J Jansson69 skrev:
Vet du om dom har kontor eller personal på kontoret för dom omsätter ju lite, för om dom har kan man besöka dom..
Nej, inget jag sett.
 
  • Gilla
magnusbygg
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, så är det väl inte. Han har ju rätten på sin sida. Han kan:

- Gå ut med deras namn på Byggahus.se och berätta hur de lägger sina tak snett och inte åtgärdar när han påtalar det, vilket visas på google om man söker på deras namn.
- Gå till ARN och få en kostnadsmässigt riskfri bedömning av nämnden hur företaget bör ersätta honom och förhoppingsvis få kompensation då.
- Stämma dem och den vägen tvinga dem att åtgärda (i och för sig en tidsmässigt och psykiskt krävande process som man riskerar att förlora och då betala både sina egna och motpartens rättegångskostnader).

Vad kostade takbytet?
Dom var absolut inte billigast, det kan jag säga.
Kollade även runt och läst en del och dom har funnits länge med bra recensioner.
Därför jag blir lite fundersam..
 
RoTe
J Jansson69 skrev:
Varför har man inte det?
Nu verkar detta inte vara ett popup företag utan verkar funnits lite längre och har även omsättning och ekonomi att klara att rikta detta tak, det är inte så att man behöver byta allt utan det räcker att plocka av pannorna och rikta underlaget med läkten och lägga tillbaka samma pannor så det är inte jättesummor för ett bolag som arbetar med detta..
Ja men dåså, problemet löst för TS!
 
  • Arg
Thomas S Eiselberg
  • Laddar…
J
RoTe RoTe skrev:
Ja men dåså, problemet löst för TS!
Nej det är det väl inte, utan TS behöver reklamera jobbet skriftligt för att se hur företaget reagerar som första steg..
 
J Jansson69 skrev:
Nej det är det väl inte, utan TS behöver reklamera jobbet skriftligt för att se hur företaget reagerar som första steg..
Det har jag gjort 4 gånger nu utan svar..
 
J
G Göken1900 skrev:
Det har jag gjort 4 gånger nu utan svar..
Skriftligt?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Skriftligt?
Ja absolut! För en sak vet jag, säger man de på telefon så har de samtalet aldrig existerat sen när det väl kommer till krita
 
J
G Göken1900 skrev:
Ja absolut! För en sak vet jag, säger man de på telefon så har de samtalet aldrig existerat sen när det väl kommer till krita
Då skulle jag stämma företaget då ni uppenbart inte fått det ni beställde i form av uppriktning av taket..
 
J Jansson69 skrev:
Då skulle jag stämma företaget då ni uppenbart inte fått det ni beställde i form av uppriktning av taket..
Vi får se, har gett dom tid tills imorgon.
Men har frågat efter bilder där där riktat taket för jag har bilder där bär/ströläkt ligger utan uppriktining.
Samt jag inte fått mitt garantibevis
 
  • Tak med bärläkt och ströläkt innan riktning, med en ensam takpanna synlig, under en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Jansson69
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, så är det väl inte. Han har ju rätten på sin sida. Han kan:

- Gå ut med deras namn på Byggahus.se och berätta hur de lägger sina tak snett och inte åtgärdar när han påtalar det, vilket visas på google om man söker på deras namn.
- Gå till ARN och få en kostnadsmässigt riskfri bedömning av nämnden hur företaget bör ersätta honom och förhoppingsvis få kompensation då.
- Stämma dem och den vägen tvinga dem att åtgärda (i och för sig en tidsmässigt och psykiskt krävande process som man riskerar att förlora och då betala både sina egna och motpartens rättegångskostnader).

Vad kostade takbytet?
Hade också gått via ARN, det kostar dock 150kr så helt kostnadsfritt är det inte.

Skulle man vinna och de inte följer ARN så är det en mycket god indikation på hur en stämning skulle utfalla. Men det kan bli annorlunda, speciellt om företaget då framför underlag/argument som de struntat i att ta upp i ARN.
 
  • Gilla
HildeQ
  • Laddar…
G Göken1900 skrev:
Där var jag tydlig med att taket måste bli rakt, sa att takstolarna hade satt sig vid fönsterbyte av tidigare ägare och taket måste riktas upp.
Det låter lite oroväckande att takstolarna satte sig när fönstren bytte. Har ni kollat så att fönsterbytet verkligen blev korrekt utfört så att ni inte riskerar att få följdproblem?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Det låter lite oroväckande att takstolarna satte sig när fönstren bytte. Har ni kollat så att fönsterbytet verkligen blev korrekt utfört så att ni inte riskerar att få följdproblem?
Det är ingen fara med de.
Jag har förstärk upp med järnbalk ovan fönster samt en grov limträ på vinden.
Så det är ingen problem
 
  • Gilla
Leriksson och 1 till
  • Laddar…
Och vad anser du är orsaken till att taket satt sig?

Vad var det för tak tidigare?
 
G Göken1900 skrev:
Det är ingen fara med de.
Jag har förstärk upp med järnbalk ovan fönster samt en grov limträ på vinden.
Så det är ingen problem
H Hybro skrev:
Och vad anser du är orsaken till att taket satt sig?

Vad var det för tak tidigare?
Kul att du frågar!

Det är självbärande takstolar som vilar på husets ytterväggar.
Vi har fönster ca 4m långt, där satt det självbärande fönster.
Men när dom bytte, så satte dom ej in det i dom nya.
Vilket gjort att stolarna har satt sig.
Där har vi direkt när vi köpte huset, pumpat upp stolarna så mycket det gick, satte en U-balk samt en stor limträ på vinden mot takstolarna med hängslen.
 
Omdömen ska man nog ta med ett helt lass salt, de är troligen inte äkta, bättre är ofta att välja en firma som någon bekant du litar på valt och var nöjd med. En opartisk besiktningsman kan vara värd att anlita även om det blir en extra utgift. Har själv haft liknande problem med en takfirma som vägrat åtgärda brister, häng ut firman på Byggahus som konsumentupplysning och för att andra ska slippa råka ut för sådana klåpare i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.