Håller på att montera ett Plannja Regent plåttak med taklutning på ca 21'.
Då jag snart ska montera nockplåten så funderar jag på om det finns några bra tips på hur man rör sig på taket då plåten är mycket hal?
Har tillgång till stegar och en rullställning men det hjälper ju inte vid arbetet vid nock för plåtarna är ca 2,5m långa.

20260515_202114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

RoTe
Rätt skor och jobba inte på fuktigt tak? Fallskydd med så klart.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Sitt grensle över nocken.
Du vet att du inte följt monteringsanvisningen gällande skruvandet?

• Gilla
Staraction och 2 till
  • Laddar…
Får testa lite olika skor och kanske vänta på lite värme så man kan jobba i shorts.
Hade tänkt sitta gränsle över nocken men problemet är ju att ta sig dit...

(...och ja, jag vet att det saknas skruv men trodde inte de skulle räcka tills jag efteråt såg att jag hade ett paket till underst i lådan från Plannja. 🫣)

P-plats P-plats skrev:
Får testa lite olika skor och kanske vänta på lite värme så man kan jobba i shorts.

(...och ja, jag vet att det saknas skruv men trodde inte de skulle räcka tills jag efteråt såg att jag hade ett paket till underst i lådan från Plannja. 🫣)
Det blir nog väl hett om benen om du tänker sitta gränsle över nock på ett nytt svart plåttak..

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det blir nog väl hett om benen om du tänker sitta gränsle över nock på ett nytt svart plåttak..
Mina snickarbyxor var dock extremt hala mot plåttaket, du kanske har några bra tips till en glad amatör?

P-plats P-plats skrev:
Mina snickarbyxor var dock extremt hala mot plåttaket, du kanske har några bra tips till en glad amatör?
Nä, men du kan ju prova nu igen om taket är torrt.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:

Du har ju även skruvat på fel ställe. Skruven ska sitta i botten på dalen och läkten likaså.

Och gärna någon cm på sidan av botten av dalen.
Gissa varför?

IMG_20260517_133252.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Är fullt medveten om hur jag valt att lägga plåten men det bar imte riktigt det som frågeställningen var.
Om någon har konstruktiva tips om hur man på ett (någorlunda) säkert sätt kan röra sig på ett plåttak så mottages dessa tacksamt.

P-plats P-plats skrev:
Om någon har konstruktiva tips om hur man på ett (någorlunda) säkert sätt kan röra sig på ett plåttak så mottages dessa tacksamt.
Jag skulle antingen gå med en fot på var sida av nocken, eller sitta gränsle över nock om det inte känns säkert att gå upprätt. Gärna med lång brallor då plåten kan vara både het och vass.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Enda stället man med fösiktighet och mjuka typ joggingskor kan sätta ned framänden på skon är där jag i bild ovan målade röda fläcken. Såvida att bärläkt ligger därunder.

Nu vet jag inte om du har bärläkten där, då du tydligen skruvat högre upp.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Men ligger bärläkten s a s under dina skruv, så bör det väl gå att sätta skor där, utan att plåten påverkas.

P-plats P-plats skrev:
Håller på att montera ett Plannja Regent plåttak med taklutning på ca 21'.
Då jag snart ska montera nockplåten så funderar jag på om det finns några bra tips på hur man rör sig på taket då plåten är mycket hal?
Har tillgång till stegar och en rullställning men det hjälper ju inte vid arbetet vid nock för plåtarna är ca 2,5m långa.

[bild]
Lämnade sista plåten omonterad på ena sidan när jag la på mitt förrådstak, lättare klättra upp till nocken då. Sen krypa/sitta gränsle över nocken var hur jag gjorde det. Montera sista takplåten och montera sista nockplåten från stege.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Då du känner osäkerhet på greppet på taket så skulle jag nog rekommendera att när du ändå bör ha överlappsslruv, så använd den till att med hjälp av regel på 2•4” och plåtband göra ett stopp för fötterna. Plåtbandet (med gummi för att inte repa plåten) skruvar du med samma avstånd som du har täckande plåt (1m?) i regeln med dubbla skruv. Längd på regeln gärna det dubbla på vad du har längd på plåtnocksbitarna. Och då du har ganska kort takfall så kan du montera det från stegen. Vidare så i plåtbandet så sätter du överlappsskruven i plåtskarven och gärna tätt inpå regeln. Sätt gärna två st i bandet ganska tätt.
När du satt nocken färdigt så tar du bort ”ställningen” och sätter tillbaka överlappsskruven. Den är konstruerad för att du ska och bör kunna dra igenom tills det bara snurrar. Passa på att montera vindskivorna när du ändå är i position också.
Lycka till👍 Med vänlig hälsning, Noramasen

• Gilla
P-plats och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.