mexitegel mexitegel skrev:
Isåfall är ju hela tråden en ickefråga.
TS problem har väl ingen direkt koppling till skyddsrummets skyddande egenskaper.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Din källa är alltså en debattartikel där skribenten skriver ”Det är förstås skillnader på ukrainska och svenska byggen, men jag har svårt att tro att någon byggnad står emot de mängderna spräng. Om någon då befinner sig i skyddsrummet i källaren så blir de ögonblickligen begravda.”

Tror gör vi i kyrkan.
Det var en gästartikel, inte debattartikel, från någon som varit på plats i Ukraina och vet hur verkligheten ser ut där.
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
H HarryLund skrev:
Jodå det är bra att skyddsrum finns men att säga upp ett avtal med anledningen att ryssen kanske kommer och att tills dess ska det stå tomt? Kan man ta det till Hyresnämnden?
Men glöm allt som har med anledning, samt att det är ett skyddsrum. Styrelsen har rätt att säga upp hyreskontraktet ändå. Hyresnämnden??? Vad ska du säga till dem? Det enda de kan göra är att se till att det eventuella hyreskontraktet följs vid uppsägningen.
 
  • Gilla
NilsJoh
  • Laddar…
H HarryLund skrev:
Bor i en brf i Gävle och har i 6 år hyrt en lokal/ mindre skyddsrum som förråd . Nu har pensionärerna i brf-ens styrelse fått idén att det är bättre att lokalen står tom ifall ryssen kommer.. Vill fortsätta hyra så vad kan jag göra? Ordföranden bor i samma trappuppgång och är inte förtjust i oss sedan vi ställde upp porten när vi flyttade in och bar kartonger och går inte att resonera med tyvärr.
Sådana lokaler behöver inte stå tomma. Du skall dock göra det tillgängligt under en viss timmar ifall larmet går!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
Sådana lokaler behöver inte stå tomma. Du skall dock göra det tillgängligt under en viss timmar ifall larmet går!
Det är ju här som det fallerar.
Tror någon allvarlig att den som hyr skyddsrum som förråd kommer släpa ut skiten inom 48 timmar.

Om vederbörande åker bort eller utomlands. Kan de garantera att rummet är urplockad direkt. Knappast.

Att fylla ett skyddsrum med grejor är väl att kunna klassas som inhemsk terrorism.

Undrar om färjorna till havs har förråd i livbåtarna?
 
  • Haha
  • Wow
Pettman och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det är ju här som det fallerar.
Tror någon allvarlig att den som hyr skyddsrum som förråd kommer släpa ut skiten inom 48 timmar.

Om vederbörande åker bort eller utomlands. Kan de garantera att rummet är urplockad direkt. Knappast.

Att fylla ett skyddsrum med grejor är väl att kunna klassas som inhemsk terrorism.

Undrar om färjorna till havs har förråd i livbåtarna?
Nu går du Söder med terrorism osv.

Folk i nöd kommer säker slänga skitet om bunkern behövs!

Denna styrelse har gjort nån slags tolkning, troligtvis som du är inne på ifall folk är bortresta osv
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det är ju här som det fallerar.
Tror någon allvarlig att den som hyr skyddsrum som förråd kommer släpa ut skiten inom 48 timmar.

Om vederbörande åker bort eller utomlands. Kan de garantera att rummet är urplockad direkt. Knappast.

Att fylla ett skyddsrum med grejor är väl att kunna klassas som inhemsk terrorism.

Undrar om färjorna till havs har förråd i livbåtarna?
Livbåtarna behövs i allmänhet med kortare varsel än 48h.
 
