Tråkigt att du nedvärdera styrelsens "pensionärernas" beslut, det är inte bara ditt förråd som rycker, utan alla skyddsrum som använts till annat än vad det ska användas till som tydligen måste uppdateras.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.