Skippa dina gissningar. Det finns inget sådant. Fastighetsägarens skyldighet är att hålla det i motsvarande status som när det byggdes. Det kan inte ställas krav på uppgraderingar. Inte heller att det ska stå tomt.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
JapeFox JapeFox skrev:
En killgissning. Jag tror att de finns en uppmaning från någon tillsynsmyndighet att uppdatera svenska skyddsrum så att de uppfyller dagens krav. Det kan vara ventilation, gasfilter toamöjligheter mm. Vi vet ju hur världsläget ser ut idag, Läste just att Tyskland ska börja bygga nya skyddsrum. Tråkigt att du nedvärdera styrelsens "pensionärernas" beslut, det är inte bara ditt förråd som rycker, utan alla skyddsrum som använts till annat än vad det ska användas till som tydligen måste uppdateras.
Vad menar du med denna raden?

utan alla skyddsrum som använts till annat än vad det ska användas till som tydligen måste uppdateras.

Dom allra flesta skyddsrummen hos privatpersoner och kommunala fastigheter har inte haft någon som helst begränsning för vad dom får användas till utan det har varit upp till ägaren.
Kraven har varit att inga saker tillhörande skyddsrummen får tas bort utan allt ska gå att återställa och kunna sättas i drift på 48 timmar.
Skyddsrum som garage är väldigt vanligt hos privatpersoner, då plockas mitt stolpen och dörrarna fälls upp och kläs in och sen sätts en vanlig garageport in.
Kommunala fastigheter som skolor och idrottsanläggningar använder dom som förråd.
Är ju perfekt att ytorna kan användas till något under den tid dom faktiskt inte behövs till det dom är konstruerade till.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Du raljerar om pensionärer som tror att ryssen kan komma. Ja de kan komma, tror att alla Ukrainare som våldtagits och lemlästats av Ryssarna kan hålla sig för skratt.
A ajn82 skrev:
Erfarenhet från Ukraina är att det räcker med två väggar emellan, så länge det inte är en direkt träff, vid ev direkt träff hjälper inte skyddsrum heller. Så det är i mångt och mycket meningslöst och folk stannar kvar i hallen i sin lägenhet istället.
Det gäller att hålla sig borta från de militärabaser (19 stycken) som amerikanarna ska få utnyttja enligt DCA. De kommer att bli de första måltavlorna.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Vad menar du med denna raden?

utan alla skyddsrum som använts till annat än vad det ska användas till som tydligen måste uppdateras.

Dom allra flesta skyddsrummen hos privatpersoner och kommunala fastigheter har inte haft någon som helst begränsning för vad dom får användas till utan det har varit upp till ägaren.
Kraven har varit att inga saker tillhörande skyddsrummen får tas bort utan allt ska gå att återställa och kunna sättas i drift på 48 timmar.
Skyddsrum som garage är väldigt vanligt hos privatpersoner, då plockas mitt stolpen och dörrarna fälls upp och kläs in och sen sätts en vanlig garageport in.
Kommunala fastigheter som skolor och idrottsanläggningar använder dom som förråd.
Är ju perfekt att ytorna kan användas till något under den tid dom faktiskt inte behövs till det dom är konstruerade till.
Jag skrev att det är min gillgissning och har råkat sett där allt som krävs har slängts på tippen. Alltså måste de uppgraderas.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
JapeFox JapeFox skrev:
Jag skrev att det är min gillgissning och har råkat sett där allt som krävs har slängts på tippen. Alltså måste de uppgraderas.
Fast då är det väl en återställning snarare än uppgradering ?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Nej, återanskaffas. Det är inte att uppgradera. Kravet från start var att det skulle finnas i förråd. Det finns inget krav på fastighetsägaren att det ska omsättas eller uppgraderas.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
JapeFox JapeFox skrev:
Jag skrev att det är min gillgissning och har råkat sett där allt som krävs har slängts på tippen. Alltså måste de uppgraderas.
Du menar återställas till hur dom är tänkta att vara.
En uppgradering är en förbättring av något.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, återanskaffas. Det är inte att uppgradera. Kravet från start var att det skulle finnas i förråd. Det finns inget krav på fastighetsägaren att det ska omsättas eller uppgraderas.
Det ända jag vet som måste omsättas i våra kommunala skyddsrum är ett antal tuber med fogmassa.
Det är utrymnings hålet där det sitter gjutna betong element som ska fogas.
Så inför besiktning får vi kolla så dom inte är utgångna.
Vi brukar köpa tuber som vi vet går åt och så byter vi ut dom gamla mot nya löpande så vi slipper slänga när dom gått ut.
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
H HarryLund skrev:
Bor i en brf i Gävle och har i 6 år hyrt en lokal/ mindre skyddsrum som förråd . Nu har pensionärerna i brf-ens styrelse fått idén att det är bättre att lokalen står tom ifall ryssen kommer.. Vill fortsätta hyra så vad kan jag göra? Ordföranden bor i samma trappuppgång och är inte förtjust i oss sedan vi ställde upp porten när vi flyttade in och bar kartonger och går inte att resonera med tyvärr.
Du kan inte fortsätta hyra eftersom lokalen är ett skyddsrum och fastighetsägaren hörsammar MSB:s begäran att iordningställa asap.
Hyr en annan lokal istället för att gnälla.
 
