11 534 läst ·
43 svar
12k läst
43 svar
Uppriktning av tak vid takbyte
Dom var absolut inte billigast, det kan jag säga.Marlen Eskilsson skrev:
Nej, så är det väl inte. Han har ju rätten på sin sida. Han kan:
- Gå ut med deras namn på Byggahus.se och berätta hur de lägger sina tak snett och inte åtgärdar när han påtalar det, vilket visas på google om man söker på deras namn.
- Gå till ARN och få en kostnadsmässigt riskfri bedömning av nämnden hur företaget bör ersätta honom och förhoppingsvis få kompensation då.
- Stämma dem och den vägen tvinga dem att åtgärda (i och för sig en tidsmässigt och psykiskt krävande process som man riskerar att förlora och då betala både sina egna och motpartens rättegångskostnader).
Vad kostade takbytet?
Kollade även runt och läst en del och dom har funnits länge med bra recensioner.
Därför jag blir lite fundersam..
Ja men dåså, problemet löst för TS!J Jansson69 skrev:Varför har man inte det?
Nu verkar detta inte vara ett popup företag utan verkar funnits lite längre och har även omsättning och ekonomi att klara att rikta detta tak, det är inte så att man behöver byta allt utan det räcker att plocka av pannorna och rikta underlaget med läkten och lägga tillbaka samma pannor så det är inte jättesummor för ett bolag som arbetar med detta..
Vi får se, har gett dom tid tills imorgon.J Jansson69 skrev:
Men har frågat efter bilder där där riktat taket för jag har bilder där bär/ströläkt ligger utan uppriktining.
Samt jag inte fått mitt garantibevis
Hade också gått via ARN, det kostar dock 150kr så helt kostnadsfritt är det inte.Marlen Eskilsson skrev:
Nej, så är det väl inte. Han har ju rätten på sin sida. Han kan:
- Gå ut med deras namn på Byggahus.se och berätta hur de lägger sina tak snett och inte åtgärdar när han påtalar det, vilket visas på google om man söker på deras namn.
- Gå till ARN och få en kostnadsmässigt riskfri bedömning av nämnden hur företaget bör ersätta honom och förhoppingsvis få kompensation då.
- Stämma dem och den vägen tvinga dem att åtgärda (i och för sig en tidsmässigt och psykiskt krävande process som man riskerar att förlora och då betala både sina egna och motpartens rättegångskostnader).
Vad kostade takbytet?
Skulle man vinna och de inte följer ARN så är det en mycket god indikation på hur en stämning skulle utfalla. Men det kan bli annorlunda, speciellt om företaget då framför underlag/argument som de struntat i att ta upp i ARN.
Det låter lite oroväckande att takstolarna satte sig när fönstren bytte. Har ni kollat så att fönsterbytet verkligen blev korrekt utfört så att ni inte riskerar att få följdproblem?G Göken1900 skrev:
Det är ingen fara med de.S hjulia skrev:
Jag har förstärk upp med järnbalk ovan fönster samt en grov limträ på vinden.
Så det är ingen problem
G Göken1900 skrev:
Kul att du frågar!H Hybro skrev:
Det är självbärande takstolar som vilar på husets ytterväggar.
Vi har fönster ca 4m långt, där satt det självbärande fönster.
Men när dom bytte, så satte dom ej in det i dom nya.
Vilket gjort att stolarna har satt sig.
Där har vi direkt när vi köpte huset, pumpat upp stolarna så mycket det gick, satte en U-balk samt en stor limträ på vinden mot takstolarna med hängslen.
Omdömen ska man nog ta med ett helt lass salt, de är troligen inte äkta, bättre är ofta att välja en firma som någon bekant du litar på valt och var nöjd med. En opartisk besiktningsman kan vara värd att anlita även om det blir en extra utgift. Har själv haft liknande problem med en takfirma som vägrat åtgärda brister, häng ut firman på Byggahus som konsumentupplysning och för att andra ska slippa råka ut för sådana klåpare i framtiden.