  • Gilla
  • Haha
Danternas och 5 till
  • Laddar…
Vi har ett flertal skyddsrum i fastigheter som vi förvaltar och i samband med att man börjar rusta upp civilsamhället har vi fått flera skyddsrum besiktigade och mindre anmärkningar som skall åtgärdas.
Angående vem som tömmer skyddsrummet vid förhöjd beredskap så faller det på ägaren till skyddsrummet och inte ägaren till förrådet. För vår del så har hyresgästerna x antal timmar på sig att tömma sitt förråd sedan åker det rätt ut
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Livbåtarna behövs i allmänhet med kortare varsel än 48h.
De som använder dem som förråd är nog nära iaf
 
B Bengt Henrik skrev:
Vi har ett flertal skyddsrum i fastigheter som vi förvaltar och i samband med att man börjar rusta upp civilsamhället har vi fått flera skyddsrum besiktigade och mindre anmärkningar som skall åtgärdas.
Angående vem som tömmer skyddsrummet vid förhöjd beredskap så faller det på ägaren till skyddsrummet och inte ägaren till förrådet. För vår del så har hyresgästerna x antal timmar på sig att tömma sitt förråd sedan åker det rätt ut
& om kriget kommer, kommer folk inte att vänta tills Göran har tömt sitt förråd! Han kommer att få sina grejor bortslängda utanför..
I krig och stress, vet man inte hur människan beter sig
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
B Bengt Henrik skrev:
Angående vem som tömmer skyddsrummet vid förhöjd beredskap så faller det på ägaren till skyddsrummet och inte ägaren till förrådet. För vår del så har hyresgästerna x antal timmar på sig att tömma sitt förråd sedan åker det rätt ut
Enkelt och pragmatiskt. Man kan inte låta en massa värdefull yta stå oanvänd. Om den inte används kommer den ju inte medlemmarna till gagn.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Detta citerades ju tidigare:
"Men det är du som skyddssökande som måste tömma rummet, installera ventilationen och se till att vattenkärl och toaletter kommer på plats. "
https://www.krisinformation.se/artiklar/skyddsrum---sa-funkar-det

Jag har alltid trott det är fastighetsägaren som ansvarar för tömning också.
Hur många tror ni vet om att man förväntas tömma sitt skyddsrum?
Med tanke på alla överfulla skyddsrum så är det ju iofs helt omöjligt att en större fastighetsägare organiserar tömning.
 
Sedan husen i min Brf byggdes 1960 har skyddsrummen använts som källarförråd med nätväggar. I ett av dem ligger filterutrustning mm för att få det till fungerande skyddsrum. Alla nyinflyttade har alltid fått info om vad som gäller. Vid krisläge rivs och töms allt gemensamt. Allt åker ut på parkeringen. Upp till varje brf -innehavare att hjälpa till men även ta hand om det man vill spara. För två år sedan hade vi en besiktning av en konsult på uppdrag av kommunen/länstyrelsen. I princip godkänt. Något filter hade skadats i samband med en omflyttning pga byggjobb och ersattes. Alla skyddsrum ska besiktigas med visst intervall numera.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Du raljerar om pensionärer som tror att ryssen kan komma. Ja de kan komma, tror att alla Ukrainare som våldtagits och lemlästats av Ryssarna kan hålla sig för skratt.
Rent krasst har vi lemlästat och våldtagit i Ryssland fler gånger än tvärs om.

jag tycker TS bör trycka på att medlemmarna får betala för de uteblivna hyresintäkterna genom att helt enkelt ringa på hos sina grannar och försöka få underskrifter till en namninsamling som han sedan presenterar för styrelsen. Ifall ordföranden är imbilsk kanske resten av styrelsen är mer intresserade av föreningens ekonomi.
Är det ett årsmöte före kontraktet giltighetstid utgång, är en motion med eventuell namninsamling samt kanske ett antal fullmakter rätt väg.

Skapa opponion, helt enkelt.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
T Tovan skrev:
I princip godkänt. Något filter hade skadats i samband med en omflyttning pga byggjobb och ersattes.
Bara nyfiken. Vet du vad det är för filter och vad de förväntas filtrera bort?
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.