30 280 läst ·
165 svar
30k läst
165 svar
Uppsagd från skyddsrum
Vad har det med saken att göra?
Bara en fundering. Vem ser till att skyddsrummet töms direkt i händelse av en katastrof?
Kan den som hyr alltid garantera urstädning direkt att det är det som prioriteras inför en katastrof i samhället.
Eller räknar man med att andra i händelse av katastrofen ska städa ur annans skräp?
Kan den som hyr alltid garantera urstädning direkt att det är det som prioriteras inför en katastrof i samhället.
Eller räknar man med att andra i händelse av katastrofen ska städa ur annans skräp?
De som ska använda skyddsrummet ska kunna städa ur det på 48 timmar, återställningen ska kunna ske med utrustning som finns i skyddsrummet.
Om har man byggt låsta förråd i skyddsrummet så måste det finnas utrustning i skyddsrummet som kan användas för att bryta sig in i förråden och riva väggarna.
Om har man byggt låsta förråd i skyddsrummet så måste det finnas utrustning i skyddsrummet som kan användas för att bryta sig in i förråden och riva väggarna.
Nej, de som ska använda skyddsrummet är det som råkar befinna sig i närheten när det blir ett flyglarm. Det är inte de som ska röja det. Det ansvaret ligger på fastighetsägaren, som borde kunna delegera det till hyresgästen.
Sedan ska man ju även göra en besiktning med en skyddsrumsbesiktningsman för att bedöma skicket. Och de började gå i pension för 25 år sedan med nästan ingen föryngring... Väldigt många skyddsrum har genom åren fått sprickor i sina tätskikt och tätningen kring dörrar och ventilation är otät. Sprängdörrar lyfts av, luckor och filter kan försvinna. Väldigt många skyddsrum avvecklades för 20-30 år sedan av dessa orsaker, men numera så är det svårare att få godkänt att avveckla.
Så nu hoppas jag att det blir en ny renoveringstråd här! För vill styrelsen ha skyddsrummet tillgängligt så anser jag att du bör driva frågan att säkerställa dess funktion som godkänt sådant. Nackdelen är att det kostar pengar, men du kan ju komma med förslag om att en uthyrning kan delbekosta en renovering...
Så nu hoppas jag att det blir en ny renoveringstråd här! För vill styrelsen ha skyddsrummet tillgängligt så anser jag att du bör driva frågan att säkerställa dess funktion som godkänt sådant. Nackdelen är att det kostar pengar, men du kan ju komma med förslag om att en uthyrning kan delbekosta en renovering...
Totalförsvarsplikten gäller förvisso oavsett kön. Och alla lär inte bli inkallade dag 1.A ajn82 skrev:
Dessutom är varesig 15- eller 70-åringar handlingsförlamade i en sådan situation och man hjälps garanterat åt från större områden.
Vad gäller om det är godkänt eller inte så lär det heller inte spela så stor roll när det verkligen gäller. Det lär vara bättre än inget.
Erfarenhet från Ukraina är att det räcker med två väggar emellan, så länge det inte är en direkt träff, vid ev direkt träff hjälper inte skyddsrum heller. Så det är i mångt och mycket meningslöst och folk stannar kvar i hallen i sin lägenhet istället.
Nej, men man kan nämna att lokalen är ett skyddsrum och att den kan behöva iordningställas efter de krav som fastighetsägaren har på sig. Dvs om hyresgästen inte själv tömmer sitt förråd så kommer någon annan göra det för att ställa skyddsrummet i bruk.C cotillion skrev:
"Vem iordningställer skyddsrummen?D Daniel 109 skrev:
– Fastighetsägaren ansvarar för att all utrustning finns, att skyddsrummet fungerar som det ska och att det öppnas upp vid höjd beredskap. Men det är du som skyddssökande som måste tömma rummet, installera ventilationen och se till att vattenkärl och toaletter kommer på plats. Varje skyddsrum har ett förråd med utrustning, verktyg och instruktioner."
Från https://www.krisinformation.se/artiklar/skyddsrum---sa-funkar-det
Jamexitegel skrev:
https://cornucopia.se/2024/06/gastartikel-observationer-fran-ukraina-skydd/
Det jag kan säga är att väldigt få ukrainare går till skyddsrum. I vissa organisationer är det obligatoriskt, t.ex för förskolebarn. Men de allra flesta anser att det är hyfsat onödigt. Varför?
Många anser att ”tvåväggsprincipen” räcker gott och väl. Det skyddar mot splitter, vilket är den allra största risken. Man måste dock tänka på var man väljer att ta skydd. Ett badrum kan vara kaklat, med speglar eller glasdörrar – och då får man garanterat ett splitterregn oavsett. Ett alternativ kan vara hallen, eller liknande. Jag har fått höra från ukrainare flera gånger att trapphuset inte ska vara säkert, eftersom de rasar ihop på sovjetiska och postsovjetiska byggen.
Din källa är alltså en debattartikel där skribenten skriver ”Det är förstås skillnader på ukrainska och svenska byggen, men jag har svårt att tro att någon byggnad står emot de mängderna spräng. Om någon då befinner sig i skyddsrummet i källaren så blir de ögonblickligen begravda.”
Tror gör vi i kyrkan.
Tror gör vi i kyrkan.