  • Haha
  • Wow
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Har MSB sagt det? Det har jag fullständigt missat.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Älskar när det dyker upp LHSare efter fem sidor med killgissningar utan att ha läst ett enda inlägg i tråden.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har MSB sagt det? Det har jag fullständigt missat.
Skyddsrum ska kunna iordningställas i sin korrekta funktion inom 48 timmar och samtliga fastighetsägare i landet är under luppen, upprustningen startade förra året.
Har du missat att det är krig mindre än 70 mil österut?
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Det har gällt sedan de byggdes. Även om det är högre takt på inspektioner är det ingen skillnad på styrningen av användningen.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
P
Alla skyddsrum som inte avecklats och fortfarande finns på listor hos msb ska kunna ordningställas på 48 timmar OM det sker en höjning av beredskap som beslutas av regeringen.

Självklart ska allt skit ut ur skyddsrummet med rasande fart om det är allvar och hamnar troligen utslängt på gräsmattan eller annan lämplig plats.. men i nuläget finns ingen anledning eller ens anmodan om att tömma skyddsrum, det är samma regler som gällt länge och även om det kanske varit så osannolikt har fått många att förstöra eller ta bort saker som dörrar och luckor osv osv. eller fullständigt glömma bort funktionen hos skyddsrum..
Nu är det ju även besiktningar på alla dessa skyddsrum även om det verkar vara snigelfart på det hela så ska väl alla kontrolleras att dom är i det skick dom hade när dom byggdes

här finns mer info så vi kan få slut på gissningsleken
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...kyddsrum/fragor-och-svar-for-fastighetsagare/

ang trådens huvudämne så är det enklare att säga upp folk från lokaler då besittningsskydd saknas och det bara behövs en formellt riktig gjord uppsägning så åker ts ut med eller mot sin vilja och troligen har man fått nån annan ide i styrelsen om användning av skyddsrummet eller bara fått för sig nåt..
Årsmötet är väl rätt väg och den troligen mest gångbara vägen att få till nån ändring eller utbyte av styrelse om dom inte har en vettig förklaring att kolla att uppsägningen är formellt riktigt är ju troligen bara en fördröjning av utslängning så det hjälper väl inte mycket i längden
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
H HarryLund skrev:
I live in a BRF in Gävle and have rented a room/small shelter as a storage room for 6 years. Now the pensioners on the BRF board have got the idea that it is better for the room to be empty in case the Russians come.. I want to continue renting so what can I do? The chairman lives in the same stairwell and has not been fond of us since we put up the gate when we moved in and carried boxes and unfortunately cannot be reasoned with.
If the termination was done correctly based on the terms of the agreement, the property owner has the right to terminate you with the reason for other use. Just start looking for another premises.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.