30 280 läst ·
165 svar
30k läst
165 svar
Uppsagd från skyddsrum
Det var en gästartikel, inte debattartikel, från någon som varit på plats i Ukraina och vet hur verkligheten ser ut där.mexitegel skrev:
Din källa är alltså en debattartikel där skribenten skriver ”Det är förstås skillnader på ukrainska och svenska byggen, men jag har svårt att tro att någon byggnad står emot de mängderna spräng. Om någon då befinner sig i skyddsrummet i källaren så blir de ögonblickligen begravda.”
Tror gör vi i kyrkan.
Men glöm allt som har med anledning, samt att det är ett skyddsrum. Styrelsen har rätt att säga upp hyreskontraktet ändå. Hyresnämnden??? Vad ska du säga till dem? Det enda de kan göra är att se till att det eventuella hyreskontraktet följs vid uppsägningen.H HarryLund skrev:
Sådana lokaler behöver inte stå tomma. Du skall dock göra det tillgängligt under en viss timmar ifall larmet går!H HarryLund skrev:Bor i en brf i Gävle och har i 6 år hyrt en lokal/ mindre skyddsrum som förråd . Nu har pensionärerna i brf-ens styrelse fått idén att det är bättre att lokalen står tom ifall ryssen kommer.. Vill fortsätta hyra så vad kan jag göra? Ordföranden bor i samma trappuppgång och är inte förtjust i oss sedan vi ställde upp porten när vi flyttade in och bar kartonger och går inte att resonera med tyvärr.
Det är ju här som det fallerar.S Shaft1 skrev:
Tror någon allvarlig att den som hyr skyddsrum som förråd kommer släpa ut skiten inom 48 timmar.
Om vederbörande åker bort eller utomlands. Kan de garantera att rummet är urplockad direkt. Knappast.
Att fylla ett skyddsrum med grejor är väl att kunna klassas som inhemsk terrorism.
Undrar om färjorna till havs har förråd i livbåtarna?
Nu går du Söder med terrorism osv.P Pligg85 skrev:Det är ju här som det fallerar.
Tror någon allvarlig att den som hyr skyddsrum som förråd kommer släpa ut skiten inom 48 timmar.
Om vederbörande åker bort eller utomlands. Kan de garantera att rummet är urplockad direkt. Knappast.
Att fylla ett skyddsrum med grejor är väl att kunna klassas som inhemsk terrorism.
Undrar om färjorna till havs har förråd i livbåtarna?
Folk i nöd kommer säker slänga skitet om bunkern behövs!
Denna styrelse har gjort nån slags tolkning, troligtvis som du är inne på ifall folk är bortresta osv
Livbåtarna behövs i allmänhet med kortare varsel än 48h.P Pligg85 skrev:Det är ju här som det fallerar.
Tror någon allvarlig att den som hyr skyddsrum som förråd kommer släpa ut skiten inom 48 timmar.
Om vederbörande åker bort eller utomlands. Kan de garantera att rummet är urplockad direkt. Knappast.
Att fylla ett skyddsrum med grejor är väl att kunna klassas som inhemsk terrorism.
Undrar om färjorna till havs har förråd i livbåtarna?
Vi har ett flertal skyddsrum i fastigheter som vi förvaltar och i samband med att man börjar rusta upp civilsamhället har vi fått flera skyddsrum besiktigade och mindre anmärkningar som skall åtgärdas.
Angående vem som tömmer skyddsrummet vid förhöjd beredskap så faller det på ägaren till skyddsrummet och inte ägaren till förrådet. För vår del så har hyresgästerna x antal timmar på sig att tömma sitt förråd sedan åker det rätt ut
Angående vem som tömmer skyddsrummet vid förhöjd beredskap så faller det på ägaren till skyddsrummet och inte ägaren till förrådet. För vår del så har hyresgästerna x antal timmar på sig att tömma sitt förråd sedan åker det rätt ut
& om kriget kommer, kommer folk inte att vänta tills Göran har tömt sitt förråd! Han kommer att få sina grejor bortslängda utanför..B Bengt Henrik skrev:Vi har ett flertal skyddsrum i fastigheter som vi förvaltar och i samband med att man börjar rusta upp civilsamhället har vi fått flera skyddsrum besiktigade och mindre anmärkningar som skall åtgärdas.
Angående vem som tömmer skyddsrummet vid förhöjd beredskap så faller det på ägaren till skyddsrummet och inte ägaren till förrådet. För vår del så har hyresgästerna x antal timmar på sig att tömma sitt förråd sedan åker det rätt ut
I krig och stress, vet man inte hur människan beter sig
Enkelt och pragmatiskt. Man kan inte låta en massa värdefull yta stå oanvänd. Om den inte används kommer den ju inte medlemmarna till gagn.B Bengt Henrik skrev:
Detta citerades ju tidigare:
"Men det är du som skyddssökande som måste tömma rummet, installera ventilationen och se till att vattenkärl och toaletter kommer på plats. "
https://www.krisinformation.se/artiklar/skyddsrum---sa-funkar-det
Jag har alltid trott det är fastighetsägaren som ansvarar för tömning också.
Hur många tror ni vet om att man förväntas tömma sitt skyddsrum?
Med tanke på alla överfulla skyddsrum så är det ju iofs helt omöjligt att en större fastighetsägare organiserar tömning.
"Men det är du som skyddssökande som måste tömma rummet, installera ventilationen och se till att vattenkärl och toaletter kommer på plats. "
https://www.krisinformation.se/artiklar/skyddsrum---sa-funkar-det
Jag har alltid trott det är fastighetsägaren som ansvarar för tömning också.
Hur många tror ni vet om att man förväntas tömma sitt skyddsrum?
Med tanke på alla överfulla skyddsrum så är det ju iofs helt omöjligt att en större fastighetsägare organiserar tömning.
Sedan husen i min Brf byggdes 1960 har skyddsrummen använts som källarförråd med nätväggar. I ett av dem ligger filterutrustning mm för att få det till fungerande skyddsrum. Alla nyinflyttade har alltid fått info om vad som gäller. Vid krisläge rivs och töms allt gemensamt. Allt åker ut på parkeringen. Upp till varje brf -innehavare att hjälpa till men även ta hand om det man vill spara. För två år sedan hade vi en besiktning av en konsult på uppdrag av kommunen/länstyrelsen. I princip godkänt. Något filter hade skadats i samband med en omflyttning pga byggjobb och ersattes. Alla skyddsrum ska besiktigas med visst intervall numera.
Rent krasst har vi lemlästat och våldtagit i Ryssland fler gånger än tvärs om.Skandiamannen skrev:
jag tycker TS bör trycka på att medlemmarna får betala för de uteblivna hyresintäkterna genom att helt enkelt ringa på hos sina grannar och försöka få underskrifter till en namninsamling som han sedan presenterar för styrelsen. Ifall ordföranden är imbilsk kanske resten av styrelsen är mer intresserade av föreningens ekonomi.
Är det ett årsmöte före kontraktet giltighetstid utgång, är en motion med eventuell namninsamling samt kanske ett antal fullmakter rätt väg.
Skapa opponion, helt enkelt.